Jump to content
Annons

Finns det några tjejer på Studio forum?


alcedo

Jag är:  

252 röster

  1. 1. Jag är:

    • Tjej
      18
    • Kille
      229


Recommended Posts

Det som enligt mig är positivt är att det finns en sån här tråd och att coola killar som t.ex mornel reagerar på hur folk ser på våra könsroller.

Rättelse: jag är inte en _cool_ kille, jag är rätt töntig. Men visst 😕

Oki, känner mig nästan som en "Florian"-light (höhö)

Men hallå, jag kom inte med något förslag om att det skulle införas något, det var en retorisk fråga, något fyllt med ironi och sarkasm! Och ursäkta mig för att jag blir rätt iriterad! För det blir jag! Jag har inte på något sätt sagt något negativt om något eller någon. Definitivt inte tjejjer! (inte killar heller)

En sak som jag har set och uppfattat som något som av någon anledning finns naturligt (i samma grova genrealisering!!) är killar resp tjejjer's intressen. Uppfostran, My ass! Nog för att det finns den varianten oxo, men finns det någon som tror att det enkom handlar om uppfostran?

På dagis så håller tjejjerna inte på att brottas och bråka med varandra, men killarna gör det. Varför? Jaja,, det är väl uppfostran? Knappast. Det är genetiskt och könsbetingat, eller??

Och igen, jag har INTE kommit med några förslag! Tänker inte göra heller, eftersom jag inte anser att det är varken seriöst eller vettigt.

Okej hr Mornel?!

För att inte hamna på någons svarta lista så tvingas jag, som många andra, att tänka väldigt mycket på vad jag skriver. För det kommer att missförstås. Har precis för mig att jag började inlägget med att anta det,, "men det kommer säkert att motbevisas lika mycket som motarbetas".

Så, vänligen visa mer hänsyn, annars så riskerar klimatet att bli väldigt "grabbigt".

Peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 966
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Aha, men då kanske hon kommer däruppifrån också? Och är syster med.. ehh.. ja vad hon nu kan heta. Jag vill minnas att det fanns två Emma senaste åren. En från Malmö och en från Haparanda eller nånstans i närheten.

Okej, ingen av dom är det. Den Emma jag känner kommer från Stockholm. Jaja... 😕

När vi ändå är inne på ämnet - Jag förstår inte varför könsroller skrämmer folk. Om min flickvän är intresserad av kläder och hantverk och därför kan hjälpa mig att köpa ett par snygga byxor på rea och sticka ett par vantar åt mig på vintern. Medan jag som är intresserad av teknik och datorer kan rädda hennes av misstag raderade bilder och fixa fjärrkontrollen efter att hon tappat den i fotbadet så är ingen gladare än jag. Underbart att man kan olika saker och därför kan vara till nytta för varandra.

Men kanske är din flickvän jätteintresserad av data och teknik, men vågar inte visa det, eftersom hon förväntas vara intresserad av annat. Och du kanske älskar kläder och modé, men vill inte riskeras att kallas för bög eller något.

Observera: jag står inte för de här åsikterna, jag försöker bara förklara varför det kanske är som det är. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

I skrivande stund är det 3 tjejer på 96 killer eller nåt sånt. Är det OK alltså? Jag tycker att det finns ett demokratiskt underskott som lurar här. Jag är rätt säker på att vi i Sverige har en massa mycket begåvade tjejer som inte sätter igång och skapar musik med datorn på grund av könsrollstänkande och förutfattade meningar. Jag tycker det är tragiskt. Det är ju en massa bra musik som aldrig kommer att skapas på grund av våra uppställda barriärer och hypotetiska begränsningar. Det är ju inte så svårt att komma igång längre att skapa musik på en dator. Tekniken har kommit väldigt långt. Det som behövs är nog ofta lite uppmuntran och initial hjälp. Jag skulle själv lätt kunna få igång en tjej (eller kille) med intresse för musikskapande på ett par timmar om utrustningen finns på plats. Så om det är npn tjej i Örebro som behöver lite hjälp så ställer jag gärna upp (jag är gift och har tre barn).

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som jag har set och uppfattat som något som av någon anledning finns naturligt (i samma grova genrealisering!!) är killar resp tjejjer's intressen. Uppfostran, My ass! Nog för att det finns den varianten oxo, men finns det någon som tror att det enkom handlar om uppfostran?

På dagis så håller tjejjerna inte på att brottas och bråka med varandra, men killarna gör det. Varför? Jaja,, det är väl uppfostran? Knappast. Det är genetiskt och könsbetingat, eller??

Genetiskt?? My ass!

Om det skulle finnas könsbetingade intressen skulle väl exakt alla med samma kön ha samma intressen? Liksom kroppen har samma funktioner. Men så är det ju inte. Det är snarare så att många av samma kön har samma intressen, men intressena kan variera utifrån vilken kultur man kommer. Det beror väl på att jag som tjej gärna vill känna sig som en normal och vanlig tjej. Och om bilden målas upp om hur en tjej ska vara så betér jag mig så för att bli accepterad! Jag kan ta som exempel att jag gärna skulle låta bli att sminka mig för det är inte en av mina största hobbysar, men jag gör det ändå eftersom jag som tjej lättare blir accepterad då. (Nu kanske det verkar som att jag är en väldigt osäker själ, men jag tror att det är så för många...)

Man kan ju tro att ungar på dagis är som dom är och gör vad de vill, men så tror jag inte att det är. De tar ju efter de vuxna. Fröknarna uppmuntrar barnen på olika sätt beroende på vad de tillhör för kön. Det är rätt sjukt, men bevisat. Detta görs av de flesta helt omedvetet. Tjejer uppmuntras om de gör något bra och ordentligt. Till tjejer säger man även att de är söta osv. Om en tjej och en kille bråkar låter man antagligen killen hålla på, eftersom "han är ju så busig", medan man säger åt tjejen att leka med pärlplattorna, annars kan hon göra illa sig...

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi ändå är inne på ämnet - Jag förstår inte varför könsroller skrämmer folk.

För att könsroller bildar stereotyper om hur män/kvinnor ska vara och beté sig. Råkar man inte passa in i det mönstret får man antingen anpassa sig och må dåligt, eller vara som man är och känna sig konstig. Går det långt kan man t o m bli uttstött ur samhället, som t ex homosexuella är. Är det inte bättre att bli betraktad som unik människa istället för någon med egenskaper beroende på kön? Jag tycker i alla fall att det skulle vara skönt. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, jag har tre tonårsdöttrar som har ett band. De har ungefär samma musiksmak som jag. Men när jag visar dem Sonar tröttnar de efter tre minuter och säger "Jag kan det där" Däremot sitter -åtminstone en dotter- med gitarr flera timmar per dag och övar så att fingrarna blöder. Deras uppfattning verkar vara att det skall var riktiga instrument. Vet inte om det är könsbetingat eller en protest mot en far som tycker det är underbart att slippa riktiga instrument. Varken döttrarna eller hustrun är heller intresserade av vare sig Studioforum eller tidningen. Troligen jag som är opsykologisk.

Själv har jag köpt musiktidningar sen 70-talet (Contemporary Keyboard) och är en riktig "adict". Men den glädjen verkar jag inte kunna förmedla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit, det är verkligen läskigt hur dåligt informerade folk är om sånt här...

När man pratar om jämställdhet så drar många killar öronen åt sig för dom tror att det handlar om bittra flator med kronisk PMS som hatar män och bara klagar på allt dom kan komma på. Men så är det verkligen inte. Vad gäller jämställdhet så är diskriminerade kvinnor bara den lilla lilla toppen på ett gigantiskt isberg. Det är den bit som är lättast att se, föra statistik över och se problemen med, men, är jag ganska övertygad om, inte den bit som gör störst skada. Den är viktig, men är snarare ett symtom än en orsak, och vill man bli av med sjukdomen så är inte det viktigaste att behandla symtomet, utan att behandla orsaken.

Och orsaken är såklart könsrollerna. "Jag förstår inte varför folk är så rädda för könsroller" skrev nån, kan det kanske vara därför att könsrollerna FÖRTRYCKER OSS alla, både MÄN och KVINNOR? Mängder av människor känner sig fruktansvärt obekväma med den könsroll de prackas på från spädbarnsålder, men kan lida igenom det utan att ens tänka på det eftersom de är så indoktrinerade. Detta gäller både killar och tjejer. Könsrollerna tar sig uttryck i att män är "starkare" (vilket INTE alla män är bekväma med!) och kvinnor är "underlägsna", och därför blir den rent konkreta effekten att män får massa fördelar över kvinnor (vilket är toppen på isberget alltså). Det tar sig också uttryck i att män begår betydligt fler våldsbrott än kvinnor, t ex. Det är också därför man kan säga att män som kollektiv måste ta på sig skulden för att ett fåtal t ex begår våldtäkter. Nej jag gillar det inte heller men jag inser fakta - JAG är, ofrivilligt, del av det som gör att det begås så många våldtäkter. Enda sättet att avsäga mej ansvaret är att avsäga mej min könsroll, och det är trots allt ett väldigt stort och svårt steg att ta, och möts knappast med acceptans från samhället. Om attityderna förändras och könsrollerna förintas så kanske vi kan se jämnställda löner komma naturligt, och se fler tjejer på detta forum utan att "locka" dom genom att försöka bejaka och tillfredsställa deras ofrivilliga roll.

Jag tror inte ett dugg på att det finns nån nämnvärd genetisk skillnad mellan män och kvinnor utöver kropparna, typ... det är bara bullshit och jag tror inte att nån som studerat ämnet på allvar anser det...

EDIT: Ändrade några saker som blev lite tokiga.

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det skulle finnas könsbetingade intressen skulle väl exakt alla med samma kön ha samma intressen? Liksom kroppen har samma funktioner. Men så är det ju inte. Det är snarare så att många av samma kön har samma intressen, men intressena kan variera utifrån vilken kultur man kommer.

Precis! Det finns kulturer där könsrollerna ser helt annorlunda ut än de gör i västvärlden.

Man kan ju tro att ungar på dagis är som dom är och gör vad de vill, men så tror jag inte att det är. De tar ju efter de vuxna. Fröknarna uppmuntrar barnen på olika sätt beroende på vad de tillhör för kön. Det är rätt sjukt, men bevisat.

Jag har hört talas om ett svenskt dagis där barnen uppfostrades rakt motsatt de klassiska stereotypa könsrollerna. Killarna vattnade blommor och lekte med dockor, och tjejerna var högljudda och kastade klossar (något förenklat). Experimentet föll väl ut, tills barnen började i skolan och hamnade med "vanliga" barn. Då blev allt som vanligt: tjejerna klev undan och lät killarna ta plats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Genetiskt?? My ass!

Om det skulle finnas könsbetingade intressen skulle väl exakt alla med samma kön ha samma intressen? Liksom kroppen har samma funktioner. Men så är det ju inte. Det är snarare så att många av samma kön har samma intressen, men intressena kan variera utifrån vilken kultur man kommer. Det beror väl på att jag som tjej gärna vill känna sig som en normal och vanlig tjej. Och om bilden målas upp om hur en tjej ska vara så betér jag mig så för att bli accepterad! Jag kan ta som exempel att jag gärna skulle låta bli att sminka mig för det är inte en av mina största hobbysar, men jag gör det ändå eftersom jag som tjej lättare blir accepterad då. (Nu kanske det verkar som att jag är en väldigt osäker själ, men jag tror att det är så för många...)

Man kan ju tro att ungar på dagis är som dom är och gör vad de vill, men så tror jag inte att det är. De tar ju efter de vuxna. Fröknarna uppmuntrar barnen på olika sätt beroende på vad de tillhör för kön. Det är rätt sjukt, men bevisat. Detta görs av de flesta helt omedvetet. Tjejer uppmuntras om de gör något bra och ordentligt. Till tjejer säger man även att de är söta osv. Om en tjej och en kille bråkar låter man antagligen killen hålla på, eftersom "han är ju så busig", medan man säger åt tjejen att leka med pärlplattorna, annars kan hon göra illa sig...

Självklart finns det genetiska skillnadet mellan män och kvinnor som även kommer att påverka valet av intressen. Naturligtvis är inte intressen i sig någonting som bestäms genetiskt men då vissa intressen tilltalar vissa personlighetsdrag så kommer en skillnad uppstå. Att killar generellt sett är mer aggresiva än tjejer kommer till exempel betyda att de blir intresserade av mer ADHD-liknande aktiviteter som fotboll och krigslekar, snarare än mamma-pappa-barn ( även om jag själv pysslade med det senare när jag var liten 😠 ).

Självklart så är det ju dock inte så att är implicerar bör. Bara för att det är såhär är det nödvändigtvis ingenting vi måste uppehålla eller uppmuntra.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte ett dugg på att det finns nån nämnvärd genetisk skillnad mellan män och kvinnor utöver kropparna, typ... det är bara bullshit och jag tror inte att nån som studerat ämnet på allvar anser det...

man kan ju enkelt bevisa motsatsen genom att hävda att kvinnor har mindre hjärnor än män. (men det säger ju inte att man är bättre eller sämre)

däremot så finns det belagt i forskning att personer som i samband med könsbyte äter speciella hormoner, påverkas både psykiskt och fysiskt av det. en ung kvinna som åt någon form av testosteron fick i tester en högre fysisk prestationsförmåga, men det kanske mer intressanta var att andra kända skillnader, som kvinnors -generellt- bättre förmåga att läsa av ansiktsuttryck förämrades.

att sedan hormonproduktionen skiljer sig mellan kvinnor och män, är väl knappast att betrakta som ett speciellt provokativt påstående.

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi ändå är inne på ämnet - Jag förstår inte varför könsroller skrämmer folk. Om min flickvän är intresserad av kläder och hantverk och därför kan hjälpa mig att köpa ett par snygga byxor på rea och sticka ett par vantar åt mig på vintern. Medan jag som är intresserad av teknik och datorer kan rädda hennes av misstag raderade bilder och fixa fjärrkontrollen efter att hon tappat den i fotbadet så är ingen gladare än jag. Underbart att man kan olika saker och därför kan vara till nytta för varandra.

könsrollerna är skrämmande eftersom de återspeglar sig i lön och därmed grad av självständighet. detta var naturligtvis tydligare under början på förra seklet, då det ansågs självklart att kvinnan skulle försörjas av mannen.

i övrigt så vore det ju förträffligt om man kan bejaka olikheterna och betrakta det som en tillgång. nå, det är inte så lätt i en värld där pengar spelar en så central roll.

Link to comment
Dela på andra sajter

i övrigt så vore det ju förträffligt om man kan bejaka olikheterna och betrakta det som en tillgång.

Vilka skillnader är det vi pratar om? Jag har, som jag har nämnt tidigare, väldigt, väldigt svårt att tro att kvinnor gillar mode och män gillar teknik på grund av genetiska förutsättningar. Det skulle vara den snabbaste genetiska förändringen i människans historia, och den känns så jävla tagen ur luften att det är rent löjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte ett dugg på att det finns nån nämnvärd genetisk skillnad mellan män och kvinnor utöver kropparna, typ... det är bara bullshit och jag tror inte att nån som studerat ämnet på allvar anser det...

Här handlar det inte om vad du tror utan vad som faktiskt föreligger. Psykologisk evolution är absolut inga konstigheter och kan visa på stora skillnader mellan könens mentala beskaffenheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte ett dugg på att det finns nån nämnvärd genetisk skillnad mellan män och kvinnor utöver kropparna, typ... det är bara bullshit och jag tror inte att nån som studerat ämnet på allvar anser det...

man kan ju enkelt bevisa motsatsen genom att hävda att kvinnor har mindre hjärnor än män. (men det säger ju inte att man är bättre eller sämre)

däremot så finns det belagt i forskning att personer som i samband med könsbyte äter speciella hormoner, påverkas både psykiskt och fysiskt av det. en ung kvinna som åt någon form av testosteron fick i tester en högre fysisk prestationsförmåga, men det kanske mer intressanta var att andra kända skillnader, som kvinnors -generellt- bättre förmåga att läsa av ansiktsuttryck förämrades.

att sedan hormonproduktionen skiljer sig mellan kvinnor och män, är väl knappast att betrakta som ett speciellt provokativt påstående.

Jag läste i nån artikel att kvinnor har större hjärnor än män i förhållande till deras vikt. Så det beror ju på hur man ser på det.

Men även om det finns skillnader så tror jag att de är väldigt små och obetydliga. Men tidningar och annat är väldigt bra på att förstora såna saker (eller dra slutsatser som inte är sanna), eftersom man gärna vill sätta in allting i rutmönster och säga "det här är manligt och det här är kvinnligt".

Citat från en artikel:

De skillnader i verbal och spatial förmåga som påvisats vid tester är alltså små. Man uppskattar att skillnaderna mellan könen bara är 1–5 procent av den totala variationen i materialet. Detta innebär att det är mycket större skillnader mellan olika individer inom samma kön än mellan män och kvinnor som grupp. Det är inte heller samstämmighet mellan olika studier. Många visar inga skillnader alls i kognitiv för-måga och nyligen visade två studier att kvinnor presterade bättre än män på klassiska spatiala test. Det har lett till viss förvirring bland dem som anser att det finns könsskillnader.

Redigerat av Pienny
Link to comment
Dela på andra sajter

Matriarkatet hade definitivt varit bättre för mänskligheten än det rådande patriarkatet. Vi hade sluppit en jävla massa krig åtminstone. Hegel sa visserrligen "krig är alltings moder" ....Men han var ju man, liksom hans lärjunge Karl Marx. Nä, kolla in Navahoenationen. Jag tror att det är ungefär så saker och ting skall fungera. Sen kommer det ändå att vara en absolut majoritet med hannar här som disskuterar allt från latency till spillolja i Maxx3 moppetråd

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte ett dugg på att det finns nån nämnvärd genetisk skillnad mellan män och kvinnor utöver kropparna, typ... det är bara bullshit och jag tror inte att nån som studerat ämnet på allvar anser det...

man kan ju enkelt bevisa motsatsen genom att hävda att kvinnor har mindre hjärnor än män. (men det säger ju inte att man är bättre eller sämre)

däremot så finns det belagt i forskning att personer som i samband med könsbyte äter speciella hormoner, påverkas både psykiskt och fysiskt av det. en ung kvinna som åt någon form av testosteron fick i tester en högre fysisk prestationsförmåga, men det kanske mer intressanta var att andra kända skillnader, som kvinnors -generellt- bättre förmåga att läsa av ansiktsuttryck förämrades.

att sedan hormonproduktionen skiljer sig mellan kvinnor och män, är väl knappast att betrakta som ett speciellt provokativt påstående.

Jag läste i nån artikel att kvinnor har större hjärnor än män i förhållande till deras vikt. Så det beror ju på hur man ser på det.

Men även om det finns skillnader så tror jag att de är väldigt små och obetydliga. Men tidningar och annat är väldigt bra på att förstora såna saker (eller dra slutsatser som inte är sanna), eftersom man gärna vill sätta in allting i rutmönster och säga "det här är manligt och det här är kvinnligt".

Citat från en artikel:

De skillnader i verbal och spatial förmåga som påvisats vid tester är alltså små. Man uppskattar att skillnaderna mellan könen bara är 1–5 procent av den totala variationen i materialet. Detta innebär att det är mycket större skillnader mellan olika individer inom samma kön än mellan män och kvinnor som grupp. Det är inte heller samstämmighet mellan olika studier. Många visar inga skillnader alls i kognitiv för-måga och nyligen visade två studier att kvinnor presterade bättre än män på klassiska spatiala test. Det har lett till viss förvirring bland dem som anser att det finns könsskillnader.

Vad den där artikelln tar upp är ju främst skillnader i kognitiv förmåga ( dvs inlärning, uppmärksamhet etc ). Vad som är intressant när vi talar om könsroller är ju skillnader i personlighetsdrag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste i nån artikel att kvinnor har större hjärnor än män i förhållande till deras vikt. Så det beror ju på hur man ser på det.

samma logik säger att amerikaner har mindre hjärnor än... -tja, de flesta helt enkelt (med tanke på deras folkhälsoproblem med fetma).

Men även om det finns skillnader så tror jag att de är väldigt små och obetydliga.  Men tidningar och annat är väldigt bra på att förstora såna saker (eller dra slutsatser som inte är sanna), eftersom man gärna vill sätta in allting i rutmönster och säga "det här är manligt och det här är kvinnligt".

Citat från en artikel:

De skillnader i verbal och spatial förmåga som påvisats vid tester är alltså små. ...

för övrigt är det betydligt lättare att få medhåll om man säger att kvinnor faktiskt generellt uppvisar större förmåga till empati, säkrare och snabbare på att avläsa ansiktsuttryck, eller påtalar andra färdigheter.

beviskraven blir liksom lägre, av någon konstig anledning.

Link to comment
Dela på andra sajter

i övrigt så vore det ju förträffligt om man kan bejaka olikheterna och betrakta det som en tillgång.

Vilka skillnader är det vi pratar om? Jag har, som jag har nämnt tidigare, väldigt, väldigt svårt att tro att kvinnor gillar mode och män gillar teknik på grund av genetiska förutsättningar. Det skulle vara den snabbaste genetiska förändringen i människans historia, och den känns så jävla tagen ur luften att det är rent löjligt.

haha, ja det vore verkligen löjligt.

för egen del är jag mer inne på linjen att en kvinna inte ska behöva försvara sig, även om hon tycker om att ägna sig åt vad som traditionellt betraktats som feminint, vare sig det gäller handlande eller tyckande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Matriarkatet hade definitivt varit bättre för mänskligheten än det rådande patriarkatet. Vi hade sluppit en jävla massa krig åtminstone. Hegel sa visserrligen "krig är alltings moder" ....Men han var ju man, liksom hans lärjunge Karl Marx.  Nä, kolla in Navahoenationen. Jag tror att det är ungefär så saker och ting skall fungera. Sen kommer det ändå att vara en absolut majoritet med hannar här som disskuterar allt från latency till spillolja i Maxx3 moppetråd

jag tolkar ditt inlägg som att män är med våldsbenägna, eftersom ett matriarkat enligt din uppfattning skulle lett till att vi sluppit en massa krig.

hur länge dröjer det tills någon (kvinna?) hävdar att så inte alls vore fallet...

"nä, skillnaderna mellan könen är obetydliga. vi kvinnor hade krigat precis likadant"

ja... jag väntar...

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte ett dugg på att det finns nån nämnvärd genetisk skillnad mellan män och kvinnor utöver kropparna, typ...

det är bara bullshit och jag tror inte att nån som studerat ämnet på allvar anser det...

Det är tvärtom så att dom som studerat ämnet på allvar blir förbluffade över hur påtagliga vissa skillnader faktiskt är.

Men allt är ju relativt och vill man så kan man både hänvisa till studier som inte påvisar skillnader samt det motsatta.

Exempel på en sak som spelar in med enorm kraft är att det ena könet föder barn medan det andra inte gör det 😲!

Finns ju faktiskt ett känt fall där en strax efter födseln könsopererad pojke växte upp med en hel värld (inklusive honom själv) som betraktade honom som flicka.

Han växte upp som en pojkflicka som blev homosexuell kvinna som ville byta kön till man! Okej ett fall är inget definitivt bevis men jag tror inte någon kan se den

dokumentär som nyligen visades om detta och efter att ha sett den hävda att det inte finns några genetiska skillnader, i hur man är, mellan män och kvinnor.

Jag tycker en annan frågeställning är mycket intressantare, varför är det så förtvivlat viktigt för vissa att inga skillnader ska få finnas?

För i förlängningen kanske det måste till vissa insikter och kunskaper inom ett ämne ifall man verkligen är intresserad av att lösa problem!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

"Jag förstår inte varför folk är så rädda för könsroller" skrev nån, kan det kanske vara därför att könsrollerna FÖRTRYCKER OSS alla, både MÄN och KVINNOR?

Hej! Majken heter jag. Du kanske har sett mig här på forumet, jag brukar skriva en del om Cubase 🙂

Och jag förstår verkligen inte varför folk är så rädda för könsroller. För i min värld finns det inga tydliga könsroller. Frågan är väl förresten vad som egentligen utmärker könsrollerna. För det finns ju uppenbarligen minst två, vad som sedan egentligen skiljer dem åt vet jag inte. Och jag får en känsla av att det beror helt på vem man frågar.

---

När vi ändå snuddar vid ämnet så kan jag väl erkänna att jag inte ger mycket för dagens ensidiga jämställdhetsdebatt. Fast den är lite underhållande, det måste jag erkänna. Sist har det varit en del rabalader kring prostitutionen i Tyskland. Underligt nog tycks man helt ha glömt bort att fråga de tyska homosexuella prostituerade männen vad de tycker om saken. Men jag är säker på att de är med på barrikaderna och slåss för att få bort prostitutionen som är så kvinnoförnedrande. Det är väl det minsta man kan kräva.

Nej som jag ser det så är det inte jämställdhet det handlar om alls i politiken idag. Snarare rör det sig om lite hederligt populistiskt valfiskande. För jämställdhet handlar väl ändå inte om kön och feminsm? Jämställdhet borde väl vara detsamma som humanism där man tittar på orättvisa skillnader mellan människor med olika ursprung, social status, ålder och handikapp. Lika självklart som att man tittar på vilket kön individen har. Eller så kanske jag har helt enkelt missförstått allting.

När såg ni förresten senast någon bli inkvoterad till ett jobb för att han eller hon var muslim? Eller för att personen i fråga var 55 år gammal och har en begynnande reumatism?

---

Dede:

Vad är det som säger att vi inte redan lever i ett matriarkat? 🙂

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,631632,00.html

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Man märker ju hur lite tjejer det är när man kan diskutera kvinnliga ljudtekniker som heter emma och man konstaterar att det faktiskt fanns två i sverige

🙂

I övrigt, Pluffo med flera.. De biologiska eller sociala arven tycker jag knappast rättfärdigar orättvisan - är vi överens om det?

Vad det än är som ligger bakom det som bland annat Pienny vittnar om så är det fel. Och jag behöver inte veta orsaken för att vilja göra något åt det.

När vi ändå är inne på ämnet - Jag förstår inte varför könsroller skrämmer folk. Om min flickvän är intresserad av kläder och hantverk och därför kan hjälpa mig att köpa ett par snygga byxor på rea och sticka ett par vantar åt mig på vintern. Medan jag som är intresserad av teknik och datorer kan rädda hennes av misstag raderade bilder och fixa fjärrkontrollen efter att hon tappat den i fotbadet så är ingen gladare än jag.

Nej, det där skrämmer säkert inte folk. Vad som däremot är skrämmande är att det bland annat fortfarande är löneskillnader mellan könen vid samma arbetssituationer. Och angående ämnet vi diskuterar, att en del tjejjer i musik- och studiosammanhang känner sig hämmade och osäkra i samband med män.

EDIT: Att upplösa genussystemet betyder ju inte att förbjuda folk från att uppträda 'manligt' utan just att alla ska få ha de egenskaper de vill, och ingen ska förväntas bete sig på ett visst sätt bara på grund av sitt kön.

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

I övrigt, Pluffo med flera.. De biologiska eller sociala arven tycker jag knappast rättfärdigar orättvisan - är vi överens om det?
Självklart så är det ju dock inte så att är implicerar bör. Bara för att det är såhär är det nödvändigtvis ingenting vi måste uppehålla eller uppmuntra.

Ju bätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

"Jag förstår inte varför folk är så rädda för könsroller" skrev nån, kan det kanske vara därför att könsrollerna FÖRTRYCKER OSS alla, både MÄN och KVINNOR?

Hej! Majken heter jag. Du kanske har sett mig här på forumet, jag brukar skriva en del om Cubase 🙂

Och jag förstår verkligen inte varför folk är så rädda för könsroller. För i min värld finns det inga tydliga könsroller. Frågan är väl förresten vad som egentligen utmärker könsrollerna. För det finns ju uppenbarligen minst två, vad som sedan egentligen skiljer dem åt vet jag inte. Och jag får en känsla av att det beror helt på vem man frågar.

Hejsan Majken! Jag heter Tor. Jodå jag har sett dej. 🙂 Jag lät bli att skriva ut ditt namn mest för att jag kände att annars kunde det verka som ett angrepp, "Majken skrev... dumma Majken" och det var ju inte riktigt poängen med vad jag svarade.

Jag undrar, vad är det för en värld du lever i som inte har några (tydliga) könsroller? Dom kan vara ganska så svåra att hitta, har du verkligen tittat efter riktigt ordentligt? Du jobbar på en tidningsredaktion som till ungefär 90%* består av män. Aldrig funderat på varför det är så?

Om du verkligen, helt uppriktigt, inte tycker att det finns några tydliga könsroller så kan jag bara få det till en av tre saker.

  • Du har aldrig någonsin kontakt med kvinnor (inte så troligt).
  • Du lever på nån annan planet där könsroller inte existerar (inte så troligt).
  • Du har inte tittat efter ordentligt, eller så vill du inte se.

* Räknade namnen under "Vi har gjort tidningen Studio" i närmaste nummer jag hade till hands, och fick det till något sånt. Alltså en snabb, mkt ungefärlig uppskattning baserad på ganska bristfälliga fakta. Men ändå.

...eller ska jag säga, män ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad det än är som ligger bakom det som bland annat Pienny vittnar om så är det fel. Och jag behöver inte veta orsaken för att vilja göra något åt det.

Men är du säker på att det går att göra nåt åt det utan att förstå vad som orsakar det?

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Nej som jag ser det så är det inte jämställdhet det handlar om alls i politiken idag. Snarare rör det sig om lite hederligt populistiskt valfiskande. För jämställdhet handlar väl ändå inte om kön och feminsm?

Väldigt många människor har valt att engagera sig i det här av en anledning. Och vad än vi väljer att kalla det för, jämställdhet, feminism etc - så är ändå orättvisan för kvinnor där. Att rullstolsburna, synskadade, reumatiker också har det svårt är såklart dåligt. Men alla de som brinner starkt för den här sakfrågan angående kvinnor och könsroller måste få låtas göra det. De upplever en orättvisa. Att du inte gör det får jag bara be att gratulera.

Om du upplever att debatten är ensidig för du väl ställa dig på barrikaderna tillsammans med de homosexuella bögarna. Jag vet inte, jag får en känsla av att du bara är emot själva grejjen? Det är helt ok. Men rätt många har gett exempel som jag tycker ger anledning nog att kanske hajja till lite.

Jag vill poängtera: Det här är en väldigt viktig diskussion för mig och jag värderar ingen efter vad de säger. Hoppas ingen känner sig anklagad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...