Jump to content
Annons

Jag är:  

252 röster

1. 1. Jag är:

• Tjej
      18
    • Kille
      229

Recommended Posts

Postat
Du förstod inte vad Pico menade? Allvarligt?

Läs igenom hela länken. Den handlar om ett hyggligt känt rättsfall kring en FÖRELÄSNING som bestod av SKIT och OSANNING. Ett jävligt bra exempel på just det du efterfrågade.

Är du allvarlig när du menar att Dalhström kommer få samma öde? Då är det ju i så fall antingen det, eller att hon helt enkelt har rätt. Med tanke på exemplet Pico tog, så bekräftar det bara att det inte händer så ofta. Alltså kan man förutsätta att föreläsningar är sanning - såvida inget nytt dyker upp som pekar på något annat.

Nja, det där bekräftar enbart att det lite då och då förekommer föreläsningar där felaktigheter/osanningar/skitsnack framställs som sanning.

Jag har faktiskt själv bidragit till spridning av falsk information när jag höll en föreläsning på ett universitet för ett tag sedan. 😄 Jag kom dock på att jag sagt fel och rättade mig vid ett senare tillfälle... 😄

Och jag kan lova dig att jag bevittnat och hört om ett antal mer eller mindre förvirrade och/eller idiotiska föreläsare under mina år inom universitetsvärlden.

Annons
  • Svar 966
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat
PS. Jag ser fram emot svaret på Vallhagens senaste inlägg. Var precis på vippen att skriva nåt liknande...

Jag kan svara: Kricke är född i Juni 1983 och är alltså 22 år gammal och han pluggar för närvarande på högskolenivå om jag inte misstar mig, tror att han har nämnt det tidigare i tråden.

Oj.... 😄

Postat (redigerat)

Man kan inte såga all klinisk forskning om könshormoner. Det är hormonerna som bestämmer vilket kön vi föds till i livmodern , det är östrogen eller testosteron som i stor utsträckning bestämmer hur vår fysiska kropp ser ut.

Ges östrogen till en man så utvecklar han bröst och kroppsbehåringen växer långsammare bl.a. En kvinna som ges testosteron får mörkare röst , antydan till skäggväxt. Gud vet vad i.s.f. också händer med den psykiska makeupen samtidigt.

Det är verkligen inga nyheter, det är belagt.

Däremot verkar det finnas en hel industri med desinformation som syftar till att driva rätt så häpnadsväckande teser (t.ex. Män är från Mars, Kvinnor från Venus) som faktiskt funkar rätt bra i sina förenklade okritiska resonemang, många vill veta vart skåpet skall stå.

Och då blir det ju uppenbart att forskare, som den här nevrobiologen, kommer ut med sådana hårda fakta ; plattbröstade kvinnor är bättre på matte än deras yppigare systrar - Som är en tacksam dogm att användas i dagens debatter om manligt och kvinnligt, som jag tycker f.ö. har fått en beteendevetenskaplig slagsida.

Vi får svar som vi ropar. Det verkar finnas ett behov att veta hur man kan bete sig som man eller kvinna. Men det är ju bara på ytan beteendet finns,

Självkänsla är opersonlig och okränkbar. Jag vågar påstå att man har blandat ihop begreppen. Beteendet är inte människan, men för rätt många är hela identiteten parat med utseende,beteende och framgång och lycka.

Redigerat av Kill All Autotuner
Postat
Flickor har historiskt sett ansetts som totalt förtappade om de ägnat sig åt sporter eller överhuvudtaget gjort annat än skött hus och hem (om de var fattiga) eller gått runt i fina klänningar och varit "prydliga" (om de var rika).

Oj! Djärvt påstående, hur långt tillbaka är historiskt sett? 200-300 år? 😄

/Majken

Postat
Flickor har historiskt sett ansetts som totalt förtappade om de ägnat sig åt sporter eller överhuvudtaget gjort annat än skött hus och hem (om de var fattiga) eller gått runt i fina klänningar och varit "prydliga" (om de var rika).

Oj! Djärvt påstående, hur långt tillbaka är historiskt sett? 200-300 år? 😳

Jo, det var nåt åt det hållet jag tänkte på faktiskt...

Hur länge det sedan pågått/pågår kan väl diskuteras, men till viss del är det ju som debbie säger faktiskt så fortfarande. Vad brukar folk t.ex. säga om tjejer som spelar fotboll...?

Postat
majken: så ser det väl fortfarande ut på många ställen

Och på många ställen ser det inte alls ut så..

Men, nej det var inte så jag menade. "Historiskt sett" är ganska vagt eftersom det kan röra sig om flera tusen år tillbaka. Och så långt tillbaka kan ingen säga någonting med säkerhet. Däremot skulle man nästan kunna påstå att det efter kristendomen i Sverige sett ut på ett visst sätt.

I andra tider med andra religioner och kulturer bör könsrollerna ha sett helt annorlunda ut. I asatron fanns gudar av bägge könen och tittar man riktigt långt tillbaka på den minoiska kulturen så finns bilder som visar kvinnliga regenter eller präster som leder folket. Dessutom tror man att minoerna var en fredlig kultur vilket får ses som ovanligt.

Den upplysta människan är ett kort kapitel i människans historia. Hur vi levt långt tillbaka i tiden går det bara att göra grova generaliseringar och gissningar kring. Att sedan sentida böcker och filmer som Grottbjörnens Folk spätt på myten om att män sedan stenåldern haft kvinnor som ägodelar får väl bara ses som ytterst tragiskt.

/Majken

Postat

bara för att besserschmittra lite, det är skillnad på historia och förhistoria. Det kan alltså inte röra sig om flera tusen år tillbaka, i sverige t.ex. Den minoiska kulturen tillhör förhistoria, inte historia.

Det som räknas till historia är det som inte är arkeologi, d.v.s där vi har skriftliga källor och helt enkelt får en tydligare bild med mindre gissningar.

Postat
I andra tider med andra religioner och kulturer bör könsrollerna ha sett helt annorlunda ut. I asatron fanns gudar av bägge könen och tittar man riktigt långt tillbaka på den minoiska kulturen så finns bilder som visar kvinnliga regenter eller präster som leder folket. Dessutom tror man att minoerna var en fredlig kultur vilket får ses som ovanligt.

Konstigt, enligt den litteratur jag läst har man inga bevis för att något matriarkat någonsin skulle ha existerat.

Att jämföra med historien är dock komplicerat, bara för att något har sett ut på ett visst sätt tidigare betyder inte att det ska fortsätta göra det. Det finns lika mycket fog idag för att vi ska uppfostra flickor och pojkar olika som det gör för att vi ska tro att man ramlar över kanten av jorden om man seglar för långt västerut.

Postat
Man kan inte såga all klinisk forskning om könshormoner. Det är hormonerna som bestämmer vilket kön vi föds till i livmodern , det är östrogen eller testosteron som i stor utsträckning bestämmer hur vår fysiska kropp ser ut.

Ges östrogen till en man så utvecklar han bröst och kroppsbehåringen växer långsammare bl.a. En kvinna som ges testosteron får mörkare röst , antydan till skäggväxt. Gud vet vad i.s.f. också händer med den psykiska makeupen samtidigt.

Det är verkligen inga nyheter, det är belagt.

Visst är det bevisat att män får bröst om de matas med östrogen. Jag känner emellertid inte till någon forskning som visar att östrogen fått pojkar att tycka om rosa och dockor. Där blir forskningen ytterst komplicerad; en man som opererar sig till kvinna gör det förmodligen inte för att få bröst, utan för att få känna sig som en "kvinna" - inte det biologiska könet, utan det kvinnliga genuset.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Postat
damn it mornel, ja tror tamefan vi har samma uppfattning i denna fråga, sweet!!! 🙂

Tja, vi representerar väl ingen helt ovanlig ståndpunkt i frågan, men det är alltid soft med människor som delar ens åsikter. 😆

Postat

Mornel: Vart i mitt inlägg läste du något om ett matriarkat? Det jag pratade om var att samhället som det ser ut idag färgas av den kultur och religion vi har vilket innebär att samhället säkerligen sett helt annorlunda ut i andra tider. Både till det bättre och det sämre inom flera olika områden.

Om du sedan vill diskutera matriarkat så gärna det. Själv tycker jag dock att ordet bara blir begränsat och korkat eftersom det saknar en tydlig definition och utgår från att samhället är ett patriarkat. Alltså skulle matriarkat vara någon sorts motsatssamhälle. Men om man tar sig an tydliga definitioner av matriarkat så har det funnits och finns än idag. Ett exempel är Minangkabau i Indonesien som lustigt nog tillhör islam.

Vad gäller hormoner och beteende så är väl problemet att man skulle behöva ge östrogen direkt vid graviditeten för att vara säker på att beteendet inte är något som påverkas av hormoner redan innan man är född. Minns jag rätt så är det väl dessutom så att just pojkar utvecklar stora mängder testosteron väldigt tidigt som det fortfarande är oklart vilken funktion det har.

/Majken

Postat

Mornel,, antar att du inte känner till något experiment där man testat att ge en man kvinnligt könshormon under hela uppväxten, från födelsen och till vuxen ålder, eller gör du?

Jag har fortsatt att följa inläggen här, och de fortsätter att vara mer eller mindre dominerade av personer som verkligen inte är annat än typiska för sitt kön och det förmodat inlärda och påtvingade beteendet som de hej vilt hävdar är just inlärt....

Postat (redigerat)
Mornel,, antar att du inte känner till något experiment där man testat att ge en man kvinnligt könshormon under hela uppväxten, från födelsen och till vuxen ålder, eller gör du?

Nej, det gör jag inte. Min poäng var dock inte att ett sådant experiment inte skulle uppvisa något resultat, utan att det blir svårt att mäta därför att just experimentets natur förmodligen gör att människor behandlar den här personen annorlunda. Eller missförstår vi varandra?

Jag har fortsatt att följa inläggen här, och de fortsätter att vara mer eller mindre dominerade av personer som verkligen inte är annat än typiska för sitt kön och det förmodat inlärda och påtvingade beteendet som de hej vilt hävdar är just inlärt....

Vad menar du?

Edit: fixade en felaktig quote.

Redigerat av mornel
Postat

oj, det var ett spännande påstående, kan du inte utveckla det?

och oavsett varför vi beter oss som vi gör så slipper man så klart inte undan bara för att man är av den ena eller andra åsikten.

Postat

Konstigt, enligt den litteratur jag läst har man inga bevis för att något matriarkat någonsin skulle ha existerat.

Att jämföra med historien är dock komplicerat, bara för att något har sett ut på ett visst sätt tidigare betyder inte att det ska fortsätta göra det. Det finns lika mycket fog idag för att vi ska uppfostra flickor och pojkar olika som det gör för att vi ska tro att man ramlar över kanten av jorden om man seglar för långt västerut.

bara för att mästra lite...historien upprepar sig ALLTID!

😕

Postat
PS. Jag ser fram emot svaret på Vallhagens senaste inlägg. Var precis på vippen att skriva nåt liknande...

Jag kan svara: Kricke är född i Juni 1983 och är alltså 22 år gammal och han pluggar för närvarande på högskolenivå om jag inte misstar mig, tror att han har nämnt det tidigare i tråden.

Hoppla. Då kanske jag har gjort bort mig. Eller nån annan.

Jaja... jag har klämt in ett par inlägg, och förhoppningsvis sagt nånting vettigt.

Jag lämnar diskussionen tills vidare. Tråden lär väl rulla på ...

tjing

Bengan

Postat

Nej, det gör jag inte. Min poäng var dock inte att ett sådant experiment inte skulle uppvisa något resultat, utan att det blir svårt att mäta därför att just experimentets natur förmodligen gör att människor behandlar den här personen annorlunda. Eller missförstår vi varandra?

Vad menar du?

Edit: fixade en felaktig quote.

Vi missförstår nog inte varandra, kan tänka mig att du inte hängde med bara...

"Testosteronstinna" utfall och angrepp utföres gladeligen kors och tvärs. (Blev det tydligare?)

Sedan några frågor som jag tror jag ställt tidigare.

Varför kan vi inte acceptera att det är en skillnad mellan könen?

Varför inte bekämpa orättvisan i stället för att bevisa den?

En tanke borde väl då vara ungefär såhär: "Det är fysiska och psykiska skillnader mellan könen, men hur skall jag göra för att ingen skall bli orättvist behandlad?"

Postat

Varför kan vi inte bara skapa två länder. I ett land bor kvinnorna och i andra landet bor männen. Sedan när dom ska ha sex så kan dom ha ett eget land för det. Till exempel grönland...

Haha bra idé va? Då har man väl löst alla problemen?

😮:rolleyes:😮

Postat

lighthead:

orättvisan mellan könen försöker väl ganska många bekämpa, oavsett olikheter eller ej. det är en annan fråga.

men många orättvisor uppstår ur tanken att det är en grundläggande skillnad mellan könen.

en rimligare tanke tycker jag är: "hur skall jag göra för att ingen skall bli orättvist behandlad?"

"Varför kan vi inte acceptera att det är en skillnad mellan könen?"

ja det är väl inga problem för de flesta tydligen.

Postat
Varför kan vi inte acceptera att det är en skillnad mellan könen?

Varför inte bekämpa orättvisan i stället för att bevisa den?

För att kunna bekämpa den måste alla först vara medvetna om att den existerar. Kricke har ju bland annat tidigare uttryckt i den här tråden att anledningen till att män har högre löner är för att män är bättre på att löneförhandla och ser till att de får högre löner.

Det är svårt att bekämpa rasism om alla är rasister, om du ursäktar analogin.

Postat
Varför kan vi inte bara skapa två länder. I ett land bor kvinnorna och i andra landet bor männen. Sedan när dom ska ha sex så kan dom ha ett eget land för det. Till exempel grönland...

Så är det ju redan. Fast planeter istället för städer. Män är från Mars, kvinnor är från Venus, och så ses vi här på jorden för att sätta på varandra. ☺️

Postat

Så är det ju redan. Fast planeter istället för städer. Män är från Mars, kvinnor är från Venus, och så ses vi här på jorden för att sätta på varandra. ☺️

Med tanke på hur mycket tid jag spenderar här på jorden så börjar jag undra om jag inte är sexmissbrukare...

Postat

Så är det ju redan. Fast planeter istället för städer. Män är från Mars, kvinnor är från Venus, och så ses vi här på jorden för att sätta på varandra. 😲

Med tanke på hur mycket tid jag spenderar här på jorden så börjar jag undra om jag inte är sexmissbrukare...

☺️

Postat (redigerat)
Vänta lite nu:

Du har aldrig satt din fot på ett universitet, right? Ditt sätt att hantera begreppen "universitet" och "föreläsning" som nånsorts totalfacit på livet, universum och allting tyder liksom på det.

Nej men jag tror mer på universitet än några på det här forumet.

Det har genom historien sagts otroligt mycket dumt från föreläsningsstolar, det har skrivits korkade avhandlingar och (populär-)vetenskapsmagasin har presenterat hårresande korkade slutsatser.

Det är skillnad på att säga fel under en föresläsning, och att bedriva en föreläsning på felaktiga fakta. Slutsatsen som denna föreläsning handlade om har ju dragits av forskare. Om den är felaktig lär ju bevisas senare då antar jag... Men tills vidare ska vi utgå ifrån att det är falskt?

Du är? 17 år? Gymnasieelev?

Var fick du det ifrån?

Alltså; man FÅR vara ung, bestämd och naiv så du har ockå en plats i herrens hage; men du försöker driva en diskussion på en nivå som du inte har koll på. Och det blir bara dumt.

Har du själv koll då? Vad nu definitionen på "koll" är i detta fall...

Redigerat av Kricke
Postat

Dalhström menar ju att vi är bra på olika saker. Undantag bekräftar regeln.

Förstår inte din sista poäng, är det inte bra med forskning? Likheter mellan könen är också intressant, men man kan ju rada upp flera exempel där. Det är redan bevisat utan att behöva forska om man säger så.

jamen att det ska va så svårt...alla är väl bra på olika saker. spår hon i händer också eller??

Ja kör ännu en liknelse, män är genomsnittligt större än kvinnor, men det finns väldigt många kvinnor som är större än män.

Förstår du??

Jo, det är bra med forskning. eeh...

Hänger inte med alls nu... Jag är trög, men inte dum.

Postat

Tror du inte att sånt satt sina spår?

Om du är för teorin att uppväxten präglar allt så är detta ett ganska motsägelsefullt argument. Om en flicka föds idag och ville syssla med någon sport så skulle hon definitivt inte anses som förtappad.

Har du ens varit i närheten av nån ridskola och sett nån internationell hästtävling??

Det ÄR så att minst 90% av de som går på ridskola är flickor, medans eliten när det gäller t.ex. hästhoppning till största delen består män.

Är inte insatt i hur det där systemet fungerar. Men ridskola behöver väl kanske inte nödvändigtvis innebära hästhoppning.

Heh, är det alltså så att pojkar rent fysiologiskt inte kan bli lika viga som flickor och därför inte ägnar sig åt balett....?? Hur har du kommit fram till det?

Jag kan lova dig att med rätt träning redan från början så kan alla bli lika viga. Antar att du drar dina slutsatser utifrån stelbenta fotbollsspelare, men om du istället tittade på friidrottare (som insett vikten av smidighetsträning) så skulle du se att könsskillnaderna när det gäller vighet är minimala. Ja, och annars kan du ju också titta på manliga balettdansörer eller gymnaster...

Nej jag tror flickor har större förutsättningar att bli viga än pojkar. Om inte annat så krävs det ett intresse för det.

Okej.. intressant..

Postat

Det stämmer.

Förstår inte vad det har för relevans dock.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.