Franz (oregistrerad) Postat 2 maj 2006 Postat 2 maj 2006 Här är ett problem att bita i! Den som kan lösa det får en fin present! Jag bytte dator förra veckan, och nu har jag problem med brum i hela systemet. Ljudet som läcker ut liknar ett orent jordbrum med knaster, dessutom läcker dataljud ut i ljudslingorna. När jag t.ex laddar in en mjukvarusynt kan jag höra datan som överförs. (Typ VIC 64-laddning, för er som var med på den tiden...) Märk väl: 1. Ljudkortet sitter inte i datorn. Använder M-Audio Audiophile som står en bra bit från datorn. (Har provat att flytta runt, inget händer.) 2. Ljudet läcker även ut i Soundscape, som bara är länkat till datorn via ett PCI-kort för grafik. 3. Om jag stänger av datorn brummar det fortfarande från ljudkortet. 4. Om jag stänger av ljudkortet brummar det fortfarande från datorn, via Soundscapes grafikkort. 5. Om jag avjordar datorn, skärmen och ljudkortet brummar det fortfarande. Enligt PC-experten som var med och installerade datorn, är detta ett problem som omöjligt kan uppstå. Men humlan flyger ändå...
ThomasJ Postat 2 maj 2006 Postat 2 maj 2006 jag har haft lite samma problem med brumbrum. Att det brummar tror jag beror på antingen din fläkt till cpun eller ditt grafik kort. Händer inte så ofta länge med brummet, men det fins där. Kan bero på hur datorn är byggt osv. En möjlighet är att det kan vara någon sladd som ligger när eller över någon fläkt om du hajjar vad jag menar. Men rent allmänt brukar datorer brumma endel om dom inte e byggda så att dom skall vara extra tysta. Det där med ljudet vet jag tyvär inget om
Björn Olsberg Postat 2 maj 2006 Postat 2 maj 2006 Har du extern strömförsörjning till ljudkortet eller kör du strömförsörjning via Firewire eller usb (beroende på Audiophile-modell)? Prova oavsett med att byta strömkälla. Om extern, flytta till annan kontakt som inte är densamma som datorn använder. Om det inte hjälper, prova med att strömförsörja via datorns usb- eller Firewire-kontakt. Viktigt om du använder usb-modellen är att du pluggar i kortet direkt i datorn och inte går via en usb-hubb. Återkom gärna om något av detta hjälper.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.