Torben Postat 25 april 2006 Postat 25 april 2006 Jag funtar på att köpa mig ett midikeyboard för inspelning i datorn med framförallt Reason. Jag måste köpa det på musikbörsen för jag har presentkort där. Så jag har kollat in två st som verkar trevliga och tänkte höra här vilken av dem ni tycker är bäst eller om det är nån annan som är bättre. Prisklassen ska vara max 2000kr. Dom två jag har kollat in: EVOLUTION MK449C och Klaviatur M-AUDIO Radium
Mossman Postat 25 april 2006 Postat 25 april 2006 tänkte ge dig ett annat hett tips: CME UF-serien. Prisvärda och har fått bra kritik Det enda jag vill klanka ner lite på är dess sliders, allt annat är mycket bra!
Torben Postat 25 april 2006 Trådstartare Postat 25 april 2006 Dom ser ju så häfriga ut.. Är det verkligen något att ha, det ser ut som om det itne är någon anslagskänslighet i tangenterna heller.
binary78 Postat 25 april 2006 Postat 25 april 2006 Dom ser ju så häfriga ut.. Är det verkligen något att ha, det ser ut som om det itne är någon anslagskänslighet i tangenterna heller. Jag köpte själv ett M-audio radium, men när polaren köpte ett CME UF8 så ångrade jag mig att jag inte sparade pengarna och köpte ett sånt istället. CME har grymt bra tangenter, för mig känns dom inte alls plastiga (som vissa andra keyboards kan göra). Sen är dom så robusta också. Lättmetallchassi som helt enkelt känns gediget och bra. Mitt lilla Radium 49 är en löjlig leksak i jämförelse. Nu är jag ute efter ett stagepiano istället. Både som midi-keyboard och att kunna köra live, utan nån dator eller så...har sneglat på ett Korg SP200 som hamnar ungefär i min prisklass. Det har också så grymt skönt klaviatur.
Hellpig Postat 25 april 2006 Postat 25 april 2006 Dom ser ju så häfriga ut.. Är det verkligen något att ha, det ser ut som om det itne är någon anslagskänslighet i tangenterna heller. Inte för att jag är någon keyboardist men jag tycker att de är bra. Har ett UF6 själv och är nöjd... och visst finns det anslagkänslighet. Tror till o med den största modellen har semivägda tangenter men det kan jag ha fått om bakfoten! 🥰
Torben Postat 25 april 2006 Trådstartare Postat 25 april 2006 Då var dom alltså ärliga på musikbörsen och ville inte bara kränga grejer när jag var där, för dom rekomenderade också CME!
Torben Postat 25 april 2006 Trådstartare Postat 25 april 2006 Men vad tusan är då Chunky Sequencer Transport Controls Breath Controller Input som ska finnas på CME:n... OBS det blir en 49e tangeters om jag köper.
giggsy Postat 25 april 2006 Postat 25 april 2006 Tror till o med den största modellen har semivägda tangenter men det kan jag ha fått om bakfoten! 😱 Närå, det stämmer.
ostfisk Postat 25 april 2006 Postat 25 april 2006 Men vad tusan är då Chunky Sequencer Transport Controls Breath Controller Input som ska finnas på CME:n... OBS det blir en 49e tangeters om jag köper. Chunky Sequencer Transport Controls = Knappar där du styr "transporten" i ditt sequencer program. (Play, Pause, Rec, Stop etc.) Breath Controller Input = Ingång för en breath controller = En slang som du blåser i och kan genom luftflödet styra olika saker. (Filter, volym etc.)
Pluffo Postat 25 april 2006 Postat 25 april 2006 Jag har ett UF8 och det är "fett" med skönt 😎 De mindre modellerna verkar också bra. Be att få prova i musikaffären.
Torben Postat 26 april 2006 Trådstartare Postat 26 april 2006 Okej så den smiskar både m-audio och evolution alltså?
Mossman Postat 26 april 2006 Postat 26 april 2006 YES. CME:n gar till och med aftertouch. Hur många klaviatur i den prisklassen har det? Sen är det ju alltid en fråga om tycke och smak. Prova! Jag hade en Radium innnan. CME'n slår den helt klart.
allansson Postat 26 april 2006 Postat 26 april 2006 Jag har själv ett Radium-klaviatur, och jag är ganska missnöjd med det. Tycker att det är väldigt dålig känsla i tangenterna... 😆 Går nu i tankar om att sälja det och skaffa mig något av CME istället, då de är tusen gånger bättre enligt mig.
ThomasJ Postat 26 april 2006 Postat 26 april 2006 dessutom så är ju dessa saker inte så j*** plastiga som andra i samma prisgrupp det är enligt mig en stor fet tumme uppe i det blå
Mr_Zimmerman Postat 27 april 2006 Postat 27 april 2006 Jag ville ha ett MIDI-keyboard i samma prisklass och kom på en bra lösning: Köp inte något nytt plastigt skräp, välj istället en gammal proffssynth med MIDI! Jag köpte en ENSONIQ EPS för 900 spänn, inklusive en trave disketter med balla samplingar. Den funkar perfekt och har anslagskänslighet och hela kittet!
mornel Postat 27 april 2006 Postat 27 april 2006 Radium är inte mycket att hänga i julgran, den är tråkig att spela på och dras med en pitchbend-bugg; pitchbenden rör på sig lite slumpmässigt ibland (mycket subtilt dock, men det är irriterande) utan att man rör den. Jag har själv en Evolution MK449C och trivs mycket bra, men skulle jag köpa en klaviatur idag skulle det nog bli ett från CME.
Lee Postat 27 april 2006 Postat 27 april 2006 Skall du bara programmera lite syntar går det bra med det mesta. Har ett Evolution 461 och använder det live för att köra slagdängor som "Jump" och "Final Countdown". 😄 Då fungerar även detta lilla keyboard och jag behöver inte vara speciellt orolig att någon häller öl i min "jättedyra-nya-finaste-synthen-ju". Men försök inte ens att spela piano på det, det går bara inte! Till detta använder jag ett piano. Skulle nog inte köpa ett Evolution igen. Skall man sedan köra lite mer känsliga saker till syntarna så skulle jag skaffa en gammal synth. Borde gå att få för några tusenlappar. Då får man dessutom en del skojiga ljud. Själv harvar jag på en JX8p.
android Postat 28 april 2006 Postat 28 april 2006 Tror till o med den största modellen har semivägda tangenter men det kan jag ha fått om bakfoten! 😠 Närå, det stämmer. Fast vägda tangenter är det, inte semivägda. 😠
Magnetic Postat 28 april 2006 Postat 28 april 2006 Tjena, Tycker att Roland PCR-50M är en kalas midikeyboard för slantarna. Har många rattar och knappar och en bra kvalitetskänsla över sig. Dessutom har den en bra editor som du kan programera kontrollerna med. Kan kanske va värd att kolla in... // Klas
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.