Jump to content
Annons

Jump (1984)

robda71 (oregistrerad)

Recommended Posts

robda71 (oregistrerad)
Postat

Hallå, Hur får jag till det ljud som Eddie har på Jump i Reason??

Annons
Postat

Alltså..

Du behöver hans fingrar, hans sätt att spela, hans gitarr, mickar, distpedal, inställningar på diverse utrustning.

Här kan du läsa lite om vad han använder:

http://guitargeek.com/rigview/258/

Hittar du pluggar, eller någon annan mjukvara, som kan emulera EVH-soundet så hojta gärna till! Tvivlar på att det kommer finnas något som kommer i närheten av hans sound bara genom t.ex. pluggar på bra länge.

robda71 (oregistrerad)
Postat

Ursäkta - Jag var inte tydlig nog. Jag tänkte på det ljudet han har på synth-riffet. Gitarrandet har jag hyfsad koll på. Stort tack för länken!

drok (oregistrerad)
Postat

Tre fyra oscillatorer, snedstämda och i oktaver. Öppna filter, delay, reverb och vässad topp.

robda71 (oregistrerad)
Postat

Tack för alla tips - jag skall testa mig fram. Jag spelar ju gitarr och har nyligen börjat intressera mig för att skruva synth ljud. Jag antar att man lär sig mest om man labbar och testar sig fram, men vad är det mest grundläggande man skall tänka på när man rattar fram användbara ljud?

Postat

Oberheim OB-8, finns kanske som emulerat ljud i nåt pluggpaket,har för mig jag sett det nånstans...

Andra som körde på denna fina synt var Geddy Lee i RUSH samt tjejen(Wendy/Lisa) i Prince band runt 1984...

Jag ägde en sådan (1 utav 2 i Sverige tills i vintras då jag bytte bort den mot annat)och har alltid älskat denna arbetshäst högre än någon annan analogmaskin i klassen!!! 😲

Postat

Oberheim Xa användes just till "Jump". Men att jag missat att Geddy använde Oberheim är en fullständig skandal! Som gammalt Rush-fan borde jag vet bättre, men jag var väl för fixerad vid Moog Taurus... 🙂

Postat (redigerat)

Jag kan ha fel Florian, och du är inte den första att referera till videon, men jag tror i alla fall att Xa var den som användes till "Jump". Jag kan bara gå till nätets alla referenser och jag har ingen "first-hand-experience". Däremot användes OB-8 till "Why can't this be love", vilket är en annan höjdare. (Xba känner jag inte ens till, vilket visar graden av min okunskap 😄 )

Grymt avundsjuk på dessa syntar. Man kan hitta några bilder på dessa underverk på

http://www.sequencer.de/oberheim/oberheim_..._ob8_synth.html

Redigerat av Lee
Postat (redigerat)

Du behöver 2 oscillatorer i unison.. en sågtand och en PWM (Pulse Wave Modulated).. Den senare ska styras (moduleras) av envelopegeneratorn för VCF (ADSR). Har du 24dB filter på synthen så ska det inte var nåt problem att ratta till det ljudet sen.. Ställ bara PWM 1 oktav lägre än sågtanden. Dra på lite resonance så det sjunger lagomt och ställ keyboardtracking så att resonansen följer med harmoniskt då du spelar.. Ställ in /stäm resonancetonen med cuttoff på VCF.

Och jaa.. självklart var det en OBX-a 😄

Redigerat av hegobald
Postat

Står inte PWM för Pulse Width Modulation??? Satan, nu for hela civilingenjörsutbildningen ut genom rutan... 😄

Skall prova tipsen Hegobald. Borde gå att skruva till på en gammal JX-8, eller? Så fort jag får en helg ledigt. Vilket inte lär bli innan midsommar...

Postat (redigerat)

Prova OBERON POLY 4 VST

http://www.music-boss.com/freeware_plug-in...ron-poli-v4.htm

Patch :TITANIA

Dra cutoff´ på maxläge. prova........... 😄

Sen har Du SUPERWAVE P8. I den ska det finnas en patch som heter "JUMP"

http://home.btconnect.com/christopherg/main.htm

Free VST 😄

Förresten går dessa i Reason?Jag kan inget om Reason

Det står Cubase i pannan på mig 😎

Lycka till

Redigerat av fogden2000
Postat (redigerat)
Reason kan inte läsa vst

Sikken skit/ De e faneme annalfa 😛

Det är som om Roland skullegå ut med att "nu plockar vi bort alla midiutgångar"

😎

Det är tur att man kan hålla tyst ibland 😲

Redigerat av fogden2000
Postat
Reason kan inte läsa vst

Sikken skit/ De e faneme annalfa 😆

😄

Det är tur att man kan hålla tyst ibland 😄

Å andra sidan slipper Reason-användare att programmet dyker stup i kvarten 😕

Ang trådens ämne! 😄

Ta tipset om VST Superwave t.ex. (om du har tillgång till en VST-host)

Studera hur den är byggd och försök kopiera detta i Reason.

(det är väl också en virtuell analog synt som har oscialltorer, ADSR-envelope osv)

Jag tror att ljudet bygger ungefär på detta:

Sågtand. 2 eller 4 snedstämda (detuned) oscillatorer.

+ Pitch envelope, som går nerifrån och uppåt i snabbt intervall i attack/anslag.

Postat
Står inte PWM för Pulse Width Modulation??? Satan, nu for hela civilingenjörsutbildningen ut genom rutan... 😠

JO du har rätt! det var jag som var lite trött då jag skrev 😏

Postat

Och för alla som inte vet vilket ljud som menas.. Lyssna in på

så vet ni sen 🙂

Postat
Reason kan inte läsa vst

Sikken skit/ De e faneme annalfa 🙂

😉

Jag har hört att Propellerhead inte får lägga in vst-stöd i reason för att de skrivit kontrakt med Steinberg om att inte göra det, för att ingen skulle använda cubase då... kan ju vara skitsnack men det är kul om det är sant. Detta ska också vara anledningen till att rewirefunktionen kom till.

Postat
Reason kan inte läsa vst

Sikken skit/ De e faneme annalfa 🙂

😉

Jag har hört att Propellerhead inte får lägga in vst-stöd i reason för att de skrivit kontrakt med Steinberg om att inte göra det, för att ingen skulle använda cubase då... kan ju vara skitsnack men det är kul om det är sant. Detta ska också vara anledningen till att rewirefunktionen kom till.

Det är inget annat än ett absurt rykte. Se bland annat denna artikel: http://www.eqmag.com/story.asp?sectioncode...storycode=13747

Postat (redigerat)
Det är inget annat än ett absurt rykte. Se bland annat denna artikel: http://www.eqmag.com/story.asp?sectioncode...storycode=13747

Absurda rykten eller inte.. Men det är den gata jag är född, uppväxt och fostrad på när det gäller musikteknik. 😆

Alltså.. Av vilken anledning vill man ha VST-stöd i Reason??. Jag fattar inte.. Reason kan man koppla in mot diverse DAWs med hjälp av ReWire etc.. Sen kan man ju använda vilka effekter som helst??? (oavsett om det är Logic i MAC eller VST i Cubase och PC)

(mycket vill ha mer och faan vill ha fler ) Little-Devil.gif

Redigerat av hegobald
robda71 (oregistrerad)
Postat
Sen har Du SUPERWAVE P8. I den ska det finnas en patch som heter "JUMP"

http://home.btconnect.com/christopherg/main.htm

Ta tipset om VST Superwave t.ex. (om du har tillgång till en VST-host)

Studera hur den är byggd och försök kopiera detta i Reason.

(det är väl också en virtuell analog synt som har oscialltorer, ADSR-envelope osv)

Jag tror att ljudet bygger ungefär på detta:

Sågtand. 2 eller 4 snedstämda (detuned) oscillatorer.

+ Pitch envelope, som går nerifrån och uppåt i snabbt intervall i attack/anslag.

Otroligt bra! Tack för det tipset grabbar!!

• 2 veckor senare...
mycroftx (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ahhh..Oberon Poly 8 låter helt ok. Detta har jag letat efter länge. Nice!

Hade dessa inställningar:

oberon_big.jpg

Om du vill veta hur den låter kan du kolla in denna mp3 fil.

Jag spelade just in den in cubase sx3 och la på lite rum. Inkl

lite otajt felspel etc..hehe..men det får du ta. Lite av fetheten försvinner

ju också i mp3 men helt ok ändå.

Mvh

Johan

Redigerat av mycroftx
Postat

Tyckte MP3:an lät gr8t! Mysigt ljud 😳

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.