Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har problem att hitta den ASIO som tillhör mitt ljudkort. Har ett EMU APS och har laddat ner deras nya ASIO2.0 som skulle få ner latencyn till under 5 ms. Problemet är att jag inte hittar den i Cubase (SX2). Som jag fattat det ska man gå in i Devices - Devices setup - VST Multitrack och välja därifrån. Där finns 3 stycken ASIO: -ASIO DirectX Full Duplex Driver (input 304 ms, output 43 ms)

-ASIO Multimedia Driver (input 110 ms, output 750 ms)

-Creative ASIO (input 53 ms, output 50 ms)

Finns det något annat sätt att ladda in den ASIO jag vill ha och hur kan man då hitta den.

Tacksam för svar.

MVH Henrik

Annons
novation (oregistrerad)
Postat

Den borde ju ligga där.. borde väl vara så för alla ljudkort, har själv Audiophile 2496.. testat att installera om drivarna?

Postat

Har testat att installera om både ljudkortet och Cubase. Ingen skillnad. Märkte även att när jag switchade mellan olika ASIO ändrades frekvensen till 48kHz på två av dem. När jag väljer directx ASIO kommer ljud från ljudkortet men inget ljud i cubase. Är väldigt konfunderad.

Fler tips uppskattas

/Henrik

Postat

Fick ett liknande problem med de nya drivarna till mitt Audiophile-kort. Men Cubasis hittade i alla fall på ASIO-drivern. Men ljud blev det ej något av. Mysko. Jag gick tillbaka till de gamla drivisarna istället. Felet verkar ju i alla fall ligga i Cubase. Mitt tips är: gå tillbaks till de gamla drivrutinerna och hoppas på att nästa blir bättre (skam den som ger sig, jag vet)!

Postat (redigerat)

Ser att du skrivit Creative ASIO..vilket får mig att tro att du har ett soundblasterkort installerat?..alternativt tagit bort soundblastret men inte tagit bort alla drivrutiner i windows..

Har du dessutom kollat ASIO-setup'en utanför SX katalogen? där kan du kolla vilka drivrutiner Cubase initierar vid start, sen är det bara att avbocka dom du inte vill ska aktiveras..

Hoppas det löser sig.

edit: felskrivning

Redigerat av demoniqus
  • 2 veckor senare...
Postat

Creative äger Emu och det är denna drivrutin du skall välja.

Kortet är låst till 48 kHz, om man kör på Creative ASIO drivrutin.

Gå in i Ljudkortets Control panel (Devices - Device setup - VST multitrack) och ändra Latencyn.

Funkjax

www.datorstudion.com - Hur du gör din dator till en hemstudio med Cubase

Postat
Creative äger Emu

😉 ..var nere på min favvismusikaffär i fredax och kikade på bl.a EMU-kortet och till min förvåning såg jag ett lite Creative-emblem på interfacet... 😕

Där ser man hur lite man vet om vad som händer på hårdvarusidan... 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.