Jump to content
Annons

Gitarrinspelning, stereo eller mono i Cubase ?

Recommended Posts

Thomas_Cooper (oregistrerad)
Postat

Vilket är bästa sättet att spela in min Gibson SG gitarr genom Behringer V-amp 2 som har två kanaler ut (L,R) och in i ljudkortet som också har två kanaler (L,R)...?

Jag använder denna koppling, dvs båda kanalerna, L och R.

Hur gör jag sedan det i Cubase för att få det bästa ljudet, ska jag använda mig av en audio-kanal som jag gör nu och vid ljudkortet E-MU 0404 inputs kanaler så står

"Pan" i mitten på både vänser och höger kanal...

Är det här läget stereo eller mono...?

Eller ska jag ha två audio-kanaler i Cubase för vänster och höger och kanske även

ändra ljudkortets input-kanaler, panorera vänser maximalt och likaså höger pan max...? Detta är väl stereo....?

Tacksam för tips...

/Thomas

Annons
Postat

Tack för ditt svar...

Det audio spår som jag har i Cubase är stereo så då borde det rimligtvis vara stereo som jag kör i dagsläget...

Finns det några fördelar med stereo respektiver mono ? Du skriver att du skulle köra med mono...

En fördel med stereo är väl att man kan lägga på effekter senare men jag har mina effekter, dista, reverb osv redan i gitarrboxen men är det inte som så att det blir mer tryck eller bättre ljud med stereoinspelning...?

En lite fundering också över hur påverkar ljudkortets inputs vad beträffar "pan" på vänster och höger kanal ljudet vid stereo ? Nu står de i mitten...

/Thomas

Postat
En fördel med stereo är väl att man kan lägga på effekter senare men jag har mina effekter, dista, reverb osv redan i gitarrboxen men är det inte som så att det blir mer tryck eller bättre ljud med stereoinspelning...?

Stereoinspelning av gitarr görs oftast till akustisk gitarr för att få ett bredare ljud då man inte dubbar akustiska gitarrer lika mycket som elektriska.

El-gitarr spelas nästan uteslutande in i mono av den enkla anledningen att man sällan mickar upp stärkare med stereomickar (tjänar inget syfte) samt att gitarren i sig är mono.

Mer tryck i ljudet är en kombination av dubbning , bra mixning.

Helst skall du spela in en ren ( möjligtvis med dist ) signal som möjligt för att i efterhand lägga på effekterna (i alla fall på kompgitarrer) på så sätt har du mer kontroll över ljudbilden och kan justera hur mycket/lite delay,reverb och liknande du vill ha.

Postat

nä, det blir inte nödvändigtvis så att det blir bättre tryck för att du spelar in i stereo, för även om du spelar in i mono, så kan du ju lägga på stereoeffekter i efterhand. detta är ju som sagt den stora fördelen med att spela in i mono -utan effekter.

Postat

Oki...Då har jag fått lite mera klarhet i denna fråga...

Tackar för det...Ha det gott

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.