Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan! Jag har sökt på alla forum men inte lyckats hitta ett svar på mitt problem:

Jag upplever en definitiv ljudförsämring när jag mixar ner flera audio spår till ett (ex. sång). Volymen är bra, men briljansen i ljudet minskar, ljudet blir plattare och tamare och känns inte lika luftigt, och de timmar jag lagt ner på att jobba med eq och effekter känns mer eller mindre bortkastade. Ja, jag är en kräsen lyssnare...🙂 Mixar ner till 32 bitar, stereo interleaved, 44100 khz. Effektspåren är markerade, det har jag kollat, och alla ligger på samma bus.

Jobbar i en äldre version av Cubase.. Kan det vara så shitty att det är det som ställer till det, eller har jag bara missat nåt? Har inte tidigare jobbat så mkt på egen hand med mixning.

Tack på förhand, Lisa

Annons
Mindjive (oregistrerad)
Postat

bästa sättet är att lägga upp ljudfilen hur den låter så får vi se hur det låter.

en till fråga, varför mixa ner till 32-bitar? inte så mycket saker som stöder 32-bitar om vi snackar medium.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Det vad du hör skall komma med i nedmixningen, inger mer inget mindre. Mixa ned i 44.1k/16 med uv22hr pluggen sist i mastern. Mixa ner som WAV, låter lite som om du gör audio mixdown till mp3 eller nån annan bajs-format.

Postat (redigerat)
Det vad du hör skall komma med i nedmixningen, inger mer inget mindre. Mixa ned i 44.1k/16 med uv22hr pluggen sist i mastern. Mixa ner som WAV, låter lite som om du gör audio mixdown till mp3 eller nån annan bajs-format.

Vad är det egentligen uv22hr pluggen gör? Vet att man ska göra så men aldrig riktigt fattat varför. Någon som även vet vad motsvarande funktion är i Logic?

Redigerat av Exil
Postat

Ibland gör jag mer än 10 audiomixdowns i 24-bit på varandra! Jag hör ingen skillnad! Jag skulle tippa att det beror på just att du mixar ner i 32-bit!

Prova att mixa ned i 24-bit!

Postat

Vad är det egentligen uv22hr pluggen gör? Vet att man ska göra så men aldrig riktigt fattat varför. Någon som även vet vad motsvarande funktion är i Logic?

Det handlar om Dithering, vilket innebär att man lägger till lite brus och på så sätt förbättrar ljudet vid låga nivåer. Märks mest vid fade-out och inget alls under starkare partier.

Visst låter det fantastiskt att man kan förbättra ljudet med hjälp av brus...? 😱

Postat

jag upplever ibland en psykologisk effekt, där jag får för mig att det låter bättre när jag ser mixern, db-mätarna etc, än när jag mixat ner det till en wave.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.