Jump to content
Annons

Jag är:  

252 röster

1. 1. Jag är:

• Tjej
      18
    • Kille
      229

Recommended Posts

Postat (redigerat)
Läste för något år sedan att det i börsnoterade företag i Sverige (världens mest jämställda land) finns fyra gånger fler VD:ar som heter Anders i förnamn (20 st) mot vad det finns kvinnor som är VD:ar (5 st). Samma möjligheter my ass...

Om det råka vara fler män i det fallet tror jag mer ha att göra med att just fler män har ett intresse för det (och det är då större chanser för att just ska vara en man som blir det) än att det har att göra med någon slags orättvisa någonstans... Men du får gärna utveckla dina påståenden så man vet va du snackar om.

Tror du på allvar att det bara är en handfull kvinnor på hundra män som är intresserade av att arbeta som VD?

Beror på vilket företag det gäller. Men jag antar att man väljer ut personen efter hur bra den är, inte efter kön.

Sedan har jag föreställningen att män offrar sig själv på bekostnad av det övriga livet mer än kvinnor.

Men om nu vi är lika psykiskt så är det väl ingen idé att haka upp sig på fördelningen av VD:ar... Känns då ännu mer irrelevant att fördela 50/50 bara för sakens skull.

Du antar att man väljer efter kompetens?

På handelshögskolan i stockholm (där det går ungefär lika många män som kvinnor) utbildas de chefer på löpande band. Männen är inte mer framgångsrika än kvinnorna på de utbildningarna (snarare tvärtom i många fall). Trots de är det männen som får chefjobben till slut.

"Sedan har jag föreställningen att män offrar sig själv på bekostnad av det övriga livet mer än kvinnor."

Tradition? Kvinnor förväntas och formas utav samhället till att ta hand om familj och hushåll. Det ger inte dom samma frihet att "offra sig" och satsa på karriären.

Och vi är inte lika psykiskt men enda anledningen till de är att vi formas av miljön och samhället från att vi föds, vi trycks in i schablonmodeller av män och kvinnor.

Redigerat av Phobos
Annons
  • Svar 966
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat
Och varför tror du att det tillochmed har bildats ett parti i sverige som enbart inriktar sig på feminism?

Mycket bra fråga... Har nog aldrig hört talas om det dock. Ungefär lika vettigt som att gå med i Piratpartiet (och ja det finns ett sånt! fast har nog inte många anhängare, typ en.)

För att allting funkar som det ska och är bra?

Beror på vem man frågar.

Nej. Väldigt många har upplevt en orättvisa och har reagerat.

Beror på vem man pratar med... Jag har kännt mig orättvist behandlad också, och ja, även pga mitt kön. Men sånt får man inte tala högt om.

Vi pratar om olika saker. Jag bryr mig om de sociala orättvisorna, inte om fysiska eller psykiska skillnader. Det sista är jag inte ett dugg intresserad av och tycker inte heller behöver redogöras.

Ja just när det gäller sociala orättvisor så tycker jag definitivt mannen är i underläge.

Postat
Läste för något år sedan att det i börsnoterade företag i Sverige (världens mest jämställda land) finns fyra gånger fler

VD:ar som heter Anders i förnamn (20 st) mot vad det finns kvinnor som är VD:ar (5 st). Samma möjligheter my ass...

Självfallet är inte Sverige jämställt! Har nån påstått det har denne helt fel!

Dock i fallet VD:ar, är det verkligen helt klarlagt att precis lika många kvinnor som män satsat 110% för att bli just VD 😆?

Dör lika många kvinnor som män i hjärtattack för att dom "jobbat ihjäl sig" 😉?

Jobben delas ut av män till män på golfbanor och herrklubbar, det gör att fördelningen blir rätt skev. Tror knappast att det bara är 3–4 kvinnor per 100 män när det gäller intresserade och kvalificerade för VD-poster.

För övrigt dör många kvinnor i bl a hjärtrelaterade sjukdomar då de flesta läkemedel i för stor utsträckning utvecklas av och testas på män och inte alltid fungerar på samma sätt i kvinnors kroppar.

Ja faktum är att det forskas mycket lite om kvinnan när det gäller medicin....mannen är prioriterad i såväl forskning och i fråga om vård.

Kvinnan kan om hon har otur blir ifråntagen sina äggstockar i samband med en operation i den delen av kroppen utifall hon skulle få cancer där i framtiden...

Och då är vi ju inne på den etiska biten.....

Ni menar alltså att det är alltid mannen som är försökskanin för nya preparat? Kan tänka mig att det hade blivit liv om man hade kvinnor till detta ändamål.

Postat
Läste för något år sedan att det i börsnoterade företag i Sverige (världens mest jämställda land) finns fyra gånger fler

VD:ar som heter Anders i förnamn (20 st) mot vad det finns kvinnor som är VD:ar (5 st). Samma möjligheter my ass...

Dock i fallet VD:ar, är det verkligen helt klarlagt att precis lika många kvinnor som män satsat 110% för att bli just VD 😆?

Jobben delas ut av män till män på golfbanor och herrklubbar, det gör att fördelningen blir rätt skev. Tror knappast att det bara är 3–4 kvinnor per 100 män när det gäller intresserade och kvalificerade för VD-poster.

För övrigt dör många kvinnor i bl a hjärtrelaterade sjukdomar då de flesta läkemedel i för stor utsträckning utvecklas av och testas på män och inte alltid fungerar på samma sätt i kvinnors kroppar.

Ja faktum är att det forskas mycket lite om kvinnan när det gäller medicin....mannen är prioriterad i såväl forskning och i fråga om vård.

Kvinnan kan om hon har otur blir ifråntagen sina äggstockar i samband med en operation i den delen av kroppen utifall hon skulle få cancer där i framtiden...

Ni menar alltså att det är alltid mannen som är försökskanin för nya preparat? Kan tänka mig att det hade blivit liv om man hade kvinnor till detta ändamål.

Du skrämmer mig

Postat

På handelshögskolan i stockholm (där det går ungefär lika många män som kvinnor) utbildas de chefer på löpande band. Männen är inte mer framgångsrika än kvinnorna på de utbildningarna (snarare tvärtom i många fall). Trots de är det männen som får chefjobben till slut.

Du menar alltså att man kan bli chef för ett företag direkt efter studierna? Även om det är sant vågar jag inte gå in på varför man då helre väljer män. Jag misstänker att kontakter är avgörande även där, och kön är då irrelevant. Men som sagt vet inte mer än du skrivit så kan inte skriva mer än såhär.

Tradition? Kvinnor förväntas och formas utav samhället till att ta hand om familj och hushåll. Det ger inte dom samma frihet att "offra sig" och satsa på karriären.

Det blir väl så... Jag har hört att de skulle tycka det vore konstigt om mannen var med barnet mer än vad de själva är. Men jag tror kvinnor generellt sätt är mer skillad på att ta hand om barn, eftersom det är det hon gjort sedan vi var djur.

Och vi är inte lika psykiskt men enda anledningen till de är att vi formas av miljön och samhället från att vi föds, vi trycks in i schablonmodeller av män och kvinnor.

Men jag tror det även finns skillnader redan innan vi föds.

Postat
Läste för något år sedan att det i börsnoterade företag i Sverige (världens mest jämställda land) finns fyra gånger fler VD:ar som heter Anders i förnamn (20 st) mot vad det finns kvinnor som är VD:ar (5 st). Samma möjligheter my ass...

Om det råka vara fler män i det fallet tror jag mer ha att göra med att just fler män har ett intresse för det (och det är då större chanser för att just ska vara en man som blir det) än att det har att göra med någon slags orättvisa någonstans... Men du får gärna utveckla dina påståenden så man vet va du snackar om.

Tror du på allvar att det bara är en handfull kvinnor på hundra män som är intresserade av att arbeta som VD?

Beror på vilket företag det gäller. Men jag antar att man väljer ut personen efter hur bra den är, inte efter kön.

Sedan har jag föreställningen att män offrar sig själv på bekostnad av det övriga livet mer än kvinnor.

Men om nu vi är lika psykiskt så är det väl ingen idé att haka upp sig på fördelningen av VD:ar... Känns då ännu mer irrelevant att fördela 50/50 bara för sakens skull.

"Sedan har jag föreställningen att män offrar sig själv på bekostnad av det övriga livet mer än kvinnor."

Ja, en tradition eller en oskriven lag som säger att kvinnan stannar hemma.... 😆

Men trots allt så är det den enskilda människans val som gäller...Har du en stark önskan som du vill uppfylla så gör du det!.....och även om det är en tradition att stanna hemma och ta hand om familjen så är det allt vanligare idag att båda parterna arbetar...och barnen går till dagis!

Postat
Ja, en tradition eller en oskriven lag som säger att kvinnan stannar hemma.... 😆

Men trots allt så är det den enskilda människans val som gäller...Har du en stark önskan som du vill uppfylla så gör du det!.....och även om det är en tradition att stanna hemma och ta hand om familjen så är det allt vanligare idag att båda parterna arbetar...och barnen går till dagis!

Ord.

Postat

Intressant att se att DU ägnade inte kvinnan en tanke... 🙂

Postat (redigerat)

Nej, det är fel! Nja, mannen är eventuellt prioriterad i forskning.

Nej, mannen är inte prioriterad i fråga om vård. Det lades nämligen ett förslag om att lika mycket vård borde tillägnas kvinnor som män

och när svaret då kom att betydligt mer resurser i dagsläget läggs på "kvinnorelaterad" vård - vill ni skära ned på denna 😆?, så... blev det helt tyst sen!

Förklaringen är enkel! Män går inte till sjukhus (för att dom villa vara tuffa?) i lika stor utsträckning som kvinnor uppsöker vård får ex lite ont i tummen 😉!.

Redigerat av Hans
Postat

"Du menar alltså att man kan bli chef för ett företag direkt efter studierna? Även om det är sant vågar jag inte gå in på varför man då helre väljer män. Jag misstänker att kontakter är avgörande även där, och kön är då irrelevant. Men som sagt vet inte mer än du skrivit så kan inte skriva mer än såhär."

Nej det menar jag inte men så har det sett ut på exempelvis Handelshögskolan i många år. Kontakter är väldigt avgörande och män går hellre på fotboll eller spelar golf med män än med kvinnor. Det gör ju att kvinnor inte har en tillstymmelse till samma möjligheter som män.

"Men jag tror det även finns skillnader redan innan vi föds."

Tror du även att exempelvis svarta är dummare än vita innan dom föds eftersom deras länder är mindre utvecklade?

Postat

Och jag tror knappast det är 50 kvinnor av 100 personer som vill bli VD på en herrklubb...

Postat
Tror du även att exempelvis svarta är dummare än vita innan dom föds eftersom deras länder är mindre utvecklade?

Nej, dock var Einstein smartare när han föddes än Hans... är nu 😆!

Att påstå att alla är lika smarta när de föds är... inte särskilt smart!

Postat

Och jag tror knappast det är 50 kvinnor av 100 personer som vill bli VD på en herrklubb...

Nej de tror inte ja heller men borde inte jobben gå till den mest kvalificerade snarare än att de delas ut på en herrklubb?

Postat

Nej, mannen är inte prioriterad i fråga om vård. Det lades nämligen ett förslag om att lika mycket vård borde tillägnas kvinnor som män

och när svaret då kom att betydligt mer resurser i dagsläget läggs på "kvinnorelaterad" vård - vill ni skära ned på denna 😆?, så... blev det helt tyst sen 😉!

Förklaringen är enkel! Män går inte till sjukhus (för att dom villa vara tuffa?) i lika stor utsträckning som män.

Jepp som i många fall så kan man vinkla i media till den form man vill...

och var fanns detta resultat att läsa?

Postat

Nej, dock var Einstein smartare när han föddes än Hans... är nu 😉!

Det har ja aldrig påstått heller, ja menade att egenskaperna vi föds med inte är bundna till kön utan till individ. 😆

Postat
män går hellre på fotboll eller spelar golf med män än med kvinnor. Det gör ju att kvinnor inte har en tillstymmelse till samma möjligheter som män.

Jag känner mig extremt dum ikväll - hänger inte med på va du försöker säga. Men det är ju fler män som är intresserade av fotboll och golf, och ökar väl då oddsen för att man hittar en likasinnad som är just man.

Ingen aning. Men uppenbarligen har deras kultur haft fokus på andra saker, och kan då tänka mig att de är smartare än oss på just dem sakerna istället.

Postat (redigerat)

Man kunde ju börja med att dela ut dom till dom mest kvalificerade männen!

Som det är nu är det av alla som Heter Anders, är födda på Djursholm, gått i privatskolan den och den samt den och är med i det

och det kompisgänget... av alla dessa 3 st möjliga vem är (läs: minst korkad) smartast?

Observera detta gäller enbart VD och styrelseledamoter! (De flesta) andra befattningar på både statliga och privata företag innehas av väl så kompetenta personer.

Redigerat av Hans
Postat

Nej, dock var Einstein smartare när han föddes än Hans... är nu 🙂!

Ja och som tur var så fick Einstein hjälp av sin fru att hitta fram till sina terorier...hahhaha

Postat (redigerat)

Jo, han fick tydligen det! Ingen cred fick hon heller!

jag säger såhär! Ett företag utan kvinnor samt tjockisar har allvarliga kompetensproblem!

(Inte med det sagt att alla kvinnor är tjocka 🙂!)

Redigerat av Hans
Postat
män går hellre på fotboll eller spelar golf med män än med kvinnor. Det gör ju att kvinnor inte har en tillstymmelse till samma möjligheter som män.

Jag känner mig extremt dum ikväll - hänger inte med på va du försöker säga. Men det är ju fler män som är intresserade av fotboll och golf, och ökar väl då oddsen för att man hittar en likasinnad som är just man.

Ingen aning. Men uppenbarligen har deras kultur haft fokus på andra saker, och kan då tänka mig att de är smartare än oss på just dem sakerna istället.

"Jag känner mig extremt dum ikväll - hänger inte med på va du försöker säga. Men det är ju fler män som är intresserade av fotboll och golf, och ökar väl då oddsen för att man hittar en likasinnad som är just man."

Min poäng är ju att jobb överhuvudtaget inte ska delas ut under en golfrunda utan ska ges till den mest kvalificerade då det skulle gynna alla.

"Ingen aning. Men uppenbarligen har deras kultur haft fokus på andra saker, och kan då tänka mig att de är smartare än oss på just dem sakerna istället."

Är det inte allas uppgift att forma en kultur där alla har så stora möjligheter som möjligt från start då? Där kvinnor inte har andra förväntningar på sig från samhället än va män har?

Postat (redigerat)

Nej de tror inte ja heller men borde inte jobben gå till den mest kvalificerade snarare än att de delas ut på en herrklubb?

Jo jag tycker definitivt att jobben bör gå till de mest kvalificierade. Men är det något som är orättvist så är det just anställningar, men jag vet inte om kvinnan är mer särbehandlad. Det är ju inte direkt så att någon utomstående kan lägga sig i och säga "nä nu har du gjort fel!" ... Om någon äger ett företag och ska ge jobb så kanske han väljer någon som han känner samhörighet med (och han gör vad han vill med sitt företag.)

Redigerat av Kricke
Postat
Man kunde ju börja med att dela ut dom till dom mest kvalificerade männen!

Som det är nu är det av alla som Heter Anders, är födda på Djursholm, gått i privatskolan den och den samt den och är med i det

och det kompisgänget... av alla dessa 3 st möjliga vem är (läs: minst korkad) smartast?

Precis, det är inte bara kvinnor som ställs åt sidan i dessa sammanhang. Tror knappast att det går att hitta speciellt många Ali eller Muhammed bland VD:arna heller.

Postat (redigerat)

Faktum är ju att de riktigt stora bossarna har ingen utbildning alls...De har styrts av sin vilja att bli nåt....

Och chalmers där man tycker att man ska kunna en del för att få läsa där...ja där gjordes det ett test..det var en hel del av studenterna som inte ens kunde sin matematik..då!

och inte tentan heller....http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=264922

eller ett sätt att få in pengar till skolan.... 🙂

Redigerat av Valdez
maxmaxmax (oregistrerad)
Postat
Ja just när det gäller sociala orättvisor så tycker jag definitivt mannen är i underläge.

utveckla.

Postat
Min poäng är ju att jobb överhuvudtaget inte ska delas ut under en golfrunda utan ska ges till den mest kvalificerade då det skulle gynna alla.

Svarade på samma sak i ett annat inlägg.

Är det inte allas uppgift att forma en kultur där alla har så stora möjligheter som möjligt från start då? Där kvinnor inte har andra förväntningar på sig från samhället än va män har?

Det är väl just alla, tillsammans, som skapar kulturen? Min gissning är att människan har levt på ett sådant sätt som just gynnat alla på bästa möjliga vis, och den traditionen har pågått sedan mänsklighetens begynnelse. Jag antar att de "förväntningar" du pratar om går just i detta spår, men det ska ju inte hindra folk att göra vad de vill. Idag har vi ju gått mer åt det håll som gör det möjligt för alla att göra just vad de vill. Vi kanske inte hade en sådan kultur förr, men idag har vi det.

Postat

Svarade på samma sak i ett annat inlägg.

Det är väl just alla, tillsammans, som skapar kulturen? Min gissning är att människan har levt på ett sådant sätt som just gynnat alla på bästa möjliga vis, och den traditionen har pågått sedan mänsklighetens begynnelse. Jag antar att de "förväntningar" du pratar om går just i detta spår, men det ska ju inte hindra folk att göra vad de vill. Idag har vi ju gått mer åt det håll som gör det möjligt för alla att göra just vad de vill. Vi kanske inte hade en sådan kultur förr, men idag har vi det.

Bäst med kvinnan i hemmet? Var det då även bäst för alla med svarta slavar på bomullsfälten eller hur menar du?

Vilka är alla? De vita männen?

Postat

och när svaret då kom att betydligt mer resurser i dagsläget läggs på "kvinnorelaterad" vård - vill ni skära ned på denna ?, så... blev det helt tyst sen !

Förklaringen är enkel! Män går inte till sjukhus (för att dom villa vara tuffa?) i lika stor utsträckning som män.

Detta känns lustigt nog väldigt, väldigt sant. Själv är jag son till en sjuksköterska vilket gjort att "två alvedon och en dags vila" botar ungefär allt oavsett om det handlar om hjärnskakning, frakturer eller influensa. Men så har jag heller aldrig ätit penicilin eller haft allvarligare sjukdomar som lung/öroninflammation. Åtminstone inte vad jag vet, för jag har alltid bara tagit en alvedon och krupit till sängs 🙂

Och här skulle man kunna göra en liten handuppräckning. Hur många har varit till gynekologen bland flickorna? Och hur många har till urologen bland pojkarna?

I media talas det ofta om bröstcancer, men väldigt sällan talas det om prostatacancer trots att det är en väldigt vanlig sjukdom. Någon rimlig förklaring kan jag faktiskt inte tänka mig. Förutom möjligtvis då att män skulle vara mindre intresserade av sin hälsa än vad kvinnor är. Men verkar det ens rimligt? Ptja, på mig gör det åtminstone det.

/Majken

Postat
Jo, han fick tydligen det! Ingen cred fick hon heller!

jag säger såhär! Ett företag utan kvinnor samt tjockisar har allvarliga kompetensproblem!

(Inte med det sagt att alla kvinnor är tjocka 🙂!)

Haha! 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.