insolitus Postat 13 januari 2004 Postat 13 januari 2004 Hejsan! Kom på det här för ett tag sen och kom på att man kanske skulle dela med sig av kunskapen ifall inte alla andra redan kommit på det här! 🙂 Jag kände för ett tag sen att jag ville ha lite roligare kompression på några stråkar i en låt med hjälp av bastrumman, men eftersom man inte kan få sidechain på Reasons kompressor så fick det bli till att köra in hela bastrumman via Spiders tillsammans med stråkarna i kompressorn. Allt resulterade i att det blev ganska bökigt med bastrummans ljud i stråkarna vid olika partier i låten när man ville ha exempelvis endast stråkar men fortfarande med den pumpande kompressionen. Efter ett tag kom jag då på att koppla in bastrumman i endast höger ingång på kompressorn och stråkarna i vänster, för att sedan endast använda vänster utgång vidare till mixern. Och vips så fick man en enkel typ av sidechain! Ett problemet är ju i och för sig att det man vill ha komprimerat blir i mono oavsett om det var så innan. Kan ju lösas enkelt med lite reverb möjligvis. Hoppas det kan hjälpa någon... 😄
Mange Postat 13 januari 2004 Postat 13 januari 2004 Även om jag inte använder reason så tycker jag att sånna här "ahhaaa, men om jag gör såhär upplevelser" är roliga att läsa om!! Tveka inte att posta fler.. finns iaf en som uppskattar det 🙂
Neko Postat 13 januari 2004 Postat 13 januari 2004 Definitivt. Ska testa detta så fort jag får chansen! 🙂
kmax Postat 29 januari 2004 Postat 29 januari 2004 haha! har ja inte tänkt på. vill man ha det i stereo finns ju alltid möjligheten att ha två "sidechain-paket"...
laslo Postat 20 december 2004 Postat 20 december 2004 Kom också på ett lite annorlunda sätt att göra. Tänkte först skriva ett långt inlägg hur jag gjorde men jag lägger upp ett exempel istället. 😉 Exempel (sidechain.rns) Kanske användbart för någon?
Disobedient Postat 20 december 2004 Postat 20 december 2004 Lärde mig exakt samma grej för en vecka sen. Vill man ha stereo är det bara att bussa vidare mono ljudet till en stereo buss och panorera ljudet åt ett håll och lägga ett kort delay (5-15ms) åt andra hållet.
VacUm Postat 20 december 2004 Postat 20 december 2004 Lärde mig exakt samma grej för en vecka sen. Vill man ha stereo är det bara att bussa vidare mono ljudet till en stereo buss och panorera ljudet åt ett håll och lägga ett kort delay (5-15ms) åt andra hållet. Eller varför inte ett fett stereochorus? Eller flanger?
Ken Kängström Postat 20 december 2004 Postat 20 december 2004 (redigerat) Vill man ha stereo är det bara att bussa vidare mono ljudet till en stereo buss och panorera ljudet åt ett håll och lägga ett kort delay (5-15ms) åt andra hållet. Tidsskildnaden från Left till right gör att vi uppfattar ljudets riktning från antingen höger eller vänster. Så om man gör (fake) stereo på detta vis så blir det knepigt att få en centrerad riktning. Edit: Förklarade konstigt. Redigerat 20 december 2004 av addic59
joachime Postat 20 december 2004 Postat 20 december 2004 Det blir också grym kamfiltereffekt (fasförskjutning) när man lyssnar på resultatet i mono. 🙂
divstah Postat 21 december 2004 Postat 21 december 2004 sidechain är fan det lättasste som finns.. för stereo så använd x2 compressoer ? ingen anledning att köra mono. observera chart; mixer (comp 1 och 2's höger output kopllas till l/r på mixerkanal) redrum ^ left right ^ * * ^ comp comp (vardera i left på comparna) ^ ^ nn19 splittt så left och right går i input på höger på båda comps. inte så svårt ehh?
Disobedient Postat 21 december 2004 Postat 21 december 2004 Det blir också grym kamfiltereffekt (fasförskjutning) när man lyssnar på resultatet i mono. 😳 Tja, beror ju på vilka frekvenser och vilken amplitud det handlar om. Många duktiga mixare använder sig av delay för att göra egen stereo.
VacUm Postat 21 december 2004 Postat 21 december 2004 Det blir också grym kamfiltereffekt (fasförskjutning) när man lyssnar på resultatet i mono. 😉 Tja, beror ju på vilka frekvenser och vilken amplitud det handlar om. Många duktiga mixare använder sig av delay för att göra egen stereo. Men det blir ju förfasen inte alls samma stereo som om man hade mickat upp det i stereo. Och jag vet inte om man behöver va duktig mixare för att känna till det knepet. Det finns bättre sätt att fejka stereo om man nu vill göra det. Dubdelay låter sjukt mycket 1984.
Leo (oregistrerad) Postat 22 december 2004 Postat 22 december 2004 Lättast är nog att i Malström sätta "MOD B" på curv:9 sync:on rate:1/4 vol:-46 Subtractor kan man göra liknande med LFO 1 och använda dest "MIX"
joachime Postat 23 december 2004 Postat 23 december 2004 Många duktiga mixare använder sig av delay för att göra egen stereo. Håller med dig, men jag gissar att delaytiderna är längre än 15 ms i de flesta fall.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.