Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Är inte särskilt kunnig på dator men har bestämt mig för att plocka ihop en musikdator nu då den gamla håller på att ge sig.

Vi har ett företag i stan som bygger ihop datorer och jag fick följande exempel av dem:

Probyte P4 3200

- Midi tower ATX

- Moderkort Intel D945GNTLR för Intel Pentium 4 processorer

Klarar 4GB internminne (4 platser), 533 MHz DDR2-minne som standard

Klarar Intel PENTIUM Processor P4 tom 3800Mhz / 800Mhz bus

7 st Kortplatser varav 4 st PCI, 2 st PCI-E 1X samt 1st PCI-E 16X

IDE-controller Ultra DMA och ATA-66/100 support, 1 kanal

SATA-controller, 4 kanaler, Raid

1 parallell port, ECP/EPP

1 seriell höghastighetsport, 16550, buffrade

6 USB-portar, USB 2.0

Integrerat ljudkort

Integrerat nätverkskort Intel Pro 10/100

Intergrerat grafikkort Intel GMA950

Integrerad Firewireport

- Processor P4 2800 MHz, D920

- Minne 1GB DDR PC533

- HD WD 200GB, SATA, 7200rpm, 8MB cache

- DVD-Brännare +-RW DL IDE 16Xi

- Grafikkort ATI X1300, PCI-Express, VGA, DVI

- MS Windows XP Home sv oem

- 1,44 MB diskettstation

- MS Tangentbord/Optisk Mus

- CE-märkt

- 3 års garanti på hårdvara

Pris : 8500 kr + moms = 10625 kr

Vad tror ni studio/data kunnare om detta. Något som bör tas bort, kompletteras, bytas ut etc. Verkar detta vara något vettigt?

Annons
Postat

Snälla någon, behöver ett utlåtande så jag vet om det är värt att köpa?? Ingen som har några synpunkter? 🥰

Postat (redigerat)

I nya nummret av studio har dom ju just en guide till hur man bygger en musikdator. Sen kan du ju söka på musikdator här på forumet.

Jag har hållit lite koll på Baldybychoice's datortråd. Du kan ju kolla in nya studio och trådarna och se om du hittar nåt vettigt.

Ett råd som verkar gälla i nästan alla dessa musikdator trådar är dock att man ska köpa antingen ett Asus eller Gigabyte 955 Chipset.

*edit* Tog bort 945 då det inte var bra i musikdatorer. Skäms

Redigerat av Bone
Postat

Intels 955 är det chipset som gäller, eventuellt 975 men jag har inte sett några tillförlitliga tester på de än. Nu tycks dock även Nforce4 fungera som det ska även om det har sämre prestanda än gamla Nforce3, men en lösning tycks åtminstone vara på väg.

Den dator du listat har ett 945 och ett X1300. Det känns inte som en klockren kombination. Ska du köra på ett 945 chipset så bör du skaffa ett snällare grafikkort som x300. Alternativt byta till ett moderkort med 955 chipset.

/Majken

Postat

Oj, då skrev jag något som inte stämde, Ursäkta. Tur att du såg det Majken. Skäms ännu mer 😱

Postat

Mjae, 945 är inte dåligt i musikdatorer. Frost använder det exempelvis om jag minns rätt. Men det tycks däremot vara bereonde på vilket grafikkort som används. I fallet med Frost är det något i stil med ett X300, till skillnad då från ett X1300 som riskerar att belasta PCI-Express bussen så hårt att PCI-prestandan tar stryk. 😱

/Majken

Postat (redigerat)

För de pengarna hade jag nog köpt t ex denna: http://www.frostacm.com/sv/products.php?prodid=9 Då är det visserligen lite mindre minne, men det kostar ju inte många hundra att uppgradera.

Jag är inte säker på att sådana är musikdatorer egentligen ger bättre prestanda än någon annan dator. Däremot kan det ju vara trevligt med funktionsgaranti, någon att ringa till när det inte funkar. Byggde min dator själv, och det var ju ganska mycket jobb innan den gick riktigt stabilt. Känns som det hade varit värt att lägga en eller ett par tusenlappar till och kunna koncentrera sig på musiken. Finns ju även andra s k musikdatorer, KM, Audiomaster, Music XPC och vad det nu heter, detta var ett exempel (testvinnare i Studio dock).

Annars finns här två kombinationer som Digidesign rekommenderar för sina ProToolsLE-system: http://duc.digidesign.com/showflat.php?Cat...&fpart=1#360675

Och Claes (sök på "Claes") här på forumet har ett eget testforum med musikdatorer (och en del annat).

Edit: Kan förresten för lite dom det finliriga tekniska i din spec. Men spontant ser det ut som att chassit är ganska billigt (4-500 kronor?). Dom brukar INTE vara speciellt väl ljuddämpade. Hade själv ett billigt chassi i ett tidigt skede. Byte till en dyrare variant (Antec Sonata II), ca 1200:-, plus en tystare processorfläkt gjorde en enorm skillnad.

Redigerat av JJRockford
Postat

Ok, tack för alla svar!!

De på dataföretaget är väldigt duktiga på hemdatorer, men jag vet inte riktigt om jag kan lita på dem när det gäller en studiodator. att sakerna som jag listade fungerar ihop har de dock utlovat. men precis som ni säger är det ju viktigt att man kan få ut så mkt som möjligt av grejerna vad gäller sin musik.

😛

Jag såg länge fram emot musikdatorartikeln som majken kom med i nya numret, då jag planerat köpet länge. däremot var jag inte så sugen på att bygga ihop den själv=P Killarna på Etab (som datastället heter ) tittade lite i tidningen för att se vad det handlade om.

De kan säkert skaffa hem de exakta prylarna som majken visade i artikeln, så antingen gör jag så eller annars frågar jag dem om de:

* Byter ut moderkortet 945 till ett 955 istället. (Skiljer prestandan något då?)

*Byter grafikkortet x1300 till ett x300

* Satsar på ett "bättre chassi" och en grym processorfläkt ( några fler spontana tips så man vet vad som är okej angående chassi och fläkt? )

Har jag en schysst dator då?

Postat

JJRockford: Den Frost-ACM datorn såg läcker ut, men anledningen till att jag vill köpa ett hopplock av etab är just den fina o smidiga servicen om något skulle hända. Att kunna välja vilka komponenter man vill känns ju oxå lite fränare, fast då ska man väl ha lite bättre koll än jag själv iofs 🙂

Postat

Antec P150 eller P180 är bra chassin. P180 är lite dyrare men större (saknar nätaggregat).

När det gäller CPU flås är Thermaltake Big Typhoon klockren. Nästintill ljudlös och håller temperaturen långt ner. Annars brukar Zalman ha bra fläktar.

Postat

Just Frost lär ha ganska fin service dom också.

Annars är det lite av ett vågspel det här med musikdatorer. Jag har numera gjort 5 eller 6 stycken "installationer" åt vänner och bekanta, och jag kan säga att det varierar med hur lätt det går utan att man vet riktigt varför.

Exempel; Min egen, första visserligen, egenhändigt ihopbyggda dator funkar numera väldigt bra tror jag, men det har varit mycket pill.

Min laptop, som egentligen inte används för musikbruk funkade ok utan allt för mycket pill, även om jag inte fått ner latecyn riktigt så lågt som jag vill ha när jag spelar gitarr.

En kompis 2-3 år gamla Dell standard. Klar överraskning. Allting funkade prickfritt på första försöket. Han kör dessutom med MSN, antivirus och annat som gärna ställer till det och suger kraft från musiken.

En annan kompis alldeles nya laptop (en Acer Travelmate någonting). Den beter sig fortfarande lite underligt (stannar gärna upp obehagligt länge ibland, även om den brukar komma igång), men funkar ok.

Ytterligare en annan kompis, typisk värsting gamer-dator-via-jobbet. Den är allt annat än stabil för musikbruk, hur man än bär sig åt, trots att den kostar ca dubbelt så mycket som någon annan dator jag har använt.

Tips på chassi; Har egentligen bara mitt Antec Sonata II att relatera till, det är det tystaste jag provat. Eller så är det Zalman-fläkten (för CPUn) som fixar till det. Kommer inte ihåg vad en heter, men den kostade ca 3-400.

Postat

thx folks! nu har jag koll på chassi o fläkt iaf! och även att jag ska byta till ett intels 955 moderkort o ett som majken uttryckte det snällare grafikkort.

läste i baldbychoices tråd om dubbla kärnor i processorn, det lät ju givet! finns det något specifikt o kolla in när det gäller detta?

beträffande nätaggregat bör jag väl ha minst 400 w på det va? spelar märke sedan någon större roll?

hårddiskar (2st), vardera på minst 200gb.

Ett fetare minne vore väl inte heller fel va? minst 2gb bör man väl ha?

JJ:tänkte mest på att företaget ligger i stan så det är smidigt att åka dit=P

Tänkte tala om att etab alltså håller på med hem pc i första hand, därav vänder jag mig till er mina vänner 😛

men vad säger ni nu om min lineup?

Postat
beträffande nätaggregat bör jag väl ha minst 400 w på det va? spelar märke sedan någon större roll?

Det är egentligen det viktigaste av allt! Lika viktig som motorn i bilen, typ! Allt handlar om att undvika strul!

Kvalitetskomponenter på nätaggregat och minnen (2GB = 🥰!) är att rekommendera! Egentligen på alla delar men minnen och nätagg är det

som skiljer mest! Merkostnaden blir dessutom nästan löjligt liten om man betänker vilka frustrationskapande problem detta kan bespara en.

Sålänge man surfar och kör lite allmänna program så funkar alla datorer problemfritt! Musikprogram stressar dock ofta många olika delar av datorn

på samma gång och då så gäller det verkligen att allting klaffar. Min bärbara dator har nog aldrig hängt sig när man gör andra grejer än musik! Med musik?

Oj, oj oj vad den kan strula ibland! Så hade jag inte gjort musik hade jag ju trott att min dator var en kanonbra dator 🥰!

Postat

Hello,

I've done some serious thinking... och jag har tänkt om.

Vad tror ni om denna uppsättning:

Antec Sonata II Miditower (m 450 nätagg)

Intel PentiumD920 2.8 Ghz

Asus p5wd2

Zalman CNPS7700-AICu CPU-Fläkt

Corsair Value S. PC4200 DDR2 2048MB

Samsung SpinPoint T133S 300GB SATA2 8MB 7200RPM (x2)

Sapphire Radeon X1300 256MB DDRII

Nec ND 3550 DVD brännare

Den är mkt inspirerad av majkens hopplock som ni ser, skillnaderna är annat chassi och lite fetare minne, hårddiskar (dubbla) samt fläkten. Skulle gå på knappt 11000 om inget ändras. Överrös mig med era synpunkter!

😛

Vad tror ni om chassit m. nätagg, ska jag istället köra ett antec p180 med ett northq 4001 som majken visade o lägga ca 1000 extra? Duger Sonata II?

Ni får gärna berätta vilken cpu fläkt ni hade köpt om ni var jag 😛 är lite osäker på zalman fläkten.

Tack för all värdefull hjälp.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Köp en större Zalman. CPUn kommer att gå het. Själv har jag Nitrogons nån "ganska stor" och det räcker inte riktigt till. Kör på riktigt låga varv dock. Köp Zalman till ditt VGA-kort också (den där passiva grejen med heatpipes).

Postat

Köp en Arctic Cooling Freezer Pro eller en Zalman 9500 som blåser ut luften rakt bakåt. Sedan kan du också köpa till en extra 120mm fläkt som du monterar för att kyla hårddiskar och suga in luft från fronten på chassit. Då borde du kunna balansera fläkthastigheterna och hitta ett läge där den kyls bra utan att vara högljudd.

/Majken

Postat

Alltså,hade själv tänkt att köpa ny musikdator. Har dock max endast 8000 kr som jag kan lägga ut :S vad/hur tycker ni jag ska satsa dem på? Är det bara Pentium som gäller? funkar inte AMD? väldigt tacksam för svar.

Postat

AMD fungerar jättebra, sikta på en 3200/3500+ med ett ASUS A8V-AGP moderkort och ett billigt grafikkort så har du en ganska kraftfull dator som håller sig sval och inte kommer att kosta speciellt mycket.

/Majken

• 2 veckor senare...
Postat

Hej

Antec Sonata II Miditower (m 450 nätagg)

Intel PentiumD920 2.8 Ghz

Asus p5wd2

Arctic Cooling Freezer Pro

Corsair Value S. PC4200 DDR2 2048MB

Samsung SpinPoint T133S 300GB SATA2 8MB 7200RPM (x2)

Sapphire Radeon X1300 256MB DDRII

Nec ND 3550 DVD brännare

Har varit borta ett men nu är jag sugen på att slå till! Hör att ni tipsar om att köpa fler fläktar men jag chansar på att detta ska funka! I värsta fall blir det väl att köpa till en fläkt senare=P Detta ser väl inte tokigt ut? 🙂

Postat

Det ser inte alls tokigt ut 🙂 - Köp till en processorfläkt från Zalman eller Arctic Cooling också.

Postat

menar du att jag ska t.ex. köpa två st arctic cooler freezing pro? förstår inte riktigt vad det gör för nytta? :rolleyes:

Postat
menar du att jag ska t.ex. köpa två st arctic cooler freezing pro? förstår inte riktigt vad det gör för nytta? 😮

Slå mig i huvudet och kalla mig för pellejöns 😉

Ehem, jag måste tydligen jobba lite på mina läskunskaper...

/Majken

Postat

Hehe 😉 Nej, men jag vet att du skrev förut att jag kanske skulle skaffa en fläkt till hårddiskarna, trodde det var det du menade=P

Nu slår jag j*vlar i mig till! 😮

• 2 veckor senare...
Postat

Ok, nu har jag fått mig ett slutgiltigt dilemma

Någon rekommenderade mig att köpa ett ABIT AW8 kort istället för ett

Asus P5WD2 kort

Priset på AW8 kortet är samtidigt något lägre. 😄

Kan någon snabbt få mig att bestämma mig? vill beställa eländet idag 😎

Postat (redigerat)

Välj Asus. Jag skulle inte tveka en sekund.

edit: förutsatt att det är P5WD2-kortet med 955 chipsetet du pratar om...

Redigerat av Violiner
Postat

Vad beträffar kvalitet så är jämförelsen mellan Asus och Abit ganska intressant. A-bit har haft allvarliga kvalitetsproblem med undermåliga, alltför billiga, komponenter, det är en av anledningarna till att jag undviker deras produkter.

Abit må vara billigare, men jag betalar gärna någon hundralapp mer för bättre kvalitet.

Läs t ex:

http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=195

och

http://www.overclockers.com/tips1081/

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.