Dreamtones Postat 10 juni 2006 Postat 10 juni 2006 Tycker Pienny skrev något väldigt viktigt på andra sidan av denna tråd: "Jag känner mig underlägsen killarna i min klass som håller på med ljudteknik, även fast jag vet att jag inte är ett dugg sämre. Det är skillnad på inställningen till kvinnor och män hos de flesta utan att man kanske vet om det. Men det är inte bara ni killar som har en felande inställning till kvinnliga musiker. Alla hjälps åt! Det tror i alla fall jag. Hör jag om en tjej som håller på med musikproduktion tycker jag kanske att hon är rätt häftig, men också säkert att hon är dålig på det. Ingen naturbegåvning i alla fall. Det är förstås något som jag inte vill tänka och tror egentligen inte att kvinnor är sämre, men det sitter liksom så djupt genom min uppfostran. Vi måste verkligen ändra våra inställningar. Och inte, som någon sa, diskriminera kvinnor genom att locka med mode osv. Tjejer kommer väl hit för att lära sig om musik?" Jag tror att nyckeln ligger just i att kvinnor per automagik känner sig underlägsna män i branscher och situationer som har blivit typiska för män. De lägger sig alldeles för lätt på rygg och män klappar dem alldeles för lätt på deras huvud. Återigen vill jag sammanknyta detta med uppfostran och miljö; vi lär redan i tidig ålder in våra barn i dessa könsroller som är långt ifrån genetiskt bundna. Tror dock att det handlar om ett generationsskifte här. Vi som är födda på 70- och 80-talet har oftast uppfostrats i en mer jämnställd tid där könsroller har minskat kraftigt gentemot hur det var tidigare på 1900-talet och bakåt. Jag tänker iallafall lära mina barn, om jag får några, att det inte finns några psykiska skillnader mellan killar och tjejer. Framförallt om jag får en dotter kommer jag att försöka stärka hennes självförtroende så mkt som det går, eftersom det fortfarande finns en viss attitydsskillnad ute i verkliga livet. Mvh /Daniel Har aldrig sagt att uppfostran inte präglar. Och det är klart att man känner sig underlägsen i en bransch som domineras av det andra könet. Frågan är varför det blev så från första början. Men om jag får barn skulle då inte jag lura i dem något, hur trevligt det jag ville säga än låter just för att jag helt enkelt inte vet med 100% säkerhet. Mina föräldrar har nog aldrig någonsin pratat med mig om detta. Kanske för att de ville låta mig bilda en egen åsikt. Oavsett vilken åsikt man har kan man ändå vara en trevig och fungerande figur i samhället; kolla bara på mig och mornel som exempel som står på motsatta sidor i frågan. Dock så ska man uppfostra barn att man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad (det borde räcka.) Men att ignorera psykiska skillnader som t ex vilket kön man generellt blir attraherade av är ett misstag.
Dreamtones Postat 10 juni 2006 Postat 10 juni 2006 Först är jag en vägg, sen förlöjligar ni mig... Vad sen? 😆 tja, om du inte är feminist så blir du väl maskinist. Har anmält ditt inlägg, men det lär inte gå igenom men ändå.
debbie Postat 10 juni 2006 Postat 10 juni 2006 (redigerat) Men att ignorera psykiska skillnader som t ex vilket kön man generellt blir attraherade av är ett misstag. varför jämföra?? "generellt sett lille vän så kommer du inte vilja söka till en högskola, tänk på det!" eller vadå?? Redigerat 10 juni 2006 av debbie
Dreamtones Postat 10 juni 2006 Postat 10 juni 2006 (redigerat) Men att ignorera psykiska skillnader som t ex vilket kön man generellt blir attraherade av är ett misstag. varför jämföra?? "generellt sett lille vän så kommer du inte vilja söka till en högskola, tänk på det!" eller vadå?? Jäklar va lågt diskussionen sjunkigt i nivå nu... Uppenbarligen läser du inte mina inlägg ordentligt och/eller så har du hoppat på mobbningståget. Men för att förtydliga; tvärtom vill jag påpeka att jag aldrig någonsin skulle indikera på antingen det ena eller andra till mina barn (osäker om ja vill ha några men ändå) då jag vill att dem ska bilda sig egna uppfattningar och åsiker i livet. Men skulle det komma absoluta bevis för att jag har rätt här så skulle jag aldrig ljuga och säga annorlunda... Så nästa gång det kommer ett TV program om det här så ska jag säga "du... det är rätt fint väder - gå ut å lek!" ? Och även om det är fler tjejer som pluggar på universitet, så ska man ju inte påverka barnet sådär. Men om barnet verkligen är intresserad kan den ju kolla på undersökningar och dra slutsatser själv om denne nu så vill. Edit: Och för återgå till exempel i mitt förra inlägg: vilket kön man blir attraherad av bestämmer ofta barnet själv - mina föräldrar har aldrig sagt åt mig att det är flickor jag ska tända på. Faktum är att jag har aldrig pratat om liknande saker med dem. Så det är en psykisk skillnad som inte har med uppfostran att göra. Inte heller omgivningen; hade tidningar och sånt påstått att det är inne att vara homo skulle jag inte bli det heller. Redigerat 10 juni 2006 av Kricke
Light Head Postat 10 juni 2006 Postat 10 juni 2006 Ja det är lite för mycket mobbning just nu! Ok, Mornel, peace?! Debbie? Jag är postitiv som fan!
debbie Postat 10 juni 2006 Postat 10 juni 2006 Uppenbarligen läser du inte mina inlägg ordentligt och/eller så har du hoppat på mobbningståget. Men för att förtydliga; tvärtom vill jag påpeka att jag aldrig någonsin skulle indikera på antingen det ena eller andra till mina barn (osäker om ja vill ha några men ändå) då jag vill att dem ska bilda sig egna uppfattningar och åsiker i livet. Men skulle det komma absoluta bevis för att jag har rätt här så skulle jag aldrig ljuga och säga annorlunda... Så nästa gång det kommer ett TV program om det här så ska jag säga "du... det är rätt fint väder - gå ut å lek!" ? Och även om det är fler tjejer som pluggar på universitet, så ska man ju inte påverka barnet sådär. Men om barnet verkligen är intresserad kan den ju kolla på undersökningar och dra slutsatser själv om denne nu så vill. Edit: Och för återgå till exempel i mitt förra inlägg: vilket kön man blir attraherad av bestämmer ofta barnet själv - mina föräldrar har aldrig sagt åt mig att det är flickor jag ska tända på. Faktum är att jag har aldrig pratat om liknande saker med dem. Så det är en psykisk skillnad som inte har med uppfostran att göra. Inte heller omgivningen; hade tidningar och sånt påstått att det är inne att vara homo skulle jag inte bli det heller. det var verkligen inte menat som nåt elakt. men jag förstår inte riktigt vad du menar med ditt påstående, att det är ett misstag att ignorera dessa påstådda, generella skillnaderna.
Vallhagen Postat 10 juni 2006 Postat 10 juni 2006 Har anmält ditt inlägg, Det var värst. Får man höra motiveringen?
Dreamtones Postat 10 juni 2006 Postat 10 juni 2006 Har anmält ditt inlägg, Det var värst. Får man höra motiveringen? Kommer inte ihåg faktiskt. Skitsamma.
Dreamtones Postat 10 juni 2006 Postat 10 juni 2006 Uppenbarligen läser du inte mina inlägg ordentligt och/eller så har du hoppat på mobbningståget. Men för att förtydliga; tvärtom vill jag påpeka att jag aldrig någonsin skulle indikera på antingen det ena eller andra till mina barn (osäker om ja vill ha några men ändå) då jag vill att dem ska bilda sig egna uppfattningar och åsiker i livet. Men skulle det komma absoluta bevis för att jag har rätt här så skulle jag aldrig ljuga och säga annorlunda... Så nästa gång det kommer ett TV program om det här så ska jag säga "du... det är rätt fint väder - gå ut å lek!" ? Och även om det är fler tjejer som pluggar på universitet, så ska man ju inte påverka barnet sådär. Men om barnet verkligen är intresserad kan den ju kolla på undersökningar och dra slutsatser själv om denne nu så vill. Edit: Och för återgå till exempel i mitt förra inlägg: vilket kön man blir attraherad av bestämmer ofta barnet själv - mina föräldrar har aldrig sagt åt mig att det är flickor jag ska tända på. Faktum är att jag har aldrig pratat om liknande saker med dem. Så det är en psykisk skillnad som inte har med uppfostran att göra. Inte heller omgivningen; hade tidningar och sånt påstått att det är inne att vara homo skulle jag inte bli det heller. det var verkligen inte menat som nåt elakt. men jag förstår inte riktigt vad du menar med ditt påstående, att det är ett misstag att ignorera dessa påstådda, generella skillnaderna. Som D Vibe indikerar, så ska man slå bort allt som tyder på skillnader mellan könen. Däribland räknas bland annat den uppenbara skillnaden att man attraheras av det andra könet. Det tycker jag är lite fel.
D Vibe Postat 10 juni 2006 Postat 10 juni 2006 Uppenbarligen läser du inte mina inlägg ordentligt och/eller så har du hoppat på mobbningståget. Men för att förtydliga; tvärtom vill jag påpeka att jag aldrig någonsin skulle indikera på antingen det ena eller andra till mina barn (osäker om ja vill ha några men ändå) då jag vill att dem ska bilda sig egna uppfattningar och åsiker i livet. Men skulle det komma absoluta bevis för att jag har rätt här så skulle jag aldrig ljuga och säga annorlunda... Så nästa gång det kommer ett TV program om det här så ska jag säga "du... det är rätt fint väder - gå ut å lek!" ? Och även om det är fler tjejer som pluggar på universitet, så ska man ju inte påverka barnet sådär. Men om barnet verkligen är intresserad kan den ju kolla på undersökningar och dra slutsatser själv om denne nu så vill. Edit: Och för återgå till exempel i mitt förra inlägg: vilket kön man blir attraherad av bestämmer ofta barnet själv - mina föräldrar har aldrig sagt åt mig att det är flickor jag ska tända på. Faktum är att jag har aldrig pratat om liknande saker med dem. Så det är en psykisk skillnad som inte har med uppfostran att göra. Inte heller omgivningen; hade tidningar och sånt påstått att det är inne att vara homo skulle jag inte bli det heller. det var verkligen inte menat som nåt elakt. men jag förstår inte riktigt vad du menar med ditt påstående, att det är ett misstag att ignorera dessa påstådda, generella skillnaderna. Som D Vibe indikerar, så ska man slå bort allt som tyder på skillnader mellan könen. Däribland räknas bland annat den uppenbara skillnaden att man attraheras av det andra könet. Det tycker jag är lite fel. Du bör nog läsa vad jag skrivit igen, och inte se spöken mellan raderna. /Daniel
Dreamtones Postat 10 juni 2006 Postat 10 juni 2006 (redigerat) Uppenbarligen läser du inte mina inlägg ordentligt och/eller så har du hoppat på mobbningståget. Men för att förtydliga; tvärtom vill jag påpeka att jag aldrig någonsin skulle indikera på antingen det ena eller andra till mina barn (osäker om ja vill ha några men ändå) då jag vill att dem ska bilda sig egna uppfattningar och åsiker i livet. Men skulle det komma absoluta bevis för att jag har rätt här så skulle jag aldrig ljuga och säga annorlunda... Så nästa gång det kommer ett TV program om det här så ska jag säga "du... det är rätt fint väder - gå ut å lek!" ? Och även om det är fler tjejer som pluggar på universitet, så ska man ju inte påverka barnet sådär. Men om barnet verkligen är intresserad kan den ju kolla på undersökningar och dra slutsatser själv om denne nu så vill. Edit: Och för återgå till exempel i mitt förra inlägg: vilket kön man blir attraherad av bestämmer ofta barnet själv - mina föräldrar har aldrig sagt åt mig att det är flickor jag ska tända på. Faktum är att jag har aldrig pratat om liknande saker med dem. Så det är en psykisk skillnad som inte har med uppfostran att göra. Inte heller omgivningen; hade tidningar och sånt påstått att det är inne att vara homo skulle jag inte bli det heller. det var verkligen inte menat som nåt elakt. men jag förstår inte riktigt vad du menar med ditt påstående, att det är ett misstag att ignorera dessa påstådda, generella skillnaderna. Som D Vibe indikerar, så ska man slå bort allt som tyder på skillnader mellan könen. Däribland räknas bland annat den uppenbara skillnaden att man attraheras av det andra könet. Det tycker jag är lite fel. Du bör nog läsa vad jag skrivit igen, och inte se spöken mellan raderna. /Daniel Du ber mig läsa igen? Och du som helt och hållet ignorerade mitt direkta svar på ditt inlägg... SOM SAGT: Att indikera något som man inte är helt säker på är sant, är också fel - tycker jag. Som om du blev tvungen att ljuga för att de inte ska bli fördomsfulla, eller som om de inte skulle kunna bilda sig en egen uppfattning senare. Oavsett vilken åsikt man har kan man ändå vara en trevlig och fungerande figur i samhället; kolla bara på mig och mornel som exempel som står på motsatta sidor i frågan. Dock så ska man uppfostra barn att man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad (det borde räcka... eller?) Redigerat 10 juni 2006 av Kricke
Vallhagen Postat 10 juni 2006 Postat 10 juni 2006 Har anmält ditt inlägg, Det var värst. Får man höra motiveringen? Kommer inte ihåg faktiskt. Skitsamma. Jag drar ett skämt, som du anmäler; bara gud vet varför. Och du kommer inte ihåg? Det kanske är dags att ta ett par andetag Kricke. Solen skiner. tjing
mornel Postat 10 juni 2006 Postat 10 juni 2006 Men om jag får barn skulle då inte jag lura i dem något, hur trevligt det jag ville säga än låter just för att jag helt enkelt inte vet med 100% säkerhet. Finns det något du kan veta med 100% säkerhet? Låt mig påminna dig om att svenskarna förr i tiden visste att zignerare var tjuvaktiga och att afrikaner var tjockskalliga. Detta stod i våra uppslagsverk.
Dreamtones Postat 10 juni 2006 Postat 10 juni 2006 Har anmält ditt inlägg, Det var värst. Får man höra motiveringen? Kommer inte ihåg faktiskt. Skitsamma. Jag drar ett skämt, som du anmäler; bara gud vet varför. Och du kommer inte ihåg? Det kanske är dags att ta ett par andetag Kricke. Solen skiner. tjing Ett skämt? Kan inte påstå att du lättade upp stämningen... Särskilt inte eftersom du alltid sågat mig i dessa diskussioner. Men det var inte så farligt för att anmäla kanske.
Dreamtones Postat 10 juni 2006 Postat 10 juni 2006 Men om jag får barn skulle då inte jag lura i dem något, hur trevligt det jag ville säga än låter just för att jag helt enkelt inte vet med 100% säkerhet. Finns det något du kan veta med 100% säkerhet? Låt mig påminna dig om att svenskarna förr i tiden visste att zignerare var tjuvaktiga och att afrikaner var tjockskalliga. Detta stod i våra uppslagsverk. Därför behöver man inte indikera något överhuvudtaget. Det är lite som politik, låt dem skapa sig en egen uppfattning. Å andra sidan tar jag nog tillbaka det där med att det låter trevligare ifall vi är lika i grunden, men att de ska växa upp i ett ont samhälle som kommer stöpa dem i formar...
Vallhagen Postat 10 juni 2006 Postat 10 juni 2006 Ett skämt? Vad annars? Allvarligt talat? Ett simpelt, inte helt tokballt, men ändå - ett skämt. Du vet: Vad heter prostens fru? Svar: Prostata. alla skrattar. Om det är chefen som drar skämtet. Resten suckar. Sorteras under "gubbskämt" eller "har du hört den här". *** Men du hajjade inte det. ok. peace.
Dreamtones Postat 10 juni 2006 Postat 10 juni 2006 Jag begriper ingenting... 😉 Inte jag heller faktiskt.
Pico Postat 10 juni 2006 Postat 10 juni 2006 Jag begriper ingenting... 😉 Inte jag heller faktiskt. Det är just det som jag inte begriper... 😄
Dreamtones Postat 10 juni 2006 Postat 10 juni 2006 (redigerat) Ett skämt? Vad annars? Allvarligt talat? Ett simpelt, inte helt tokballt, men ändå - ett skämt. Du vet: Vad heter prostens fru? Svar: Prostata. alla skrattar. Om det är chefen som drar skämtet. Resten suckar. Sorteras under "gubbskämt" eller "har du hört den här". *** Men du hajjade inte det. ok. peace. Ja du vet hur det funkar på internet... Använd smiley så hade ja kanske fattat. Men nu kom ja ihåg motiveringen: "Pajkastning" 😉 Se min anmälan som ett skämt tillbaka. Redigerat 10 juni 2006 av Kricke
D Vibe Postat 10 juni 2006 Postat 10 juni 2006 (redigerat) Kricke, Om du läser vad jag skrivit igen så ser du att allt jag sagt är att jag tänker uppfostra mina barn att en kvinna inte är psykologiskt svagare än en man. Allt en man klarar kan en kvinna klara. Sen att du börjar tolka in det hela i attraktionsprocessen mellan två människor, det är något som förbryllar mig.. Därav spökena mellan raderna. /Daniel Redigerat 10 juni 2006 av D Vibe
mornel Postat 10 juni 2006 Postat 10 juni 2006 Men om jag får barn skulle då inte jag lura i dem något, hur trevligt det jag ville säga än låter just för att jag helt enkelt inte vet med 100% säkerhet. Finns det något du kan veta med 100% säkerhet? Låt mig påminna dig om att svenskarna förr i tiden visste att zignerare var tjuvaktiga och att afrikaner var tjockskalliga. Detta stod i våra uppslagsverk. Därför behöver man inte indikera något överhuvudtaget. Det är lite som politik, låt dem skapa sig en egen uppfattning. Å andra sidan tar jag nog tillbaka det där med att det låter trevligare ifall vi är lika i grunden, men att de ska växa upp i ett ont samhälle som kommer stöpa dem i formar... Problemet är att det är omöjligt att utsätta dem från en fullständigt ofärgad uppväxt, eftersom att de inte bara utsätts för din uppfostran (som förmodligen inte är ofärgad den heller, du har ju tidigare uttryckt bland annat att du tror på att män är värda högre lön för lika arbete därför att de är duktigare på att se till att de får det). Samhället påverkar oss individer extremt mycket, jag har visat på några exempel tidigare i tråden. Vare sig du tror det eller ej. Men det är klart, du kan ju inte veta det till 100%...
Dreamtones Postat 10 juni 2006 Postat 10 juni 2006 Kricke, Om du läser vad jag skrivit igen så ser du att allt jag sagt är att jag tänker uppfostra mina barn att en kvinna inte är psykologiskt svagare än en man. Allt en man klarar kan en kvinna klara. Sen att du börjar tolka in det hela i attraktionsprocessen mellan två människor, det är något som förbryllar mig.. Därav spökena mellan raderna. /Daniel Du skrev exakt såhär: (kopierar och klistrar in) """Jag tänker iallafall lära mina barn, om jag får några, att det inte finns några psykiska skillnader mellan killar och tjejer.""" Det var DET jag svarade på, om du sedan skrev i senare inlägg som svar på Light Head något annat så Ja det gjorde du kanske.
D Vibe Postat 10 juni 2006 Postat 10 juni 2006 Kricke, Om du läser vad jag skrivit igen så ser du att allt jag sagt är att jag tänker uppfostra mina barn att en kvinna inte är psykologiskt svagare än en man. Allt en man klarar kan en kvinna klara. Sen att du börjar tolka in det hela i attraktionsprocessen mellan två människor, det är något som förbryllar mig.. Därav spökena mellan raderna. /Daniel Du skrev exakt såhär: (kopierar och klistrar in) """Jag tänker iallafall lära mina barn, om jag får några, att det inte finns några psykiska skillnader mellan killar och tjejer.""" Det var DET jag svarade på, om du sedan skrev i senare inlägg som svar på Light Head något annat så Ja det gjorde du kanske. Ja, det finns inga psykiska skillnader mellan en kvinna och en man. En man har inga psykiska fördelar gentemot en kvinna; och tvärtom. /Daniel
Dreamtones Postat 10 juni 2006 Postat 10 juni 2006 (redigerat) Problemet är att det är omöjligt att utsätta dem från en fullständigt ofärgad uppväxt, eftersom att de inte bara utsätts för din uppfostran (som förmodligen inte är ofärgad den heller, du har ju tidigare uttryckt bland annat att du tror på att män är värda högre lön för lika arbete därför att de är duktigare på att se till att de får det). Samhället påverkar oss individer extremt mycket, jag har visat på några exempel tidigare i tråden. Vare sig du tror det eller ej. Men det är klart, du kan ju inte veta det till 100%... Det känns som ett evighetsljul det här, när vi rättar varandra 20 gånger för varje liten grej. Jag har aldrig sagt att män är mer värda högre lön bara för att de är bättre på att snacka till sig det, däremot är det möjligtvis en förklaring till varför de har högre lön - och det finns ingen lag som kan ställa detta till rätta. Det skulle i så fall vara att man förbjöd individuella lönesättningar. Klart vi blir påverkade utifrån, men behöver nödvändigtvis inte utesluta redan medfödda skillnader. Redigerat 10 juni 2006 av Kricke
Dreamtones Postat 10 juni 2006 Postat 10 juni 2006 Kricke, Om du läser vad jag skrivit igen så ser du att allt jag sagt är att jag tänker uppfostra mina barn att en kvinna inte är psykologiskt svagare än en man. Allt en man klarar kan en kvinna klara. Sen att du börjar tolka in det hela i attraktionsprocessen mellan två människor, det är något som förbryllar mig.. Därav spökena mellan raderna. /Daniel Du skrev exakt såhär: (kopierar och klistrar in) """Jag tänker iallafall lära mina barn, om jag får några, att det inte finns några psykiska skillnader mellan killar och tjejer.""" Det var DET jag svarade på, om du sedan skrev i senare inlägg som svar på Light Head något annat så Ja det gjorde du kanske. Ja, det finns inga psykiska skillnader mellan en kvinna och en man. En man har inga psykiska fördelar gentemot en kvinna; och tvärtom. /Daniel Du är alltså helt övertygad om detta? Om du är det, ja då är det okej. Annars håller jag inte med om att man ska uppfostra sina barn om att det är så. Frågan är var du har bevisen för detta.
mornel Postat 10 juni 2006 Postat 10 juni 2006 Kricke, Om du läser vad jag skrivit igen så ser du att allt jag sagt är att jag tänker uppfostra mina barn att en kvinna inte är psykologiskt svagare än en man. Allt en man klarar kan en kvinna klara. Sen att du börjar tolka in det hela i attraktionsprocessen mellan två människor, det är något som förbryllar mig.. Därav spökena mellan raderna. /Daniel Du skrev exakt såhär: (kopierar och klistrar in) """Jag tänker iallafall lära mina barn, om jag får några, att det inte finns några psykiska skillnader mellan killar och tjejer.""" Det var DET jag svarade på, om du sedan skrev i senare inlägg som svar på Light Head något annat så Ja det gjorde du kanske. Ja, det finns inga psykiska skillnader mellan en kvinna och en man. En man har inga psykiska fördelar gentemot en kvinna; och tvärtom. /Daniel Du är alltså helt övertygad om detta? Om du är det, ja då är det okej. Annars håller jag inte med om att man ska uppfostra sina barn om att det är så. Frågan är var du har bevisen för detta. Oavsett om det är sant eller inte, Kricke, tycker du inte att det verkar vara en vettig bild av verkligheten att ge sina barn: att alla är lika värda och har samma möjligheter, oavsett kön? Tänker du tuta i din son att han är bättre än sin syster? Det här blir bara fånigare och fånigare.
Dreamtones Postat 10 juni 2006 Postat 10 juni 2006 Kricke, Om du läser vad jag skrivit igen så ser du att allt jag sagt är att jag tänker uppfostra mina barn att en kvinna inte är psykologiskt svagare än en man. Allt en man klarar kan en kvinna klara. Sen att du börjar tolka in det hela i attraktionsprocessen mellan två människor, det är något som förbryllar mig.. Därav spökena mellan raderna. /Daniel Du skrev exakt såhär: (kopierar och klistrar in) """Jag tänker iallafall lära mina barn, om jag får några, att det inte finns några psykiska skillnader mellan killar och tjejer.""" Det var DET jag svarade på, om du sedan skrev i senare inlägg som svar på Light Head något annat så Ja det gjorde du kanske. Ja, det finns inga psykiska skillnader mellan en kvinna och en man. En man har inga psykiska fördelar gentemot en kvinna; och tvärtom. /Daniel Du är alltså helt övertygad om detta? Om du är det, ja då är det okej. Annars håller jag inte med om att man ska uppfostra sina barn om att det är så. Frågan är var du har bevisen för detta. Oavsett om det är sant eller inte, Kricke, tycker du inte att det verkar vara en vettig bild av verkligheten att ge sina barn: att alla är lika värda och har samma möjligheter, oavsett kön? Tänker du tuta i din son att han är bättre än sin syster? Det här blir bara fånigare och fånigare. Håller med, detta blir bara fånigare och fånigare. Det känns nästan som om din avsikt inte längre är att diskutera, utan att håna. Som jag ser det har inte påståendena "Det finns inga psykiska skillnader mellan könen" och "Alla är lika värda och har samma möjligheter" ett dugg med varandra att göra. Det är en klar skillnad på att säga till sina barn: "Alla är lika från födseln, är lika värda och har samma möjligheter" och... "Alla är olika från födseln, men är lika värda och har samma möjligheter" Diskussionen mellan kön behöver man inte ta med sina barn överhuvudtaget speciellt inte då skillnaderna mellan kön är - som vissa av er påstår - väldigt små. --- Frågan är vad man ska svara när ett barn frågar varför pojkar och flickor är olika (eftersom det är ju så)... Ska man svara "För att vi, samt samhället har uppfostrat er så" eller... "För att ni redan är olika från födseln" Det senaste alternativet låter naturligare och mer humant tycker jag. Nu tror (och känner mig någorlunda övertygad) om att det är en kombination av de båda visserligen, och det är väl i så fall också det alternativet som låter näst bäst. För då är det lite "meningen" att vi är olika, och inte för att mänskligheten har misslyckats på något vis.
mornel Postat 10 juni 2006 Postat 10 juni 2006 Frågan är vad man ska svara när ett barn frågar varför pojkar och flickor är olika (eftersom det är ju så)... Ska man svara "För att vi, samt samhället har uppfostrat er så" eller... "För att ni redan är olika från födseln" Det senaste alternativet låter naturligare och mer humant tycker jag. Nu tror (och känner mig någorlunda övertygad) om att det är en kombination av de båda visserligen, och det är väl i så fall också det alternativet som låter näst bäst. För då är det lite "meningen" att vi är olika, och inte för att mänskligheten har misslyckats på något vis. Självklart det förstnämnda. Könsmaktordningen är inte huggen i sten. Att använda det sistnämnda alternativet är att acceptera skillnaderna och ojämlikheterna och att lära sina barn att godkänna att de inte har samma rättigheter och möjligheter. Att säga att det är samhällsordningen som skapat skillnaderna är att ge hopp: att inspirera till att förändra.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.