Jump to content
Annons

Recommended Posts

deadend (oregistrerad)
Postat

sitter på PC med RME Fireface800 och cubase sx2 för tillfället och har bestämt mig att byta till ProTools.

jag har alltid varit i behov att bli kompatiblare med andra studios, men har inte haft råd med en full PT-rigg.

men i och med att digidesin släppte "music production"-version av PT LE med 48 audiospår, fullversion av beatdetective, soundreplacer m.m så blev det mycket mer intressant för min del.

jag ska investera en digi002-rack och sedan då köpa till den extra mjukvaran till LE.

vill koppla ihop detta med mitt RME-kort då jag hört att det är rätt dåliga omvandlare på rackversionen av 002... men hur som helst får jag ju 18 kanaler in/ut vilket jag behöver ha.

hur ser det egentligen ut med bussar och fx-kanaler i LE? är det någon begränsning där?

UAD-1 då? är det fortfarande problem på den fronten?

men i stort sett, verkar min plan rimlig? vill få en sista push för att kunna övertygas..

kolla gärna min profil för att få full lista på vad jag kör för prylar för tillfället

mvh / eric

Annons
Postat

Jag kör både och (inte samtidgt förstås-får koppla om 8 in/ut vid byte), fast jag ännu inte haft tid att skola in mig riktigt på PT LE,köpte digi002r i somras och kan alltså köra den parallellt med Cubase SX 2,vem säger att omvandlarna är sunkiga i 002r?

Man kan köra den via asio men det är ingen garanti för att det skall funka vidare bra eftersom digidesign hara andra drivrutiner ljudmotor etc,så Cubase har sitt Delta 1010 och digi002 sitt eget ljudkort,man får ändra inställningen i Cubase emellan skiftet så att den (datorn) vet vilken dedikering som gäller!

deadend (oregistrerad)
Postat

ok, men jag har i så fall bestämt mig för att köra protools helt och hållet.

men det måste väl gå att koppla ihop fireface och 002r via lightpipe eller liknande?

deadend (oregistrerad)
Postat

ingen som kan bjussa på lite tankar m.m. om bytet.. ?

Postat

vad vill du mer veta???har du bestämt dig för att byta så har du...systemen är lika bra-bara en fråga om kompatibilitet,snackar med folk från USA till och från,där är det mera Cubase som gäller,PT har blivit lite hypat här i lilleputtlandet... 😎

Postat
ok, men jag har i så fall bestämt mig för att köra protools helt och hållet.

men det måste väl gå att koppla ihop fireface och 002r via lightpipe eller liknande?

Jag tvivlar på att du kan koppla ihop ljudkorten på detta sätt, men jag kan ha fel... Du vill alltså bara använda Fireface som A/D? Detta borde Claes kunna svara på, han är väl insatt i RMEkorten.

Welcome to the world of Pro Tools, Erik!

Postat
vad vill du mer veta???har du bestämt dig för att byta så har du...systemen är lika bra-bara en fråga om kompatibilitet,snackar med folk från USA till och från,där är det mera Cubase som gäller,PT har blivit lite hypat här i lilleputtlandet... 😛

Vad spelar det för roll om de använder cubase eller fasttracker 2 i Amerika om det är just svenska lilleputtar han skall samarbeta med? 😛

Om deadend väljer att gå över till just Pro Tools så kanske det beror på att folk han samarbetar med eller planerar att samarbeta med använder sig av just Pro Tools.

Är inte säker på varför omvandlarna har fått så dåligt rykte på 002r, jag tycker inte det låter dåligt av 002:ans omvandlare, mickpreampsen däremot är väl ingen höjdare, men det är väl en helt annan femma, eller har jag fel?

Postat

Funkar utmärkt. Du kan ställa in Firefacen så att den startar upp med en uppsättning så att de analoga ingångarn kopieras över till lightpipe även om den inte är ansluten till datorn. Max 8 kanaler dock upp till 48kHz. Vid 88,2 och 96kHz är det bara fyra kanaler beroende på begränsning i lightpipe. Det kan bli lite småstruligt ibland när man har flera interface och ofta byter samplingfrekvens men fullt möjligt att leva med. Mest en fråga om att få inställningarna rätt från början.

Om du bestämt dig för ProTools och Fireface kan det vara intressant att bläddra igenom vilka interface M-Audio har, de fungerar ju med ProTools M-powered som är samma program även om det säljs i en annan paketering (dvs du köper programmet separat, det ingår inte med ljudkortet).

Gunnar

Postat
Vad spelar det för roll om de använder cubase eller fasttracker 2 i Amerika om det är just svenska lilleputtar han skall samarbeta med? 😲

Jag bara konstaterade ett litet faktum här, inget som helst råd eller synpunkter/aspekter i och med det...för övrigt tror jag en större andel musiker och även rätt många producenter faktiskt fortfarande använder just Cubase här i lilleputlandet också! 🥰

Postat

Halloj Deadend,

Välkommen till Pro Tools världen. Jag föreslår att du börjar med att köra Digi002R som den är utan att strula med andra interface och se om du blir nöjd så. Den låter inte alls dåligt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.