Jump to content
Annons

Tror jag blir toookig snart!? Hjälp!

Legolas

Recommended Posts

Snart ger jag upp...vet inte riktigt vart jag skall vända mej eller hur jag skall gå tillväga! Jag får inte till det gitarrljud jag vill ha! Hur får dom till det perfekta akustiska gitarrljudet i studios? Vad har du för gitarrer som måste låta sååå bra?

Själv tycker jag att jag borde få till ett bra ljud , jag har ju bra grejer:

Neumann TLM 103 mic

Behringer C-2 micar

Yamaha i88x Preamp

Martin D-16 gitarr

Har gått och ställt mickarna på varenda ställe i min lägenhet men inte lyckats få det att låta bra. Och ja , jag har provat tusentals mickplaceringar....börjar smått fundera på om det är gitarren eller akustiken i lägenheten som e kass? Har provat i stora vardagsrummet..har också provat att skärma av hallen så det blev ett litet dämpat rum av det hela - men icke...suck.

Som referens på hur jag vill att det skall låta kan ja ju nämna den akustiska gitarren i början av "Bouleward of broken dreams" med Green Day.

Är det nån som kan hjälpa mej hitta den gitarr jag söker för ett underbart fylligt rent ljud? Eller nått annat tips som ja inte har tänkt på?

Dela på andra sajter

Annons

Guitar rig? Har för mig att den heter så, har inte testat själv.. Men det finns väl en del prg som simulerar mickar och lådor, och placering av micken? Testa en sådan kanske? I mitt fall så är det bara att byta ut gitarristen,,, mig själv alltså. :-)

Dela på andra sajter

Guitarrig är för elgitarr och inte till det som du håller på med nu.

Hur låter det då? Lägg upp ljudexempel så vi kan lyssna på.

Börja så här: Om du använder en kondensatormick, Dämpa upp runt om dig, kanske även under dig. Rikta micken mot 12:e band på gitarren från ca 30cm avstånd.

Sätt på dig ett par hörlurar och lyssna på det mickade ljudet när du håller på med mickplacering.

Räkna sedan med att du får EQ:a lite efteråt ( kanske skära bort lite i botten och kanske gröpa ut lite bummlighet ) men det viktigaste sitter i mickplaceringen.

Lycka till

Dela på andra sajter

Vad skall man ha för strängar för att få det fetaste fylligaste ljudet? Alltså då menar jag att när man tar ett ackord så skall det klinga läääänge efteråt....

Skall man har dom tjockaste? Vilka märken är bäst? Låter bäst? Några förslag? Har testat Martin:s fozfor bronze strängar men det kanske finns bättre? Så skall ja gå och shoppa loss lite och testa mej fram tänkte jag.......🙂

Dela på andra sajter

Det brukar ju hänga ihop med vilket träslag gitarren är av, storlek på gitarren, skallängd samt även vad man använder för strängar. Tjockare strängar får man spänna hårdare för att nå upp till samma tonhöjd vilket även brukar ge lite mer sustain, men det blir ju samtidigt svårare att spela på gitarren..

Redigerat av kartan
Dela på andra sajter

Jag köpte min första, och enda gitar för någon månad sedan, har aldirg spelat tidigare! Det är en av elektrisk modell,, tunna strängar, vilket sades vara mer lättspelat. De nämnde även, i butiken, att man inte kan ha hur grova strängar som helst på gitarerna, beroende på kvalitet på, då man måste spänna dem väldigt mycket när de blir grövre.

Testade en gura med "jazz" strängar, underbar klang i dem!

Dela på andra sajter

Vad skall man ha för strängar för att få det fetaste fylligaste ljudet? Alltså då menar jag att när man tar ett ackord så skall det klinga läääänge efteråt....

Skall man har dom tjockaste? Vilka märken är bäst?  Låter bäst? Några förslag? Har testat Martin:s fozfor bronze strängar men det kanske finns bättre?  Så skall ja gå och shoppa loss lite och testa mej fram tänkte jag.......😆

Ja din gitarr är det ju absolut inget fel på 😛

Mina absoluta favoritsträngar är Elixir 0.11 eller 0.12 beroende på vad man ska lira för nåt. Ju tjockare strängar desto mer botten får du (generalisering) så testa med 0.12 och se hur det funkar.

Val av plektrum är också av stor betydelse. Jag själv använder nästan alltid väldigt tunna plektrum vid inspelning för att kunna ta i men ändå få en soft klang utan skorr från gitarren. Använder du för tjockt plektrum så finns det större chans att du får mer missljud när du spelar. Sen att jag personligen får mycket bättre känsla med tunnare plektrum spear ju också in. Jag upplever det som att man spelar mot/med plektrumets svajningar och på så sätt kan styra ljudet mycket på det sättet också.

Men jag tror faktiskt att det är akustiken som spökar i ditt fall, eller brist på mixningskunskap. Eller så kanske du inte spelar nog bra vad vet jag? (vill inte vara oförskämd men måste ändå fråga med tanke på allt du testat och ändå inte hittat ett bra ljud)

/Micke

EDIT: lite plektrumtips

Redigerat av lavrell
Dela på andra sajter

Som sagt ovan, lägg upp en mp3:a och förklara vad som är fel. Här är en inspelning jag gjorde för ett par veckor sedan, en singer-songwriterduo som heter Sound Solution:

. Tyckte gitarrerna blev fina, deras guror lät bra i sig. Det var Tanglewood, tror de kostade runt 7000 kr. Elixirsträngar, vet ej tjocklek.

Hälsningar

/Henrik

Dela på andra sajter

Som sagt ovan, lägg upp en mp3:a och förklara vad som är fel. Här är en inspelning jag gjorde för ett par veckor sedan, en singer-songwriterduo som heter Sound Solution:
. Tyckte gitarrerna blev fina, deras guror lät bra i sig. Det var Tanglewood, tror de kostade runt 7000 kr. Elixirsträngar, vet ej tjocklek.

Hälsningar

/Henrik

Bra balans på ljudet, speciellt på plockgitarrerna. 🙂

Vilken/vilka mickar på gitarrerna?

Vilket rum på inspelningen? Låter stort men utan ful svans.

Dela på andra sajter

Instämmer i plektrumtipsen. Har på senare tid "upptäckt" tunna plektrum vid komp-pålägg. Det blir ett klart luftigare ljud, och inte så mycket skorrande om strängarna.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.