Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

LÅTNAMN:

ARTIST/GRUPP:

GENRE:

LÅTLÄNGD:

KOMPOSITÖR:

PRODUCENT:

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR:

FORMAT: (ex. mp3/ogg vorbis/aac osv)

STORLEK: (ex. 5.3 megabyte)

STATUS: Skiss/Färdig demo (OBS! Färdig demo kan även komma att recenseras i papperstidningen)

(

LÅTLÄNK:)

Tack för alla goda råd och tips. Vill gärna ha feed back på låt, mix, ide etc. Tänk på att det här är min första låt så be gentle but honest.

En liten odysee över ett par förortstjejers resa till nattklubben Patricia i Stockholm en helgkväll. Varsågoda.

(Av nån anledning accepteras inte filen av Studioforum (Itunes) så ni får klicka här. Samma problem hade någon som postade en tråd om Trance stafett så jag är inte den enda.

http://www.filegone.com/v387

En illustration över musiken finnes här:

http://www.filegone.com/asl0

Redigerat av Lundin
Annons
Postat

Ahh ... good old Patricia! De bjuder mig på kalas varje år när jag fyller år, och jag går aldrig dit.

Men över din låt: du vet väl att roliga låtar per definition inte är roliga? De är som en rolig historia, aldrig aldrig rolig.

I övrigt vet jag inte vad jag ska säga om den här låten. En del slingor är bra, men rösterna är så illa inspelade att jag vill stänga av direkt. Och vad ska man säga om en låt som hela tiden ändrar sig?

Dessutom känns det som Marcoolio gjorde den här låten för 10 år sedan.

Postat

Jag håller med Andy. Rösterna låter dåligt! Finns nån enstaka sak i låten som funkar.

Jobbigt att låten inte är en låt heller. 😏

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Du har kodat i aac format, inte MP3.

iTunes?

Under menyn redigera så går du in på inställningar och sedan väljer avancerat.

Under import flicken ställer du om från aac till mp3 format.

Känns som punk. Fast tekno. Och ändå Gessle, du har snott genre greppen fin fint :-) Innovativt njae...

Mixen känns överlag lite matt, saknar toppdiskant.

Baskaggen kan döda, skär i botten.

Bra försök.

Idéerna tänker jag inte säga så mycket om, men gå på mixen igen och koda om till mp3.

Håller med om rösterna.

Redigerat av drloop
Postat

Cut me some slack. 😉 Det är ju min första låt efter typ 150 timmar sen jag överhvudtaget såg Ableton. Uppskattar dock kommentarerna!

Postat

SKUM låt. Har svårt att ta den på allvar, åtminstone delarna med röster. Men de instrumentala bitarna är ju rätt schyssta, satsa på dom istället i fortsättningen, tycker jag. 😉

Postat (redigerat)

Ta den inte på allvar. Meningen är att man ska ha lite kul åt den! Tack för kommentaren! Låten ärinte seriös och de flesta samplingarna kommer från en gammal synt från 90 talet med en ljusare röst än jag har nu. Därför är de med. Är medveten om problemet.

Mvh Niklas

Redigerat av niklas73
Postat

Asså grejen med låten är ju att det är några brudar somåker till Patricia, stoppas av vakten (dörumm dö dö duum) och sen dansar järnet (eurodance). Och åker hem å spyr... Därav den ökande volymen (och betasen) Men det kanske inte gick fram. Man måste ju försöka. 😉

Postat (redigerat)

Jag tycker du har talang. Jag gillar en del grejer i låten men inte allt. Men nån gång kan du säkert skrälla för det här särskiljer sig på en del sätt från mycket annat, sånt är kul i min värld 🙂

Jobba på!

Redigerat av Berra
Postat
Ahh ... good old Patricia! De bjuder mig på kalas varje år när jag fyller år, och jag går aldrig dit.

Men över din låt: du vet väl att roliga låtar per definition inte är roliga? De är som en rolig historia, aldrig aldrig rolig.

I övrigt vet jag inte vad jag ska säga om den här låten. En del slingor är bra, men rösterna är så illa inspelade att jag vill stänga av direkt. Och vad ska man säga om en låt som hela tiden ändrar sig?

Dessutom känns det som Marcoolio gjorde den här låten för 10 år sedan.

Det här känns väldigt långt från marcoolio i mina öron.

Och vad som är roligt eller inte är väl ett otroligt subjektivt fenomen?

Du är sällan särskilt finkänslig i det du skriver, får man fråga vart du lägger ut dina låtar nånstans?

Postat (redigerat)

Mixen påminner om en del plojlåtar jag och en före detta polare gjorde till våra gemensamma midsommarfester.. där vi hyrde in de fetaste PA-stärkarna och baslådorna vi hade råd med... 😄 4 flak med bärs o massa brännvin, sen varvade vi våra låtar med kommersiellt slisk...sabla va skoj vi hade...

Men låtarna var aldrig seriöst menade så de fick vila i frid när festen var över..

Det som slår en är att mixens kvalité är en hel del under medel, rösten är dåligt inspelad, musiken distar förskräckligt. sammantaget är mixens annorlunda anatomi ganska jobbig att lyssna på i ett lyssningsscenario...däremot i ett plojscenario funkar det ypperligt.. man kan nog skratta åt det hela om man är på humör.

Däremot tror jag att du ska träna mer på att göra bättre röstinspelningar som inte låter så burkigt, få mixarna att låta starka - utan dist, visst, det är mycket en fråga om att välja rätt ljud och använda EQ, kompressor, limiter och diverse Z-ledsjusterande ljudverktyg som t.e.x reverb och diskreta delay, men låtarna blir roligare att lyssna på om man inte retar ihjäl sig på den dåliga kvalitén.

Tänk på att det här forumet består till största delen av ultrakritiska öron m.a.o folk som sitter 24-7 o bara mixar..

Testar du exempelvis ett musikforum där folk inte har en aning om teknik, får du troligtvis en helt annan respons på dina låtar..

Lycka till

Redigerat av Lundin
Postat
LÅTNAMN:

ARTIST/GRUPP:

GENRE:

LÅTLÄNGD:

KOMPOSITÖR:

PRODUCENT:

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR:

FORMAT: (ex. mp3/ogg vorbis/aac osv)

STORLEK: (ex. 5.3 megabyte)

STATUS: Skiss/Färdig demo (OBS! Färdig demo kan även komma att recenseras i papperstidningen)

(

LÅTLÄNK:)

🥰

Grejen med formuläret är att du ska fylla i det. Annars kan du ju bara skippa det i över huvud taget 😏

Postat

låter väl okey, inget direkt att anmärka trots att det fans en del uppenbarliga samplingar som kanske inte borde vara där..

låter 95 över det hela... Inget illa med det 95 är trevligt:P

Postat (redigerat)

kul ideer men du ror inte riktigt bytena i hamn. Synthen i mitten dränker allting en stund. För att visa intensitet försök att exprimentera med velocity eller cutoff freq eller nån annan ljudparameter. Att öka volymen på det sätt du gör i mixen får fel effekt ( förstod vad du ville göra dock ). Jag har samma problem med unga rock/punk musiker som tycker att man ska öka tempo i ( under ) låten med 10 tix för att för att visa energi. funkar inte.

Jag tycker dock att du lyckas ganska bra med din musik. Nästa gång försök att efterleva inspelnings regel nr 1 dock: KILL UR DARLINGS!

Vore kul att få höra ditt nästa project, kämpa på! Du har talangen.

/ Mikke

Redigerat av MikkeÖland
Postat

Tack för era kommentarer.

Synthen i mitten ska sänkas. Det är jag helt med på. Rösten är från min dator från 96. De flesta. Tanken är nog att jag skqa låta min tjej och brorsdotter få lägga rösterna. Jag har en förlaga från Evulutionsynthen som jag gjorde 96. Möjligen har jag fastnat lite i det.

95... Absolut. Det är Eurodance för hela slanten. Jag är fast i 80/90 talet...

Formuläret missa jagt helt. Sorry!

Lundin: Ojoj... z-led... jag har väldigt dålig koll på sånt där med tanke på att jag började för fyra månader sen och inte har jobbat allt för mycket med det. Men jag ska göra lite tester som folk här kan bedömma så jag lär mig. Att folk är kritiska här har jag förstått. Det är lite vågat att ge sig in som rookie men nånstans måste man ju börja. Och så gör jag en låt som jag vet inte kanske är allmänt uppskattad. Räkna med att jag kommer fortsätta ställa frågor och skicka upp tester etc. 😎

Ni som har tyckt den rä kul: Skoj. Det glädjer mig. det är liksom det som är meningen. Glad dance på nåt sätt.

Har också en cover på DM Photographic (Photoshop) men man får ju inte lägga covers här.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.