Jump to content
Annons

Konstigaste mickningen du har provat?


HONUNG

Recommended Posts

Jens-RKLR (oregistrerad)

Jadå! Man kommer på så dumma saker när man har för mycket dötid i studion. Den inspelningen ingår i ett projekt jag och en snubbe till jobbar på. Inte klart än, men det kommer. Vi hade nog ändå förväntat oss att det skulle låta helt galet, men det var inte så farligt ändå. Lite dovt och bumligt och bubbligt, haha, sound.

Kanske inte rekommenderas att testa med dyra mickar, men har man nån skräpmick liggandes så är det en kul grej. Om man har tid över dvs....

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
En Mega Ear inuti en Pianet, ett Rhodes eller framför en liten högtalare för lite transistordist...  😲

haha.. jag gjorde för en kurs på kalmar högskola ngt slags stränginstrument och slaktade en50spänns dynamisk mik och satte med hjälp av latex fast miken innuti skapelsen.. lätt fräckt och jag spelar med plektrum och en matkniv!! ska sampla den!!

edit: kastar upp en refill på Reason-delen!!

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Micade upp ett trumset genom en leksaks mic med nåt slags inbyggt fjäderreverb, eller det var ingen mic egentligen utan en plastgrej som såg ut som en mic med fjädrar i, man kunde alltså inte koppla i en sladd utan den var till för akustiskt bruk, som jag riktade mot trumsetet och micade upp själva fjädermicen med en, just det, sm57! Använde som trumintro på en låt. Blev jäkligt coolt!

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Har även testat micka baskagge med ett 4x12 kabinett. Det lät mindre bra.

Mickade du verkligen MED själva 4-12:an???? 🙂

Själv har jag slängt in gamla skitmickar i akustiska gitarrer så de låg o kanade omkring om gitarristen rörde sig, samma skitmick inslängd i bakänden på comboförstärkare, mickade upp en virvel med en skitmick fasttejpad på undersidan vid stativet som sedan förstärktes i gitarristens Fenderförstärkare samtidigt som gitarren spelades genom den. Uppnådde ju reverb på virveln iaf 😳

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

Har även testat micka baskagge med ett 4x12 kabinett. Det lät mindre bra.

Mickade du verkligen MED själva 4-12:an???? 🙂

För några år sedan blev det värsta trenden i USA att göra baskaggemikar av gamla NS-10-element...så visst funkar att det att använda ett 4x12-kabinett till mikrofon. Ungefär på samma sätt som att man kan använda en hörlur som mikrofon också.

Tja

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Har även testat micka baskagge med ett 4x12 kabinett. Det lät mindre bra.

Mickade du verkligen MED själva 4-12:an???? 🙂

För några år sedan blev det värsta trenden i USA att göra baskaggemikar av gamla NS-10-element...så visst funkar att det att använda ett 4x12-kabinett till mikrofon. Ungefär på samma sätt som att man kan använda en hörlur som mikrofon också.

Tja

/Henrik

lite mer svårdrivet bara va 😳

O svårt att närmicka 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Vi mickade upp skogen i Koppom i Värmland under en inspelning för att lite fin rymd i vår inspelning. Jag vet inte om det funkade.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
lite mer svårdrivet bara va 😆

O svårt att närmicka 😛

Nej då.

Lägg in högtalar elementet på en kudde i baskaggen.

Kompletera med en vanlig baskaggemick. Jag har fått bra resultat

på det sättet.

Mmm, tänkte mer på om man använder HELA 4*12 kabinettet 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...