Majken Postat 31 maj 2006 Postat 31 maj 2006 Åh ja, det var väl lätt att förstå. Jag reagerade mest på att det saknade relevans. Om man vidareutvecklar Android's påstående så skulle man kunna säga att inom gruppen brunhåriga och blonda så kommer skillnaderna att vara större mellan enskilda individer än själv gruppen när man jämför andra saker än hårfärg. Jättesant.. Men nu handlade det om varför det är så få flickor som är medlemmar på forumet. Och det behöver man inte ens ta till statistik för att se. Det går kanske en flicka på 20-30 killar här på forumet. Alltså är det inte tal om att skillnader mellan individer är större, för i såna fall skulle vi inte ha den här diskussionen. /Majken
mornel Postat 31 maj 2006 Postat 31 maj 2006 Då har du inte förståt, Majken. Det handlar om biologiska skillnader kontra sociala. Det har det gjort hela tiden.
android Postat 31 maj 2006 Postat 31 maj 2006 (redigerat) Åh ja, det var väl lätt att förstå. Jag reagerade mest på att det saknade relevans. Om man vidareutvecklar Android's påstående så skulle man kunna säga att inom gruppen brunhåriga och blonda så kommer skillnaderna att vara större mellan enskilda individer än själv gruppen när man jämför andra saker än hårfärg. Jättesant.. Nej, så har jag aldrig sagt eller menat. Det handlar om att jämföra en egenskap i taget, inte först gruppera in folk efter en egenskap och sedan försöka dra slutsatser om andra saker utifrån det... Edit: typo Redigerat 31 maj 2006 av android
Dreamtones Postat 31 maj 2006 Postat 31 maj 2006 Varför alla dessa siffror? Om det är skillnad mellan män och kvinnor så är det, även om det är en liten skillnad. Det är samma sak som att ignorera ett bananträd, bara för att det står fyra äppelträd runt om det. Aaarrrgh... Nä, nu ger jag fan snart upp, det här är ju som att försöka diskutera med en mur!! 😆 Siffrorna (om du tar dig tid att tänka litelitegrann!) var bara ett exempel för att visa att en liten skillnad mellan två grupper är ointressant om skillnaden inom grupperna är större. -Vilket ju debbie utan framgång försökt få dig att förstå. Men visst, stoppa du fingrarna i öronen, blunda och fortsätt intala dig själv att du har rätt i allt... Det är inte det att jag inte vill förstå din poäng, jag förstår den helt enkelt inte - följaktligen min fråga i inlägget, samt förklaring på hur jag ser det. Vad beträffar ignorans känslan, så kan ja säga att den är ömsesidig. Kolla på TV programmet på söndag istället. Läs ett par gånger till då. Jag tyckte att det var lättförståeligt. Men sen har jag förvisso pluggat lite statistik också. Matematik och statistik är inte min starka sida.
Dreamtones Postat 31 maj 2006 Postat 31 maj 2006 Då har du inte förståt, Majken. Det handlar om biologiska skillnader kontra sociala. Det har det gjort hela tiden. Majken har rätt i att det börjat med en liten diskussion kring varför det är fler män än kvinnor på forumet, men du kan ha rätt i att diskussionen blev mer allmän sedan.
Majken Postat 31 maj 2006 Postat 31 maj 2006 Då har du inte förståt, Majken. Det handlar om biologiska skillnader kontra sociala. Det har det gjort hela tiden. Vad har jag inte förstått? Att statistik utan något som helst innehåll skulle vara intressant och viktigt? Det handlar inte om biologiska skillnader kontra sociala, läs trådens titel. Det var däremot ett stickspår för att försöka förklara varför antalet tjejer var färre än killar. Men det har ju återigen inte nånting med statistiken att göra, eller sitter du inne på någon undersökning som du inte vill lämna från dig? Den enda statistik man kan utläsa av tråden är just att antalet tjejer är betydligt färre än killar. Men det borde ju vara ointressant eftersom skillnaden mellan individer enligt eran statistik ändå är större än skillnaden mellan män och kvinnor? Det handlar om att jämföra en egenskap i taget, inte först gruppera in folk efter en egenskap och sedan försöka dra slutsatser om andra saker utifrån det... Men det var ju precis det du gjorde, du grupperade in dem i män och kvinnor efter egenskapen kön där du sedan pratade om att skillnader kan vara större mellan individerna än grupperna. Och då antar jag att du inte pratar om kön utan någon annan egenskap? /Majken
mornel Postat 31 maj 2006 Postat 31 maj 2006 Då har du inte förståt, Majken. Det handlar om biologiska skillnader kontra sociala. Det har det gjort hela tiden. Det handlar inte om biologiska skillnader kontra sociala, läs trådens titel. Det är det debatten har handlat om de senaste femton sidorna, typ. Trådens titel har ingenting med vad debatten handlar om att göra, den frågar endast om det finns några tjejer på Studio forum. Anledningen till att debatten har svängt till biologisk kontra social bakgrund till skillnaden i antal kvinnor och män på forumet i synnerhet och branschen i allmänhet är att meningarna skiljer sig där: några anser att män i grund och botten är mer intresserade av teknik, medan bland andra jag och debbie anser att det snarare handlar om uppfostran och vårt samhälles utformning. Peace!
Majken Postat 31 maj 2006 Postat 31 maj 2006 Usch vad söt du är Mornel, du ska få en stor kram på kubb-matchen - trots att du är kille 😆 /Majken
Dreamtones Postat 31 maj 2006 Postat 31 maj 2006 (redigerat) Då har du inte förståt, Majken. Det handlar om biologiska skillnader kontra sociala. Det har det gjort hela tiden. Det handlar inte om biologiska skillnader kontra sociala, läs trådens titel. Det är det debatten har handlat om de senaste femton sidorna, typ. Trådens titel har ingenting med vad debatten handlar om att göra, den frågar endast om det finns några tjejer på Studio forum. Anledningen till att debatten har svängt till biologisk kontra social bakgrund till skillnaden i antal kvinnor och män på forumet i synnerhet och branschen i allmänhet är att meningarna skiljer sig där: några anser att män i grund och botten är mer intresserade av teknik, medan bland andra jag och debbie anser att det snarare handlar om uppfostran och vårt samhälles utformning. Peace! Då har du inte förståt, Majken. Det handlar om biologiska skillnader kontra sociala. Det har det gjort hela tiden. Det handlar inte om biologiska skillnader kontra sociala, läs trådens titel. Det är det debatten har handlat om de senaste femton sidorna, typ. Trådens titel har ingenting med vad debatten handlar om att göra, den frågar endast om det finns några tjejer på Studio forum. Anledningen till att debatten har svängt till biologisk kontra social bakgrund till skillnaden i antal kvinnor och män på forumet i synnerhet och branschen i allmänhet är att meningarna skiljer sig där: några anser att män i grund och botten är mer intresserade av teknik, medan bland andra jag och debbie anser att det snarare handlar om uppfostran och vårt samhälles utformning. Peace! Jag korrigerar; Jag m.fl tror att det är YTTRE (utseende) och INRE (biologiska, psykiska, etc) skillnader mellan män och kvinnor Du och andra tror att det är bara YTTRE skillnader. När du framställer det på det där viset i ditt inlägg, så är jag mer på ditt och debbies tåg givetvis. Jag har aldrig förnekat att uppfostran och samhället bidrar till att forma människan - Det jag försöker säga med denna debatt dock är att det inte _bara_ är dessa utomstående faktorer det beror på, utan även inre. Jag tror t o m att ens autentiska vilja (som ni inte tror på) avgör mer än 50%. T o m djur som lever väldigt lika kan vara väldigt olika varandra - hur kommer det sig i så fall? Djur är som innan sagt också kräsna i valet av samlagspartner (heh), och i 99% av fallen (djur som människor) så tänder man på det andra könet vilket bekräftar en manlig resp kvinnlig hjärna. Detta är inte första gången någon förlöjligar de andra, när någon ska förklara vad debatten handlar om. Är trött på kommentarer som "dem tror tjejer har gener som säger GILLA FÄRGEN ROSA" och "dem tror killar FÖDS med ett intresse för ljudteknik". Det är skillnad mellan att födas direkt med dem intressena, och att födas med förutsättningar som lättare skapar ett intresse för det. De exemplen vi pratar om är sub-sub-sub-sub kategorier. Man måste kunna leta sig bakåt. T ex om (eller rättare sagt, det är väl bevisat) män har fler manliga hormonoer som gör att de är mer aggressiva; detta bör då naturligtvis leda till intressen där det är mer aggressivitet inblandat. Kan man förklara det enklare? Jag har försökt ett tag nu... Förutsättningar för att gilla allt detta finns det uppenbarligen och ska man lägga upp en löjlig statistik mellan könen eller vad vi nu vill jämföra så har jag alltså helt enkelt rätt, men det gör vi inte nu. Intressen uppstod inte från kulturer, kulturer uppstod från intressen. Om män först intresserar sig för ljudteknik och uppfinner aktiviteter kring det, så är det troligt att det fortsätter så inte bara pga tradition utan för att den manliga hjärnan har förutsättningar som lättare skapar ett intresse för det. Om det är en kultur kring det så är det givetvis lättare att haka på det. Just det... Ingen får missa TV programmet på söndag. Redigerat 31 maj 2006 av Kricke
mornel Postat 31 maj 2006 Postat 31 maj 2006 (redigerat) Usch vad söt du är Mornel, du ska få en stor kram på kubb-matchen - trots att du är kille 🙂 /Majken 😉 Jag lovar att krama tillbaka! Jag vill inte bli osams med någon, och om ni tycker att jag har kastat paj ber jag om ursäkt! Jag förstår bara inte hur ni kan (som jag uppfattar det) påstå att vissa har biologiska förutsättningar för att utveckla ett intresse för ljudteknik! Edit: KRAM! Redigerat 31 maj 2006 av mornel
Linus Postat 31 maj 2006 Postat 31 maj 2006 Jag förstår bara inte hur ni kan (som jag uppfattar det) påstå att vissa har biologiska förutsättningar för att utveckla ett intresse för ljudteknik! Tja, det skulle ju förklara varför jag och mina två bröder alla jobbar med ljudteknik. 😉🙂
mornel Postat 31 maj 2006 Postat 31 maj 2006 Jag förstår bara inte hur ni kan (som jag uppfattar det) påstå att vissa har biologiska förutsättningar för att utveckla ett intresse för ljudteknik! Tja, det skulle ju förklara varför jag och mina två bröder alla jobbar med ljudteknik. 😆 Eller så är det för att ni har samma uppfostran och förutsättningar? 😆
Majken Postat 31 maj 2006 Postat 31 maj 2006 För ett antal sidor sedan diskuterades jämställdhet. Jag råkade av en slump se Debatt på SVT igår när jag låg förkyld och halvsov i soffan. Riktigt intressant och handlade om barnomsorg med personer som ville kunna vara hemma med sina barn och få ersättning för det. En kvinna från organistionen Haro var också med i programmet. Jag hade aldrig tidigare hört talas om organistionen men fick för mig att kolla upp dem då hon var sansad och hade bra åsikter. Tydligen har Haro funnits ganska länge och deras mål är att man ska kunna vara hemma med sina barn, sköta om hemmet och inte bara få ersättning för det utan att det även ska ses som en merit när man senare söker jobb. En riktigt intressant tanke som går emot dagens samhälle där det är fult att vara hemmafru, hemmapappa. Haro har tills i år fått statligt stöd eftersom de är en kvinno/jämställdhetsorganisation. Inget konstigt med det, men här kommer det lustiga. Enligt nya bestämmelser får de inte längre något stöd eftersom för stor del av medlemmarna är män. För att få stöd får maximalt 20% av medlemmarna vara män, Haro är helt enkelt för jämställda med 40% manliga medlemmar. www.haro.se /Majken
Dreamtones Postat 31 maj 2006 Postat 31 maj 2006 Usch vad söt du är Mornel, du ska få en stor kram på kubb-matchen - trots att du är kille /Majken Jag lovar att krama tillbaka! Jag vill inte bli osams med någon, och om ni tycker att jag har kastat paj ber jag om ursäkt! Jag förstår bara inte hur ni kan (som jag uppfattar det) påstå att vissa har biologiska förutsättningar för att utveckla ett intresse för ljudteknik! Edit: KRAM! Nä det är ingen fara på det viset för min del. Får jag ersätta biologiska förutsättningar med psykologiska förutsättningar? Vet inte om det är någon större skillnad, men det låter lite bättre. Jag är inte 100% övertygad om det, men jag tror på det.
Dreamtones Postat 31 maj 2006 Postat 31 maj 2006 För ett antal sidor sedan diskuterades jämställdhet. Jag råkade av en slump se Debatt på SVT igår när jag låg förkyld och halvsov i soffan. Riktigt intressant och handlade om barnomsorg med personer som ville kunna vara hemma med sina barn och få ersättning för det. En kvinna från organistionen Haro var också med i programmet. Jag hade aldrig tidigare hört talas om organistionen men fick för mig att kolla upp dem då hon var sansad och hade bra åsikter. Tydligen har Haro funnits ganska länge och deras mål är att man ska kunna vara hemma med sina barn, sköta om hemmet och inte bara få ersättning för det utan att det även ska ses som en merit när man senare söker jobb. En riktigt intressant tanke som går emot dagens samhälle där det är fult att vara hemmafru, hemmapappa. Haro har tills i år fått statligt stöd eftersom de är en kvinno/jämställdhetsorganisation. Inget konstigt med det, men här kommer det lustiga. Enligt nya bestämmelser får de inte längre något stöd eftersom för stor del av medlemmarna är män. För att få stöd får maximalt 20% av medlemmarna vara män, Haro är helt enkelt för jämställda med 40% manliga medlemmar. www.haro.se /Majken Håller med, intressant. Dumt med siffrorna, borde väl var 50-50 om det ska va jämnställt.. Eller tänker ja snett nu?
Dreamtones Postat 31 maj 2006 Postat 31 maj 2006 Jag förstår bara inte hur ni kan (som jag uppfattar det) påstå att vissa har biologiska förutsättningar för att utveckla ett intresse för ljudteknik! Tja, det skulle ju förklara varför jag och mina två bröder alla jobbar med ljudteknik. 😆 Eller så är det för att ni har samma uppfostran och förutsättningar? 😆 Olika smilies gör ganska mkt för budskapet märkte ja nu 🙂
Majken Postat 31 maj 2006 Postat 31 maj 2006 Jag vill inte bli osams med någon, och om ni tycker att jag har kastat paj ber jag om ursäkt! Jag förstår bara inte hur ni kan (som jag uppfattar det) påstå att vissa har biologiska förutsättningar för att utveckla ett intresse för ljudteknik! Haha, jag trivs med hetsiga debatter, speciellt med personer man respekterar och gillar. Så du behöver inte oroa dig Men att man skulle vara intresserad av ljudteknik för att man har ett visst kön tror inte jag heller. Däremot tror jag att biologiska förutsättningar påverkar vilka intressen man får. Som ett exempel kan man se sexualdriften som kommer först när hormoner börjar utsöndras i kroppen under uppväxten. På samma sätt tror jag även att det kan vara inom andra områden, uppenbara saker kan vara att muskelmassa leder till att män i större omsträckning sysslar med kraftsport, våldsammare sporter. Men jag tror också att det finns områden där det inte i dagsläget är lika tydligt. Tanken med en manlig och kvinnlig hjärna är intressant där män är anpassade för systemtänkande medan kvinnor är bättre på empati och känslor. Rent generellt måste jag säga att det stämmer ganska bra in på personer i min omgivning. Sedan kan man ju alltid resonera att det är något vi blivit ilurade under uppväxten. Men det är väl här våra åsikter går isär. Jag tror att det finns tydliga skillnader mellan män och kvinnor som sedan förstärks av sociala strukturer. /Majken
mornel Postat 31 maj 2006 Postat 31 maj 2006 Sedan kan man ju alltid resonera att det är något vi blivit ilurade under uppväxten. Men det är väl här våra åsikter går isär. Jag tror att det finns tydliga skillnader mellan män och kvinnor som sedan förstärks av sociala strukturer. Japp, det är här våra åsikter går isär. Jag tror att skillnaderna, om det finns några skillnader alls, är mycket, mycket små. Och sen har vi liksom kört fast. Kricke: vad är det för program du pratar om som går på söndag?
mornel Postat 31 maj 2006 Postat 31 maj 2006 Usch vad söt du är Mornel, du ska få en stor kram på kubb-matchen - trots att du är kille /Majken Jag lovar att krama tillbaka! Jag vill inte bli osams med någon, och om ni tycker att jag har kastat paj ber jag om ursäkt! Jag förstår bara inte hur ni kan (som jag uppfattar det) påstå att vissa har biologiska förutsättningar för att utveckla ett intresse för ljudteknik! Edit: KRAM! Nä det är ingen fara på det viset för min del. Får jag ersätta biologiska förutsättningar med psykologiska förutsättningar? Vet inte om det är någon större skillnad, men det låter lite bättre. Jag är inte 100% övertygad om det, men jag tror på det. Vad menar du med psykologiska förutsättningar?
mornel Postat 31 maj 2006 Postat 31 maj 2006 Jag förstår bara inte hur ni kan (som jag uppfattar det) påstå att vissa har biologiska förutsättningar för att utveckla ett intresse för ljudteknik! Tja, det skulle ju förklara varför jag och mina två bröder alla jobbar med ljudteknik. 😆 Eller så är det för att ni har samma uppfostran och förutsättningar? 😆 Olika smilies gör ganska mkt för budskapet märkte ja nu 🙂 Inte bara ganska mycket. Jag tror att den här tråden mår bra av lite smileys. Var är Overkill när man behöver honom?
Dreamtones Postat 31 maj 2006 Postat 31 maj 2006 Usch vad söt du är Mornel, du ska få en stor kram på kubb-matchen - trots att du är kille 🙂 /Majken 🙂 Jag lovar att krama tillbaka! Jag vill inte bli osams med någon, och om ni tycker att jag har kastat paj ber jag om ursäkt! Jag förstår bara inte hur ni kan (som jag uppfattar det) påstå att vissa har biologiska förutsättningar för att utveckla ett intresse för ljudteknik! Edit: KRAM! Nä det är ingen fara på det viset för min del. Får jag ersätta biologiska förutsättningar med psykologiska förutsättningar? Vet inte om det är någon större skillnad, men det låter lite bättre. Jag är inte 100% övertygad om det, men jag tror på det. Vad menar du med psykologiska förutsättningar? Att det sitter i hjärnan...
Dreamtones Postat 31 maj 2006 Postat 31 maj 2006 (redigerat) Japp, det är här våra åsikter går isär. Jag tror att skillnaderna, om det finns några skillnader alls, är mycket, mycket små. Och sen har vi liksom kört fast. 🙂 Känns ändå som vi kommit fram till saker, att det är mer än bara fysiska skillnader t ex som många inte trodde i början av tråden. Även om det inte medges att skillnaderna påverkar intressen som ljudteknik. 🙂 Så vi fick kanske inte helt svar på frågorna här nu... Kricke: vad är det för program du pratar om som går på söndag? Ett program som förhoppningsvis svarar på våra frågor. Jag trodde du läste varenda inlägg. Men då missade du nog Majkens inlägg längre bak. Men länk till info om programmet i alla fall: http://www3.ur.se/vetenskap/templates/Program____16804.aspx Redigerat 31 maj 2006 av Kricke
Light Head Postat 1 juni 2006 Postat 1 juni 2006 Känns fint att se/läsa att mornel har veknat lite, han har nästan börjat "erkänna" att det faktiskt finns en skillnad som kan vara upphov till att killar gillar latencyfrågor och tjejer älskar rosa klänningar. En klapp på axeln till dig Mornel! Du har inte förtjänat någon kram ännu! ;-) Jag tror att genom förnekande, eller vad jag skall kalla det, kommer feministernas strävan mot jämnlikhet att till slut få så mycket slagsida att det kommer att vara sämre än vad det varit på länge länge (om man vill att båda könen skall syssla med samma saker, göra lumpen, vara hemma med barnen, lika lön, jämn fördelning med beslutsfattare o.s.v.)
android Postat 1 juni 2006 Postat 1 juni 2006 (redigerat) Det handlar om att jämföra en egenskap i taget, inte först gruppera in folk efter en egenskap och sedan försöka dra slutsatser om andra saker utifrån det... Men det var ju precis det du gjorde, du grupperade in dem i män och kvinnor efter egenskapen kön där du sedan pratade om att skillnader kan vara större mellan individerna än grupperna. Och då antar jag att du inte pratar om kön utan någon annan egenskap? Ah, hårklyverier...? 😛 Jag delade in kvinnor och män som två olika grupper, och sedan delade jag inte varje grupp utifrån nån egenskap (hårfärg) och försöker sedan se om det är nån skillnad mellan grupperna när det gäller just den egenskapen. Jag tolkade dig som att du delar först in det i kvinnor och män, och sedan efter hårfärg, och sedan försöker du dra slutsatser om en annan variabel utifrån det......?? 😄 Jaja, strunt samma, tror inte egentligen att vi är oense om det här, vi pratar nog bara förbi varandra. Min poäng med statistiken var som sagt bara att försöka visa att om variationen MELLAN två grupper är MINDRE än variationen INOM varje grupp, så blir det väldigt svårt att säga att säga att det är nån skillnad MELLAN grupperna... Just DET är ingen tolkningsfråga eller nåt jag tror, det är så!! 🙂 Redigerat 1 juni 2006 av android
android Postat 1 juni 2006 Postat 1 juni 2006 I denna tid av klarspråk, så vet jag inte om jag varit så jättetydlig med mina åsikter i den här tråden... Har nog mest bara kommenterat konstig logik och vetenskapliga grejer, tror jag. Men jag ligger nog nånstans i närheten av det Mornel har sagt: Jag tror att det sociala (uppfostran och hur samhället i stort är uppbyggt) är mycket viktigare än det biologiska när det gäller hur en människa formas. Och mycket bygger på den "slutsats" jag just avslutade med i förra inlägget...
Majken Postat 1 juni 2006 Postat 1 juni 2006 Min poäng med statistiken var som sagt bara att försöka visa att om variationen MELLAN två grupper är MINDRE än variationen INOM varje grupp, så blir det väldigt svårt att säga att säga att det är nån skillnad MELLAN grupperna... Just DET är ingen tolkningsfråga eller nåt jag tror, det är så!! Och det håller jag helt med dig om! Det jag menade var bara att variationen mellan individer i detta fall inte var större eftersom antalet flickor var mindre än antalet pojkar. Sedan har ju diskussionen gått iväg till ett bråddjup i politik, psykologi och filosofi där det är svårt att veta vad nån egentligen tycker och tror. Nåja, rolig diksussion är det ju åtminstone 😄 /Majken
android Postat 1 juni 2006 Postat 1 juni 2006 Ah, så du har alltså hela tiden på nåt sätt haft trådens grundfråga i bakhuvudet... Den har nog alla andra släppt för länge sedan... 😛😄
Florian le Sage Postat 1 juni 2006 Postat 1 juni 2006 så odisciplinerat av dessa dissidenter / subversiva element då tycker jag...
debbie Postat 1 juni 2006 Postat 1 juni 2006 Jag tror att genom förnekande, eller vad jag skall kalla det, kommer feministernas strävan mot jämnlikhet att till slut få så mycket slagsida att det kommer att vara sämre än vad det varit på länge länge (om man vill att båda könen skall syssla med samma saker, göra lumpen, vara hemma med barnen, lika lön, jämn fördelning med beslutsfattare o.s.v.) personligen tycker jag inte det är viktigt att det är jämn könsfördelning vare sig här eller på olika jobb o.s.v. Det viktiga är att människor har så stor möjlighet som möjligt att själva kunna välja vad de vill göra med sina liv. Oavsett om de anses ha goda förutsättningar för sin val av biologisk eller social grund.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.