Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Det finns en dator på skolan, en äldre variant om man säger så, inte allt för modern, likaså programmet Cubase, som är av någon äldre variant. Kommer inte ihåg vilken variation det är.

I alla fall så spelade jag in ett stycke för att sedan kolla hur det blev i notskrift vilket fungerade bra. Frågan är bara hur jag ska få tillgång till det här på lösblad.

Det finns nämligen ingen skrivare till den här datorn men då får jag fixa en skrivare till den. För det går antagligen inte att spara notskriften på en diskett och sen öppna det i ett bildprogram. Jag har inte testat så jag vet inte.

Är det nån annan som har bättre koll på det?

Annons
Postat

du kan väl installera något verktyg för att skapa pdf-filer, finns väl några gratisprogram där också. då borde du kunna välja det, istället för att skriva ut, vilket är smidigare än skärmdumpar.

Postat

Hej

Kalle och jag kör Cubase SL3 och skrivare. Men vi tycker att man behöver göra notutskrifter i ett annat program i alla fall. I synnerhet om andra ska läsa noterna. Det är alltid en del "fix" med tonarter, fraseringar och justeringar av stämmor osv.

Detta är inte kanske svar på din fråga, men bli inte besviken om Du behöver göra jobbet en gång till, genom att "renskriva" noterna.

Med vänlig hälsning

"Kalle i Kalmar" och hans pappa.

Besökande (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Vissa Cubase versioner (bl.a. SX) kan exportera noterna som grafik. Gör så här:

Open score editor>Scores(menu)>Global functions>Export scores

Finns olika förmat att välja.

Annars om skolan har finale kan du spara CB projektet som midifil (type1) och öppna den i finale. Finale ger bästa kvalitén på noterna. Det finns säkert flera notprogram som kan öppna midi's, dock inte gratis programmet "finaleNotepad".

Redigerat av Besökande
  • 1 år senare...
Postat

Jag har aldrig skrivit noter, men nu har jag börjat hjälpa en kompis som har skrivit ett körarrangemang på White Christmas och vill ha ut det på noter.

Då utskriften ska vara klar till imorgon så har jag ett akut problem, hur sätter man ut artikulationsbågar?

Tycker jag har gått igenom och provat alla symboler som liknar nån form av bågar, men inte hittat dom så nu frågar jag här.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.