Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Kanske en nybörjarfråga men det bjuder jag på!

1. Jag har en stationär dator med operativsystemet samt div. pluggar.

Till detta vill jag koppla en extern hårddisk där jag sparar alla ljudfiler.

Hur kopplar jag? Går det åt 2 firewire kablar?

Vilket märke ska vara bäst för audio?

2.

Jag tänkte även köpa en back up hårddisk.

Är det bara att koppla firewire kabel emellan?

Det ska finnas ett program som gör att jag bara tar back up på "dagens nya" filer.

Någon som kan rek ett program för detta?

jag kör PC 6.7 002 rack med 3,8 processor och 2x 1024 i ram.

tacksam för hjälp!

Annons
Postat (redigerat)

1. Det går åt en st. Firewirekabel

2. Yes , Om din audiodisk har 2 uttag i kabinettet, då kopplar man i serie till backupdisken. Jag har hört om att det finns gott om USB2 kabinetter med 2 uttag, dessvärre har jag knappt hört att de ska finnas flera Firewirekontakter i ett kabinett. Seagate är vad många rekommenderar eftersom dom är tysta.

3. Maxtor gör diskar ( Maxtor Onetouch) där det följer med ett backupprogram för dagens nya filer som heter Dantz Retrospektiv. Då har man en särskilt knapp på den externa disken som man trycker på en gång så sköter det sig automatisk. Om du inte vill ha en Maxtordisk så går det att köpa programmet separat. Men i.o.f.s tror jag att man kan hitta kompetenta gratisbackupprogram på ex.vis Download.com

Ett annat alternativ kan vara att du köper ett tomt externt kabinett som har de anslutningar som du behöver (Externa kabinett finns i alla möjliga konfigar) och köper till en HD av önskat märke och lägger in den i låddan.

Redigerat av Kill All Autotuner
  • 2 veckor senare...
Postat

Tjena Tormentor,

Om du kör t ex Lacies externa FireWire diskar som heter d2, så numera nästan alla dessa flera FireWire kontakter så du kan koppla vidare på samma kedja. Modellerna som heter Extreme har tre kontakter; 2st FW400 och 1st FW800. Jag kör själv totalt 6 diskar i mitt system, varav två är interna IDE, en är SCSI och de övriga är just Lacie FireWire d2 diskar. Funkar kanon.

• 4 veckor senare...
Postat

great!

Tack för infon!

Postat
great!

Tack för infon!

Råkade springa på detta av bara farten.. Om jag inte helt har tappat huvet under tangentbordet så dök detta upp typ nyss på vår web..

Alltså officiellt stöd för Oxford 912/FW800 för PC..

ps. ProTools (micke) ovan kör Mac 😮

Postat

Ett litet tips kanske...

Köper du en hårddisk med trippelinterface, dvs, med USB 2.0 - FW400 - FW800 så rekommenderas det att använda FW800 uttaget. Åtminstone var det så för nåt halvår sedan, vet inte om det har ändrats eller om det var ProTools (programmet) ;-) som krävde det...det ska jag låta vara osagt. Informationen kom från Digidesigns techsupport i England.

Att tänka på som sagt.

Kolla med Digidesigns aolsson (Anders) eller ProTools (Micke) om detta fortfarande gäller så kan dom kolla upp det hela, så du vet säkert så att säga.

Mac...det är ju en sån där braig dator ju...eller hur då Mr.Olsson 😳

/Majk

Postat
Köper du en hårddisk med trippelinterface, dvs, med USB 2.0 - FW400 - FW800 så rekommenderas det att använda FW800 uttaget.

800 är ju snabbast så det är helt enkelt bästa valet om man har Firewire800 på datorn 😆

Emaj7 (oregistrerad)
Postat

Är det någon som har koll på om det rullar på bra med en usb 2.0-disk? Kör PC.

Postat
Köper du en hårddisk med trippelinterface, dvs, med USB 2.0 - FW400 - FW800 så rekommenderas det att använda FW800 uttaget.

800 är ju snabbast så det är helt enkelt bästa valet om man har Firewire800 på datorn 😄

He he...så kan man ju också se det 😉 Men i det här fallet så var det mer av en teknisk betydelse, att om du hade en hårddisk med trippelinterface så var det bara FW800 som funkade felfritt. Dont ask me why...men så var det tydligen för typ 7-8 månader sedan...kan ha ändrats nu som sagt, men om det skulle kvarstå så är det nåt att tänka på i alla fall.

/Majkel

• 4 veckor senare...
Postat

Det vill jag ocksså veta! letar i forumet hela tiden!

Ja jag kör med usb på laptopen (FW 800 annars) funkar klockrent med min Carillon AD-1

Obs Kör ProTools på båda....

Postat

Det vill jag ocksså veta! letar i forumet hela tiden!

Jag kör en Lacie d2 Extreme och kör FW400 på stationära och USB på laptopen.. Kör Pro Tools 7.1 och det funkar finfint... 😏

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.