Jump to content
Annons

Jag är:  

252 röster

1. 1. Jag är:

• Tjej
      18
    • Kille
      229

Recommended Posts

Annons
  • Svar 966
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat
😆

Du är rolig, Kricke.

Tyvärr är inte du lika rolig Mornel.

Det där med att snacka med en vägg, vänligen tänk igenom en liten stund.

Har du gjort annat än att med kraft vara motståndare till att det är skillnader som gör så att kvinnor är på ett sätt och män på ett annat.. Att killar dras åt ett håll, för att de är just killar,, tjejer dras åt ett annat håll, för attt de är tjejer.

Börja resonera och var kreativ. Sluta klaga och klanka på andra! Hjälpsam och förstående skulle inte skada heller. (riktat till alla)

Postat
😆

Du är rolig, Kricke.

Det var tråkigt att höra. Jag ser på mig själv som en ganska skojig typ.

Postat
😆

Du är rolig, Kricke.

Det var tråkigt att höra. Jag ser på mig själv som en ganska skojig typ.

När man är ung har man inte så god insikt i saker å ting.... ;-)

debbie,, ops, jag trodde du var 12 eller så... tihi, nej allvarligt, att din attityd och dina inlägg varit sansade och faktiskt tenderat att bli mer och mer både kreativa och sansade är ett tecken på att du har viss mognad, men 32.. ;-)

Postat

Light Head, du är ute på mycket djupt vatten. Hoppas att du är full eller nåt.

Postat

Oki,, tyvärr är jag inte full, men rätt trött och har fått världens förkylning så mitt tålamod är inte direkt på topp. Ledsen för det! Men jag känner inte att jag är ute på djupt vatten, kanske att jag uttrycker mig lite för politiskt inkorrekt s.a.s. men djupt vatten vet jag inte. Vad skulle det vara?

Postat

Oki,, tyvärr är jag inte full, men rätt trött och har fått världens förkylning så mitt tålamod är inte direkt på topp. Ledsen för det! Men jag känner inte att jag är ute på djupt vatten, kanske att jag uttrycker mig lite för politiskt inkorrekt s.a.s. men djupt vatten vet jag inte. Vad skulle det vara?

Du klappar folk på huvudet och pratar om att vi är yngre än du. Sluta med det. Det är bara korkat, och du framställer dig själv som en sur, dammig, inskränkt gammal gubbe genom att göra det. Skärp dig.

Btw, Kricke, vad baserade du din bild av Debbie som kvinna på? Biologi, eller dina föreställningar om hur kvinnor är och beter sig?

Postat

Precis i skrivande stund är jag "en sur å grinig gubbe".. det blir la bättre i morgon om jag sovit lite?

Tror du inte att man kan se/förstå vilken ålder en människa har utifrån att läsa vad den människan skrivit? I alla fall att man kan säga ung/gamal?

Postat
Btw, Kricke, vad baserade du din bild av Debbie som kvinna på? Biologi, eller dina föreställningar om hur kvinnor är och beter sig?

Debbie är väl ett tjejnamn?

Postat

Jag ser normalt mig själv som brinnande intresserad av jämnställdhetsdebatter, och har varit relativt aktiv i dito här på forumet, men att följa den här debatten börjar faktiskt bli lite drygt. Börjar bli lite avtrubbad av all ínput. Är det någon som vågar sig på en sammanfattning?

Postat
Tror du inte att man kan se/förstå vilken ålder en människa har utifrån att läsa vad den människan skrivit? I alla fall att man kan säga ung/gamal?

Uppenbarligen inte, eftersom att du trodde att debbie var yngre. Fruktansvärt ovidkommande, alltså.

Postat

Snacka om att den här tråden har spårat ur... 😎

Postat (redigerat)

Uppenbarligen inte, eftersom att du trodde att debbie var yngre. Fruktansvärt ovidkommande, alltså.

Nja tycker inte att den spårat ur, men Mornel dök plötsligt upp igen,, (inget illa menat med det!)

Ett litet förtydligende när man skriver ;-) så indikerar det en viss ironi/skämt m.m.

Oki, jag drog skämtet lite längre än du hängde med, skulle tänkt på din ringa ålder.. ;-) Men givetvis så har jag aldrig trott att D är 12 år! och det "roliga" avslutades med att jag "inte" trodde att hon var så ung som 32.

Så nu kanske det trillade ner en slant?

M.a.o.

Debbie! Du har skött dig och har deltagit i tråden på ett ofta bra och allt mer kreativt sätt.

Samanfattning: svårt! Men det finns två tydligare grupperingar, dels den som bl.a. jag tillhör som tror att det finns genetiska skillnader mellan kvinnor och män vilket bidrar till den "ojämnlikhet" som finns i samhället. (Det är m.a.o. inte konstigt att det inte finns fler tjejer på Studios forum)

Sedan finns det en annan grupp som benhårt hävdar att "ojämnlikheten" är ett inlärt mönster, något vi alla uppfostras till, samt att det inte finns några genetiska skillnader som skulle påverka kvinnor att inte vara intresserade av Studios forum...

Tillbaka på banan?

Redigerat av Light Head
Postat

Tycker Pienny skrev något väldigt viktigt på andra sidan av denna tråd:

"Jag känner mig underlägsen killarna i min klass som håller på med ljudteknik, även fast jag vet att jag inte är ett dugg sämre. Det är skillnad på inställningen till kvinnor och män hos de flesta utan att man kanske vet om det. Men det är inte bara ni killar som har en felande inställning till kvinnliga musiker. Alla hjälps åt! Det tror i alla fall jag. Hör jag om en tjej som håller på med musikproduktion tycker jag kanske att hon är rätt häftig, men också säkert att hon är dålig på det. Ingen naturbegåvning i alla fall. Det är förstås något som jag inte vill tänka och tror egentligen inte att kvinnor är sämre, men det sitter liksom så djupt genom min uppfostran.

Vi måste verkligen ändra våra inställningar. Och inte, som någon sa, diskriminera kvinnor genom att locka med mode osv. Tjejer kommer väl hit för att lära sig om musik?"

Jag tror att nyckeln ligger just i att kvinnor per automagik känner sig underlägsna män i branscher och situationer som har blivit typiska för män. De lägger sig alldeles för lätt på rygg och män klappar dem alldeles för lätt på deras huvud.

Återigen vill jag sammanknyta detta med uppfostran och miljö; vi lär redan i tidig ålder in våra barn i dessa könsroller som är långt ifrån genetiskt bundna.

Tror dock att det handlar om ett generationsskifte här. Vi som är födda på 70- och 80-talet har oftast uppfostrats i en mer jämnställd tid där könsroller har minskat kraftigt gentemot hur det var tidigare på 1900-talet och bakåt.

Jag tänker iallafall lära mina barn, om jag får några, att det inte finns några psykiska skillnader mellan killar och tjejer. Framförallt om jag får en dotter kommer jag att försöka stärka hennes självförtroende så mkt som det går, eftersom det fortfarande finns en viss attitydsskillnad ute i verkliga livet.

Mvh

/Daniel

Postat

Är det inte lite "farligt" att uppfostra sina barn att det inte är några skillnader, när det är det? Finns det inget bättre sätt??

Jag menar att din dotter, om du får någon, skall ha samma rättigheter och möjligheter, men om hon uppfostras att tro att det inte är någon skillnad så finns ju riksen att det blir lite kaotiskt för henne om det helt plöstligt kommer till kritan och hon blir medveten om denna skillnad? (lite flummigt, men hoppas att du hängde med)

Postat
Är det inte lite "farligt" att uppfostra sina barn att det inte är några skillnader, när det är det? Finns det inget bättre sätt??

Jag menar att din dotter, om du får någon, skall ha samma rättigheter och möjligheter, men om hon uppfostras att tro att det inte är någon skillnad så finns ju riksen att det blir lite kaotiskt för henne om det helt plöstligt kommer till kritan och hon blir medveten om denna skillnad? (lite flummigt, men hoppas att du hängde med)

Tror inte du hängde med på vad jag pratade om. Jag tänker uppfostra mina barn att det inte finns några PSYKOLOGISKA skillnader. Alltså; en kvinna är inte svagare än en man rent psykologiskt. Allt en man kan göra kan även en kvinna lära sig att göra.

.. och det verkliga livet som du pratar om, är det inte just det vi försöker komma ifrån? Alltså att lära våra barn att det finns skillnader och på så sätt sätta dem i könsroller redan från början? Nånstans måste det börja, Light Head.

/Daniel

Postat

Kort och gott, jag tänker lära henne att aldrig låta en kille sätta sig på henne.

/Daniel

Postat
Kort och gott, jag tänker lära henne att aldrig låta en kille sätta sig på henne.

/Daniel

Bäst vore väl om du lär henne att INGEN skall sätta sig på henne! Annars så kommer du ju att uppfostra henne att det är spykologisk skillnad... mellan killar och tjejer..

Men hajjar nog lite vad du menar,, är du med på mitt resonemang?

Postat

/Daniel

Bäst vore väl om du lär henne att INGEN skall sätta sig på henne! Annars så kommer du ju att uppfostra henne att det är spykologisk skillnad... mellan killar och tjejer..

Men hajjar nog lite vad du menar,, är du med på mitt resonemang?

Sant!

Dock så lever vi fortfarande i ett samhälle där vissa inlärda könsroller fortfarande finns, och därför är det extra viktigt att lära just tjejer att stå på sig..

Om man också tänker på hur mkt sexuellt material som unga pojkar kommer över idag och kan låta sig inspireras av, är det också extra viktigt att tjejer lär sig att de inte ska gå med på något som de själva inte vill..

Viktigt att notera är att jag är en equalist, d.v.s. det är viktigt att män också lär sig att inte känna sig underlägsna i sådana situationer som har mest har haft/har kvinnlig prägel, t.ex. barnomsorg m.m.

/Daniel

Postat

Det har nog berörts lite det där med exploatering å så,, lär din dotter att hon inte skall springa omkring med stringtrosor och uringning ner till knävecken! Eller sminka sig, eller banta, eller läsa Mitt livs novell, eller Vogue....

Tjejerna är utsatta, men det är vi killar oxo, och det är väl pga just de skillnader som finns mellan könen? Missförstå mig rätt nu. Tjejer kan sälja sex, för killar köper. Tvärtom är inte så vanligt...

Postat (redigerat)

Nja tycker inte att den spårat ur, men Mornel dök plötsligt upp igen,, (inget illa menat med det!)

Ett litet förtydligende när man skriver ;-) så indikerar det en viss ironi/skämt m.m.

Det menar du inte? Ordet "viss" är emellertid problemet här. Jag förstod att du inte menade att du seriöst trodde att Debbie (som fö är en kille; så mycket för biologiska-anledningar till hur du dömer folk) är tolv år. Men du trodde, om jag inte helt har misstolkat dig, att du som gammal och vis står över "oss andra" (inkluderat Kricke som är bra mycket yngre än debbie?) och det är ett rätt äckligt sätt att debattera och leva sitt liv. Gammal är inte alltid äldst.

Förresten, du är ju för fan dum i huvudet din jävla gubbjävel! Klart att du menade något illa med det. Nu får du sluta med dina förbannade personliga påhopp. Kamma dig och se dig själv i spegeln. Sen kan du dra åt helvete.

;-)

Redigerat av mornel
Postat

Kul kul kul... Jag har väl aldrig sagt att Debbie är varken hon eller han?!

Vänligen tona ner dig lite! Försök att vara lite kreativ, eller vad jag skall kalla det. Förstående, hjälpsam, deltagande ja alla bra saker.

Skall vi sluta kasta paj på varandra nu?

Postat
Det har nog berörts lite det där med exploatering å så,, lär din dotter att hon inte skall springa omkring med stringtrosor och uringning ner till knävecken! Eller sminka sig, eller banta, eller läsa Mitt livs novell, eller Vogue....

Tjejerna är utsatta, men det är vi killar oxo, och det är väl pga just de skillnader som finns mellan könen? Missförstå mig rätt nu. Tjejer kan sälja sex, för killar köper. Tvärtom är inte så vanligt...

Frågan är dock varför en tjej inte ska kunna få klä sig hur hon vill utan att för det behöva bli kallad vid vulgära namn och antas vara mer villig än andra?

/Daniel

Postat
Kul kul kul... Jag har väl aldrig sagt att Debbie är varken hon eller han?!

Vänligen tona ner dig lite! Försök att vara lite kreativ, eller vad jag skall kalla det. Förstående, hjälpsam, deltagande ja alla bra saker.

Skall vi sluta kasta paj på varandra nu?

Jodå, nio minuter över tio i morse gjorde du det.

Skön reaktion på mitt inlägg, förresten. Såg du inte min smiley?

Postat

nej,,, ledsen att jag missade det.. din smiley,, men det var kanske inte så kul att läsa alla grova ord,,, kan se framför mig hur du fnissade när du skrev dem... ;-)

Jag har, medvetet inte kallat D för varken eller, men i morse så var det väl något jag missade, och jag hoppas att personen i fråga inte tagit illa vid sig. nöjd?

Postat
nej,,, ledsen att jag missade det.. din smiley,, men det var kanske inte så kul att läsa alla grova ord,,, kan se framför mig hur du fnissade när du skrev dem... ;-)

Jag har, medvetet inte kallat D för varken eller, men i morse så var det väl något jag missade, och jag hoppas att personen i fråga inte tagit illa vid sig. nöjd?

Nej, jag fnissade inte. Jag ville bevisa en poäng, men det kanske inte framgick.

Det går inte att skriva vad som helst bara för att man avslutar sina meningar med en smiley. Det finns alltid något där bakom.

Varför skulle någon ta illa vid sig för att bli kallade för "hon"? Obegripligt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.