Jump to content
Annons

Dags att DEKLARERA tisdag 2/5-2006


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Nu är det dags att deklarera igen! Jag tänkte vi kunde ha en tråd om diverse frågor i samband med detta. Några kanske har liknande problem som en själv eller kunskap för att lösa dem.

Jag har fått en uppmaning att lämna in en N1, tillsammans med min SD1:a.

Anledning: "Du redovisade N1 i föregående års deklaration".

Jag har varit nere på Skattekontoret i veckan och talat med Kassapersonal där. De sa att jag kan skita i att lämna in en N1, eftersom mitt företag upphörde i början av 2001 och man då kvarvarande underskott fanns endast ska deklarera för det i tre år efter företagets upphörande, alltså i mitt fall för inkomståret 2002, 2003 och 2004. Jag behöver alltså inte deklarera företaget för inkomstår 2005, d.v.s. nu. Men på slutet la de till: "Men det är ju inte vi som gör din deklaration. Den går ju till en handläggare och därför är det så att om du åker på en straffavgift helt enkelt för att du inte lämnat in en N1, så måste du betala den ganska omgående och den ligger på knappt 1000 kr och består av två delar..."

Någon med liknande problem? Annat problem? Ventilera!!

🙁

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Handläggarna är också människor. Är du osäker på något så skriv det i fältet "Övrigt". Det brukar jag göra och då ringer de om det är något. Då får de ju inte uppfattningen att man försöker fuska eller slarva. Jag skulle skrivit något i stil med: "Enligt Skattekontoret i X ska man bara lämna in N1 i max tre år efter näringsverksamhetens upphörande. Då mitt företag upphörde år 2001 ska det alltså innebära att jag inte ska lämna blankett N1 i år. Ni får gärna höra av er om det är några oklarheter."

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Tack Tydal.

Det är bara det att jag naturligtvis inte kan ha så stor tilltro till Kassapersonalen på Skattekontoret. De lurade mig nämligen inkomståret 2002 genom att säga att det räcker att du skriver under "Övriga upplysningar" att du vill ha tillbaka underskottet fördelat på tre år, så gör vi det automatiskt. Det visades först vid en kontroll denna deklaration, alltså inkomståret 2005, att de hade gett mig tillbaka en klumpsumma redan första året, alltså inkomståret 2002. Om de hade fördelat underskottet på de tre åren 2002, 2003, 2004 som jag viljat, så hade jag sammanfattningsvis fått några tusenlappar tillbaka ytterligare. Det hade alltså inte räckt alls att enligt deras egen instruktion skriva under "Övriga upplysningar" den gången. Varför inte jag upptäckte med en gång att jag fått tillbaka "allt" redan första året beror på att det inte framgår av avin där man får tillbaka pengarna var pengarna kommer ifrån, det är ju en massa annat som leder fram till beloppet också (kapitalförluster, ränteutgifter, ränteinkomster, tillgångar, skulder, skatter m.m.). Det var inga jättesummor heller, men ett antal tusen... I Kassan har de nu sagt att jag har rätt i detta ärende/påpekande och att jag egentligen sett över de tre åren skulle haft tillbaka några tusen till totalt sett. Men de säger också att det skulle bli oerhört krångligt att ändra och räkna ut (med ränta och det...). Första steget skulle dessutom vara att jag skulle vara tvungen att först betala tillbaka de tusenlappar jag fick för mycket år 1 plus ränta.

Någon med frågor om hobbyverksamhet och frågor kring det? Avdrag t.ex.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Skattekontoret hade inte öppet idag! Konstigt!!

Så jag fick ställa mig vid en tipsdisk i en tobaksavdelning inne på Billhälls en liten bit ifrån och skriva i min deklaration. Jag hade redan manus färdig på ett A4.

😛

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...