Jump to content
Annons

Jag är:  

252 röster

1. 1. Jag är:

• Tjej
      18
    • Kille
      229

Recommended Posts

Postat
Tills jag får bevis på att dessa grupper är diskriminerade idag, så förhåller jag mig till mina egna erfarenheter. Helre det än vad ni bara skriver i alla fall.

Men kära nån!!

Var har du varit hela ditt liv? Har du helt missat att invandrare är en utsatt grupp, eller?

http://www.do.se/o.o.i.s/420

Det där är ungefär som att förneka förintelsen...

Annons
  • Svar 966
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat
Har faktiskt sett ett flertal annonser där de främst annonserar efter män, och även några där det är skrivet att de gärna ser sökanden från andra etniska grupper.

Beror säkert helt enkelt på vilka jobb man kollar efter... Så förhoppningsvis är det på rätt väg...? 😛

Sedan tycker jag att det är skillnad på kvotering och kvotering... Att välja en "sämre" sökande för att han/hon tillhör en minoritetsgrupp tycker jag känns lite tveksamt. Att däremot välja en person från en minoritetsgrupp bland i övrigt likvärdiga sökanden borde vara bra...!

Sent svar, men nåja..

Jag kollade för något år sedan igenom samtliga jobbannonser under en tid hemma i Jämtland. Då var det ungefär så att på fem jobb där man uttryckligen sökte en kvinna fanns ett jobb där man sökte en man. Vilket blir lite lustig statistik eftersom det borde finnas precis lika många kvinnodominerade arbetsplatser som manligt dominerade arbetsplatser.

Förhoppningsvis har det blivit bättre. Men den erfarenhet jag har att kvotering är just att fel person får jobbet av fel anledning.

/Majken

Postat (redigerat)

Till alla dem som är chockade över vad jag skrivit; jag sa ju "okej" efter att debbie länkade till en ny undersökning. Men mitt svar var som sagt "Men det finns ju förklaringar till varför de är det" och till folk som undrar över det påståendet; läs mina tidigare inlägg så får ni svar.

För övrigt är vi VÄLDIGT off topic nu. Jag får skäll när jag har fel (jag är den enda här inne som kan erkänna sådant också 🙂), men när jag har rätt säger ingen något. Typiskt.

Redigerat av Kricke
Postat (redigerat)

Och för att återgå till ämnet, ikväll kommer det ett program på TV som förmodligen kommer ge oss lite fler svar:

KANAL 1

Tid: 2245 - 2315

Titel: Vetenskap: Resan in i hjärnan

Övrigt: UR. Del 5 av 6. Känslosamma kvinnor och våldsamma män? Vad skiljer den kvinnliga hjärnan från den manliga? Och är autism en extrem form av den manliga hjärnans fokus på systemtänkande? Text-tv 199 och 825. Även 5/6.

🙂 :) 😎

Redigerat av Kricke
Postat

Intressant program faktiskt!

Går repris imornbitti för de som är intresserade.

Väldigt kortfattat om det jag tyckte var mest fascinerande; män har S-hjärnor, som står för System. Mer inriktade på datorer/maskiner/motorer, etc. Kvinnor har E hjärnor, som står för Empati. Mer lämpade för att uppfostra, och förstå andra, etc. Detta är generellt sätt, och det förekommer alltså att män kan ha mer av E hjärna och tvärtom.

Inte förrän nyligen har man slutat tala om våra hjärnor som androgyna (tror det var det ordet de använde.) Innan har man inte kunnat forska om hjärnor på samma sätt.

Det är alltså inga jättestora skillnader, men det är skillnader - som också pekar på att vi generellt sätt har förmågor/intresserar oss för olika saker. Detta är väl kanske inget ultimat bevis, men det känns inte direkt som om man varit ute och cyklat i diskussionerna om detta i allafall 😆

musik (oregistrerad)
Postat
Intressant program faktiskt!

Går repris imornbitti för de som är intresserade.

Väldigt kortfattat om det jag tyckte var mest fascinerande; män har S-hjärnor, som står för System. Mer inriktade på datorer/maskiner/motorer, etc. Kvinnor har E hjärnor, som står för Empati. Mer lämpade för att uppfostra, och förstå andra, etc. Detta är generellt sätt, och det förekommer alltså att män kan ha mer av E hjärna och tvärtom.

Inte förrän nyligen har man slutat tala om våra hjärnor som androgyna (tror det var det ordet de använde.) Innan har man inte kunnat forska om hjärnor på samma sätt.

Det är alltså inga jättestora skillnader, men det är skillnader - som också pekar på att vi generellt sätt har förmågor/intresserar oss för olika saker. Detta är väl kanske inget ultimat bevis, men det känns inte direkt som om man varit ute och cyklat i diskussionerna om detta i allafall 😠

Hej!

Tyvärr missade jag det programmet om hjärnor. Det verkar ha varit intressant. Det förvånar mig allra minst att det finns skillnader - klart det gör det.

Har f.ö. snabbläst igenom större delar av tråden nu och...

Majken. Jag har dina åsikter också.

Pienny. Om man har problem med rådande könsroller, så beror det på att man inte känner sig hemma i dem. Om man är en manhaftig kvinna eller en fjolla till man, så...

😱

:musik

Postat

Ursäkta, men eftersom det är totalt jävla omöjligt att diskutera med nån som inte ser längre än sin egen näsa pekar, så tror jag nog också att jag lägger ner det här nu.

(Oj, nu svor jag också... Är jag lite extra kvinnlig då?? 😠)

Postat
Pienny. Om man har problem med rådande könsroller, så beror det på att man inte känner sig hemma i dem. Om man är en manhaftig kvinna eller en fjolla till man, så...

Ja, precis! Och därför borde vi väl vara lite mer generösa med vad som är kvinnligt och manligt, eller hur? En man ska inte känna sig konstig bara för att han råkar vara lite feminim... han är fortfarande lika mycket man! 😛

Postat

Nu får man nog ändå konstantera att det finns biologiska skillnader mellan män och kvinnor om man ska gå efter UR-programmet. Och att de avgör mycket mycket mer hur vi är som män och kvinnor än vad debatten här vill tillskriva ?

Någon som sett programmet ?

Postat

Nej, jag missade det, men ska försöka komma ihåg nån av repriserna...

Har därmot läst lite diskussioner om programmet på andra ställen, och utan att ha järnkoll på vilka som säger vad och hur sant det är, så verkar det som att forskarvärlden är långt ifrån enig i att stödja vad som sades i programmet...

Postat
Ursäkta, men eftersom det är totalt jävla omöjligt att diskutera med nån som inte ser längre än sin egen näsa pekar, så tror jag nog också att jag lägger ner det här nu.

(Oj, nu svor jag också... Är jag lite extra kvinnlig då?? 🙂)

Typiskt att ta till pajkastning när man inte kan hitta något bättre att skriva.

Du svor nog nu bara för att du läst mina tidigare argument.

Postat

Ja, precis! Och därför borde vi väl vara lite mer generösa med vad som är kvinnligt och manligt, eller hur? En man ska inte känna sig konstig bara för att han råkar vara lite feminim... han är fortfarande lika mycket man! 🙂

Håller med er.

Postat
Nej, jag missade det, men ska försöka komma ihåg nån av repriserna...

Har därmot läst lite diskussioner om programmet på andra ställen, och utan att ha järnkoll på vilka som säger vad och hur sant det är, så verkar det som att forskarvärlden är långt ifrån enig i att stödja vad som sades i programmet...

Som vanligt, då. Fast det lutar ju åt det ena hållet om man säger så.

Postat

(Oj, nu svor jag också... Är jag lite extra kvinnlig då?? 😛)

Jag vet inte om jag tycker att det var pajkastning. Tycker att det var ett ganska så naturligt och ärligt uttalande från min sida med tanke på att du besvarar var och varannat inlägg med att du inte tycker att det är så, eller att det inte stämmer överens med vad du sett eller upplevt...

Postat

(Oj, nu svor jag också... Är jag lite extra kvinnlig då?? 🙂)

Jag vet inte om jag tycker att det var pajkastning. Tycker att det var ett ganska så naturligt och ärligt uttalande från min sida med tanke på att du besvarar var och varannat inlägg med att du inte tycker att det är så, eller att det inte stämmer överens med vad du sett eller upplevt...

1) Jag litar på mig själv i första hand.

2) Ifall någon annan bara skriver något, utan belägg så tror jag inte det automatiskt bara för att en person skrivit så.

3) Ifall någon kompletterar med belägg är jag mer beredd att hålla med.

- Vilket också var fallet ang invandrare.

Så jag förstår inte vad problemet är nu!

För övrigt var det off topic.

Det blev helt knäpptyst när jag hade belägg för det som var on topic dock.

*Återkommer till helgen*

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ja, precis! Och därför borde vi väl vara lite mer generösa med vad som är kvinnligt och manligt, eller hur? En man ska inte känna sig konstig bara för att han råkar vara lite feminim... han är fortfarande lika mycket man! 😮

Hej!

Det är ju motsägelsefullt! Är man feminin så är man ju kvinnlig och inte manlig. Och det kan mycket väl hända att en man känner sig konstig då, eftersom de flesta män inte beter sig så. Men om han nu känner sig konstig, tycker han inte det verkar konstigt i sig? Och inser slutligen att det är något konstigt han håller på med.

😄

Redigerat av musik
Postat
Det blev helt knäpptyst när jag hade belägg för det som var on topic dock.

Nja, saken är väl den att vi andra inte nöjer oss med att säga "Nej, det tycker inte jag.", utan försöker snarare hitta något mer allmängiltiga argument för vår sak...

Eftersom jag har missat programmet har jag sökt lite bland vetenskapliga publikationer istället... Verkar som att programmet bygger på en teori av autism-forskaren Simon Baron-Cohen.

Jag vet inte hur svart-vitt det var beskrivet i tv-programmet, men hans teori verkar gå att tolka som att det inte strikt är just på det ena eller andra sättet, utan snarare att det är ett ganska så brett spektra med det "über-manliga" och det "über-kvinnliga" i ändarna. Och där über-manligt är lika med autism och über-kvinnligt innebär Aspbergers syndrom...

Så som sagt, det är efter vad jag hittat enbart en teori, och dessutom en ganska så omstridd sådan. Alltså inget man kan ta som en sanning!

Men visst, jag säger inte att det inte går att hitta skillnader mellan hjärnor, den viktiga frågan är väl om det verkligen har nån betydelse i praktiken...

Postat
Nja, saken är väl den att vi andra inte nöjer oss med att säga "Nej, det tycker inte jag.", utan försöker snarare hitta något mer allmängiltiga argument för vår sak...

Jag har haft allmängiltiga argument genom hela tråden. Programmet på TV som jag hänvisade till borde väl räcka annars?

Eftersom jag har missat programmet har jag sökt lite bland vetenskapliga publikationer istället... Verkar som att programmet bygger på en teori av autism-forskaren Simon Baron-Cohen.

Jag vet inte hur svart-vitt det var beskrivet i tv-programmet, men hans teori verkar gå att tolka som att det inte strikt är just på det ena eller andra sättet, utan snarare att det är ett ganska så brett spektra med det "über-manliga" och det  "über-kvinnliga" i ändarna. Och där über-manligt är lika med autism och über-kvinnligt innebär Aspbergers syndrom...

Om jag uppfattar dig rätt så har du rätt, ja.

Så som sagt, det är efter vad jag hittat enbart en teori, och dessutom en ganska så omstridd sådan. Alltså inget man kan ta som en sanning!

Jo som jag skrev innan är det inget ultimat bevis. Men det skulle vara intressant med ett till program som mer pekar på eran tro, med lika "bra" argument.

Men visst, jag säger inte att det inte går att hitta skillnader mellan hjärnor, den viktiga frågan är väl om det verkligen har nån betydelse i praktiken...

Det är visserligen en annan fråga. Och ja, om det är sant som programmet påstår så förklarar det vissa saker.

Postat

Intressant,, det verkar som om alla som är tvärsäkra på att det finns vetenskapliga bevis för att kvinnor och män är identiska, frånsett några små kosmetiska skillnader..., har lämnat tråden. Varför?

Jag har tillbringat ett par dagar i Tyskland, och noterade en intressant sak. Det har lite med fördomar att göra.

Det P-hus där jag parkerade hade en massa parkeringsplatser där det stod "Women only". Det var av någon anledning klart bredare parkeringsyta än de andra platserna där det inte stod vem som fick parkera.

DET var intressant!

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Det var intressant Light Head! Kanske tyskarna tog hänsyn till att kvinnor kan bli gravida och behöver större utrymme i så fall?

😕

Postat

Det vet väl alla att tyska damer föredrar måsvingar på sina bildörrar! 😕

musik (oregistrerad)
Postat
Intressant,, det verkar som om alla som är tvärsäkra på att det finns vetenskapliga bevis för att kvinnor och män är identiska, frånsett några små kosmetiska skillnader..., har lämnat tråden. Varför?

Det är mycket enkelt! Det beror på att jag lagt mig i och levererat några glasklara logiska yttranden.

Postat

Det är mycket enkelt! Det beror på att jag lagt mig i och levererat några glasklara logiska yttranden.

Hehe vi vann! :rolleyes:

(Antar att den kommentaren kommer få slut på tystnaden)

Postat

Det är ju faktiskt synd att de försvunnit! För om någon har tokfel när det gäller mänskilgheten så är det väl något som ligger i allas intressen att det som är fel skall ställas till rätta?

Postat
Det är ju faktiskt synd att de försvunnit! För om någon har tokfel när det gäller mänskilgheten så är det väl något som ligger i allas intressen att det som är fel skall ställas till rätta?

Javisst.

Postat

Lämnade denna diskussion för länge sedan. Vad är det som har vunnits och av vem? Vad jag förstår så är det ett tv-program där skillnader mellan manliga och kvinnliga hjärnan har diskuterats.

Jag citerar mig själv:

Jag anser inte att det är någon tvekan om att de biologiska skillnaderna spelar in. Hormonernas kraft skall inte underskattas. Men jag anser inte heller att det är någon tvekan om att vi blir fostrade in i traditionella könsroller och därigenom begränsas i våra uttrycksmöjligheter.

Varför hemfalla åt enbart biologiska förklaringar? Eller enbart kulturella/sociala förklaringar för den delen. Glöm inte bort att det finns två huvudintriktningar inom feminismen, likhetsfeminism(som fått mest utrymme i det offentliga rummet de senaste åren) och särartsfeminism, som har ganska olika syn på skillnaderna mellan män och kvinnor. De är dock alla överens om att kvinnor som grupp är utsatta för diskriminering.

Men med tanke på den våldsamma backlash som feminismen drabbats av på senare tid (det började på allvar med Evin Rubars dokumentär "Könskriget"), så är jag inte förvånad över diskussionen i denna tråd.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.