Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

På Slutsteget:

Längst till vänster står det Input (L/R) och är hon två hon portat (XLR). Vid texten "Input Left" står det även Bridge.

Som en liten info här står det:

Balanced Input

Pin 1: Screen

Pin 2: +

Pin 3: -

Sen till höger är det två han portar(XLR) samt en Bridge (+/-).

På infon här om Output står det:

Pin 1: screen

Pin 2: +

Pin 3: N. C.

Fick höra att jag skulle kunna använda mig av bridgen som input från datorn.

Fick även höra att pin 1 är minus och pin 2 plus fasst det värkar inte stämma överens med texten på Slutsteget.

Jag hade tänkt att göra sladdarna som går från output till de vanliga högtalarna (+/-).

Jag har 2 hon- och 2 han kontakter.

Hur ska jag göra för att koppla ljufkortet till PA-Slutsteget och sen till Högtalarna (+/-)?

Annons
Postat (redigerat)

Häpp. Ingen som svarat dig. Jag får väl gissa då.

N.C. brukar betyda Not Connected, dvs på svenska inte ansluten.

Och Högtalarna kopplar du då in på stift ett och två. Har du bara två högtalare spelar det ingen större roll vilken kabel som kopplas vart, men koppla lika till bägge.

Bridge kan översättas som brygga, men det blir man ju inte klokare på. Den troligaste förklaringen som jag ser det är att det används för att brygga ihop de två stereokanalerna till en monokanal. Det kan vara så att förstärkaren kan ge (säg) 2x100W. Genom att brygga ihop de två kanalerna till en monokanal kan man då få kanske 1x250W (eller vad vet jag).

Mitt förslag är att du struntar i Bridge kontakterna.

Sen skall du koppla ljudkortet. Om du har balanserade utgångar på ljudkortet (läs manualen) är det enkelt. Då kopplar man de två signalerna till 2 och 3. Skärmen kopplas sen till pinne 1. Har du balanserat ut på ljudkortet kan du troligen använda en fabrikstillverkad kabel, men den är ju också lätt att löda ihop.

Har du inte balanserade utgångar så får du löda ihop en kontakt som ser ut som följer:

Ljudkortet....................Stärkaren

signal --------------------pinne 2

jord ----------------------pinne 3 och pinne 1

Har du kvarttums kontakter på ljudkortet (typ den stora kontakten för hörlurar), så kan du koppla en kabel med TRS (alltså samma sort som på en hörlur, med två isolerande ringar) på ena sidan och ha din XLR på andra sidan. Såna finns att köpa fabrikstillverkade. Har du phono ut så för du nog löda ihop något.

Man kan inte vara helt säker på att utgångssignalen ut från ljudkortet är tillräckligt stark för att driva stärkaren fullt ut. Men det är i alla fall rätt lätt att prova.

Lycka till.

Trombonisten.

Redigerat av trombonisten
Postat

Tackar tackar.

Det fixade sig! 🙂

På output så använde den sig av pin1 (-) och pin2 (+).

Så det var där jag hade gjort fel. Hade satt minus till pin3 (NC).

Tack igen trombonisten!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.