Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja! har en Mini DV kamera som ja spelat in lite pÄ. det Àr en USP LAN sladd, tror ja, som man ska anvÀnda för att föra in filerna i datorn. jag har en sÄn sladd Ä den sitter i just nu men det som hÀnder Àr följande: Först stÄr det att ny programvara har upptÀckts, sen kommer det upp en pop-up dÀr det frÄgas om du vill redigera i Pinnacle. jag svarade JA men nÀr man vÀl Àr inne finns det inget att redigera! jag har sökt i AVC Compliant DV Camcorder pÄ Den hÀr datorn men dÀr finns bara en stillbild pÄ senaste klippet!

SÄ min frÄga Àr: Hur för man över det jag spelat in i datorn? Vore mycket tacksam om nÄn hÀr pÄ forumet visste.

Annons
Postat

Hej!

Jag antar att du menar USB-kabel mellan DV-kameran och datorn? HÀr skulle jag dock vilja sÀga att om du har möjlighet anvÀnd firewire-kabel och det grÀnssnittet i stÀllet. Vi har ett gÀng Sony mini-dv's och nÄn Panasonic dv-kamera och om man anvÀnder USB pÄ dessa lÄter datorn dig inte att tanka in filmen med bÀsta kvalitet. Varför? Ingen aning.

Men anvÀnder du en firewirekabel kan du köra över filmen till datorn i full kvalitet. D v s okomprimerad DV-AVI.

Men, över till ditt problem igen.

1. Se till att kameran Àr i playlÀge

2. Sedan fÄr du gÄ in i Pinnacle (nu har inte jag det programmet, utan kör Adobe Premiere) och via (förmodligen) ARKIV vÀlja import > movie eller dylikt. NÀr du gör det ska en kontroller komma upp pÄ datorn som lÄter dig styra kameran (som en liten video med ett videofönster). I detta fönster bör oxÄ en knapp finnas, typ record eller fÄnga video eller dyligt. Klicka pÄ den och filmen kommer att tankas in.

filecapture.jpg

HÀr har jag i Adobe Premiere gÄtt in och valt att hÀmta in video frÄn kameran.

filecapture2.jpg

HÀr ser du "videospelar"-fönstret som dyker upp och för att tanka över film trycker jag pÄ play och sedan pÄ rec-knappen. Klart!

Lycka till!

Postat

Är det nĂ„n som vet hur man för tillbaka det man redigerat i datorn till kamerabandet igen?

Postat

Dom flesta billiga kameror klarar inte av att föra över filmen tillbaks till kameran. Är du sĂ€ker pĂ„ att din kamera klarar av detta?

/Henning

Postat

Köpte en kamera till jobbet för ett tag sedan och gick igenom marknaden. Som Henning skriver ytterst fÄ kameror som har DV-in. Har nÄgot med kopieringsskydd och avgifter att göra (kasettavgiften??) tror jag.

Postat
Dom flesta billiga kameror klarar inte av att föra över filmen tillbaks till kameran. Är du sĂ€ker pĂ„ att din kamera klarar av detta?

/Henning

Jopp, min kamera kan det eftersom det inte Àr min, det Àr skolans, & de flesta som anvÀnt den har gjort detta.

Postat

Well, nÀr du har redigerat klart filmen sÄ bör det (beroende pÄ vilket program du anvÀnder) finnas en export-funktion eller spara film till kameran.

Typ som hÀrunder....

export.jpg

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.