Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag hade nästan bestämt mig för ett EMU 1616 när jag insåg att min nya laptop har en express card plats och ingen pc card plats.

Därför infinner sig frågan: Finns det något ljudkort i express card format egentligen? Kan inte hitta något...

Annons
Postat
Jag hade nästan bestämt mig för ett EMU 1616 när jag insåg att min nya laptop har en express card plats och ingen pc card plats.

Därför infinner sig frågan: Finns det något ljudkort i express card format egentligen? Kan inte hitta något...

Bra fråga, jag undrar samma sak...

Vad är fördelen med Express card förresten? Snabbare eller vadå?

• 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
Postat

Har precis skrivit till motu då jag är intreserad av motus 24I/O unti... som behöver ett pcikort... hittar inte heller någonting som påstår att det fungerar överhuvudtaget med bärbar.

• 1 år senare...
Postat

Hej!

Det finns en adapter som möjligtgör att köra dom "gamla" pcmcia korten på dom nya express carden.

http://www.duel-systemsadapters.com/?productid=DP-0001

Jag letar just nu ny laptop och har stött på samma problem.

Dom nyaste laptops. förutom LG och några HP kör nästan enbart med express card.

Problemet är som du sa att ljudkorts tillverkare har ännu inte börjat göra om sina kort.

Men lösningen är ganska enkel och inte alltför dyr.

//

Terje

• 2 veckor senare...
  • 2 månader senare...
Postat

Finns ju det här kortet hos Dustin

http://www.dustinhome.se/pd_5010114028.aspx

Är nåt fruktansvärt sugen på Emu 1616m

Dels på grund av att det verkar som om du inte hittar något mer lämpligt för pengarna och dels för att jag gillar att den har inbyggd dsp ifall inte prcessorn i min dator räcker till.

Men hur är det med det med processorbelastningen när det gäller expresscard, är den lika bra som pc-card och sen vet man ju alldrig hur kortet funkar med muikhantering...

Nån som har mer koll? 😱

Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Har precis skrivit till motu då jag är intreserad av motus 24I/O unti... som behöver ett pcikort... hittar inte heller någonting som påstår att det fungerar överhuvudtaget med bärbar.

Har du alltså frågat om motu ska göra ett express-card?

Motus 424 är PCI, PCI-x eller PCI-e. Så man måste (tyvärr) köpa någon form av konverterare, tex ett magmachassi för att kunna köra det systemet med bärbart...

För övrigt så hade väl LYNX ett pc kort förut. Lyckas inte hitta nåt på deras sida dock. Jag kanske är blind, det har börjat smyga sig på på senare år.

Redigerat av Elof
  • 2 veckor senare...
  • 5 månader senare...
Postat

http://pan.fotovista.com/dev/4/3/00038134/l_00038134.jpg

Som tidigare nämnt i denna tråd finns ju detta kortet från Creative som tydligen fått bra recensioner, men problemet (för mig) är väl att detta kortet inte har ASIO2-stöd som jag förstått det?

I övrigt verkar ju alla vara på topp med 24-bitarsljud bla bla bla...

Generella specifikationer

* Uppspelning

o Stereo/Surround 24 bitar/96 kHz

o SPDIF-utgång 24 bitar/96 kHz

* Inspelning

o 24 bitar/96 kHz

Gammal tråd nu, ingen som hittat ett ExpressCard/54 med ASIO2??

Adapter verkar bra jobbigt då kortet sticker ut en bra bit och bara är en tidsfråga innan det går av...

• 5 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.