Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag sitter och leker med Rebirth, men har ett problem med filtret:

1) Jag har gjort en Song på fyra takter. Till en början ställde jag filtret manuellt med Cutoff-ratten.

2) Jag tröttnade på att ställa filterratten manuellt och la in ett midispår i Cubase som ändrar Cutoff:en.

Problemet är att Rebirth både vill ha Cutoff-ratten som jag ställde in den manuellt samtidigt som den försöker ställa ratten som Cubase vill ha den. Resultatet blir att ratten hoppar hit och dit hela tiden.

Jag vill bara styra filterratten med Cubase, och därmed få bort den manuella inställning jag gjorde i Rebirth. Hur gör jag det?

Annons
drok (oregistrerad)
Postat (redigerat)

En klart intressant fråga. Och en så trevlig och klipsk person som ställer den!

Redigerat av drok
Postat
Hallå fråga supporten. Vi här KÖPER våra program

Heh. Skojar du? ReBirth är gratis sedan i höstas och Propellerheads erbjuder inte längre någon support för programmet.

Postat

Där bet du allt dig själv i svansen! 😳

Programmet är som sagt gratis nuförtiden! Dessutom avslutar man meningar med punkt, ditt praktpucko.

Postat

Var ett tag sen jag satt och lekte med RB och Cubase tillsammans.

Finns en liten switch högst upp i RB där du kan välja mellan pattern och songmode.

Antar att du har den i songmode om RB uppför sig på det viset, som du beskriver.

Kommer inte ihåg om det är nödvändigt att använda songmode när man syncar upp den mot cubase, tror pattern mode går lika bra.

Iaf för att besvara din fråga, det funkar om du är i songmode så klicka på Edit>Cut loop.

Hoppas det hjälper 🙂

Postat (redigerat)

Haha! Det finns hundratals andra trådar där det skulle vara fullkomligt adekvat att fälla ovanstående kommentar och du väljer den här 🙂

"Vet du vad du har, Hedlund? Taskig timing!"

🙂😆😄

Redigerat av Pluffo
Postat (redigerat)
Antar att du har den i songmode om RB uppför sig på det viset, som du beskriver.

Jepp.

Kommer inte ihåg om det är nödvändigt att använda songmode när man syncar upp den mot cubase, tror pattern mode går lika bra.

Men hur byter man pattern från Cubase då?

Iaf för att besvara din fråga, det funkar om du är i songmode så klicka på Edit>Cut loop.

Hmm ... jag tror inte jag fattar ... vad händer om jag gör Cut loop?

Redigerat av AndyPandy
Postat (redigerat)

Jepp.

Men hur byter man pattern från Cubase då?

Hmm ... jag tror inte jag fattar ... vad händer om jag gör Cut loop?

Cut loop tar bort dom filter inställningar du gjorde i Rebirth når du lattjade med filtret manuellet. Vilket bör fixa ditt problem med att filtret hopapr tillbaka 😳

Byta pattern från cubase, kommer inte ihåg hur man gjorde.

Jag kollar upp det, var länge sen som sagt. Eller så är jag helt ute o cyklar 😕

-edit- Jag är ute o cyklar kan visst inte byta pattern i RB från cubase. Måste köra songmode.

Men att "cutta" loopen bör fixa ditt problem med filtret.

Redigerat av C_Sledge
drok (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det måste vara trådskaparens trevliga konversationsstil som ger utdelning, sällan har så många vänliga själar hjälpt och kramats i en och samma tråd!

Redigerat av drok
Postat (redigerat)
Ja det är ju dumt att läsa manualen när man kan skapa nya trådar på forumet.

Eftersom du har läst manualen, så kan du kanske berätta var det står att extern midikontroll krockar med den interna styrningen?

Eller är du kanske bara bitter över att du inte fattade programmet numer är gratis? Eller kan det vara så att du mest är sur över att du inte har lärt dig var man skriver punkter, komman, stora och små bokstäver i meningar?

Redigerat av AndyPandy
drok (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Ja det är ju dumt att läsa manualen när man kan skapa nya trådar på forumet.

Eftersom du har läst manualen, så kan du kanske berätta var det står att extern midikontroll krockar med den interna styrningen?

Eller är du kanske bara bitter över att du inte fattade programmet numer är gratis? Eller kan det vara så att du mest är sur över att du inte har lärt dig var man skriver punkter, komman, stora och små bokstäver i meningar?

Du har rätt, jag är väldigt ledsen över detta. Tack för att du påpekade.

Redigerat av drok
Postat
Herregud, hur många anala inlägg ska du ägna åt min glömda punkt?

Exakt så många inlägg det krävs för att du ska sluta posta korkade uppmaningar om att läsa manualen och om att man minsann ska köpa programmen.

Inser du inte själv att nästan varenda fråga som ställs här på forumet faktiskt har ett svar i någon manual eller bok?

drok (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Herregud, hur många anala inlägg ska du ägna åt min glömda punkt?

Exakt så många inlägg det krävs för att du ska sluta posta korkade uppmaningar om att läsa manualen och om att man minsann ska köpa programmen.

Inser du inte själv att nästan varenda fråga som ställs här på forumet faktiskt har ett svar i någon manual eller bok?

Naturligtvis har du rätt, tack för att du hjälper mig!

Redigerat av drok
Postat
Bor du hemma hos mamma?

Nix. Vad har min bostads belägenhet att göra med det vi debatterar?

Fundera ett ögonblick varför det finns supportavdelningar på vartenda mjukvaruföretag. Allt står ju ändå i manualen, så varför behövs det support?

Det här är det sista inlägget i den här tråden från mig.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.