Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har spelat in en låt nu med mitt band och det allt låter bra förutom trummorna. Eftersom det är första gången jag spelar in allt själv så har jag inte lyckats få fram ett bra grundljud på trummorna, pga av min dåliga kunskap i kombination med skolans dåliga mickar. Virveln och puckorna låter speciellt dåligt. Jag suktas därför efter att testa att trigga virveln och puckorna till mitt fina DFHS och se hur det låter. Därför behöver jag er hjälp för hur jag ska gå till väga. Jag har läst i instruktionsboken, men det står ingenting om hur man triggar, för det måste väl gå?

Lite bittern när trummorna drar ned kvalitén på hela låten.

Ha de!

Annons
Postat

om det är just DFHS du vill använda får du göra om dina trumaudiospår till midi. och sedan manuellt dra midiinformationen till rätt "note", så att det passar bastrumma etc.

annars, om du kan tänka dig andra trumsamplingar, har du alltid drumagog.

...som jag inte kan nånting om, så där får du googla åstad.

Postat
om det är just DFHS du vill använda får du göra om dina trumaudiospår till midi. och sedan manuellt dra midiinformationen till rätt "note", så att det passar bastrumma etc.

annars, om du kan tänka dig andra trumsamplingar, har du alltid drumagog.

...som jag inte kan nånting om, så där får du googla åstad.

Okej, så jag behöver alltså spela precis som vår trummis har gjot, för att skapa en midifil? Lite surt, men men.

Mindjive (oregistrerad)
Postat

nej, så vitt jag vet så sitter du på logic.

Dubbelklicka på filen du vill trigga. Då öppnas ljudfilen i ett nytt fönster. Under en av menyerna så har du en funktion som heter "audio to score". Välj den.

Upp kommer då en ruta då du kan ställa in lite saker.

Men det som händer är att logic analyserar materialet och genererar ett midispår åt dig baserat på dina inställningar i lådan som dök upp.

Under ljudfilen ser du nu ett slags "velocityspår" visar vad logic kommer att trigga på och hur du ändrar parametrarna i boxen så kommer du se hur trigginformationen ändrar sig.

Värt att veta är att om du har mycket läck av exempelvis en baskagge i vervelmicken så kommer logic trigga på den också vilket innebär att du måste ställa om paramametrarna så att den inte gör det (mycket likt en threshold.

Sen klickar man på generera och pang boom så får du ut ett midispår baserat på din virvel, eller baskagge som till och med har inställd velocity för varje slag.

Värt att veta är att du ska ha en midikanal markerad innan du dubbelklickar på din ljudfil som du vill trigga. För det är på den markerade midikanalen som din trigginformation kommer dyka upp. Om du inte har den markerad så kommer den att dyka upp på den kanalen som är markerad (inte så kul om du har din baskagge markerad och miditriggspåret poppar upp ovanpå din kaggeljudfil)

Postat

Det ska finnas en gratis triggplugg som jag inte kommer ihåg vad den heter. Fråga Majken här på forumet. Det lär funka väldigt bra.

Postat
Det ska finnas en gratis triggplugg som jag inte kommer ihåg vad den heter. Fråga Majken här på forumet. Det lär funka väldigt bra.

Är det KT Drumtrigger?

Postat

Är det KT Drumtrigger?

Yepp! 😛

Okej intressant. Tyvärr sitter jag på Logic nu och det är ju en VST plugg. Dock har jag VST-AU adapter på ingång, men pga av problem med fxpansions hemsida har jag inte kunnat ladda hem det. Så jag ska nu testa Mindjives tips. Det verkade som ett bra sett att gå till väga.

Är det bra ljud som följer med kt-drumtriggern? Kan man lägga in andra virvlar man har? T.ex. från DFHS?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.