Dreamtones Postat 2 juni 2006 Postat 2 juni 2006 Rätt ofta faktiskt, särskilt bland kvinnodominerade arbetsplatser. (Ang män sökes i platsannonser) Det existerar säkert arbetsplatser där det bara är män, men sällan arbetsplatser där det bara är kvinnor. Men enligt mina erfarenheter vill ogärna kvinnor vara enbart kvinnor i en grupp, medan män kan tänka sig det - oavsett aktiviteter. T ex när man ska dela upp folk i ensemblegrupper på skolan (musik kurs) så är det oftast någon tjej som "men bara tjejer i en grupp kan bli ganska tråkigt". Nästan som om de är rädda för varandra. Inga slutsatser dragna från mig, men bara en betraktelse.
Dreamtones Postat 2 juni 2006 Postat 2 juni 2006 Känns fint att se/läsa att mornel har veknat lite, han har nästan börjat "erkänna" att det faktiskt finns en skillnad som kan vara upphov till att killar gillar latencyfrågor och tjejer älskar rosa klänningar. En klapp på axeln till dig Mornel! Du har inte förtjänat någon kram ännu! ;-) Jag tror att genom förnekande, eller vad jag skall kalla det, kommer feministernas strävan mot jämnlikhet att till slut få så mycket slagsida att det kommer att vara sämre än vad det varit på länge länge (om man vill att båda könen skall syssla med samma saker, göra lumpen, vara hemma med barnen, lika lön, jämn fördelning med beslutsfattare o.s.v.) Men det handlan inte om att det SKA vara exakt jämt fördelat på alla områden. Det handlar om att alla ska ha samma möjligheter, oavsett kön. Alla har ju samma möjligheter. Öh, nej. I så fall är det män som har sämre möjligheter. Kortfattat; jag och min tjej sökte jobb på samma ställe, hon fick jobb och inte jag trots att jag hade långt mer erfarenhet inom området.
mornel Postat 2 juni 2006 Postat 2 juni 2006 Känns fint att se/läsa att mornel har veknat lite, han har nästan börjat "erkänna" att det faktiskt finns en skillnad som kan vara upphov till att killar gillar latencyfrågor och tjejer älskar rosa klänningar. En klapp på axeln till dig Mornel! Du har inte förtjänat någon kram ännu! ;-) Jag tror att genom förnekande, eller vad jag skall kalla det, kommer feministernas strävan mot jämnlikhet att till slut få så mycket slagsida att det kommer att vara sämre än vad det varit på länge länge (om man vill att båda könen skall syssla med samma saker, göra lumpen, vara hemma med barnen, lika lön, jämn fördelning med beslutsfattare o.s.v.) Men det handlan inte om att det SKA vara exakt jämt fördelat på alla områden. Det handlar om att alla ska ha samma möjligheter, oavsett kön. Alla har ju samma möjligheter. Öh, nej. I så fall är det män som har sämre möjligheter. Kortfattat; jag och min tjej sökte jobb på samma ställe, hon fick jobb och inte jag trots att jag hade långt mer erfarenhet inom området. Haha, ska vi dra slutsatser från enskilda händelser? Det kan finnas många anledningar till att du inte fick jobbet medan din flickvän fick det. Meriter är inte allt, det vet du också.
Dreamtones Postat 2 juni 2006 Postat 2 juni 2006 Känns fint att se/läsa att mornel har veknat lite, han har nästan börjat "erkänna" att det faktiskt finns en skillnad som kan vara upphov till att killar gillar latencyfrågor och tjejer älskar rosa klänningar. En klapp på axeln till dig Mornel! Du har inte förtjänat någon kram ännu! ;-) Jag tror att genom förnekande, eller vad jag skall kalla det, kommer feministernas strävan mot jämnlikhet att till slut få så mycket slagsida att det kommer att vara sämre än vad det varit på länge länge (om man vill att båda könen skall syssla med samma saker, göra lumpen, vara hemma med barnen, lika lön, jämn fördelning med beslutsfattare o.s.v.) Men det handlan inte om att det SKA vara exakt jämt fördelat på alla områden. Det handlar om att alla ska ha samma möjligheter, oavsett kön. Alla har ju samma möjligheter. Öh, nej. I så fall är det män som har sämre möjligheter. Kortfattat; jag och min tjej sökte jobb på samma ställe, hon fick jobb och inte jag trots att jag hade långt mer erfarenhet inom området. Haha, ska vi dra slutsatser från enskilda händelser? Det kan finnas många anledningar till att du inte fick jobbet medan din flickvän fick det. Meriter är inte allt, det vet du också. Är rimligare att tro på ett påstående som inte ens har några enskilda händelser som stöd?
Dreamtones Postat 2 juni 2006 Postat 2 juni 2006 Känns fint att se/läsa att mornel har veknat lite, han har nästan börjat "erkänna" att det faktiskt finns en skillnad som kan vara upphov till att killar gillar latencyfrågor och tjejer älskar rosa klänningar. En klapp på axeln till dig Mornel! Du har inte förtjänat någon kram ännu! ;-) Jag tror att genom förnekande, eller vad jag skall kalla det, kommer feministernas strävan mot jämnlikhet att till slut få så mycket slagsida att det kommer att vara sämre än vad det varit på länge länge (om man vill att båda könen skall syssla med samma saker, göra lumpen, vara hemma med barnen, lika lön, jämn fördelning med beslutsfattare o.s.v.) Men det handlan inte om att det SKA vara exakt jämt fördelat på alla områden. Det handlar om att alla ska ha samma möjligheter, oavsett kön. Alla har ju samma möjligheter. Öh, nej. I så fall är det män som har sämre möjligheter. Kortfattat; jag och min tjej sökte jobb på samma ställe, hon fick jobb och inte jag trots att jag hade långt mer erfarenhet inom området. Haha, ska vi dra slutsatser från enskilda händelser? Det kan finnas många anledningar till att du inte fick jobbet medan din flickvän fick det. Meriter är inte allt, det vet du också. Svar nr 2: För att dem ville ha en tjej antar jag.
debbie Postat 2 juni 2006 Postat 2 juni 2006 Håller med LightHead. Att inte få skriva "söker svensk man" i sina efterfrågningar; då är det inte längre ett fritt land. Oavsett vad så antar man flera på intervju först, och utefter det väljer de dem som passar. Vem kan bestämma när någon blir förtryckt? Förmodligen de som sökt men inte fått jobbet är de enda som kan påstå det. Att välja en kvinna så blir männen förtryckt, att välja utlänning, så blir svenskar förtryckta osv... Hur man än väljer blir det i så fall fel. Och skillnader är det ju mellan både kön och varifrån man kommer, även om de beror på biologiska skillnader eller inte - eftersom, som ni andra påstår, de yttre faktorerna har gjort skillnad det är ju just generella beskrivningar som leder till missuppfattningar som dessa, det du skriver i dina sista rader är konsekvensen av att skapa mallar för att förklara/förutsäga människors beteende. Att det är en generell skillnad beroende på påstådd grupptillhörighet. Fördomar helt enkelt, "hmm, den här kvinnan har rätt kvalifikationer men eftersom hon är kvinna så innebär det ju att hon är sån och sån..." Och det går väl utmärkt att se att en viss grupp blir förtryckt utan att själv tillhöra den. Om det visar sig att människor med osvenskt efternamn aldrig kommer till arbetsintervju oavsett om de uppfyller kvalifikationskraven så är det väl något som är snett. Sen beror det väl på vilket samhälle man vill eftersträva, vilka ska vi försöka ge valfrihet, arbetstagare eller arbetsgivare? Det är ju inte för inte som det finns fackföreningar och lagar som ger arbetstagarna rättigheter. Om man tänker så, att det är upp till företagarn, så skulle väl de också ha rätten att t.ex. bestämma vem som får gå in deras butiker, restauranger och liknande. Var går gränsen isåfall??
debbie Postat 2 juni 2006 Postat 2 juni 2006 I så fall är det män som har sämre möjligheter. Kortfattat; jag och min tjej sökte jobb på samma ställe, hon fick jobb och inte jag trots att jag hade långt mer erfarenhet inom området. som jag skrev om i ett tidigare inlägg så kom det just ut en undersökning som visade att arbetsgivare konsekvent väljer bort kvinnor i anställningssituationer enbart grundat på könstillhörighet.
Light Head Postat 2 juni 2006 Postat 2 juni 2006 skillnaden mellan gruppen män och kvinnor,, inte mellan en man och massa kvinnor eller tvärt om,, (hoppas att alla har en trevlig fredagkväll i vilket fall!)
Dreamtones Postat 2 juni 2006 Postat 2 juni 2006 I så fall är det män som har sämre möjligheter. Kortfattat; jag och min tjej sökte jobb på samma ställe, hon fick jobb och inte jag trots att jag hade långt mer erfarenhet inom området. som jag skrev om i ett tidigare inlägg så kom det just ut en undersökning som visade att arbetsgivare konsekvent väljer bort kvinnor i anställningssituationer enbart grundat på könstillhörighet. Ja det stämmer inte in på det jag upplevt.
Dreamtones Postat 2 juni 2006 Postat 2 juni 2006 (redigerat) det är ju just generella beskrivningar som leder till missuppfattningar som dessa, det du skriver i dina sista rader är konsekvensen av att skapa mallar för att förklara/förutsäga människors beteende. Att det är en generell skillnad beroende på påstådd grupptillhörighet. Fördomar helt enkelt, "hmm, den här kvinnan har rätt kvalifikationer men eftersom hon är kvinna så innebär det ju att hon är sån och sån..." Jag tror det är generella skillnader, annars hade allmänheten inte haft den uppfattningen. Nu beror det på helt vad för skillnader det gäller dock. Om den där kvinnan förtjänar att jobba där mest så lär det bli så, om alla har huvudet på skaft. Om de inte har det... Ja då är väl frågan om man vill jobba hos ett företag som har fördomar överhuvudtaget. Fördomar existerar visserligen... Men inte överallt. Och det går väl utmärkt att se att en viss grupp blir förtryckt utan att själv tillhöra den. Okej. Jag kan då i så fall säga att jag inte tycker inte kvinnan är diskriminerad idag - och inte heller invandrare. Det är i alla fall min åsikt/vad jag tycker. Tvärtom är det en situation idag där man måste uppmuntra dessa grupper extra mycket för att inte bli anklagad för att bidra till förtryck. Detta leder i sin tur att de grupper som ej uppmuntras; som t ex män och svenskar blir... Diskriminerade. Om det visar sig att människor med osvenskt efternamn aldrig kommer till arbetsintervju oavsett om de uppfyller kvalifikationskraven så är det väl något som är snett. Fast det problemet finns inte idag, tycker jag. En generell skillnad jag kan se, som för att ta ett exempel, som kan påverka valet är ju språkkunskap. En som inte bott i Sverige särskilt länge kanske inte kan språket lika bra som en som bott i Sverige hela livet. Antar att det är viktigt i jobb relaterade till kommunikation (och jobb överhuvudtaget faktiskt.) Nu finns det dock säkert fler utlänningar som är långt mer vettiga och bättre på mänsklig kommunikation i allmänhet, men sådant kräver ju lite mer tid för att bevisa. Men eftersom arbetslösheten är stor bland alla slags grupper av människor, så kan ju företagen va lite kräsna i tillsättning av tjänst. Så i detta fall väljer man väl en som både kan språket utan och innan samt är vettig och bra på mänsklig kommunikation i allmänhet. De som inte ger människor med främmande efternamn en chans tillhör väl i så fall de företag där man som utlänning heller kanske inte vill jobba. Man kan inte ändra på hur människor fungerar. Sen beror det väl på vilket samhälle man vill eftersträva, vilka ska vi försöka ge valfrihet, arbetstagare eller arbetsgivare? Det är ju inte för inte som det finns fackföreningar och lagar som ger arbetstagarna rättigheter Både arbetstagare OCH arbetsgivare ska väl ha rättigheter. Men vem ska bestämma vem som ska få tjänsten om inte företagets VD? Om någon annan ska bestämma så blir ju den skyldig ifall det går dåligt för företaget. Om man tänker så, att det är upp till företagarn, så skulle väl de också ha rätten att t.ex. bestämma vem som får gå in deras butiker, restauranger och liknande. Var går gränsen isåfall?? Vilken gräns? Och för vad? När det gäller kunder tror jag man inte är lika kräsen, får de deras produkter sålda så spelar det nog ingen roll vem som köper. Det är ju pengar man är ute efter. Redigerat 2 juni 2006 av Kricke
mornel Postat 2 juni 2006 Postat 2 juni 2006 I så fall är det män som har sämre möjligheter. Kortfattat; jag och min tjej sökte jobb på samma ställe, hon fick jobb och inte jag trots att jag hade långt mer erfarenhet inom området. som jag skrev om i ett tidigare inlägg så kom det just ut en undersökning som visade att arbetsgivare konsekvent väljer bort kvinnor i anställningssituationer enbart grundat på könstillhörighet. Ja det stämmer inte in på det jag upplevt. Nu tror jag fan att jag ger upp.
debbie Postat 2 juni 2006 Postat 2 juni 2006 I så fall är det män som har sämre möjligheter. Kortfattat; jag och min tjej sökte jobb på samma ställe, hon fick jobb och inte jag trots att jag hade långt mer erfarenhet inom området. som jag skrev om i ett tidigare inlägg så kom det just ut en undersökning som visade att arbetsgivare konsekvent väljer bort kvinnor i anställningssituationer enbart grundat på könstillhörighet. Ja det stämmer inte in på det jag upplevt. nej, det är möjligt för kvinnor att få jobb också som du kanske märkt
Pienny Postat 2 juni 2006 Postat 2 juni 2006 I så fall är det män som har sämre möjligheter. Kortfattat; jag och min tjej sökte jobb på samma ställe, hon fick jobb och inte jag trots att jag hade långt mer erfarenhet inom området. som jag skrev om i ett tidigare inlägg så kom det just ut en undersökning som visade att arbetsgivare konsekvent väljer bort kvinnor i anställningssituationer enbart grundat på könstillhörighet. Ja det stämmer inte in på det jag upplevt. Så...? 😉 Är det uteslutet bara för att inte just du har råkat varit med om det? Jag kan upplysa dig om att det bor några miljarder människor till på den här jorden.
debbie Postat 2 juni 2006 Postat 2 juni 2006 kricke: du känner kanske också till att det finns svenskar med utländska efternamn, om exempelvis ens farföräldrar flydde till sverige. De har nog inga större språksvårigheter. citat:<"Men eftersom arbetslösheten är stor bland alla slags grupper av människor, så kan ju företagen va lite kräsna i tillsättning av tjänst"> ja, problemet är ju att människor med utländskt efternamn eller ex. arabiskt utseende, eller va fan man ska kalla det, som är uppvuxna i sverige, har svenska som modersmål, har rätt kvalifikationer, ändå blir negativt särbehandlade. Alltså, om man är kräsen, väljer man då en etnisk svenne, eller vad menar du? citat:<""De som inte ger människor med främmande efternamn en chans tillhör väl i så fall de företag där man som utlänning heller kanske inte vill jobba"> vill å vill, man måste ju för fan få in pengar. Många kanske inte har den lyxen att de kan välja vilka jobb som helst. citat: <Okej. Jag kan då i så fall säga att jag inte tycker inte kvinnan är diskriminerad idag - och inte heller invandrare. Det är i alla fall min åsikt/vad jag tycker. Tvärtom är det en situation idag där man måste uppmuntra dessa grupper extra mycket för att inte bli anklagad för att bidra till förtryck. Detta leder i sin tur att de grupper som ej uppmuntras; som t ex män och svenskar blir... Diskriminerade> problemet i ditt resonemang är just gruppindelningen du gör, tycker jag. varför exempelvis jämföra mellan män/kvinnor. eller män/kvinnor/invandrare. det blir ju ganska konstigt. Enligt ditt resonemang är då invandrarmän diskriminerade, men inte etniskt svenska kvinnor?? eller de sistnämda kanske både är diskriminerade och inte på samma gång. ANledningen till att det enligt vissa undersökningar visar att t.ex. "invandrare" och kvinnor har sämre förutsättningar på arbetsmarknade är ju att folk gör den godtyckliga gruppindelningen och applicerar den på individer. Självklart kan du bli utsatt för både det ena och andra av t.ex. arbetsgivare. Men det kommer förmodligen bli svårt att visa på att det beror på att man sätter dig i gruppen etnisk svensk man. (om du nu skulle vara det) varken män, kvinnor eller invandrare är några homogena grupper. Alla dessa tre kan man dela in i andra samhällsgrupper också. Exempelvis en låginkomsttagande, outbildad man kontra en välutbildad man från en rik familj. Självklart hamnar dessa i olika grupper om man ska se till hur de blir behandlade av samhället. Beteendemässigt kan jag garantera att det finns generella skillnader också, om inte annat så språkligt. jag tror att världen skulle bli lite softare om man slutade att göra dessa kategoriseringar viktiga. Exempelvis genom att bekymra sig över att ett kön är underrepresenterat på detta forum... Skål!!
Pienny Postat 2 juni 2006 Postat 2 juni 2006 Jag tror det är generella skillnader, annars hade allmänheten inte haft den uppfattningen. Nu beror det på helt vad för skillnader det gäller dock. Ja, men det är ju såna där generella skillnader som skapar fördomar. Om ett dataföretag skriver i en annons att de söker en svensk man för ett jobb har de ju antagit att kvinnor och invandrare inte klarar jobbet. Det är diskriminering mot den där kvinnan som är högutbildad och sitter med alla de rätta kunskaperna. Okej. Jag kan då i så fall säga att jag inte tycker inte kvinnan är diskriminerad idag - och inte heller invandrare. Det är i alla fall min åsikt/vad jag tycker. Men handlar det här verkligen om vad du tycker? Har du några belägg? Någon undersökning som visar att kvinnor och invandrare inte är diskriminderad idag? Det är liksom ett ganska välkänt faktum. Det luktar förnekelse här. Fast det problemet finns inte idag, tycker jag. Varför tror du allmänheten har den uppfattningen då?
Dreamtones Postat 3 juni 2006 Postat 3 juni 2006 I så fall är det män som har sämre möjligheter. Kortfattat; jag och min tjej sökte jobb på samma ställe, hon fick jobb och inte jag trots att jag hade långt mer erfarenhet inom området. som jag skrev om i ett tidigare inlägg så kom det just ut en undersökning som visade att arbetsgivare konsekvent väljer bort kvinnor i anställningssituationer enbart grundat på könstillhörighet. Ja det stämmer inte in på det jag upplevt. Nu tror jag fan att jag ger upp. Happ.
Dreamtones Postat 3 juni 2006 Postat 3 juni 2006 I så fall är det män som har sämre möjligheter. Kortfattat; jag och min tjej sökte jobb på samma ställe, hon fick jobb och inte jag trots att jag hade långt mer erfarenhet inom området. som jag skrev om i ett tidigare inlägg så kom det just ut en undersökning som visade att arbetsgivare konsekvent väljer bort kvinnor i anställningssituationer enbart grundat på könstillhörighet. Ja det stämmer inte in på det jag upplevt. Så...? 😕 Är det uteslutet bara för att inte just du har råkat varit med om det? Jag kan upplysa dig om att det bor några miljarder människor till på den här jorden. Jahapp? Återigen: Jag litar mer på mig själv än någon annan, då dessa inte ens har några belägg för sina åsikter.
Dreamtones Postat 3 juni 2006 Postat 3 juni 2006 (redigerat) du känner kanske också till att det finns svenskar med utländska efternamn, om exempelvis ens farföräldrar flydde till sverige. De har nog inga större språksvårigheter. Så sant. ja, problemet är ju att människor med utländskt efternamn eller ex. arabiskt utseende, eller va fan man ska kalla det, som är uppvuxna i sverige, har svenska som modersmål, har rätt kvalifikationer, ändå blir negativt särbehandlade. Alltså, om man är kräsen, väljer man då en etnisk svenne, eller vad menar du? Konsekvensen som jag ser det, var ju just det att kräsna tillsättningar av tjänst kanske utesluter dem med efternamn där kanske "risken" är större att de har problem med språket. Det är väl kanske mer en förklaring, än en tillfredsställande ursäkt för de drabbade. Om man bara har tid att åkalla tio st på intervju (av säg två tusen ansökningar), så kör man förmodligen på "säkra kort" i ett sådant fall. vill å vill, man måste ju för fan få in pengar. Många kanske inte har den lyxen att de kan välja vilka jobb som helst. Det är inte många som har den lyxen, nej. Men idag finns ju möjlighet att vara arbetslös och få pengar ändå. Jag kan mycket väl tänka mig att många utlänningar väljer den möjligheten framför det faktum att bli mobbad på jobbet. Vilket jag inte klandrar dem för. Jag har diskuterat med två-fyra tjejer på detta forum, och i två av fallen så har dessa inkluderat svordommar i sina argument. Jag har dock diskuterat med uppemot 100 killar, där kanske någon enstaka gjort detta. Är det konstigt om jag förväntar mig till 50% att nästa tjej jag kommer diskutera med här också kommer inkludera svordomar i sina argument? Tänk om jag var religiös och tyckte detta var väldigt viktigt för mig? Inte för att provocera, men bara en parantes om hur lätt fördomar uppkommer och är ganska omöjliga att motarbeta oavsett hur fint samhälle man har. problemet i ditt resonemang är just gruppindelningen du gör, tycker jag. varför exempelvis jämföra mellan män/kvinnor. eller män/kvinnor/invandrare. det blir ju ganska konstigt.Enligt ditt resonemang är då invandrarmän diskriminerade, men inte etniskt svenska kvinnor?? eller de sistnämda kanske både är diskriminerade och inte på samma gång. Inte enligt mitt resonemang, men enligt mitt exempel om språkjobb. ANledningen till att det enligt vissa undersökningar visar att t.ex. "invandrare" och kvinnor har sämre förutsättningar på arbetsmarknade är ju att folk gör den godtyckliga gruppindelningen och applicerar den på individer. Om det är så, så är det väl just det att man fattar sina beslut utifrån sina erfarenheter. "Män tenderar att vara så, kvinnor si", och alla här inne är ju överens om att vi är olika även om det beror på redan medfödda skillnader och/eller uppväxten samt samhällets urformning. Och de som anställer kan inte rå för hur alla föräldrar och samhället formar. Självklart kan du bli utsatt för både det ena och andra av t.ex. arbetsgivare. Men det kommer förmodligen bli svårt att visa på att det beror på att man sätter dig i gruppen etnisk svensk man. (om du nu skulle vara det) Nej men i mitt fall berodde det på att jag var man, oavsett härkomst. Men det är inget som jag går runt och skyltar om, eftersom ingen ändå kan påverka hur företaget vill ha det. Om företaget har haft ett vinnande koncept genom att anställa flest kvinnor, så vore det jobbigt för dem om de blev tvungna att ändra koncept bara för att feminister eller någon annan förening bara sa det - för principens skull. ( Arbetet jag pratar om, där prioriterar man noggranhet i första hand, vilket är en egenskap som kvinnor generellt sätt är bättre på. Det är väldigt svårt att som kille få jobb där, man måste typ ha en släkting som jobbar där eller liknande. Vilket jag hade förut, men det var i en annan stad. ) varken män, kvinnor eller invandrare är några homogena grupper. Alla dessa tre kan man dela in i andra samhällsgrupper också. Exempelvis en låginkomsttagande, outbildad man kontra en välutbildad man från en rik familj. Självklart hamnar dessa i olika grupper om man ska se till hur de blir behandlade av samhället. Beteendemässigt kan jag garantera att det finns generella skillnader också, om inte annat så språkligt. Hänger inte med på va du försöker säga och/eller håller med på ditt resonemang. Redigerat 3 juni 2006 av Kricke
Dreamtones Postat 3 juni 2006 Postat 3 juni 2006 Ja, men det är ju såna där generella skillnader som skapar fördomar. Om ett dataföretag skriver i en annons att de söker en svensk man för ett jobb har de ju antagit att kvinnor och invandrare inte klarar jobbet. Det är diskriminering mot den där kvinnan som är högutbildad och sitter med alla de rätta kunskaperna. Ja, men oftast blir 99% diskriminerade vid tillsättningar av tjänst eftersom det är kontakter som avgör. Men handlar det här verkligen om vad du tycker? Har du några belägg? Någon undersökning som visar att kvinnor och invandrare inte är diskriminderad idag? Det är liksom ett ganska välkänt faktum. Det luktar förnekelse här. Tills jag får bevis på att dessa grupper är diskriminerade idag, så förhåller jag mig till mina egna erfarenheter. Helre det än vad ni bara skriver i alla fall. Varför tror du allmänheten har den uppfattningen då? Är du, debbie, och mornel allmänheten?
debbie Postat 3 juni 2006 Postat 3 juni 2006 kricke: senast idag i metro skrev de om en ny undersökning där det visade att människor med utländskt klingande namn blev diskriminerade på arbetsmarknaden se här: artikel i metro det där med svordomar: fördomen uppstår ju enbart om man vill se att beteendet kan härröras till en viss grupp, kvinnor i det här fallet. Nu pratar vi då om 4 stycken vilket ju blir en ganska löjligt liten del av hela gruppen kvinnor. Jag förstår att det bara var en liknelse men jag tycker att du i andra inlägg har utgått från liknande erfarenheter. och så råkar ja vara man trots mitt fräcka medlemsnamn...
Dreamtones Postat 3 juni 2006 Postat 3 juni 2006 kricke:senast idag i metro skrev de om en ny undersökning där det visade att människor med utländskt klingande namn blev diskriminerade på arbetsmarknaden se här: artikel i metro Okej, men det finns ju som sagt förklaringar till varför de blir diskriminerade. Det är inget konstigt. det där med svordomar: fördomen uppstår ju enbart om man vill se att beteendet kan härröras till en viss grupp, kvinnor i det här fallet. Nu pratar vi då om 4 stycken vilket ju blir en ganska löjligt liten del av hela gruppen kvinnor. Jag förstår att det bara var en liknelse men jag tycker att du i andra inlägg har utgått från liknande erfarenheter. och så råkar ja vara man trots mitt fräcka medlemsnamn... 50% risk att den kvinnliga debattören kommer att svära, och 1% risk att den manliga gör det - det är ju ganska uppenbart att man förväntar sig mer att en kvinna kommer göra det. Då tror jag det bara är 2 kvinnor jag debatterat med och båda har svurit vad jag minns... Alltså 100% risk. Hur liten andel kvinnor det borde ju snarare stärka mitt påstående än inte, eftersom med tanke på hur många killar som inte svurit så borde inte dessa två heller göra det i så fall.
debbie Postat 3 juni 2006 Postat 3 juni 2006 ok, nu lägger ja ner. tack för mig i denna debatt kricke, du har fått det här med statistik och sannolikhet lite om bakfoten verkar det som. eller så är det jag... hej då
Pazo Postat 3 juni 2006 Postat 3 juni 2006 Alltså LOL!!! Hur kan man inte VETA att invandrare är diskriminerade?`
Micke H Postat 3 juni 2006 Postat 3 juni 2006 Alltså LOL!!! Hur kan man inte VETA att invandrare är diskriminerade?` Håller med. Bara för att du inte vet det, Kricke, betyder det då att det inte existerar? Du kan alltså överhuvudtaget inte tro på någon annan, utan du MÅSTE se det själv med egna ögon? Kan inte vara roligt att leva när man så totalt misstror allt och alla... 😠
Pazo Postat 3 juni 2006 Postat 3 juni 2006 Alltså LOL!!! Hur kan man inte VETA att invandrare är diskriminerade?` Håller med. Bara för att du inte vet det, Kricke, betyder det då att det inte existerar? Du kan alltså överhuvudtaget inte tro på någon annan, utan du MÅSTE se det själv med egna ögon? Kan inte vara roligt att leva när man så totalt misstror allt och alla... 😠 Jag menar då det!! 😆
Micke H Postat 3 juni 2006 Postat 3 juni 2006 Jag har inte sett att USA invaderar Irak med egna ögon, alltså tror jag inte på det. 😠
Pazo Postat 3 juni 2006 Postat 3 juni 2006 kricke:senast idag i metro skrev de om en ny undersökning där det visade att människor med utländskt klingande namn blev diskriminerade på arbetsmarknaden se här: artikel i metro Okej, men det finns ju som sagt förklaringar till varför de blir diskriminerade. Det är inget konstigt. Och med det menar du?
Overkill Postat 3 juni 2006 Postat 3 juni 2006 kricke:senast idag i metro skrev de om en ny undersökning där det visade att människor med utländskt klingande namn blev diskriminerade på arbetsmarknaden se här: artikel i metro Okej, men det finns ju som sagt förklaringar till varför de blir diskriminerade. Det är inget konstigt. Och med det menar du? Det undrar jag med?
Light Head Postat 3 juni 2006 Postat 3 juni 2006 Håller med LightHead. Att inte få skriva "söker svensk man" i sina efterfrågningar; då är det inte längre ett fritt land. Oavsett vad så antar man flera på intervju först, och utefter det väljer de dem som passar. Vem kan bestämma när någon blir förtryckt? Förmodligen de som sökt men inte fått jobbet är de enda som kan påstå det. Att välja en kvinna så blir männen förtryckt, att välja utlänning, så blir svenskar förtryckta osv... Hur man än väljer blir det i så fall fel. Och skillnader är det ju mellan både kön och varifrån man kommer, även om de beror på biologiska skillnader eller inte - eftersom, som ni andra påstår, de yttre faktorerna har gjort skillnad det är ju just generella beskrivningar som leder till missuppfattningar som dessa, det du skriver i dina sista rader är konsekvensen av att skapa mallar för att förklara/förutsäga människors beteende. Att det är en generell skillnad beroende på påstådd grupptillhörighet. Fördomar helt enkelt, "hmm, den här kvinnan har rätt kvalifikationer men eftersom hon är kvinna så innebär det ju att hon är sån och sån..." Och det går väl utmärkt att se att en viss grupp blir förtryckt utan att själv tillhöra den. Om det visar sig att människor med osvenskt efternamn aldrig kommer till arbetsintervju oavsett om de uppfyller kvalifikationskraven så är det väl något som är snett. Sen beror det väl på vilket samhälle man vill eftersträva, vilka ska vi försöka ge valfrihet, arbetstagare eller arbetsgivare? Det är ju inte för inte som det finns fackföreningar och lagar som ger arbetstagarna rättigheter. Om man tänker så, att det är upp till företagarn, så skulle väl de också ha rätten att t.ex. bestämma vem som får gå in deras butiker, restauranger och liknande. Var går gränsen isåfall?? "hmm, den här kvinnan har rätt kvalifikationer men eftersom hon är kvinna så innebär det ju att hon är sån och sån..." Då skulle jag utan att blinka säga att hon INTE har rätt kvalifikationer, för vem vill ha någon som är "sån och sån"?? Det stod ju inte med i annonsen!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.