Jockwe Postat 25 april 2006 Dela Postat 25 april 2006 jag har mecklat runt en del med musik nu ett tag och lagt tankarna på att göra vice versa remixer. men då undrar jag. vad är grunderna för att göra en remix? jag vill ha den ganksa personlig så jag vill tillverka det mesta själv men det e svårt att klippa ut allt annat man vill ha? tex vocals, det går knappast att klippa ut sång ur en låt utan att förstöra sången när man eq:ar bort musiken.. vart får man tag på vocalsen / eller hur gör man för att plocka ut dom ur låten? vore tacksam för svar:) Kram Jocke Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 25 april 2006 Dela Postat 25 april 2006 (redigerat) Öhh. Handlar det om en "proffesionell" remix så har du fått tag i ljudfiler från orginalartisten/skivbolaget (fått uppdraget).. Man jobbar mest med orginaltagningar av sång, och spår etc.. Exempel. Du kan ladda hem kompletta spår av ljud från Nine Inch Nail (NIN) t.ex... Annars så handlar det om att ha kontakt med orginalartisten eller skivbolaget.. Ska du vara seriös med din remix så måste du alltid ha kontakt med skivbolaget/artisten innan du slutför verket.. Gör du det mest för kul och för egen skull så kan jag rekomendera att börja med ACID Pro 6 samt SoundForge 8 som audio-editor. 🥰 Har du lite stålar så kan det funkar det bra med gratisversionerna: ACID Express 5.0 samt Audacity som audio-editor också 🥰 Redigerat 25 april 2006 av hegobald Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jockwe Postat 25 april 2006 Trådstartare Dela Postat 25 april 2006 allright.. tänkte inte så långt^^ men fasen vad jobbigt allt plötsligt blev om man tänker på att man måste ta kontakt med hela faderejjan och tillåtelse.. humm får la fortsätta på vanligt musikproducering ett tag till. förresten e finns det någon som vet vart det finns bra gratis vocalsamplingar till trance/hardstyle musik?? så man slipper spela in det meseta själv. det e ganska svårt 🥰. . hade! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 25 april 2006 Dela Postat 25 april 2006 Det finns väl inga generella regler för remixande, men när jag sitter så tänker jag på några saker. Vad kan jag tillföra låten? Dvs, hur kan jag utveckla låten till något nytt, förutom att lägga mitt eget sound på den. Vidare så brukar jag klura på vad som är är kärnan i orginalet. Är det en hook? Är det en bit av en brygga eller vad? Bena ut det och utveckla den biten. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 25 april 2006 Dela Postat 25 april 2006 allright.. tänkte inte så långt^^ men fasen vad jobbigt allt plötsligt blev om man tänker på att man måste ta kontakt med hela faderejjan och tillåtelse.. humm får la fortsätta på vanligt musikproducering ett tag till. förresten e finns det någon som vet vart det finns bra gratis vocalsamplingar till trance/hardstyle musik?? så man slipper spela in det meseta själv. det e ganska svårt 🥰. . hade! Face it, så är det med den saken. men det hindrar ju dig inte från att remixa grejjer här på forumet. Fråga folk om du får remixa, och låt dem höra vad du gjort tidigare. Är det OK för alla så är det ju bara att köra igång och slipa remixöronen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Björn Olsberg Postat 25 april 2006 Dela Postat 25 april 2006 Bra tips. För fler generella tips om hur du remixar, titta i vår serie Remixskolan från i höstas. Om du inte har tidningarna, finns serien samlad i en 14-sidig pdf för en femtilapp. Direktlänk till Artikelarkivet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mutto Postat 25 april 2006 Dela Postat 25 april 2006 Att remixa är skitkul, särskilt som omväxling. Det är utvecklande, jag tycker absolut inte att du ska strunta i det bara för att det är meckigt att få tillåtelse av en artist/bolag, remixa saker du får istället! Det finns massvis av remixtävlingar på internet där alla originalspår av en låt tillhandahålls, där kan man alltid börja. Annars som Neko säger.. fråga folk! Här på forumet, kompisar som gör låtar osv., de flesta är inte så kinkiga när det handlar om en remix där den ursprunglige upphovsrättshavaren får bestämma vad som görs av remixen. Man kan även fulremixa andras grejer, om du gör det hemma för dig själv och inte publicerar det nånstans så är det ju ingen som bryr sig. Men försök att alltid ha tillåtelse, det blir roligare då. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jockwe Postat 26 april 2006 Trådstartare Dela Postat 26 april 2006 tackar för alla underbara svar!. jag har ett par tidningar jag fick av en polare. men bara del 2 av remixskolan. typiskt.. det är mest några bra typiska vocalslingor jag är ute efter när jag vill remixa. det är det svåraste jag vet iallafall. att få till bra vocals själv. men aja skall hålla utkik efter lite skojjiga grejjer man kan mekka med. //jocke Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sixties Postat 26 april 2006 Dela Postat 26 april 2006 (redigerat) vilken dag som helst startar nästa studiofestival. denna gång är temat cover/remix. där man får välja på 4 tidigare festivalvinnares låtar och göra en remix eller en helt egen cover på dem. sång, gitarr osv. kommer att finnas upplagda som separata spår på studio´s server för nedladdning så där har du chansen att få 4 låtar att remixa och glöm inte att skicka in bidrag till studiofestivalen så kan du få röster och respons på dina mixar 😄 Redigerat 26 april 2006 av sixties Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.