Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har tröttnat på PC och tänkte skaffa en Powermac G5 till studion nu för att köra mitt PT LE på. En annan anledning (förutom mitt hat till Bill Gates) är att jag vill även kunna ha Logic i studion för kompabilitet med andra.

Har läst om strul med vissa G5:or nånstans och vill inte gå i samma fälla.

Vad att tänka på, var är bäst att köpa nånstans, hur stor skillnad i prestanda är det i mellan modellerna ?

Hade även tänkt att uppgradera till nya musicproduction-kit med 48 Mono/stereo spår och enligt Digidesign är det då minst en G5 2x2 GHz som gäller.

tacksam för hjälp

Matte

Annons
Postat

Hello Matte!

Kul att du vill börja köra mac. Som sagt krav för att köra MPTK är:

Digidesign-Qualified Power Mac G5 Dual Processor 2GHz or higher, including Power Mac G5 Quad

Power Mac G5 Dual 2GHz (first generation model M9032) may not achieve maximum track count

1.5 GB total system RAM or more

2 or more hard drives dedicated for audio record and playback:

2 internal SATA drives

2 external SCSI drives & qualified SCSI HBA

2 or more external FireWire drives

Pro Tools LE software, Pro Tools M-Powered software, and the Music Production Toolkit do not yet support Intel-based Apple Macintosh computers. Digidesign currently anticipates that new versions of Pro Tools LE 7 software, Pro Tools M-Powered software, and the Music Production Toolkit option, with support for Intel-based Mac computers, will be available in May 2006. The update to this new software will be free for all registered users of Pro Tools LE 7 software, Pro Tools M-Powered software, and the Music Production Toolkit.

Jag skulle rekommendera dig att gå på åtminstone en DP 2.7 någon av de vätskekylda Dual eller Quad med 3 GB ram. Jag är inte säker på hur mycket ram-minne PT stödjer (Logic stödjer max 4GB). Du bör ha PCI-X i datorn om du vill gå över till HD senare...OSX behöver åtminstone 300 MB ram "bara för att finnas" till.

Strul med G5 fanns mest bland de tidiga modellerna dvs 1:a och 2:a generationen. Detta är en länk med viss rapportering av dåliga macar: http://www.macintouch.com/reliability/

Prestandaskillnaden mellan dubbelpropp och dubbelkärna är större än vad man kan tro. En dubbelkärna klarar mer än en dubbel propp, det är ett faktum. Men en quadmaskin är oerhört brutal hittar du en sådan till rätt pris är det bara att slå till du får en kraftmaskin utan dess like!

Vart man ska köpa? OM du väljer en ny ska du handla i den butik där du känner att du får bäst support samt att de vet vad PT är!

Beggad...butik får du garanti privat kan det vara värre.

De nya Intelburkarna är brutala! Jag rekommenderar dig ej att välja någon iMac om du tänker köra tunga applikationer på den, eftersom du ej kan montera in extra HD eller mer än 2GB ram, det behövs tro mig!

Jag hoppas att jag var till någon hjälp.

/F

Postat

hepp,

vi ska kränga vår apple dual 2.7 ghz.

just nu rullar ProTools LE 6.9.2 på den maskinen, funkar som en klocka! hårdvara, Mbox.

Släng ett PM om du vill veta mer.

Postat

Tack för hjälpen så länge... Fick rådet av en MAC-kompis att vänta med inköpet tills Powermac-Intelmaskinerna släpps i Juni för att då antingen köpa en sån eller för att priserna på G5:or bör sjunka då.

.....hur många ggr har PC:n strulat idag...tja jag tappade räkningen

Postat
Du bör ha PCI-X i datorn om du vill gå över till HD senare...

Öh? 😛

Varför satsa på PCI-X? Kommer ändå att försvinna eftersom det var väl mer eller minde en flopp? Dessutom så finns HD i just PCI-E nu. Jag var lite skeptisk till just PCI-E, finns ju knappt några kort som passar. Men det kommer ju mer å mer. Dessutom så är Express väldigt mycket snabbare. 😛

Postat
Tack för hjälpen så länge... Fick rådet av en MAC-kompis att vänta med inköpet tills Powermac-Intelmaskinerna släpps i Juni för att då antingen köpa en sån eller för att priserna på G5:or bör sjunka då.

.....hur många ggr har PC:n strulat idag...tja jag tappade räkningen

Men finns Pro Tools som Universal Binary då? Det är inte säkert att det räcker med att vänta till i Juni. Det finns dessutom inget officiellt sagt från Apple om när Powermacar med Intelprocessorer ska komma, Junidatumet är lika osäkert som alla andra rykten (exempelvis att uppföljaren till iBook skulle komma i förrgår...)

Postat
Varför satsa på PCI-X? Kommer ändå att försvinna eftersom det var väl mer eller minde en flopp? Dessutom så finns HD i just PCI-E nu.

Eller senare version skulle jag ha skrivit!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.