Florian le Sage Postat 26 april 2006 Postat 26 april 2006 Man märker ju hur lite tjejer det är när man kan diskutera kvinnliga ljudtekniker som heter emma och man konstaterar att det faktiskt fanns två i sverige 😄 I övrigt, Pluffo med flera.. De biologiska eller sociala arven tycker jag knappast rättfärdigar orättvisan - är vi överens om det? Vad det än är som ligger bakom det som bland annat Pienny vittnar om så är det fel. Och jag behöver inte veta orsaken för att vilja göra något åt det. När vi ändå är inne på ämnet - Jag förstår inte varför könsroller skrämmer folk. Om min flickvän är intresserad av kläder och hantverk och därför kan hjälpa mig att köpa ett par snygga byxor på rea och sticka ett par vantar åt mig på vintern. Medan jag som är intresserad av teknik och datorer kan rädda hennes av misstag raderade bilder och fixa fjärrkontrollen efter att hon tappat den i fotbadet så är ingen gladare än jag. Nej, det där skrämmer säkert inte folk. Vad som däremot är skrämmande är att det bland annat fortfarande är löneskillnader mellan könen vid samma arbetssituationer. Och angående ämnet vi diskuterar, att en del tjejjer i musik- och studiosammanhang känner sig hämmade och osäkra i samband med män. EDIT: Att upplösa genussystemet betyder ju inte att förbjuda folk från att uppträda 'manligt' utan just att alla ska få ha de egenskaper de vill, och ingen ska förväntas bete sig på ett visst sätt bara på grund av sitt kön. Är den ena den som jobbar på Stadsteatern i Stockholm? Hon verkar ju inte lida av någon osäkerhet,i alla fall inte i den intervju som jag läste i någon tidskrift för ett par år sedan, mera tjejer bakom rattarna tack! Den andra jag känner till jobbade väl på Polar för flera år sedan och mastrade hip-hop och sånt, nu vet jag ju inte om alla de andra runt om i landet som sitter och mixar/producerar men jag skulle gärna se fler tjejer i detta gebiet som sagt-är nog mer vanligt utomlands. På vår utbildning 1987 gick bara en flicka bland ca 20 killar...hoppas fler finner vägen via öronen till denna uppslukande och krävande bransch! 😎
Majken Postat 26 april 2006 Postat 26 april 2006 Mjae, det är faktiskt 100% pojkar på redaktionen. Vilket jag tror har en jättenaturlig förklaring. Det är inga kvinnor som aktivt sökt sig till tidningen och som haft den kunskap och det intresse som krävts. Ungefär på samma sätt skulle jag gissa att det är med tidningen Amelia: http://www.amelia.se/om_amelia/kontakta_redaktionen/ Men jag skulle inte vilja hävda att det är en produkt av påtvingade könsroller. Det rör sig i båda fallen om en vanlig tidningsredaktion. Men de ämnen som tas upp skiljer sig åt och intresserar olika personer. Eller i just det här fallet till stor del personer av olika kön. Tittar man på andra tidningar så är det andra grupperingar för vilka som läser och producerar tidningsmaterialet vilket kan handla om indelningar i ålder, politik, religion eller intresse. --- Sätt dig ner och skriv upp en lista på de tjugo punkter som tydligast visar på gränsen mellan de två könsrollerna. Kolla sedan med dina anhöriga om de tycker att gränserna verkar stämma. Jag gissar på att du kommer få väldigt olika svar beroende på ursprung, uppväxt, social status, religion och kön. Så gott som alltid kommer det särkerligen att finnas osäkerheter kring en eller flera av punkterna. Aneldningen är att det helt enkelt inte går att generalisera. Gränsen mellan kvinnligt och manligt är hela tiden flytande och har med precis allting i samhället att göra. Samtidigt som det i en familj är kvinnan som sköter ekonomin och bestämmer så är det tvärtom i en annan familj. Givetvis kan man alltid för tillfället hitta en sanning kring specifika saker. Men att försöka dela in samhället i två kön och därmed måla upp könsroller tror jag helt enkelt inte går. Därför ser jag heller inga tydliga könsroller och låter mig inte skrämmas av dem. /Majken
Florian le Sage Postat 26 april 2006 Postat 26 april 2006 Amelia ja...kan inte låta bli en kommentar, jag sprang nämligen med vattenkannor en gång i tiden (typ rent-a-plant fast ett annat företag...) och just på Amelia redaktionen skötte vi växterna. Där arbetade endast kvinnor och de var definitivt inte de trevligaste jag träffat i mitt liv,snarare tvärtom...var det för att jag var kille? Hoppas inte det,men just dessa varelser var på något sätt okommunicerbara och otroligt snäsiga,kanske de såg ner på oss "vattenbärarjon" vilket i sig är illa och ett uttryck för klassförnedring i så fall,så mycket för den jämlikheten! (på de flesta andra ställen,reklamfirmor,hotell osv var man alltid välkommen och populär förstås...) 😄
Itzhak Postat 26 april 2006 Postat 26 april 2006 (redigerat) Där arbetade endast kvinnor och de var definitivt inte de trevligaste jag träffat i mitt liv,snarare tvärtom...var det för att jag var kille? du kanske bara råkade va en sådan som folk blev irriterad på. ja, jag spånar bara.. Hoppas inte det,men just dessa varelser var på något sätt okommunicerbara och otroligt snäsiga,kanske de såg ner på oss "vattenbärarjon" vilket i sig är illa och ett uttryck för klassförnedring i så fall,så mycket för den jämlikheten!(på de flesta andra ställen,reklamfirmor,hotell osv var man alltid välkommen och populär förstås...) 😄 de kanske upplevde dig som ett hot, eller av någon anledning kände att de behövde markera sin ställning. sånt är vanligt i alla läger. Redigerat 26 april 2006 av Itzhak
Florian le Sage Postat 26 april 2006 Postat 26 april 2006 förvisso,har alltid varit så att de som känner sig underlägsna beter sig på så vis (nu menar jag inte kvinnor eller män specifikt) är man gudalik som jag så föder det en viss avund...bland kretinerna 😄
tbruce Postat 26 april 2006 Postat 26 april 2006 Mjae, det är faktiskt 100% pojkar på redaktionen. Vilket jag tror har en jättenaturlig förklaring. Det är inga kvinnor som aktivt sökt sig till tidningen och som haft den kunskap och det intresse som krävts. Ungefär på samma sätt skulle jag gissa att det är med tidningen Amelia: http://www.amelia.se/om_amelia/kontakta_redaktionen/ Men jag skulle inte vilja hävda att det är en produkt av påtvingade könsroller. Det rör sig i båda fallen om en vanlig tidningsredaktion. Men de ämnen som tas upp skiljer sig åt och intresserar olika personer. Eller i just det här fallet till stor del personer av olika kön. Tittar man på andra tidningar så är det andra grupperingar för vilka som läser och producerar tidningsmaterialet vilket kan handla om indelningar i ålder, politik, religion eller intresse. --- Sätt dig ner och skriv upp en lista på de tjugo punkter som tydligast visar på gränsen mellan de två könsrollerna. Kolla sedan med dina anhöriga om de tycker att gränserna verkar stämma. Jag gissar på att du kommer få väldigt olika svar beroende på ursprung, uppväxt, social status, religion och kön. Så gott som alltid kommer det särkerligen att finnas osäkerheter kring en eller flera av punkterna. Aneldningen är att det helt enkelt inte går att generalisera. Gränsen mellan kvinnligt och manligt är hela tiden flytande och har med precis allting i samhället att göra. Samtidigt som det i en familj är kvinnan som sköter ekonomin och bestämmer så är det tvärtom i en annan familj. Givetvis kan man alltid för tillfället hitta en sanning kring specifika saker. Men att försöka dela in samhället i två kön och därmed måla upp könsroller tror jag helt enkelt inte går. Därför ser jag heller inga tydliga könsroller och låter mig inte skrämmas av dem. /Majken Jag menar inte att ni försöker hålla borta kvinnor från redaktionen, så att det inte sökt sig kvinnor dit i någon större utsträckning kunde jag väl misstänka. Men frågan är fortfarande varför? Jo som du säger antagligen för att inte lika många kvinnor är intresserade av datorbaserat musikskapande. Men varför? 😄 Jämförelsen med Amelia är väl lite långsökt, det är trots allt en tidning vars koncept är att den ska rikta sig till kvinnor (det vill säga, den kvinnliga könsrollen). Sen kan man säkert tala om "åldersroller", "politikroller", "religionsroller", "intresseroller" osv också, och särskilt åldersroller så kan väl sägas vara motiverat eftersom det inte är självvalt på samma sätt och att åldersdiskrimineringen är rätt omfattande. Och det där med listan förstår jag inte riktigt... det är väl självklart att könsrollerna inte är något som är satt i sten och som ingen avviker ifrån. Självklart har olika människor olika definitioner. Men jag tror nog att man kan dra vissa generella uppdelningar som kan sägas vara någorlunda allmängiltiga, t ex att mansrollen är mer auktoritär och våldsam, att kvinnorollen är estetiskt och känslomässigt lagd, med mera... nu var det där bara hastigt påkomna exempel så jag är inte säker på om dom kan tas som allmängiltiga precis, men, uh...
Hans Postat 26 april 2006 Postat 26 april 2006 (redigerat) Det finns faktiskt ett problem som kvinnor egentligen borde lösa innan man därefter löser jämlikhetsfrågan mellan kvinnor/män! Jämlikhetsfrågan kvinnor sinsemellan! När kvinnliga högstadieelever blev tillfrågade om dom blivit kallade hora svarade en viss procent ja. Vad undersökningen glömde nämna när den väl publicerades var att majoriteten av dom som svarat ja blivit kallad hora utav en annan tjej. Så jag frågade min syster om hon någon gång blivit kallad hora. Skojar du! Av en kille? Hmmm, nej det har jag nog faktiskt aldrig blivit! Jag har frågat säkert 40 kvinnor jag träffat och alla dessa är överens om att ha en kvinna som chef på en arbetsplats där majoriteten är kvinnor är en total omöjlighet (dålig stämning) ifall majoriteten är män fungerar det mycket mycket bättre. (... med en kvinna som chef.) Om detta är genetiskt eller socialt har jag ingen aning om men det är en realitet.(.. man talar väääldigt tyst om.) Sedan så är det kvinnoförtryck som vi talar om här, d.v.s. det som sker i öppna samhället, på arbetsplatser o.s.v. en obetydlig petitess i jämförelse med det kvinnoförtryck som konstant pågår i hem och andra mer slutna sammanhang, bara så vi vet om att det vi diskuterar här är ett lyxproblem - ska vi äta entrecote eller oxfilé till middag... samtidigt som grannen svälter ihjäl! PS Självfallet finns det alltid undantag, faktiska eller påhittade. Redigerat 27 april 2006 av Hans
Majken Postat 26 april 2006 Postat 26 april 2006 Och det där med listan förstår jag inte riktigt... det är väl självklart att könsrollerna inte är något som är satt i sten och som ingen avviker ifrån. Självklart har olika människor olika definitioner. Men jag tror nog att man kan dra vissa generella uppdelningar som kan sägas vara någorlunda allmängiltiga, t ex att mansrollen är mer auktoritär och våldsam, att kvinnorollen är estetiskt och känslomässigt lagd, med mera... nu var det där bara hastigt påkomna exempel så jag är inte säker på om dom kan tas som allmängiltiga precis, men, uh... Och då tycks vi ju vara ganska överens 😛 - Könsrollerna är för avancerade för att de ska gå generalisera på något bra sätt. Vi styrs till stor del av vår uppfostran som är viktig för hur vi sedan ser på världen och i min familj har det alltid varit min mamma som har varit auktoritär och estetisk medan min pappa har varit teknisk och mer känslosam. Så det som tycks vara uppenbara könsroller för en person stämmer inte alls för en annan eftersom de inte har samma ursprung och uppväxt. Och återigen, därför tycker jag att det inte finns några tydliga könsroller. /Majken
Dreamtones Postat 26 april 2006 Postat 26 april 2006 (redigerat) Mannen är också diskriminerad, men är uppfostrad till att bita ihop förstås. Alla borde läsa den där artikeln som Majken postade. Sen kan alla vara tysta, börjar bli less på den här diskussionen. Jag menar, har det hänt att denna diskussion inte har dykt upp då trådrubriken haft ordet kvinna eller tjej? Men om ni vill kan ja ta i med hårdhandskarna... Min meritlista 😛😎 Redigerat 27 april 2006 av Kricke
Light Head Postat 27 april 2006 Postat 27 april 2006 Nej som jag ser det så är det inte jämställdhet det handlar om alls i politiken idag. Snarare rör det sig om lite hederligt populistiskt valfiskande. För jämställdhet handlar väl ändå inte om kön och feminsm? Väldigt många människor har valt att engagera sig i det här av en anledning. Och vad än vi väljer att kalla det för, jämställdhet, feminism etc - så är ändå orättvisan för kvinnor där. Att rullstolsburna, synskadade, reumatiker också har det svårt är såklart dåligt. Men alla de som brinner starkt för den här sakfrågan angående kvinnor och könsroller måste få låtas göra det. De upplever en orättvisa. Att du inte gör det får jag bara be att gratulera. Om du upplever att debatten är ensidig för du väl ställa dig på barrikaderna tillsammans med de homosexuella bögarna. Jag vet inte, jag får en känsla av att du bara är emot själva grejjen? Det är helt ok. Men rätt många har gett exempel som jag tycker ger anledning nog att kanske hajja till lite. Jag vill poängtera: Det här är en väldigt viktig diskussion för mig och jag värderar ingen efter vad de säger. Hoppas ingen känner sig anklagad. En positiv sak maxmaxmax,, du verkar nu har lugnat dig lite (INGET ILLA MENAT!!!) och det du skriver känns lite mindra aggresivt, det känns bra! Och, jo jag har tagit rätt illa vid mig, faktiskt. Kunde inte på något sätt tro att det jag skrev skulle missförstås så till den milda grad som det gjort. Mitt "fel" är kanske att jag tror att det finns skillnader, och att det är dem vi skall jobba med så att vi har samma möjligheter. Började med att försöka säga att det är rätt korkat att försöka genom anpassning få kvinnor att delta i forumet.. Eller skall man anpassa? Vad skall man då anpassa efter? Om det inte finns annat än uppfostran bakom skillnaderna. Skall man då anpassa, eller köra på som vanligt? Kan dessutom tänka mig att min erfarenhet, ålder, utbildning, arbete, o.s.v. är både en begränsande faktor samtidigt som den är oerhört bra att ha (använd på rätt sätt) Jag har en liten kille som snart fyller 4 år. Jag har verkligen ansträngt mig för att han skall ha en så jämlik uppfostran som möjligt. Men det finns saker som jag inte fattar, saker som jag inte kan tänka mig att jag har bidragit med, eller de på dagis heller.. Han säger att han tycker att rosa rä den fulaste färgen som finns och att det är en tjejfärg. Den finaste är blå! Tro mig, jag har ansträngt mig för att han inte skall vara så inskränkt! Är det ett problem att det är skillnader? Eller är det så att det verkligen inte finns några skillnader utom visuella/kroppsliga? Har kvinnor lika mycket testosteron som män? Producerar våra kroppar lika mycket av hormonerna? (OBS! Bara tankar!) För att avsluta detta inlägg, så hoppas jag att alla som läser det nu inte går och tror att jag är emot jämlikhet. DET ÄR JAG INTE. Jag ser inte ner på någon som valt ett yrke som asens "tillhöra" andra könet. Men, jag varken uppmuntrar eller avråder någon att välja "fel". Det jag uppmuntrar och står för,, "Välj det som känns rätt för dig, ha inte någon förutfattad mening."
android Postat 27 april 2006 Postat 27 april 2006 Finns ju faktiskt ett känt fall där en strax efter födseln könsopererad pojke växte upp med en hel värld (inklusive honom själv) som betraktade honom som flicka.Han växte upp som en pojkflicka som blev homosexuell kvinna som ville byta kön till man! Okej ett fall är inget definitivt bevis men jag tror inte någon kan se den dokumentär som nyligen visades om detta och efter att ha sett den hävda att det inte finns några genetiska skillnader, i hur man är, mellan män och kvinnor. Fast det där kan ju va mer komplicerat än så... Det finns ju faktiskt män och kvinnor (som alltså genetiskt sett är just män eller kvinnor), som inte har känner sig hemma i sin kropp. Och vill genomgå könsbyten... Så själva könsidentiteten (eller vad man nu ska kalla det) verkar ju inte alltid sitta i generna...
Dreamtones Postat 27 april 2006 Postat 27 april 2006 Finns ju faktiskt ett känt fall där en strax efter födseln könsopererad pojke växte upp med en hel värld (inklusive honom själv) som betraktade honom som flicka.Han växte upp som en pojkflicka som blev homosexuell kvinna som ville byta kön till man! Okej ett fall är inget definitivt bevis men jag tror inte någon kan se den dokumentär som nyligen visades om detta och efter att ha sett den hävda att det inte finns några genetiska skillnader, i hur man är, mellan män och kvinnor. Fast det där kan ju va mer komplicerat än så... Det finns ju faktiskt män och kvinnor (som alltså genetiskt sett är just män eller kvinnor), som inte har känner sig hemma i sin kropp. Och vill genomgå könsbyten... Så själva könsidentiteten (eller vad man nu ska kalla det) verkar ju inte alltid sitta i generna... Exakt, och homosexuella - har de fått en feminin uppfostran? Svar: Nej.
Dreamtones Postat 27 april 2006 Postat 27 april 2006 (redigerat) Nej som jag ser det så är det inte jämställdhet det handlar om alls i politiken idag. Snarare rör det sig om lite hederligt populistiskt valfiskande. För jämställdhet handlar väl ändå inte om kön och feminsm? Väldigt många människor har valt att engagera sig i det här av en anledning. Och vad än vi väljer att kalla det för, jämställdhet, feminism etc - så är ändå orättvisan för kvinnor där. Att rullstolsburna, synskadade, reumatiker också har det svårt är såklart dåligt. Men alla de som brinner starkt för den här sakfrågan angående kvinnor och könsroller måste få låtas göra det. De upplever en orättvisa. Att du inte gör det får jag bara be att gratulera. Om du upplever att debatten är ensidig för du väl ställa dig på barrikaderna tillsammans med de homosexuella bögarna. Jag vet inte, jag får en känsla av att du bara är emot själva grejjen? Det är helt ok. Men rätt många har gett exempel som jag tycker ger anledning nog att kanske hajja till lite. Jag vill poängtera: Det här är en väldigt viktig diskussion för mig och jag värderar ingen efter vad de säger. Hoppas ingen känner sig anklagad. En positiv sak maxmaxmax,, du verkar nu har lugnat dig lite (INGET ILLA MENAT!!!) och det du skriver känns lite mindra aggresivt, det känns bra! Och, jo jag har tagit rätt illa vid mig, faktiskt. Kunde inte på något sätt tro att det jag skrev skulle missförstås så till den milda grad som det gjort. Mitt "fel" är kanske att jag tror att det finns skillnader, och att det är dem vi skall jobba med så att vi har samma möjligheter. Började med att försöka säga att det är rätt korkat att försöka genom anpassning få kvinnor att delta i forumet.. Eller skall man anpassa? Vad skall man då anpassa efter? Om det inte finns annat än uppfostran bakom skillnaderna. Skall man då anpassa, eller köra på som vanligt? Kan dessutom tänka mig att min erfarenhet, ålder, utbildning, arbete, o.s.v. är både en begränsande faktor samtidigt som den är oerhört bra att ha (använd på rätt sätt) Jag har en liten kille som snart fyller 4 år. Jag har verkligen ansträngt mig för att han skall ha en så jämlik uppfostran som möjligt. Men det finns saker som jag inte fattar, saker som jag inte kan tänka mig att jag har bidragit med, eller de på dagis heller.. Han säger att han tycker att rosa rä den fulaste färgen som finns och att det är en tjejfärg. Den finaste är blå! Tro mig, jag har ansträngt mig för att han inte skall vara så inskränkt! Är det ett problem att det är skillnader? Eller är det så att det verkligen inte finns några skillnader utom visuella/kroppsliga? Har kvinnor lika mycket testosteron som män? Producerar våra kroppar lika mycket av hormonerna? (OBS! Bara tankar!) För att avsluta detta inlägg, så hoppas jag att alla som läser det nu inte går och tror att jag är emot jämlikhet. DET ÄR JAG INTE. Jag ser inte ner på någon som valt ett yrke som asens "tillhöra" andra könet. Men, jag varken uppmuntrar eller avråder någon att välja "fel". Det jag uppmuntrar och står för,, "Välj det som känns rätt för dig, ha inte någon förutfattad mening." Klart det inte är något problem. Män och kvinnor är olika både fysiskt och psykiskt och har därefter också olika intressen - och tur är väl det! Män och kvinnor kompletterar varandra. Redigerat 27 april 2006 av Kricke
Pelle Rylander Postat 27 april 2006 Postat 27 april 2006 förvisso,har alltid varit så att de som känner sig underlägsna beter sig på så vis(nu menar jag inte kvinnor eller män specifikt) är man gudalik som jag så föder det en viss avund...bland kretinerna 😄 😄 Touché!
Light Head Postat 27 april 2006 Postat 27 april 2006 Kricke,, dont go there... det är minerad mark! Kvinnor och män,, ja alla på vår planet,, upp till kamp. Kämpa mot orättvisor, och lägre priser på syntar...
Hans Postat 27 april 2006 Postat 27 april 2006 Finns ju faktiskt ett känt fall där en strax efter födseln könsopererad pojke växte upp med en hel värld (inklusive honom själv) som betraktade honom som flicka.Han växte upp som en pojkflicka som blev homosexuell kvinna som ville byta kön till man! Okej ett fall är inget definitivt bevis men jag tror inte någon kan se den dokumentär som nyligen visades om detta och efter att ha sett den hävda att det inte finns några genetiska skillnader, i hur man är, mellan män och kvinnor. Fast det där kan ju va mer komplicerat än så... Det finns ju faktiskt män och kvinnor (som alltså genetiskt sett är just män eller kvinnor), som inte har känner sig hemma i sin kropp. Och vill genomgå könsbyten... Så själva könsidentiteten (eller vad man nu ska kalla det) verkar ju inte alltid sitta i generna... Nja, alltså man vet ju inte huruvida detta (att vilja byta kön) är genetisk eller inte! Det intressanta med strax efter födseln könsopererad pojken var ju att i hans fall var uppenbarligen könsidentiteten till 100% genetisk!
Dreamtones Postat 27 april 2006 Postat 27 april 2006 (redigerat) Kricke,, dont go there... det är minerad mark! Kvinnor och män,, ja alla på vår planet,, upp till kamp. Kämpa mot orättvisor, och lägre priser på syntar... Dagen man anser att det är negativt att män och kvinnor kompletterar varandra är undergången för mänskligheten. *Trampar på en mina, men dör lycklig* Redigerat 27 april 2006 av Kricke
mornel Postat 27 april 2006 Postat 27 april 2006 Kricke,, dont go there... det är minerad mark! Kvinnor och män,, ja alla på vår planet,, upp till kamp. Kämpa mot orättvisor, och lägre priser på syntar... Dagen man anser att det är negativt att män och kvinnor kompletterar varandra är undergången för mänskligheten. *Trampar på en mina, men dör lycklig* Jag har fortfarande inte fått svar på vilka ni anser att skillnaderna mellan män och kvinnor är, rent genetiskt. Jag är dessutom mycket intresserad av hur ni anser att dessa genetiska skillnader påverkar människors olika intresse för prylar, mode och latencydiskussioner. Det är klart att det finns fysiska skillnader, det finns det ingen anledning att debattera. Det som är intressant är vad dessa har för betydelse.
Dreamtones Postat 27 april 2006 Postat 27 april 2006 (redigerat) Jag har fortfarande inte fått svar på vilka ni anser att skillnaderna mellan män och kvinnor är, rent genetiskt. Jag är dessutom mycket intresserad av hur ni anser att dessa genetiska skillnader påverkar människors olika intresse för prylar, mode och latencydiskussioner. Det är klart att det finns fysiska skillnader, det finns det ingen anledning att debattera. Det som är intressant är vad dessa har för betydelse. Människan har funnits i ungefär 2 miljoner år, right? Från början var vi djur, och djur fungerar mer på instinkt – i djurriket har dessutom ofta hanen och honan olika uppgifter. Varför det var/är så beror nog på det faktumet att vi var/är fysiskt och även psykiskt olika. Hursomhelst, med det i åtanke så är det inte konstigt att vi är olika idag heller. Det var ju viktigt framförallt förr att man var lämpad för det man skulle göra. Men idag är saker och ting annorlunda förstås - men det man inte kan glömma är att det moderna samhället har ju bara funnits i kanske 1 % av den tid människan funnits totalt... Om flera generationer innan oss har levt på ett visst sätt så avspeglar det sig inte bara i hur man uppfostrar, utan även i våra arvsanlag. Det gör det utan tvekan fysiskt i alla fall... T ex så blir våran lilltå mindre och mindre eftersom vi aldrig använder den nästan. Det borde även vara så psykiskt, då med tanke på att våran hjärna blir smartare och smartare med tiden. Om män och kvinnor har haft olika roller borde även det avspegla sig på dessa faktorer menar jag. Om ett kön stimuleras psykiskt på ett visst sätt, generellt, så blir nästa barn "mer" åt det hållet också - en extrem långsam process, men som fungerar om det handlar om långa tidsperioder. Rent fysiskt så har vi i alla fall ungefär samma kroppar som vi hade på stenåldern, tekniken har gått förbi på människans bekostnad. Enligt mig så är det galenskap att försöka ändra på hur vi fungerar rent allmänt över en natt. Fast då är frågan; vill vi förändra oss? Och i så fall hur/till vad? Och framförallt varför? Jag tror det är "meningen" att mannen och kvinnan ska vara ett komplement till varandra. (edited) Redigerat 27 april 2006 av Kricke
mornel Postat 27 april 2006 Postat 27 april 2006 (redigerat) Jag är helt med på ditt resonemang, Kricke, men detta förklarar varken varför kvinnor gillar rosa eller män gillar ljudteknik. Edit: alltså, kan vi bevisa att detta är genetiskt eller har något med genetik att göra? Finns det något mänskligt ljudtekniksarv sedan flera tusen år som gått mig förbi? Redigerat 27 april 2006 av mornel
Odels_tant Postat 27 april 2006 Postat 27 april 2006 Jag känner till tre iaf 😳Valdez, Icebomb å kittem 😱 LOL! Hur kunde jag glömma LIIINA! 😄 *Lägger huvet på sne, viftar med ögonfransarna mellan tårarna och darrar med underläppen* Ja, huuur kunde du bara, glömma mig. 😆 /L Edit: Almost out of Edits...
Dreamtones Postat 27 april 2006 Postat 27 april 2006 Jag är helt med på ditt resonemang, Kricke, men detta förklarar varken varför kvinnor gillar rosa eller män gillar ljudteknik. Edit: alltså, kan vi bevisa att detta är genetiskt eller har något med genetik att göra? Finns det något mänskligt ljudtekniksarv sedan flera tusen år som gått mig förbi? Givetvis finns det ingen gen som direkt indikerar "Gilla rosa!", "Gilla ljudteknik!" ... Läs den här uppsatsen, som en kvinna skrev: http://www.psychology.su.se/units/gu/FK/biolfordj3vt06.pdf Citat: Forskningen visar att det finns skillnader i hur män och kvinnors hjärnor fungerar, men att det inte finns något kön som är överlägset det andra. Män och kvinnor är helt enkelt bra på olika saker. Nu svarade kanske inte det här exakt på frågan... Men just det faktum att vi är olika redan från början borde ju ändå vara bevis på att vi generellt sätt också har/får intressen genom livet därefter. Det var en intressant uppsats väl värd att läsas - rekommenderas om du verkligen är intresserad.
mornel Postat 27 april 2006 Postat 27 april 2006 Jag är helt med på ditt resonemang, Kricke, men detta förklarar varken varför kvinnor gillar rosa eller män gillar ljudteknik. Edit: alltså, kan vi bevisa att detta är genetiskt eller har något med genetik att göra? Finns det något mänskligt ljudtekniksarv sedan flera tusen år som gått mig förbi? Givetvis finns det ingen gen som direkt indikerar "Gilla rosa!", "Gilla ljudteknik!" ... Läs den här uppsatsen, som en kvinna skrev: http://www.psychology.su.se/units/gu/FK/biolfordj3vt06.pdf Citat: Forskningen visar att det finns skillnader i hur män och kvinnors hjärnor fungerar, men att det inte finns något kön som är överlägset det andra. Män och kvinnor är helt enkelt bra på olika saker. Nu svarade kanske inte det här exakt på frågan... Men just det faktum att vi är olika redan från början borde ju ändå vara bevis på att vi generellt sätt också har/får intressen genom livet därefter. Det var en intressant uppsats väl värd att läsas - rekommenderas om du verkligen är intresserad. Jag är verkligen intresserad och ska läsa senare. För din del kan jag rekommendera att plocka upp Yvonne Hirdmans "Genus - Om det stabilas föränderliga former". Att vi inte är "olika från början" har jag redan förklarat att jag inte tror på tidigare i tråden med min berättelse om dagisexperimentet. I detta blev pojkarna som flickor traditionellt är, och flickorna som pojkar traditionellt är - enbart genom uppfostran! Det hela falerade dock så fort barnen mötte världen utanför och människornas fördomar, förväntningar och beteende. Jag är övertygad om att världen - i stort - ser ut som den gör därför att vi förväntar oss att den ska se ut så. Det handlar om gamla vanor, invant beteende och, i mitt tycke, förlegade teorier om hur stor inverkan vårat genetiska arv har på våra beteendemönster. Här på slutet talar jag säkert i nattmössan, jag kan inte backa upp det med någon forskning, men jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara på något annat sätt. Motbevisa mig gärna.
mornel Postat 27 april 2006 Postat 27 april 2006 Heh, det var ju en enpoängsuppsats skriven av en psykologistuderande på stockholms universitet. Den väger ju, faktiskt, inte tyngre än sociologisk forskning jag skulle utföra.
Dreamtones Postat 27 april 2006 Postat 27 april 2006 (redigerat) För din del kan jag rekommendera att plocka upp Yvonne Hirdmans "Genus - Om det stabilas föränderliga former". Är detta en bok? Studerar för tillfället 30 p så har nog inte tid till det, får se till sommaren i så fall 😳 Att vi inte är "olika från början" har jag redan förklarat att jag inte tror på tidigare i tråden med min berättelse om dagisexperimentet. I detta blev pojkarna som flickor traditionellt är, och flickorna som pojkar traditionellt är - enbart genom uppfostran! Det hela falerade dock så fort barnen mötte världen utanför och människornas fördomar, förväntningar och beteende. Det finns experiment som tyder på motsatsen också. Ett ex är när någon hade köpt leksaker till sina barn; en docka till sin son och en bil till sin dotter. Detta resulterade i att pojken inte ville leka med dockan, och dottern bäddade ned bilen och låtsades att det var en docka. Men varken ditt eller mitt exempel är vattentät visserligen... Det är som filosofi. Jag är övertygad om att världen - i stort - ser ut som den gör därför att vi förväntar oss att den ska se ut så. Det handlar om gamla vanor, invant beteende och, i mitt tycke, förlegade teorier om hur stor inverkan vårat genetiska arv har på våra beteendemönster. Möjligt, men vi har ändå gjort allting här i världen så som vi vill ha det. Jag är verkligen intresserad och ska läsa senare. Här på slutet talar jag säkert i nattmössan, jag kan inte backa upp det med någon forskning, men jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara på något annat sätt. Motbevisa mig gärna. Om uppsatsen inte räcker så kan jag bara spekulera mig fram, eller ge exempel... Jag är född under det tidiga 80 talet, och brukar säga att det är anledningen till varför jag är fascinerad av detta decenniums musik t ex. Detta stödjer din teori om att uppfostran präglar hela människan. Men det spricker; andra i min ålder behöver nödvändigtvis inte gilla det - trots att vi alla har varit omringade av denna stil under uppväxten. Däremot, även om det inte är en avgörande faktor, så finns det kanske större chanser till att tycka om den musiken än om man inte var född under den perioden. Så även om jag önskade att jag kunde hålla med dig (för det vore härligt om alla hade samma musiksmak) så måste jag tyvärr tro mer på en slags inre vilja - oavsett uppväxt. Men du får gärna motbevisa mig också 😱 Redigerat 27 april 2006 av Kricke
Dreamtones Postat 27 april 2006 Postat 27 april 2006 (redigerat) Heh, det var ju en enpoängsuppsats skriven av en psykologistuderande på stockholms universitet. Den väger ju, faktiskt, inte tyngre än sociologisk forskning jag skulle utföra. Tycker din kommentar är ganska nedvärderande. Innehållet är väl viktigast, och referensförteckningen. Sedan vem det är och i vilket syfte har mindre betydelse, då personen i fråga har läst litteratur... En annan intressant detalj är ju att hon skriver att det "tagit emot" att skriva uppsatsen, eftersom jag antar att hon är som dig; dvs tror det andra. Hursomhelst, läst först och kommentera sen! Ganska fördomsfullt beteende annars.. Redigerat 27 april 2006 av Kricke
mornel Postat 27 april 2006 Postat 27 april 2006 Heh, det var ju en enpoängsuppsats skriven av en psykologistuderande på stockholms universitet. Den väger ju, faktiskt, inte tyngre än sociologisk forskning jag skulle utföra. Tycker din kommentar är ganska nedvärderande. Innehållet är väl viktigast, och referensförteckningen. Sedan vem det är och i vilket syfte har mindre betydelse, då personen i fråga har läst litteratur... En annan intressant detalj är ju att hon skriver att det "tagit emot" att skriva uppsatsen, eftersom jag antar att hon är som dig; dvs tror det andra. Hursomhelst, läst först och kommentera sen! Ganska fördomsfullt beteende annars.. Jag har läst uppsatsen, annars skulle jag inte kommentera den, och jag tycker inte att uppsatsen var varken uttömmande eller vattentät. Jag skulle gärna läsa hennes handledares kritik då jag inte har möjlighet att själv plöja igenom hennes källor. En forskaruppsats har genomgått flera kvalitetskontroller och har enormt mycket högre krav ställda på sig, därför värderar jag denna uppsats, skriven av en psykologistuderande (andra terminen, va? en novis alltså, om du ursäktar uttrycket) ganska lågt.
Dreamtones Postat 27 april 2006 Postat 27 april 2006 Heh, det var ju en enpoängsuppsats skriven av en psykologistuderande på stockholms universitet. Den väger ju, faktiskt, inte tyngre än sociologisk forskning jag skulle utföra. Tycker din kommentar är ganska nedvärderande. Innehållet är väl viktigast, och referensförteckningen. Sedan vem det är och i vilket syfte har mindre betydelse, då personen i fråga har läst litteratur... En annan intressant detalj är ju att hon skriver att det "tagit emot" att skriva uppsatsen, eftersom jag antar att hon är som dig; dvs tror det andra. Hursomhelst, läst först och kommentera sen! Ganska fördomsfullt beteende annars.. Jag har läst uppsatsen, annars skulle jag inte kommentera den, och jag tycker inte att uppsatsen var varken uttömmande eller vattentät. Jag skulle gärna läsa hennes handledares kritik då jag inte har möjlighet att själv plöja igenom hennes källor. En forskaruppsats har genomgått flera kvalitetskontroller och har enormt mycket högre krav ställda på sig, därför värderar jag denna uppsats, skriven av en psykologistuderande (andra terminen, va? en novis alltså, om du ursäktar uttrycket) ganska lågt. Du är nog den snabbaste läsaren jag stött på. Frågan är vad som är så viktigt med denna diskussion, vill folk att kvinnor och män ska bli annorlunda?
mornel Postat 27 april 2006 Postat 27 april 2006 För din del kan jag rekommendera att plocka upp Yvonne Hirdmans "Genus - Om det stabilas föränderliga former". Är detta en bok? Studerar för tillfället 30 p så har nog inte tid till det, får se till sommaren i så fall 😳 Japp, det är en bok. Du har något att se fram emot i sommar då 😱 Boken är inte heller vattentät, jag håller absolut inte med om alla hennes punkter, men den är intressant och rolig, och det är ju alltid vettigt att bekanta sig med alla sidors åsikter och argument. Att vi inte är "olika från början" har jag redan förklarat att jag inte tror på tidigare i tråden med min berättelse om dagisexperimentet. I detta blev pojkarna som flickor traditionellt är, och flickorna som pojkar traditionellt är - enbart genom uppfostran! Det hela falerade dock så fort barnen mötte världen utanför och människornas fördomar, förväntningar och beteende. Det finns experiment som tyder på motsatsen också. Ett ex är när någon hade köpt leksaker till sina barn; en docka till sin son och en bil till sin dotter. Detta resulterade i att pojken inte ville leka med dockan, och dottern bäddade ned bilen och låtsades att det var en docka. Men varken ditt eller mitt exempel är vattentät visserligen... Det är som filosofi. Var pojken och flickan i detta fall isolerade från omvärlden, eller hade de lärt sig någon annan stans (exempelvis på dagis) att pojkar ska leka med bilar och flickor med dockor? Endast i det förstnämnda fallet vore detta ett riktigt intressant experiment. Jag är född under det tidiga 80 talet, och brukar säga att det är anledningen till varför jag är fascinerad av detta decenniums musik t ex. Detta stödjer din teori om att uppfostran präglar hela människan. Men det spricker; andra i min ålder behöver nödvändigtvis inte gilla det - trots att vi alla har varit omringade av denna stil under uppväxten. Däremot, även om det inte är en avgörande faktor, så finns det kanske större chanser till att tycka om den musiken än om man inte var född under den perioden. Så även om jag önskade att jag kunde hålla med dig (för det vore härligt om alla hade samma musiksmak) så måste jag tyvärr tro mer på en slags inre vilja - oavsett uppväxt. Men du får gärna motbevisa mig också 😆 Självklart tycker inte alla födda under samma tidsperiod om samma saker då vi även utsätts för och har chansen att upptäcka exempelvis kultur från andra epoker. Här kan hemförhållanden spela in - och jag vet att de gör det. En person, exempelvis jag själv, som har växt upp med Iggy Pop och The Cure i hemmet har förstås större enägenhet att intressera sig för denna musik än någon som i hemmet under uppväxten endast blivit matad med DJ Mendez och Arvingarna.
mornel Postat 27 april 2006 Postat 27 april 2006 Du är nog den snabbaste läsaren jag stött på. Jag kan erkänna att jag hoppade över två stycken. Frågan är vad som är så viktigt med denna diskussion, vill folk att kvinnor och män ska bli annorlunda? Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Jag ser ingen given anledning till de könsskillnader vi ser i vårt samhälle idag och tycker att det är tråkigt och rent utsagt hemskt att kvinnor socialt har svårare att intressera sig för ljudteknik, låtskrivande och musikskapande rent allmänt än män.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.