Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag är nybörjare och vill förstå och lära mig massor om musikteori så att jag kan göra min hit och bli jätterik :-)

Skämt åsido.

Det här med kyrkotonarter...

Hur funkar det?

När används de?

När man kollar i listor så får man tex en skala i C. Då är skalan FRÅN G, G mixolydisk eller nåt.

Vilken tonart är det då? Är det fortfarande C? eller ska man tänka att det är i G då?

Använder man de olika skalorna för att man ska ha olika ackord till eller är det tvärtom?

Tacksam för alla svar eller länkar som kan förklara.

Jag spelade med ett rockband för 10år sen och de snackade om dessa skalorna hela tiden och nu när jag försöker förstå fattar jag inget...

Annons
Postat

En del av 7akorden har sygit sig in i kyrkomusiken men dim-akroden lyser med sin frånvaro då de fortfarande anses vara allt för snuskiga.

Postat
En del av 7akorden har sygit sig in i kyrkomusiken men dim-akroden lyser med sin frånvaro då de fortfarande anses vara allt för snuskiga.

Lite som religös porr?

😛

Postat

Om du tar tex C-durskalan så kallas den olika saker beroende på vilken ton du börjar på. Det är exakt samma toner i C-dur(ionisk/jonisk) som i: D-dorisk, E-frygisk, F-lydisk, G-mixolydisk, A-moll(eonisk/aeonisk), B-lokrisk(slå mig om jag skrev fel namn på nån) men beroende på vilken ackordsföljd man spelar så kan man använda lite olika skalor. Orkar inte ta nåt exempel bra just nu, det är så bra väder att jag är på väg ut genom dörren nu! Men nån annan kan säkert utveckla detta lite mera!

Postat
En del av 7akorden har sygit sig in i kyrkomusiken men dim-akroden lyser med sin frånvaro då de fortfarande anses vara allt för snuskiga.

Lite som religös porr?

😛

heh, ja typ. antar ja

Postat
Om du tar tex C-durskalan så kallas den olika saker beroende på vilken ton du börjar på. Det är exakt samma toner i C-dur(ionisk/jonisk) som i: D-dorisk, E-frygisk, F-lydisk, G-mixolydisk, A-moll(eonisk/aeonisk), B-lokrisk(slå mig om jag skrev fel namn på nån) men beroende på vilken ackordsföljd man spelar så kan man använda lite olika skalor. Orkar inte ta nåt exempel bra just nu, det är så bra väder att jag är på väg ut genom dörren nu! Men nån annan kan säkert utveckla detta lite mera!

Jag väntar till det regnar då.

Tack så länge

Postat

Grejen är att en C-skala upphör att vara en C-skala om du använder G som utgångspunkt. Då är det nämligen en helt ny skala, alltså G mixolydiskt. Det är kanske lättare att förstå om du ser alla kyrkotonarter som egna skalor i sig.

Postat (redigerat)

Ja.. det bästa är att först lära sig den rena durskalan och den rena mollskalan. Alla kyrkotonarter är ju varianter på de två. En mixolydisk är t ex en durskala med liten 7:a. Och G dur har ett korsförtecken, nämligen F# som är den sjunde tonen (GABCDEF#) om du sänker sjuan så får du (GABCDEF) som av en händelse råkar vara samma toner som C dur... och D Dorisk.. och A moll och E frygisk.. osv.

Lär dig vilka toner som är ändrade från vanliga dur moll.

Ex.

Jonisk = Ren dur

Dorisk = Moll med höjd 6:a (höjd sext)

Frygisk = Moll med sänkt 2:a (sänkt sekund)

Lydisk = Dur med höjd 4:a (höjd kvart)

Mixolydisk = Dur med sänkt 7:a (sänkt septima)

Eolisk = Ren moll

Lokrisk = Moll med sänkt 2:a och sänkt 5:a (sänkt sekund och sänkt kvint)

Kan ha skrivit nåt fel.. är lite trött och förkyld. Men jag tror det ska vara rätt.

Lär dig dem som egna skalor. Leta ut en skala och sitt och lek med den mot en bordun (grundtonen helst) så lär du dig snart höra karaktären hos de olika skalorna.. Själv är jag extremt svag för Lydisk och Doriskt... mmmmm.....

Lycka till!

Redigerat av Tophe
Postat
Jonisk = Ren dur

Dorisk = Moll med höjd 6:a (höjd sext)

Frygisk = Moll med sänkt 2:a (sänkt sekund)

Lydisk = Dur med höjd 4:a (höjd kvart)

Mixolydisk = Dur med sänkt 7:a (sänkt septima)

Eolisk = Ren moll

Lokrisk = Moll med sänkt 2:a och sänkt 5:a (sänkt sekund och sänkt kvint)

tycker också detta är bästa sättet att lära sig skalorna.

Postat

Key = C Ionian, Ionisk dur C, Cmaj7

E |-------------------------------------------------7--8*--10--8*---------|

B |-----------------------------------------8--10-------------------------|

G |-------------------------------7--9--10--------------------------------|

D |-------------------7--9--10*-------------------------------------------|

A |---------7--8--10------------------------------------------------------|

E |-8*--10----------------------------------------------------------------|

E |------------------------------------------------------10--12--13---8*----|

B |-------------------------------------------10--12--13*-------------------|

G |--------------------------------9--10--12--------------------------------|

D |----------------------9--10*--12-----------------------------------------|

A |------------8--10--12----------------------------------------------------|

E |--8*--10--12-------------------------------------------------------------|

Key = D Dorian, Dorisk Dm, Dm7,m9,11

E |------------------------------------------------------10*--12--13--10*----|

B |-------------------------------------------10--12--13---------------------|

G |--------------------------------9--10--12---------------------------------|

D |----------------------9--10--12*------------------------------------------|

A |-------------10--12-------------------------------------------------------|

E |-10*--12--13--------------------------------------------------------------|

E |----------------------------------------------------------12--13--15-10*--|

B |-----------------------------------------------12--13--15*----------------|

G |-----------------------------------10--12--14-----------------------------|

D |-----------------------10--12*--14----------------------------------------|

A |------------10--12--14----------------------------------------------------|

E |-10*--12--13--------------------------------------------------------------|

Key = C Dorian, Dorisk Cm, Cm7,m9,11

E |------------------------------------------------------------8--10--11---|

B |-----------------------------------------------8--10--11----------------|

G |-----------------------------------7--8--10-----------------------------|

D |-----------------------7--8--10----------------------------------------|

A |-------------8--10------------------------------------------------------|

E |-8--10--11--------------------------------------------------------------|

E |---------------------------

H |-------------------------

G |--------------------5----

D |-----------5-7-8--------

A |---5-6-8----------------

E |--8----------------------

Key = E Phrygian, Frygisk Em, Em7, Em7+5, Em11-9

E |-----------------------------------------------------12*--13--15--12*------|

B |------------------------------------------12--13--15-----------------------|

G |-----------------------------------12--14----------------------------------|

D |------------------------12--14*--15----------------------------------------|

A |-------------12--14--15----------------------------------------------------|

E |-12*--13--15---------------------------------------------------------------|

Key = F# Phrygian, Frygisk

E |--------------------------------------------------------3--5--7--2*--|

B |---------------------------------------------3--5--7*-----------------|

G |----------------------------------2--4--6-----------------------------|

D |-----------------------2--4*--5---------------------------------------|

A |------------2--4--5---------------------------------------------------|

E |-2*--3--5-------------------------------------------------------------|

Key = C Phrygian, Frygisk

E |--------------------------------------------------------4--6--8--3--4--|

B |---------------------------------------------4--6--8-----------------|

G |----------------------------------3--5--6-----------------------------|

D |-----------------------3--5--6---------------------------------------|

A |------------3--4--5---------------------------------------------------|

E |-3--4--5-------------------------------------------------------------|

E |-----------------------------------

H |------------------------------

G |--------------------------------

D |-----------------------8-10-----

A |----------8-10-11-----------------

E |--8-9-11--------------------

Key = F Lydian, Lydisk F, Fmaj7, Fmaj7-5

E |--------------------------------------0--1*--3--1*-----------------|

B |-----------------------------0--1--3-------------------------------|

G |-----------------------0--2----------------------------------------|

D |---------------0--2--3*--------------------------------------------|

A |-------0--2--3-----------------------------------------------------|

E |-1*--3-------------------------------------------------------------|

E |--------------------------------------------3--5--7--1*--------------|

B |-----------------------------------3--5--6*--------------------------|

G |---------------------------2--4--5-----------------------------------|

D |------------------2--3*--5-------------------------------------------|

A |----------2--3--5----------------------------------------------------|

E |-1*--3--5------------------------------------------------------------|

Key = C Lydian, Lydisk dream theater skala

E |-------------------------------------------------------------------7--8--10--12----------|

B |------------------------------------------------------7--8--10----------------------------|

G |------------------------------------------7--9--------------------------------------|

D |---------------------------7--9--10-------------------------------------------|

A |--------------7--9--10------------------------------------------------------|

E |-8*--10--------------------------------------------------------------|

Key = C Lydian, Lydisk andra period, låter bra på maj7

E |-----------------------------------------------------------------------------8--10--12----------|

B |--------------------------------------------------------8--10--12----------------------------|

G |---------------------------------------------9--11-------------------------------------|

D |----------------------------9--10*--12-------------------------------------------|

A |---------------9--10--12----------------------------------------------------|

E |-8*--10--12------------------------------------------------------------|

E |-----------------------------------

H |------------------------------

G |--------------------------------

D |---------------------7-9-10----

A |----------7-9-10-----------------

E |--8-10---------------------

Key = G mixolydian, mixolydisk G7, 9,11,13

E |-------------------------------------1--3*--5--3*----------------------|

B |--------------------------------3--5-------------------------------|

G |------------------------2--4--5-------------------------------------|

D |---------------2--3--5*----------------------------------------------|

A |-------2--3--5------------------------------------------------------|

E |-3*--5--------------------------------------------------------------|

E |-------------------------------------------5--7--8--3*---------------|

B |----------------------------------5--6--8*--------------------------|

G |--------------------------4--5--7-----------------------------------|

D |------------------3--5*--7------------------------------------------|

A |----------3--5--7---------------------------------------------------|

E |-3*--5--7-----------------------------------------------------------|

E |-----------------------------------

H |----------------------------------

G |--------------------5------------

D |-------------5-7-8-------------

A |----5-7-8-------------------------

E |--8----------------------------

Key = A Aeolin, Aeolisk, vanlig jävla moll Am, Am7,m9,m11,

E |----------------------------------------5*--7--8--5*------------------|

B |--------------------------------5--6--8-------------------------------|

G |------------------------4--5--7---------------------------------------|

D |-------------------5--7*----------------------------------------------|

A |-----------5--7--8----------------------------------------------------|

E |-5*--7--8-------------------------------------------------------------|

E |---------------------------------------------7--8--10--------------|

B |-----------------------------------6--8--10------------------------|

G |---------------------------5--7--9---------------------------------|

D |------------------5--7*--9-----------------------------------------|

A |----------5--7--8--------------------------------------------------|

E |-5*--7--8----------------------------------------------------------|

E |-----------------------------------

H |------------------------------

G |-------------------5-------------

D |------------5-6-8---------------

A |----5-7-8----------------------

E |--8-----------------------------

Key = B Locrian, Lokrisk Bdim, Bm7-5, Bm7-5-9

E |---------------------------------------------7*--8--10--7*----------|

B |---------------------------------------8--10------------------------|

G |------------------------------7--9--10------------------------------|

D |--------------------7--9*--10---------------------------------------|

A |-----------7--8--10-------------------------------------------------|

E |-7*--8--10----------------------------------------------------------|

E |-------------------------------------------------8--10--12--7*-------|

B |---------------------------------------8--10--12---------------------|

G |------------------------------7--9--10-------------------------------|

D |--------------------7--9*--10----------------------------------------|

A |-----------7--8--10--------------------------------------------------|

E |-7*--8--10-----------------------------------------------------------|

Key = C Locrian, Lokrisk Cdim, Cm7-5, Cm7-5-9

E |---------------------------------------------------------------8*--9--11--8*----------|

B |--------------------------------------------------9--11------------------------|

G |-------------------------------------8--10--11------------------------------|

D |-----------------------8--10--11---------------------------------------|

A |-----------8--9--11-------------------------------------------------|

E |-8--9--11----------------------------------------------------------|

E |-----------------------------------

H |------------------------------

G |--------------------------------

D |-----------------------8-10-----

A |----------8-9-11-----------------

E |--8-9-11--------------------

här är något jag knåpade ihop när jag sysslade med det till ett projekt.

Postat

HMMM nu fattade jag inget här med den här gitarren, tackar för försöket...

Jag spelar Keyboard, vilket jag har för mig är det bästa för att lära sig teorin då man "ser" allt lite bättre..

Nu börjar jag ana ett mönster här.

Men jag trodde så här:

Tog man C dur skalan rakt upp med alla vita tangenter så var det ionian. och började man sedan på D tonen och spelade samma vita tangenter rakt upp så var det C dorian...

Men så är det inte va?

Ska jag spela C dorian ska jag spela D dur skalan? C frygisk är E dur?

Tex....

Jag läser och kämpar ska ni veta.

Tackar återigen för era försök. När jag fått kläm på det har ska jag lägga ut en förklaring som förklarar allt det här på ett lätt sätt... om det går.

Postat
Ska jag spela C dorian ska jag spela D dur skalan? C frygisk är E dur?

Du har förväxlat det. C dorisk är samma sak som Bb dur och C frygisk är samma sak som Ab dur.

Egentligen är det inte själva skalan är grejen utan mer ackorden man spelar över. Skulle du spela C dorisk över ett Bbmaj7 så kommer det ändå låta som Bb dur. Därför ifall du vill ha den rätta effekten av skalan så måste du spela ett Cm7.

Ta durskalan och börja med Cmaj7 och spela C dur över det ackord tills du börjar ana hur det låter. Sedan går du vidare till Dm7 och spelar D dorisk(C dur) och upprepar samma sak. Så går du igenom hela skalan tills du kommit tillbaka. Inte nog med att man förhoppningsvis börjar förstå teorin utan man lär sig höra skillnaderna på modesen. Det är det som gör modesen till vad dom är, de små tonäbyten som ändrar stämningen på skalan.

Här är alla modes i C dur.

Cmaj7, C jonisk (dur)

Dm7, D dorisk

Em7, E frygisk

Fmaj7, F lydisk

G7, G mixolydisk

Am7, A aeolisk (ren moll)

Bm7b5, B lokrisk

Postat

Det går att krångla till det här hur mkt som helst . . . 😎

Ok. Enklast är att förstå att:

Jonisk börjar på första tonen i en dur-skala.

Dorisk börjar på andra tonen

Frygisk den tredje

Lydisk den fjärde

Mixolydisk den femte

Aeolisk den sjätte

Lokrisk den sjunde

Dvs:

C-dorisk är Bb-dur skalan med början på Bb-dur skalans andra ton (dvs C)

C-frygisk är Ab-dur skalan med början på Ab-durs skalans tredje ton (dvs C)

Ett enkelt sätt att öva detta är att spela alla dur-skalor med början ifrån resp. skal-ton.

Dvs:

C-dur skalan börja ifrån C upp och ner.

sedan

från D till D upp och ner (dorisk)

E till E upp o ner (frygisk)

Sedan ta Db-dur skalan och börja på 1:a tonen, sedan 2:a tonen

Postat
Här är alla modes i C dur.

Cmaj7, C jonisk (dur)

Dm7, D dorisk

Em7, E frygisk

Fmaj7, F lydisk

G7, G mixolydisk

Am7, A aeolisk (ren moll)

Bm7b5, B lokrisk

Hmm rent solistiskt så skulle jag aldrig spela en ren moll eller en frygisk äver en Xm7 akord utan alltid hålla mig (nåja) till den Doriska skalan.

Den frygiska är mer till att spela över dess X7 akord.

Dvs E-frygisk över E7 _om_ jag vill då får fram dess typiska spanska karaktär.

Lite samma med den Lydiska skalan, den är lite skön tvetydig i o m dess höjda kvart, det passar inte allt till att spela på ett Xmaj7 akord.

Kyrkotonarter eller Modes som de heter på Engelska är just det som det Engelska namnet säger: Modes dvs stämningar.

De är mer till för att skapa en stämning som inte då dur-moll tonaliteten räcker till för.

Men som sagt . . . de kan användas till för mycket . . . även debatter om deras funktion 🙂

Postat
Här är alla modes i C dur.

Cmaj7, C jonisk (dur)

Dm7, D dorisk

Em7, E frygisk

Fmaj7, F lydisk

G7, G mixolydisk

Am7, A aeolisk (ren moll)

Bm7b5, B lokrisk

Hmm rent solistiskt så skulle jag aldrig spela en ren moll eller en frygisk äver en Xm7 akord utan alltid hålla mig (nåja) till den Doriska skalan.

Den frygiska är mer till att spela över dess X7 akord.

Dvs E-frygisk över E7 _om_ jag vill då får fram dess typiska spanska karaktär.

Lite samma med den Lydiska skalan, den är lite skön tvetydig i o m dess höjda kvart, det passar inte allt till att spela på ett Xmaj7 akord.

Kyrkotonarter eller Modes som de heter på Engelska är just det som det Engelska namnet säger: Modes dvs stämningar.

De är mer till för att skapa en stämning som inte då dur-moll tonaliteten räcker till för.

Men som sagt . . . de kan användas till för mycket . . . även debatter om deras funktion :rolleyes:

Är X valfri ton?

Postat

Jag måste kolla upp bland filerna; X-filerna . . .ha ha aj aj dåligt skämt: ställer mig 5min i båset.

😱

Jo, X är vilket som helst.

i princip (enklast) så spelar man dorisk över en Xm7 och mixolydisk över en X7 (9/13)

om man vill ha lite spanskt färgning så spelar du en frygisk över en X7.

börja där så kan du lägga till Lydisk/lokrisk/aeolisk/ sen.

när du har fixat det så kommer då halvton/heltons skalan för X7aug typ: C7(b5#913)

sen heltonsskalan sen . . .

i jazzen så används II-V-I vändningen en hel del. dvs Dm7-G7-Cmaj7

då spelar du D-dorisk - G-mixolydisk - C-jonisk där alla tre är C-durs skalan fast med olika starttoner.

Om man har en låt med t.ex Dm7-G7-Cmaj7-Gm7-C7-Fmaj7-Fm7-Bb7-Ebmaj7 så är det egentligen bara tre skalor du behöver hålla reda på; C-dur, F-dur och Eb-dur.

Istället för 9(!) olika skalor.

Postat
Hmm rent solistiskt så skulle jag aldrig spela en ren moll eller en frygisk äver en Xm7 akord utan alltid hålla mig (nåja) till den Doriska skalan.

Den frygiska är mer till att spela över dess X7 akord.

Dvs E-frygisk över E7 _om_ jag vill då får fram dess typiska spanska karaktär.

Lite samma med den Lydiska skalan, den är lite skön tvetydig i o m dess höjda kvart, det passar inte allt till att spela på ett Xmaj7 akord.

Frygisk är moll och det är helt galet att enl. jazzharmoniläran spela frygisk skala över ett dominantackord. I så fall spelar man altererad eller mixolydisk b2b6 (där #9 får spelas). Vid sus7b9 skulle man möjligens kunna få ta till frygisk. Aldrig annars.

Lydisk skala används när ett majackord har subdominantisk karaktär (Fmaj7 i C-dur) Även om det kan låta skitsjysst att spela lydisk över en tonika så är det fel enl. reglementet.

Solistiskt går det alldeles utmärkt att spela både ren, harmonisk, melodisk, dorisk och frygisk moll. Allt beror på ackordets funktion. Ett A moll när låten går i C-dur --> ren moll, Ett Amoll om låten går i F-dur --> frygisk, Ett Amoll om låten går i a moll --> harmonisk eller melodisk. Ett amoll om låten går i G-dur (eller har en II-funktion) --> dorisk.

Så säger regelboken.

Men visst, alla skiter ju i reglerna ändå, fast det är bra att ha någon sorts grundkoll att kunna luta sig tillbaka på...

Postat

HMMMM

Det har var svårare än jag trodde :-)

Har allt kommit med nu?

Kan jag med all ovan information förstå detta nu eller har någon något att tillägga?

Jag lovar att jag ska försöka använda detta och lära mig.

Ni är JÄTTESNÄLLA!!!! 😆

Postat

Tycker fortfarande att du ska strunta i att koppla tonarterna till någon annan, t ex att G mixolydisk är samma skala som C dur. Det är inte samma skala, bara samma toner. Börja med att spela varje modus modalt. Alltså att du inte byter skalor på olika ackord, utan lär dig hur varje modus låter.

Så.. om du spelar D dorisk ska du INTE spela en C-durskala men börja på tonen D. Utan du ska spela en D-mollskala och höja den 6:e tonen en halvton. Resultatet blir teoretiskt samma, men din förståelse av moduset blir helt annorlunda.

Jag minns att jag gjorde så där också när jag lärde mig skalorna först, men det blir snabbt ohållbart. "Om jag ska spela en Bb dorisk så blir det samma som en Ab Jonisk... och vilka toner var det nu? Och åt vilket håll ska jag tänka? Och om jag ska göra en lydisk.. då ska jag alltså hoppa 7 halvtoner upp och köra en durskala.. hmmm.. Bb... det blir en F durskala...en kvint alltså... men just det ja, börja på Bb"

Till slut blir det extremt invecklat och man lär sig inte riktigt de egna skalorna, utan man spelar bara rena dur/moll skalor över andra ackord och får ofta svårt att inte byta grundton. Det är alltså lätt att man sitter och spelar i C dur över ett F ackord istället för att spela F lydisk... samma toner, olika skalor och helt olika sound.

Utgå ifrån moll/dur skalorna och höj/sänk de toner som det gäller. Då kommer du behandla tonernas funktioner bättre.

Postat
Frygisk är moll och det är helt galet att enl. jazzharmoniläran spela frygisk skala över ett dominantackord.

Ledsen, men det är det inte. 😄

Postat (redigerat)
Ja.. det bästa är att först lära sig den rena durskalan och den rena mollskalan. Alla kyrkotonarter är ju varianter på de två. En mixolydisk är t ex en durskala med liten 7:a. Och G dur har ett korsförtecken, nämligen F# som är den sjunde tonen (GABCDEF#) om du sänker sjuan så får du (GABCDEF) som av en händelse råkar vara samma toner som C dur... och D Dorisk.. och A moll och E frygisk.. osv.

Lär dig vilka toner som är ändrade från vanliga dur moll.

Ex.

Jonisk = Ren dur

Dorisk = Moll med höjd 6:a  (höjd sext)

Frygisk = Moll med sänkt 2:a (sänkt sekund)

Lydisk = Dur med höjd 4:a (höjd kvart)

Mixolydisk = Dur med sänkt 7:a (sänkt septima)

Eolisk = Ren moll

Lokrisk = Moll med sänkt 2:a och sänkt 5:a (sänkt sekund och sänkt kvint)

Kan ha skrivit nåt fel.. är lite trött och förkyld. Men jag tror det ska vara rätt.

Lär dig dem som egna skalor. Leta ut en skala och sitt och lek med den mot en bordun (grundtonen helst) så lär du dig snart höra karaktären hos de olika skalorna.. Själv är jag extremt svag för Lydisk och Doriskt... mmmmm.....

Lycka till!

Låter som om du skulle gilla Balkan och Rumänsk folkmusik,annars är det ett hett tips i dessa tongångar,mkt suggestivt och bra-otroligt bra! 😄

EDIT:det finns inga regler egentligen,men det är en stor fördel med baskunskaper,alltid bra,skalor och harmonilära som man sedan bryter upp med inför nya eskapader och irrläror,bara det låter bra i lyssnarens öron!

Redigerat av Florian le Sage
Postat
Frygisk är moll och det är helt galet att enl. jazzharmoniläran spela frygisk skala över ett dominantackord.

Ledsen, men det är det inte. 😏

jo! 😠 Man säger aldrig att ett dominantiskt ackord har frygisk karaktär eftersom det är en omöjlighet när durtersen finns med.

Postat
jo! 🙂 Man säger aldrig att ett dominantiskt ackord har frygisk karaktär eftersom det är en omöjlighet när durtersen finns med.

Nej det säger "man" inte. vem är denna mystiska "man" som bestämmer? 😉

Jag är teorilärare, jazzmusiker också, jag säger och påstår att t.ex E-frygisk till en E7 är helt i sin ordning. Låt stå! 😉

Speciellt (som var min exempel i ett tidgare inlägg här) m man vill få fram en spansk prägel på det hela. Ett klassiskt jazzexempel är just Chick Coreas La Fiesta, där solar man med E-frygisk över akorden: E, F, G. Vilket ger då E7b9b13/Fmaj7b5/G9 feelingen - vilket har ett mycket starkare och mer dynamisk kraft än att använda t.ex mixolydisk på dominantseptimaakorden. I Chick Coreas bilaga till sin låt så anger han just "solo with E-phrygian".

En annan skala som är mycket användbart till en dominantseptimakord med alternerad kvint/nona/tretton är The Half tone/Whole tone scale som då blir med E som utgångspunkt: E F G G# Bb B C# D E

Att just inte sola med durtersen över en dominantseptimakord ger en starkare (och skönare) bluesfeeling i mitt tycke. Men om jag hade en Bm7 - E7 - Amaj7 vändning att sola över så skulle jag inte använda mig av en E-frygisk, utan mer då B-dorisk/E-mixolydisk feeling i stället.

Till syvende och sist så beror det på vilken sorts (genre) musik man spelar och på vilket sätt man vill väcka känslor hos lyssnaren.

Postat (redigerat)
jo! 😉 Man säger aldrig att ett dominantiskt ackord har frygisk karaktär eftersom det är en omöjlighet när durtersen finns med.

Speciellt (som var min exempel i ett tidgare inlägg här) m man vill få fram en spansk prägel på det hela. Ett klassiskt jazzexempel är just Chick Coreas La Fiesta, där solar man med E-frygisk över akorden: E, F, G. Vilket ger då E7b9b13/Fmaj7b5/G9 feelingen - vilket har ett mycket starkare och mer dynamisk kraft än att använda t.ex mixolydisk på dominantseptimaakorden. I Chick Coreas bilaga till sin låt så anger han just "solo with E-phrygian".

Hur skiljer dom då på "spanskfrygisk" och frygisk skala på engelska? Rent ordamässigt..

Redigerat av Bultage
Postat (redigerat)
jo! 😄 Man säger aldrig att ett dominantiskt ackord har frygisk karaktär eftersom det är en omöjlighet när durtersen finns med.

Nej det säger "man" inte. vem är denna mystiska "man" som bestämmer? 😏

Jag är teorilärare, jazzmusiker också, jag säger och påstår att t.ex E-frygisk till en E7 är helt i sin ordning. Låt stå! 😠

Speciellt (som var min exempel i ett tidgare inlägg här) m man vill få fram en spansk prägel på det hela. Ett klassiskt jazzexempel är just Chick Coreas La Fiesta, där solar man med E-frygisk över akorden: E, F, G. Vilket ger då E7b9b13/Fmaj7b5/G9 feelingen - vilket har ett mycket starkare och mer dynamisk kraft än att använda t.ex mixolydisk på dominantseptimaakorden. I Chick Coreas bilaga till sin låt så anger han just "solo with E-phrygian".

En annan skala som är mycket användbart till en dominantseptimakord med alternerad kvint/nona/tretton är The Half tone/Whole tone scale som då blir med E som utgångspunkt: E F G G# Bb B C# D E

Att just inte sola med durtersen över en dominantseptimakord ger en starkare (och skönare) bluesfeeling i mitt tycke. Men om jag hade en Bm7 - E7 - Amaj7 vändning att sola över så skulle jag inte använda mig av en E-frygisk, utan mer då B-dorisk/E-mixolydisk feeling i stället.

Till syvende och sist så beror det på vilken sorts (genre) musik man spelar och på vilket sätt man vill väcka känslor hos lyssnaren.

Jag går efter Ola Bengtsons regelverk. Mossigt och hemskt. men den bottnar i det man får lära sig på Berkley om jag fattat det hela rätt.

alltså, hur saker låter (om det låter bra eller dåligt alltså) får man absolut inte blanda in här. Man kan ju i så fall hävda att det går alldeles utmärkt att spela kromatiskt över vadsomhelst (vilket det gör om man behärskar det), men det hör egentligen inte hit.

Eftersom man benämner skalor efter ackordet och dess funktion _KAN_ inte ett dominantackord (som innehåller en durters) ha en frygisk klang. I så fall ska ackordet heta F/E som bestämmer modaliteten E frygisk. Eller Emoll7 b13b9.

Chick Coreaexemplet är roligt. E7b9b13 har jag redan motiverat varför E frygisk inte är rätt,

Fmaj7b5 inehåller inget C. Kalla det Fmaj7#11 så är jag med.

G9 är helt riktigt.

Att det ändå _låter_ bra har inte att göra med om det är rätt eller fel.

edit: och att han just skriver "e-phrygian" kan ju bero på att ingen hade fattat det annars...

Halv-hel används aldrig med altererad 13 (det låter tillochmed apa om man spelar en ren 13 när andra spelar den altererad). Över altererade ackord spelar man superlokrisk skala.

Fast egentligen bryr man ju sig inte ändå. En bra melodisk linje är ju hundra gånger viktigare än att man spelar "rätt".

Anledningen till att jag står på mig är att trådstartaren ville ha koll på kyrkotonarterna, och för att fatta poängen med dom är det tvunget att gå via traditionell jazzharmonilära. Lyssnar man på nyare jazzmusik kommer man märka att vääldigt lite stämmer, och kyrkotonarterna är ganska oväsentliga då.

Redigerat av VacUm
Postat (redigerat)

Men jag har aldrig påstått att en X7 akord skulle ha en frygisk färgning utan

"Den frygiska är mer till att spela över dess X7 akord.

Dvs E-frygisk över E7 _om_ jag vill då får fram dess typiska spanska karaktär."

[Om du VaCum har uppfattat mig så så är det bara att beklaga att jag har uttryckt mig på ett sätt att du inte uppfattat på vilket sätt jag har uttryckt mig på. Dvs med humor och pedagogiskt.]

Vilket är ett tips för själva spelandet - solistiskt - och inte vad som finns i X7 (dominantseptimakord) eller vad som ett X7 akords funktion.

Så lägg inte ord i min mun tack 😠

Nu känner inte jag Herr Ola Bengtsson eller är bekant med hans verk eller lektioner som han då har inhämtat från Berkley (som ligger i Californien), skolan (bland flera andra) jag har inhämtat mina kunskaper på heter Berklee och ligger i Boston. Kanske ett östkust/västkust grej? vad vet jag . . . 😠

Men vi har hamnat långt ifrån frågeställningen bdatony började hela tråden med vad är kyrkotonarter och hur använder jag dem.

Och en användning av den frygiska-skalan är just att användas när man vill ha en spansk prägel på sin melodi/solo. Du ser . . jag ger mig inte . . .

😱

Redigerat av chrisB
Postat

sus b9-ackord kallas ibland X(phryg.) och används som dominant (V)-substitut. Över detta ackord kan man improvisera med frygisk skala.

Exempel från The Jazz Theory Book av Mark Levine. (fotat med min mobilkamera)

phryg1.jpg

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.