Jump to content
Annons

Recommended Posts

drok (oregistrerad)
Postat
Kanske är lite provocerande att säga det, men om man inte överlever att konsumenter laddar ner ens skivor är man kanske inte tillräckligt bra? Marknadsekonomi du vet.

Jag vet, men tvivlar på att du gör.

Man kan liksom inte hävda att stöld och lagbrott är en av marknadsekonomin - det är svårt att konkurrera på dom villkoren. 😆

Annons
  • Svar 273
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

drok (oregistrerad)
Postat
Folk sysslar med musik för att de tycker om det, inte primärt för att tjäna pengar på det.

Givetvis, men tack för att du påminde oss! (inte ironiskt!)

Glöm bara inte att det finns många andra som tjänar pengar på musik - för att folk är villiga att köpa!

Självklart ska även vi som skapat musiken ha betalt, om vi vill!

Postat
Givetvis, men tack för att du påminde oss! (inte ironiskt!)

Glöm bara inte att det finns många andra som tjänar pengar på musik - för att folk är villiga att köpa!

Självklart ska även vi som skapat musiken ha betalt, om vi vill!

ÄR det så självklart? "Allt" är ju snott från andra ändå.. (Inspiration du vet)

Ingen gör ju verkligt orginell musik. Ingen vill göra eller höra det heller. 🙂

Nästan ALL musik (som säljer något) går ju i princip ut på att så snyggt som möjligt apa efter andra 😆

De som har gjort mest för populärmusiken under 1900-talet är ju de som har tjänat minst. Jag tänker främst på de amerikanska färgade artisterna, som komponerade de bluesriff och melodier som utgjorde grunden till rock- o popkulturen. De blev ordentligt lurade på konfekten under 40/50-talet, likaså de svarta soulartisterna på 60-talet. Osv. Skivbolagen lurade av dem allt vad äganderätt heter. Nutida artister "rättighet" att tjäna pengar på detta arv... Nja.. haha, det känns inte heligt för mig... 😉🙂

Musikarvet "ägs" av miljontals duktiga musiker kollektivt. Varav de flesta aldrig har fått betalt. Rättvisa i mina ögon är inte att de slugaste i branschen konstruerar privat äganderätt av detta. Och säljer det med smör på via MTV och sexiga brudar. 🙂

Postat
Lika ofta som du byter kalsonger lägger små skivbolag och butiker ned verksamheten, eller tvingas jobba 200% och extraknäcka vi sidan av för att få det gå runt.

Jag måste fråga:

Hur många registrerade skivbolag finns det idag, och hur många fanns det 1990 (innan internet)?

Finns det enkla siffror på det?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.