Jump to content
Annons

VST intsrumenten stämmer inte ihop ?

Recommended Posts

Thomas_Cooper (oregistrerad)
Postat

Hej

Det låter inte riktigt stämt i the Grand (piano) som finns i Studocase 2 i förhållande till gitarr och bas...?

Gitarren är korrekt stämd och för att även basen (Broomstick Bass) ska låta bra ihop så har jag ändrat Mastertuning till -15 och då låter det klart bra. Men då jag på liknande sätt försöker och ändra stämningen i Grand genom att vrida på kanppen för Tuning (440 khz) så får jag det att inte låta bra...?

Borde inte redan stämningan vara klar i de olika programmen (VST instrumenten) ?

Hur kan jag göra för att på ett mer exakt sätt stämma pianot the Grand så att det låter bra ihop ? eller måste jag sitta och vrida och vrida kanske till slut hitta någolunda bra resultat, jag vill att det låter klockrent ihop...

De olika VST insrumenten låter bra och stämt då jag spelar de solo men problemet med stämning uppkommer då de spelar tillsammans...?

När jag ändrar tillbaka till Mastertuning i Broomstick Bass till 0 och provar tillsammans med ursprungligt värde i the Grand så låter det inte alls bra ihop...?

Jag har inte hunnit än och testa men kanske får jag likande problem då jag även tar in Halion synten ?

Hur göra ?

Tacksam för hjälp och tips...

/Thomas Cooper

Cubase SE, Studiocase 2, Broomstick Bass ,Gibson SG gitarr, Behringer V-amp 2

Annons
Postat (redigerat)

Jag har för mig att du kan välja mellan ett par olika typer av stämningar i The Grand; typ Concert och Standard. Har du testat båda?

EDIT: Stavfel

Redigerat av BaldByChoice
Postat

Tack för ditt svar...

Jag kan välja olika pianoljud som "Bright", "Hårt", "Soft", "Naturligt" (klassikt, jazz)

men vad beträffar stämning så kan jag inte hitta något mer förutom då möjligheten att vrida på knappen så att stämningen ändras antingen minus eller plus relativt grundstämningen på 440 hz...

Jag har provat de olika ljuden men problemet kvarstår...

Jag innehar versionen Grand SE från Studiocase 2 så alla finesser är nog inte med här men det borde själfallet vara möjligt att få en korrekt ton som stämmer med övriga VST-instrument..?

Någon mer idé eller nån annan som har några tips är välkomna...

/Thomas

Mindjive (oregistrerad)
Postat

Det du säger är att gitarren (som förmodligen är en externt inspelad gitarr) är stämd

och sedan så har du laddat in bromstick bass som du har stämt om -15 cents (förmodligen)

Sen när du laddar in Grand så stämmer det inte.

Detta är min gissning...

Gitarren som du spelade in måste vara lite sur, eller dåligt intonerad. Om den är lite sur så har du sedan fått stämma om basen så att den funkar fint med gitarren. Vilken borde då fungera samma med pianot.

Här är det då simpel enkel matematik som gäller. När du stämde gitarren, stämde du efter A 0 440 Hz eller har du stämt gitarren i någon konstig stämning?

För annars så får du då räkna ut genom att det går 100 cents per semiton. Så om du har altererat något blir matematiken:

440+440 = 880 Hz = konsert A i oktaven ovanför

440/2 = 220 Hz konsert A oktaven nedanför

100 cent = 1 halvton

vilket ger:

100 x 12 (12 halvtoner per oktav) = 1200 cents per oktav

220 / 1200 = ca 0,147 Hz per centändring

du har då ändrat -15 cents vilket ger 15 cent x 0,147 Hz = 2,2 Hz

Så du har då stämt om din elbas 2,2 Hz nedåt från A = 440 Hz vilket då borde du (rent teoretiskt) ställa den till 437,8 Hz

Men som sagt detta är bara gissningar plus att det var kul o testa o räkna lite på detta 😳

Postat

Tack Mindjive för dina intressanta kluriga roliga matematiska färdigheter... 😎

Jag kan prova och ändra till 437,8 Hz i Grand och se hur det låter men du är nog inne på rätt spår men snarare tror jag att det beror på att stämmaren i detta fall Behringer V-amp 2 inte är den bästa. Min gitarr Gibson SG är nyligen justerad och intonerad så den funkar klart bra men som sagt tror jag att jag ska köpa en ny bättre gitarr-stämmare som jag mer kan lita på än den inbyggda i V-ampen.

Jag har stämt gitarren på vanligt sätt, ingen konstig stämning här...

Detta kanske kan förklara varför jag får justera basen men...

Det konstiga är att Broomstick Bass (basen) och Grand (pianot) borde väl stämma ihop då jag nollställer dvs det normala värdet från början...?

Nyfiken dock på att testa till 437,8 Hz...Det vore ju kul att kunna få in lite piano i min musik där trummor, bas och två gitarrer annars klingar gott... 😄

/Thomas

Postat

Jag vet att vissa toner på vissa instrument i just Broomstich är sura. Det låter inte som att det är det som är problemet på det sättet du beskriver det

men skulle jag bara läst, gitarr + broomstick + piano skulle jag definitivt gissat på att broomstick var boven i dramat.

Postat

Jag har provat med att ändra stämnigen i Grand till 437,8 Hz men det hjälpte inte...

Jag testade även hur Virtul Bassist låtar tillsammans med Grand när jag spelar exakt likadan melodislinga och det låter inte heller riktigt stämt...?

Märkligt...? Kanske kan det ha nåt med velocity att göra men det låter inte troligt, tror att den default står på 127 i midi kanalen för de är i midi-editiorn som jag med musmarkören noterar de toner som ska spelas. Jag kan inte se något konstigt heller i midi kanalen som kan påverka tonerna...eller ?

Någon som har något tips...?

Kan det vara som så att när jag spelar upp tonerna så händer det något pga för låg latency, för liten buffertstorlek eller nåt annat skumt som påverkar ljudet...?

Jag har testat att ändra men icke sa nicke...

Men ljudet låter annars klart bra med Groove Agent trummor, Broomstick Bass och Gibson SG gitarr...Jag spelar in i 96 kHz mode, 24 bit, E-MU 0404 ljudkort...

"I go crazy..."

/Thomas

Postat

Jag försöker igen...

Finns det någon här som har upplevt liknande problem eller har tips på vad som kan vara felet, lösning...?

Det kanske bara är som så att inspelningen vid tillverkandet av Grand SE helt enkelt inte är korrekt men då borde flera har upplevt samma sak dvs att VST-instrumenten stämmer inte ihop...

Jag har alltså Studiocase 2 och har i midi-editorn noterat en melodislinga där jag har Grand SE som output och en exakt likadan melodislinga på en annan midi-kanal med Virtual Bassist SE som output och då borde det låte bra och stämt...

Men det gör inte det...Det låter inte stämt...???

Det spelar ingen roll om jag kör Broomstick Bass vilket jag normalt gör, fortfarande låter det ostämt ihop. I mitt normala musikprojekt med Groove Agent trummor, Broomstick Bass och Gibson SG gitarr så låter det bra och stämt... 😏

Det borde logiskt vara något skumt med Grand SE...?

Kanske är det bättre i fullvarianten av Grand eller är det problem där med ?

Någon som känner igen sig eller har tips...

/Mr Cooper

Postat

Testa att köra samma slinga med Broomstick och Virtual Bassist. Stämmer dom tillsammans kan du ju anta att det är Grand SE som är skum. Då kanske stämapparaten är OK också 😳

Postat

Det kan jag testa ihop dvs Broomstick Bass och Virtual Bassist för att se hur detta låter ihop men det lutar starkt åt att boven i dramat är Grand SE...

Gitarrstämmaren är nog också okey som jag har...

Det märkliga är att flera borde ha upplevt problem med att Grand SE inte låter riktigt stämt ihop med övriga instrument...?

Eller är det inga som använder SE-varianten utan istället kör fullvarianten...?

Jag tycker att när man köper en produkt så är det rätt att ställa krav på att VST-instrumenten går att använda ihop och låter stämt...Hmmm, det blir nog till att höra vad support eller Steinberg säger...

/Cooper

Postat

Har du testat att ändra till 44.1 kilohertz i projektet? Flera pluggar beter sig underligt i 96 kilohertz och vem vet, kanske även The Grand SE är en av dem. Kan vara värt ett försök åtminstone.

/Majken

Postat

Tack Majken för din idé...Jag ska testa och prova hur det låter...?

Det låter logiskt och kan vara en förklaring...Om de är så får jag leta efter en bättre plugg (VST) som passar 96 kHz...

/Thomas C

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.