Jump to content
Annons

Älgen

Recommended Posts

LÅTNAMN: Älgen

ARTIST/GRUPP:SLB

GENRE: Folkmusik

LÅTLÄNGD: 3,36

KOMPOSITÖR: Limpan

PRODUCENT: SLB

EV. MEDVERKANDE: Magnus och Tomas "Limpan Lindberg

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT:mp3

STORLEK: 4,2

STATUS: Snart klar...

Ja, jag smäller på med en till, från SLB. Nu är det en "vanlig" kromatisk nyckelharpa och en akustisk 12:a. Återigen, kommentera ljud å bredd å allt dedär 😎

EDIT:

En liten panoreringsfråga.....

Har spelat in nyckelharpan i stereo (dvs två mickar), och 12:an med en mick + inbyggd mick....

Hur ska man ställa sig till panoreringen av instrumenten...

Ska man ha (för tex nyckelharpan) ena micken panorerdad långt till höger, och den andra i mitten (å samma för 12:an.. fast tvärt om)? eller hur skulle just Ni göra?

Har även två st överhäng som tar in båda två...

Å behövs det nämnas att vi lirade in det samtidigt..

Tacksam för mix å panoreringstips

Hjälp nu en stackars bonndräng

_lgschottis060424_1.mp3

Redigerat av Umemagnus
Dela på andra sajter

Annons
Står upp och applåderar!

Är svensk folkmusik så här bra eller är det bara ni?

😉

OJ, Tack! Kul att höra!

Ja, det finns mycke bra svensk ny folkmusik, fast vårat tillhör det bästa 😎 nädå, kolla gärna in länkarna jag har i första inlägget på Folkmusik-gallupen. Där finns det en massa fräsch svensk folkmusik 🙂

Dela på andra sajter

Lyssnar bara genom datorhögtalarna och kan bara säga att låtjäveln är kanon! 😎 Får lust att lyssna TVÅ gånger! 😉 och...gör det! Men den där älgen skulle man ju vilja tala med. Känns ju inte direkt som någon machoälg. Mer som en filosoferande velourälg, typ: Nu står jag här och tuggar blad, tuggar blad...mmmm, jaså är det lördag hmmmm....

hmmm...lyssnar igen

Redigerat av Grannen
Dela på andra sajter

Lyssnar bara genom datorhögtalarna och kan bara säga att låtjäveln är kanon! 🙂 Får lust att lyssna TVÅ gånger! 🙂 och...gör det! Men den där älgen skulle man ju vilja tala med. Känns ju inte direkt som någon machoälg. Mer som en filosoferande velourälg, typ: Nu står jag här och tuggar blad, tuggar blad...mmmm, jaså är det lördag hmmmm....

hmmm...lyssnar igen

😉😎 , ja det är väl den där valborgs-(h)älgen (ååh nej va dåligt)....

Dela på andra sajter

Ho, ho vad bra! 🙂 Vilka underbara ackord till din melodislinga. Tänker ssk på sträckan 00:49 och nån halvminut framåt. Låter som gitarren är nerstämd? Har ingen aning om hur sånt här skall mixas. Bra ljud i mina lurar, reverbet verkar lagom men ingen kanalseparation på instrumenten nu heller... 🙁

Dela på andra sajter

Kolla in nyckelharpshangöraondsidan nummer ett; Om Nyckelharpa Där finns det mesta om instrumentet 🙂

btw så delade jag loge med Åsa Jinder på min spelning i stadshuset i torsdags och kanske ska spela gitarr med hennes man inom en framtid 🙂

hon är världens snällaste och trevligaste människa, så spelar ju hon bra också 🙂

Dela på andra sajter

Kolla in nyckelharpshangöraondsidan nummer ett; Om Nyckelharpa Där finns det mesta om instrumentet 🙂

btw så delade jag loge med Åsa Jinder på min spelning i stadshuset i torsdags och kanske ska spela gitarr med hennes man inom en framtid 🙂

hon är världens snällaste och trevligaste människa, så spelar ju hon bra också 🙂

Sedärja, ja hon har ju verkligen fört fram nyckelharpan i dagsljuset igen.

Dela på andra sajter

Jag tror att du gör det här medvetet....

Lägger upp en massa grymma låtar som (i mitt tycke då) saknar TRUMMOR eller nåt annat som man slår på bara för att djävlas. 😎

Snart hyr jag en trummis och sätter på ett tåg till Umeå... 😛 Nej, men allvarligt riktigt nice, är som tidigare sagt svag för sådana här tongångar. Skitbra!

Dela på andra sajter

Jag tror att du gör det här medvetet....

Lägger upp en massa grymma låtar som (i mitt tycke då) saknar TRUMMOR eller nåt annat som man slår på bara för att djävlas. 😄

Snart hyr jag en trummis och sätter på ett tåg till Umeå... 😎 Nej, men allvarligt riktigt nice, är som tidigare sagt svag för sådana här tongångar. Skitbra!

HAHAHAHA!!! det var trådens bästa 😛

Nädå, vi lirar på duo med nyckelharpa å 12:a... vi håller oss med små medel 😠

Men, om du skickar en trummis, så räcker det med att skicka honom till Bromma.

Sjysst att du/ (och ni andra) gillar denna musik. Den är ju trots allt i minoritet här på forumet.

Mycket kul! 🙂

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
ehm, ditt namn vilseledde mig lite där... 😛

Inga gig i sthlm på g?

nope.. inte än så länge, men kolla gärna HÄR. Där står kommande evenemang..ständigt uppdaterad... (med band jag lirar med)..

Redigerat av Umemagnus
Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)
Ho, ho vad bra! 😛 Vilka underbara ackord till din melodislinga. Tänker ssk på sträckan 00:49 och nån halvminut framåt.

Kan bara instämma.

Just det partiet är ju hur bra som helst. En akustisk bas som komplement skulle sitta fint. Annars toppen!

Dela på andra sajter

En liten panoreringsfråga.....

Har spelat in nyckelharpan i stereo (dvs två mickar), och 12:an med en mick + inbyggd mick....

Hur ska man ställa sig till panoreringen av instrumenten...

Ska man ha (för tex nyckelharpan) ena micken panorerdad långt till höger, och den andra i mitten (å samma för 12:an.. fast tvärt om)? eller hur skulle just Ni göra?

Har även två st överhäng som tar in båda två...

Å behövs det nämnas att vi lirade in det samtidigt..

Tacksam för mix å panoreringstips 😕

Hjälp nu en stackars bonndräng

Dela på andra sajter

• 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.