android Postat 28 april 2006 Postat 28 april 2006 (redigerat) Nja, vadå "bättre på att ta hand om barn", bättre på att diska och städa också eller 😆?Bättre på att ta hand bebisar är det ju helt självklart* att kvinnan är, därefter börjar det nog skifta hej villt beroende på vem kvinnan/mannen är! * Och den som säger emot det har aldrig sett en vilt gråtande bebis gå ifrån pappan och tystna direkt hos mamman 😛! Heh, jag har även sett det motsatta hända vid ett flertal tillfällen...! 😄 Edit: Oj, den här tråden var myyyycket längre än jag trodde! Sorry om jag drog upp gamla grejer igen. Redigerat 28 april 2006 av android
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 28 april 2006 Postat 28 april 2006 Nänä du,,, tänker inte definiera vad jag tycker, det är allt för lätt att bli påhoppad då, som du vet... Anledning till att jag sade ifrån vid något av dina första inlägg i tråden var just att jag tyckte att inlägget var hemskt. Men du har ju förklarat att du var ironisk och sarkastisk. Något som jag kanske inte tycker tillför något i en sansad debatt. Men du har såklart rätt att säga vad du vill. Så även jag. Och fastän jag och Kricke knappast håller med varandra förstår jag att han tycker som han gör och det är klart att jag respekterar det. Jag svarar på många av inläggen därför att det verkar som att det finns många som har tänkt på problemen på samma sätt som jag innan. Och just det här är en viktig sak för mig. Inte för att jag själv far illa av könsroller, jag är ju man och priviligerad, utan därför att jag tycker det är en orättvisa som är hemsk. Men som jag sa innan, jag värderar ingen som inte tycker som jag såklart. Fortsätt prata 😆 ja, men hur gör du? Det lät inte speciellt konkret, att "agera medvetet" säger liksom ingenting! Jo. Det säger en hel del och jag tycker det hedrar Mornel att tänka så. Är du lärare? T.ex kan man prata om homosexualitet i klassrummet. Det är fortfarande väldigt laddat med homosexuella föräldrar eller något annat som bryter mot kärnfamiljen. Eller om elever är osäkra på sin egen sexualitet. Jag hoppas jag har fel men jag tror det är mycket osäkerhet förknippat med det i skolåldern. Vidare tycker jag det är viktigt att låta tjejjer ta lika mycket plats som killar.. för dom som vill det, såklart. Och visst är det lika viktigt att låta killar som inte får mycket plats också få det - men generellt tror jag att det är tjejjer som lärt sig att inte ta plats. Konkreta problem är såklart svårt därför att det är så svårt att se vad som är ett resultat av könsroller - känner jag mig dålig tillsammans med de här grabbarna när vi ska repa för att jag är tjej och uppfostrad så? Väljer jag att knipa ihop över mina känslor när jag blivit sårad därför att jag är uppfostrad som en hård o manlig smålänning? Om ni inte tycker att något av det här är ett problem så släpp bara diskussionen. Får jag samtidigt be om lite förståelse för dem inklusive mig själv som tycker det här är väldigt viktigt? Konkret tycker jag att det finns saker att göra: Mer resurser till forskning om hur pojkar och flickor behandlas utifrån kön av dagispersonal och grundskolepersonal.Hur dagispersonal och lärare/lärarinnor behandlar våra barn spelar definitivt roll Översyn av reglerna kring barnreklam. Något mer könssegregerat än barnreklam får man leta efter.
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 28 april 2006 Postat 28 april 2006 Skönt att Mornel hållit ställningarna under morgonen och dagen 😆 . haha. PM:ade mornel inatt när jag blev för trött. "Du tar skiftet i genustråden nu, ok?" 😛
Johan Royen Postat 28 april 2006 Postat 28 april 2006 Appropå könsroller som en produkt av samhället vs könsroller som helt eller delvis medfödda är John Moneys mycket inhumana forskning ett exempel där det senare verkar vara fallet. De som sett exempelvis BBCs dokumentär om David Reimer vet vad det handlar om. I korthet handlar det om en pojke (Reimer) vars penis skars av under en misslyckad omskärning. Dr John Money, psykolog och sexolog, föreslog att det bästa vore om pojken genomgick ett könsbyte vid tidig ålder, i enlighet med hans teori om att människans uppfattning om det egna könet är flytande upp till en viss ålder. Experimentet misslyckades dock - trots att David Reimer aldrig fick veta att han fötts som pojke och uppfostrades som flicka återföll han alltid till ett typiskt maskulint beteendemönster. Detta mer än antyder att könsroller inte enbart är en produkt av samhället.
Emil Postat 28 april 2006 Postat 28 april 2006 Skönt att Mornel hållit ställningarna under morgonen och dagen 😄 . haha. PM:ade mornel inatt när jag blev för trött. "Du tar skiftet i genustråden nu, ok?" 🙂 😆😛😄
Light Head Postat 28 april 2006 Postat 28 april 2006 Mornel gick nog av sitt skift som ställningstagare,, oj, ställningshållare, för det kom ju inget svar på min fråga. Men en sak som jag tycker skiner igenom i denna tråd som förövrigt är väldigt intressant! är att alla som hävdar att de kämpar för kvinnornas jämnlikhet samtliga är så attans aggresiva. Varför är ni det? Ni som nu är så kunniga, rättare sagt, ni framhäver er som kunnande. Vad är det som får kvinnor att vilja bli VD?
joachime Postat 28 april 2006 Postat 28 april 2006 Vad är det som får kvinnor att vilja bli VD? 🙂 Vilka frågor du kommer med! Varför vill man bli VD? Kanske attraheras man av jobbets innehåll, eller dom sociala relationer det medför att vara VD. Kanske tycker man att löneläget lockar. Vad tror du? 🙂
Light Head Postat 28 april 2006 Postat 28 april 2006 Jag var tvungen att gå tillbaka och kolla så att jag verkligen inte sagt något fel, och finner inte att så skulle vara fallet. Maxmaxmax och Mornel som verkligen är på hugget, det är mycket bättre om ni lägger ert krut på att övertyga de som behöver övertygas! Såg något om lärare,,, förstod inte riktigt vad det hade med saken att göra? Men om det handlade om att förmedla ett öppet budskap, för att uppmuntra frihet och tänkande individer. Det ser jag som en självklarhet!
Light Head Postat 28 april 2006 Postat 28 april 2006 Vad är det som får kvinnor att vilja bli VD? 🙂 Vilka frågor du kommer med! Varför vill man bli VD? Kanske attraheras man av jobbets innehåll, eller dom sociala relationer det medför att vara VD. Kanske tycker man att löneläget lockar. Vad tror du? 🙂 Eftersom det inte finns så många kvinnliga VD,, är det männen som hindrar dem? Är det kvinnorna själva? Eller är det en arbetsuppgift som i grunden inte attraherar så många kvinnor?
joachime Postat 28 april 2006 Postat 28 april 2006 Eftersom det inte finns så många kvinnliga VD,, är det männen som hindrar dem? Är det kvinnorna själva? Eller är det en arbetsuppgift som i grunden inte attraherar så många kvinnor? När du säger kön, menar du då biologiskt eller socialt format kön? Jag tror att de föreställningar och förväntningar man har om/av en VD stämmer bättre överens med föreställningarna och förväntningarna man har om/av mannen. Då pratar jag alltså genus, inte biologiskt kön. Jag tror de biologiska skillnaderna mellan man och kvinna är betydelselöst små om man pratar yrkeskompetens.
mornel Postat 28 april 2006 Postat 28 april 2006 ja, men hur gör du? Det lät inte speciellt konkret, att "agera medvetet" säger liksom ingenting! Jo. Det säger en hel del och jag tycker det hedrar Mornel att tänka så. Är du lärare? T.ex kan man prata om homosexualitet i klassrummet. Det är fortfarande väldigt laddat med homosexuella föräldrar eller något annat som bryter mot kärnfamiljen. Eller om elever är osäkra på sin egen sexualitet. Jag hoppas jag har fel men jag tror det är mycket osäkerhet förknippat med det i skolåldern. Vidare tycker jag det är viktigt att låta tjejjer ta lika mycket plats som killar.. för dom som vill det, såklart. Och visst är det lika viktigt att låta killar som inte får mycket plats också få det - men generellt tror jag att det är tjejjer som lärt sig att inte ta plats. Jag vikarierar bara, därför formulerade jag det som jag gjorde. Fördomar i skolan är väldigt svåra över huvud taget att tampas med, för många barn finns bara svart och vitt.
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 28 april 2006 Postat 28 april 2006 (redigerat) Mornel gick nog av sitt skift som ställningstagare,, oj, ställningshållare, för det kom ju inget svar på min fråga. Men en sak som jag tycker skiner igenom i denna tråd som förövrigt är väldigt intressant! är att alla som hävdar att de kämpar för kvinnornas jämnlikhet samtliga är så attans aggresiva. Varför är ni det? Ni som nu är så kunniga, rättare sagt, ni framhäver er som kunnande. Vad är det som får kvinnor att vilja bli VD? Vad är det som får kvinnor att vilja bli VD? Samma sak som får män att vilja bli VD? Eller vad tror du? Mornel gick nog av sitt skift som ställningstagare,, oj, ställningshållare, för det kom ju inget svar på min fråga.. Japp. Mitt skift nu. Du kan ju svara på mitt svar under tiden. de kämpar för kvinnornas jämnlikhet samtliga är så attans aggresiva. Varför är ni det? Jag har svarat på det innan. Det här är viktigt för mig och jag måste få reagera när jag tycker något. Du får ursäkta om du tycker att jag har gått för personligt mot dig. Men vi måste kunna diskutera och jag måste få säga "det där tycker jag är fel". EDIT: Egentligen meningslöst inlägg, men eftersom du frågade tänkte jag att det kunde vara vänligt att svara. Har ifs sagt exakt samma sak innan. Lärarinlägget tycker jag är relevant. Om inte, varför? Du bad om konkreta motiveringar om att "agera medvetet" och jag skrev sådana. Redigerat 28 april 2006 av maxmaxmax
mornel Postat 28 april 2006 Postat 28 april 2006 ja, men hur gör du? Det lät inte speciellt konkret, att "agera medvetet" säger liksom ingenting! Edit: lite tillägg bara,, Är det inte diskriminernade att särbehandla någon pga kön? Var det den här frågan du upplever att du inte fick svar på? Jag kan inte konkretisera det mer än så. Jag tror att du förstår ungefär vad jag menar, men vill ställa mig mot väggen.
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 28 april 2006 Postat 28 april 2006 Var det den här frågan du upplever att du inte fick svar på? .. och duger inte mitt svar? haha, dubbel front. Sida, vid sida musketör mornel. 🙂 Ursäkta att jag töntar mig. Men det är ju ändå fredag.
mornel Postat 28 april 2006 Postat 28 april 2006 Var det den här frågan du upplever att du inte fick svar på? .. och duger inte mitt svar? haha, dubbel front. Sida, vid sida musketör mornel. 🙂 Ursäkta att jag töntar mig. Men det är ju ändå fredag. Haha. Jag försvinner dock snart igen. Bandet kilade iväg för att köpa pizza, men snart blir det nya sångtagningar.
Light Head Postat 28 april 2006 Postat 28 april 2006 du får reagera, men när det blir personligt så är det fel, det är ju samma sak som det vi snackar om... man skall hjälpa alla att få finnas till, och de som är mest utsatta skall få stöttning,,
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 28 april 2006 Postat 28 april 2006 du får reagera, men när det blir personligt så är det fel, det är ju samma sak som det vi snackar om... man skall hjälpa alla att få finnas till, och de som är mest utsatta skall få stöttning,, Jag diskuterar gärna mitt bemötande, men det kan vi ta över PM. Och du ska inte känna något behov av att försvara dig. Vi tycker bara olika och det är ingen som har mer rätt än den andre. Och återigen, jag värderar inte dig som person. Tillbaka till sakfrågan, kanske?
Light Head Postat 28 april 2006 Postat 28 april 2006 Glädjer mig! Och jag är gärna med och diskuterar! Jag kan tänka mig att jag har ett å annat att tillföra, mest som bränsle iofs.. :-)
EkenMusiX Postat 28 april 2006 Postat 28 april 2006 hehe 😄 jag märker inte ens vem som är tjej/kille 😛
mornel Postat 28 april 2006 Postat 28 april 2006 hehe 😄 jag märker inte ens vem som är tjej/kille 😛 Spelar det någon roll?
Dreamtones Postat 28 april 2006 Postat 28 april 2006 Nä nu ska ja på semester, får ta igen det här nästa vecka...
tbruce Postat 28 april 2006 Postat 28 april 2006 Om man hade haft undervisning om genusfrågor i skolan lite mer omfattande så är jag rätt övertygad om att det hade blivit bättre. Jag tror att en stark anledning till att så många inte tycker att genusfrågorna är viktiga är att de helt enkelt inte har insett hur omfattande problemet är...
Light Head Postat 28 april 2006 Postat 28 april 2006 Kortfattat, kan någon beskriva för mig som inte är så insatt.. Vad är det för genusproblematik vi står inför? Är inte alla människor lika värda?
joachime Postat 28 april 2006 Postat 28 april 2006 Om man hade haft undervisning om genusfrågor i skolan lite mer omfattande så är jag rätt övertygad om att det hade blivit bättre. Håller med. Tycker undervisning i genusperspektiv är undermålig till och med på högskolenivå. Som det är nu får man i princip aktivt söka upp kurser som tar upp ämnet på ett tillfredställande sätt. Idealet vore att alla som jobbar med barn/ungdomar vore medvetna om genusfrågornaa. Med det menar jag att dom både har kunskap och är beredda att ta diskussion med föräldrar och barn.
android Postat 28 april 2006 Postat 28 april 2006 Idealet vore att alla som jobbar med barn/ungdomar vore medvetna om genusfrågornaa. Med det menar jag att dom både har kunskap och är beredda att ta diskussion med föräldrar och barn. Jo, det borde ju va ett krav att sånt ska ingå i barnskötar/lärarutbildningarna. Fast det "sjuka" är ju att det sitter djupare än så... Har bekanta som är väldigt medvetna när det gäller genusfrågor, och trots det har kommit på sig själva med att behandla sin son och dotter olika i vissa situationer.
joachime Postat 28 april 2006 Postat 28 april 2006 Vad är det för genusproblematik vi står inför?Är inte alla människor lika värda? Det finns mycket att säga i ämnet. Här är några problem: Empiri visar skillnader mellan könen som inte kan förklaras med biologi Många ojämlikheter könen emellan osynliggörs i samhället och i politiken, till stor del på grund av invanda mönster och traditioner För att göra något åt ojämlikheter måste man påtala dom, vilket kan verka stigmatiserande på den utsatta gruppen Könsroller hindrar människor från att se andra möjligheter, bergränsar deras möjliga utveckling Särbehandling som åtgärd mot ojämlikhet kan fungera på samhällsnivå, men behöver inte göra det på individnivå. Det går alltid att lyfta fram exempel på när en viss åtgärd motverkar sitt syfte.
tbruce Postat 28 april 2006 Postat 28 april 2006 Kortfattat, kan någon beskriva för mig som inte är så insatt.. Vad är det för genusproblematik vi står inför? Att man från spädbarnsålder pådyvlas en roll som är väldigt väldigt svår att välja bort, men som många är obekväma med, och som tar sig uttryck blandannat i ojämna löner, våld, sexuella trakasserier av olika slag med mera.
Majken Postat 28 april 2006 Postat 28 april 2006 Royen: Jag såg dokumentären och det var verkligen lite av en väckarklocka. Väldigt intressant och kanske ett bevis på att beteende till stor del har mer med kroppen än bara psyket att göra. /Majken
Signert Postat 28 april 2006 Postat 28 april 2006 Kortfattat, kan någon beskriva för mig som inte är så insatt.. Vad är det för genusproblematik vi står inför? Är inte alla människor lika värda? Rekommenderar en genomläsning av Simone de Beauvoirs "Det andra könet". Utkom för över 50 år sedan och lade grunden för väldigt mycket av det som diskuteras idag när det gäller genusfrågor. För övrigt så anser jag att det viktiga inte är huruvida det finns medfödda skillnader mellan könen eller inte, utan att alla skall beredas samma möjligheter i livet, oavsett kön. Det är väldigt lätt att se att vi redan i späd ålder begränsas av förväntningarna på hur vi skall bete oss utgående från vårt kön.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.