Jump to content
Annons

Problem vid inspelning

Recommended Posts

carlberg (oregistrerad)
Postat

Jag har installerat reason 3 av den orsaken att jag inte är kunskapsmässigt oförmögen att spela på riktiga instrument. Men jag kommer inte på hur jag ska kunna använda de förinspelade ljuden och klistra in dessa som "klossar" eller hur jag ska förklara mig. Sedan så vill den inte spela in trummaskinen som en seqence medan jag använder midipianot som medföljer i programmet då jag spelar in något. Ska man bocka för något eller ska man ändra någon inställning.

Detta är kanske banala frågor, men det är bättre att fråga än att misslyckas hela tiden. Ni som har bra svar är välkommen att skicka ett mail eller ett svar här så återkommer jag så snabbt jag bara kan.

Annons
Postat
Jag har installerat reason 3 av den orsaken att jag inte är kunskapsmässigt oförmögen  att spela på riktiga instrument. Men jag kommer inte på hur jag ska kunna använda de förinspelade ljuden och klistra in dessa som "klossar" eller hur jag ska förklara mig. Sedan så vill den inte spela in trummaskinen som en seqence medan jag använder midipianot som medföljer i programmet då jag spelar in något. Ska man bocka för något eller ska man ändra någon inställning.

Detta är kanske banala frågor, men det är bättre att fråga än att misslyckas hela tiden. Ni som har bra svar är välkommen att skicka ett mail eller ett svar här så återkommer jag så snabbt jag bara kan.

Hej!

Ladda upp en sampling i dr-rex-modulen, markera modulen i sequencern, både rec och midi. Sätt right och left locator till perioden där du vill ha samplingen. Gå sedan in i racket, högerklicka på den dr-rex du har valt, och välj "copy rex loop to track".

Då kommer det att skapas informatione i sequencern om hur loopen ska spelas. Hoppas jag inte krånglade till det i onödan, lycka till!

ps, borde du inte kunna spela om du "inte är oförmögen"? 😛😕 /end of besserwisser

Postat

för att få ner ett pattern du pillat till i redrum i sequencern som "block", gör en loop med L-R och högerklicka på redrum och välj "copy pattern to track". för att ljudet inte skall spelas upp dubbelt ska du bocka ur "enable pattern section" i redrum när du kopierat ner din pattern i sequencern.

eller om du vill spela ut trummorna, tryck i knappen som ser ut som en keyboard i sequencerfönstret på det spåret du vill spela in på, tryck på rec och sen på play. nu spelar du in midi via ditt tangentbord.

lycka till :rolleyes:

carlberg (oregistrerad)
Postat

Nejdå, det det blev lite klarare på hur jag gör. Jag kom ju inte på det själv línnan så jag stog ju på ruta ett. Tackar så mycket!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.