Jump to content
Annons

midikanalerns egna automation

Zyan

Recommended Posts

Jag öppnar andras midifiler i cubase och får upp en massa justeringar i main volym och expression som jag vill ändra på.

Main volym kan jag justera ganska lätt men jobbigt. Är det verkligen tänkt att man ska måla varenda nivå. Känns banalt. Vill stänga av den och använda cubase egna automation. Det räcker med velocity.

Men expression får jag inte bort, finns inget delete och om jag målar de högst upp så blir den ju på konstant. Vill bara inaktivera den.

Alltså, detta handlar inte om automation i cubase utan om midispårens controllers.

Finns det någon som klarar av detta?

Dela på andra sajter

Annons
Master Peo (oregistrerad)

När du säger att du "öppnar andras midifiler i Cubase" utgår jag ifrån att du menar, att du inte laddar in dem som en del av en cpr-fil utan importerar dem som en ren midi-fil. De variationer i volym och expression, som förekommer, måste följaktligen finnas registrerade som controller-instruktioner i själva midi-filen. Förändringarna kommer då att utföras varje gång du kör midifilen, även om du kompletterar dessa med Cubase´automation.

Jag antar att detta kan medföra att resultatet blir lite svårt att kontrollera. För att renodla det hela, vore det inte det bästa att öppna filen i List-editorn och helt enkelt radera de oönskade instruktionerna. Lätt gjort, om man filtrerar bort alla data, som är ointressanta i sammanhanget.

Peo

Dela på andra sajter

Du säger att det vore inte det bästa att öppna i list-editorn.

Antar att du menar tvärt om.

Sådär, nu har jag suttit o pillat i list editorn. Till en början fatta man inte upplägget men det börjar släppa. Mycket mer kontroll än i key editorn.

Har du något att tillägga för en nybörjare i listeditorn, något man ska tänka på?

Annars får du ha tack för hjälpen.

So Long

-Zyan

Dela på andra sajter

Master Peo (oregistrerad)

Jag uttryckte mej lite oklart, men du har förstått saken helt rätt. List-editorn kan vara lite knepig att arbeta med till en början men är ett alldeles utmärkt redskap, särskilt när man vill göra mycket exakta ingrepp i sången. T.ex om jag vill sätta en pitchbend på exakt rätt ställe på en not, gör jag det vanligtvis manuellt i List-editorn.

Problemet med List-editorn är att man kan scrolla både horisontalt och vertikalt. Plötsligt hamnar man i ett läge, där alla noterna till höger verkar ha försvunnit. Enklast får man då tillbaka rätt position genom att markera någon instruktion i listan till vänster.

Lycka till!

Peo

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.