Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Nån mer som känner ibland att ni inte kan göra musik längre? Altså låtidéerna kommer konstant (oftare än vad de brukar komma), men det går inte göra dom, helt enkelt! Dom försvinner så snabbt för mig.

Jag kommer bort mig precis när jag ska spela in dom, och sen finns dom inte längre. Och då ger jag såklart upp, och gör nåt annat istället, fastän jag nästan får abstinens för att jag vill göra musik! Det finns för jävla mycket jag vill göra, att jag tappar bort mig.

Är det nåt fel på mig?

//Daniel

Annons
Postat

Ähh ... det är väl bara att köra på ändå. Jag brukar också glömma bort alla idéer jag hade. Men sedan sätter jag mig framför datorn, hamrar in några ackord, en baskagge och kollar vad som låter bra. Det som inte låter bra tar jag bort, och sedan lägger jag till något nytt. Tillslut har man en låt.

Jag vill minnas att Björn och Benny (Abba) satte sig i en stuga och skrev låtar helt enkelt. Med det menar jag att de förmodligen såg det mer som ett arbete än som några blixtar av kreativitet som kom från himlen och som måste bevaras snarast.

Jag har också hört att vissa säger att musik är 5% kreativitet och 95% hårt arbete. Det ligger något i det! Därför tycker jag att du helt enkelt ska sätta dig med gitarren i knät (eller vad du nu använder) och spela. När du väl kommer på något så spelar du in. Och sedan lägger du på en massa grejer. Tillslut har du en låt. Och om låtidéerna har hunnit försvinna medans du trycker på record, så får du väl spela in hela din jamsession. Det har ju lyckats förr!

Postat
Nån mer som känner ibland att ni inte kan göra musik längre? Altså låtidéerna kommer konstant (oftare än vad de brukar komma), men det går inte göra dom, helt enkelt! Dom försvinner så snabbt för mig.

Jag kommer bort mig precis när jag ska spela in dom, och sen finns dom inte längre. Och då ger jag såklart upp, och gör nåt annat istället, fastän jag nästan får abstinens för att jag vill göra musik! Det finns för jävla mycket jag vill göra, att jag tappar bort mig.

Är det nåt fel på mig?

//Daniel

Visst kan låtidér försvinna. när gick och promenerade hade jag ett fantastisk upplägg på en gammal låt jag gjort. Det enda jag mindes sedan var att jag skulle dra upp tempot.

En helt underbar ackordsekvens försvan bara för att jag inte skrev ner den.

Det enda jag kan säga är skriv ner: harmonier, melodi m.m. Skriv stödanteckningar om hur det skall spelas osv.

Postat

Är det nåt fel på mig?

//Daniel

Jag håller inte med Florian. Musik är inte bara inspiration. Ofta tycker jag att man får arbeta fram det. Om du går och gör något annat så är risken att det aldrig blir gjort. Sätt dig och jobba. öppna ett projekt. Dona med en synt eller ett trumkomp. Och sitt kvar en stund fast det tar emot. 😎

Postat

Upplägget på HUR man jobbar är nog A & O. Jag menar, oftast om man ska lira in på en dator så är det inte så enkelt att bara koppla in och köra... alltså jag menar, när du har fått fram dom grejer du vill spela på så är väl halva idén bortblåst från hjärnan. För mig är det så iallafall.

Alltså... Eller?

😎

Postat (redigerat)

Det är lite vad jag menar-håll fokus på låtidén etc,sätt på studion (inte bakifrån) och spela snabbt in materialet,sedan kan man labba med ljud etc... 😎

Redigerat av Florian le Sage
Postat

Jag måste nog hålla med Florian lite... utan inspiration så blir det sällan bra för mej. De allra bästa låtarna är för mej de som börjar med en bra kärnidé som håller så bra att man kan bygga på med nästan vad som helst bara man kan sina grejer hyfsat, och det blir ändå minst okej. När man (läs: jag) bara börjar trycka ut trummor planlöst på sequencern för att få ner nåt så är det väldigt sällan som det leder till något färdigt.

Postat (redigerat)

Jag köpte en sån där liten digital diktafon, som jag nynnar in nya låtidéer på. I början så hade jag den alltid med mig, men nu ligger den i studion som ett redskap just för att inte glömma idéens ingivelse, medans datorn bootar, eller man börjar fundera på varför micken inte ger nån signal.....

De flesta mobilerna och mp3 spelarna har ju dessutom "röst/memo" inspelningsmöjlighet.

Numera försöker jag skriva klart låten på piano el gitarr innan jag börjar mecka med en enkel grund. Tycker att det brukar resultera i ett mer kvalitativt slutresultat (rent låtmässigt) än om man bara börjar jamma med ett groove o nån ackordsföljd eller melodi. Det blir så lätt massa kosmetika (balla produktionselement) som tar över fokus.

Sen är det ibland så att när jag lyssnar igenom idéer jag nynnat in så fattar jag inte vad jag tänkte, vad det va som va så bra med det här!!! Men då är det ju bara att trycka "ERASE".... 😎

Redigerat av xarl
Postat

Diktafon är alldeles utmärkt att memorera på,eller t.o.m. mobil då...jag brukar nästan alltid sitta och arrangera till låten på mitt piano/gitarr för att sedan jobba vidare med en sorts struktur (som redan är klar i huvudet när själva idén kommer-för det mesta).

Just för att undvika djungeln av möjligheter=fällor!

Postat
Upplägget på HUR man jobbar är nog A & O. Jag menar, oftast om man ska lira in på en dator så är det inte så enkelt att bara koppla in och köra... alltså jag menar, när du har fått fram dom grejer du vill spela på så är väl halva idén bortblåst från hjärnan. För mig är det så iallafall.

Alltså... Eller?

😄

😄 Typ juh!

Postat

Jag tror säkert att man kan dra fram "Britney Spears"-hits och löjliga Shakiralåtar ur arslet om man bara kämpar tillräckligt hårt, men riktigt bra musik springer inte ur 95% hårt arbete.

Postat

För mig brukar det vara så att orginalidén är det jag hämtar inspiration ifrån till resten av låten. Dvs man är så nöjd med den att den förtjänar att man jobbar hårt för att klart den.

Min poäng är väl att det kan vara bra ibland att sålla riktigt hårt i ett förstaläge och sedan kanske ha 3 eller 4 riktigt starka låtar att jobba med istället för 50 halvfärdiga och oinspirerande.

Om jag kunde dra fram "toxic" ur mitt arsle skulle jag va glad... 😛

Postat

Inspiration kommer om man jobbar med nåt. Man kan vänta 6 månader på inspiration utan att nåt händer.

Jag brukar tänka lite som när jag skrev Pm på högskolan.

-Det är bättre at BÖRJA skriva nåt dåligt än att INTE skriva nåt alls.

Om man börjar göra nåt så kommer inspirationen och ideérna.

Ett annat sätt att jobba på som funkar i bland är att utan sitt instrument och under tystnad tänka efter. -Vad vill jag höra?. Sedan försöker man höra en melodie/riff ackordvända i huvudet. När man hittat det man söker tar man ut det på sitt instrument.

Postat (redigerat)

Det var exakt så som bl.a. den

låten kom till när jag satt och plinkade på pianot.

Redigerat av Grahn
Postat (redigerat)

Jag har alltid en MD-spelare med mikrofon liggande bredvid när jag sätter mig vid/med gitarren/fiolen/synthen/basen etc. Bara att trycka på rec när det kommer någon idé.

edit: Men jag kan också lägga mig på rygg med laptopen på magen, hörlurar på, och försöka knäcka idéer med Finale...

Redigerat av Violiner
Postat
Riktigt bra musik som t.ex G:son musik är nästan bara byggd på ren inspiration 😛

Dollarteckensinspiration!

Postat
Riktigt bra musik som t.ex G:son musik är nästan bara byggd på ren inspiration 😛

Och glöm inte bort RIKTIGT bra texter...Typ alla Ingela "Pling" Forsmans verk...

Postat

Forumets bästa sång! Det vet du va, Grahn? 😛

Postat

Forumets bästa sång! Det vet du va, Grahn? 😛

oooh tack 😎

Postat
Riktigt bra musik som t.ex G:son musik är nästan bara byggd på ren inspiration  😛

Och glöm inte bort RIKTIGT bra texter...Typ alla Ingela "Pling" Forsmans verk...

Nä, å dom e fina... smått poetiska.

Postat (redigerat)

Visst är det konstnärliga saker vi sysslar med...

Men insperation kommer inte från en skänk från ovan. Jobbar man på kommer det bra idéer till slut. Många dåliga också för den delen.

En del låtar gör jag på insperation och andra på hårt arbete... Det är lika kul båda delarna. Jag har nästan alltid kul när jag sitter i studion. Det är det enda jag vill göra... även fast insperationen tryter ibland.

Tror att det är bra att se det lite som ett jobb... För då sitter man där mer... ju mer man sitter ju mer utvecklas man. Ju mer man utvecklas ju mer insperation får man... En loop ungefär som bara blir bättre 🙂

kontentan... hårt arbete = mer insperation...

Redigerat av pennudd
Postat

🙂 Den är ju så skön! 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.