Jump to content
Annons

gitarr vs alkohol


JJMusik

Recommended Posts

finns det egentligen några undersökningar som visat på att stor förtäring av alkoholk skulle göra en till en sämre gitarrist?

t ex att motoriken, synkningen, hastigheten skulle försämras?

Det är ju ganska uppenbart att man inte är världens bästa gitarrist när man kommer hem från krogen(fast man ofta tror det)

någon som forskat mer i ämnet? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
captain nemo (oregistrerad)

Bara via empiriska studier (självupplevda) och jag ser en nästan linjär funktion mellan alkoholhalt och sämre spel...

Däremot finns det en u-formad kurva som beskriver korrelationen mellan alkoholhalt och hur bra man TYCKER att man är. I början blir det bättre, men efter ytterligare intag så inser man att man är kass...

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte sett några men skulle gissa att det kan förhålla sig på samma sätt som för idrottare att en litet (riktigt litet) intag kan vara "befriande" och prestationshöjande. Obs! Detta hörde/läste jag för länge sedan kanske nya rön nu?

Redigerat av DåligtGehör
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det snarare handlar om att alla hämningar släpper, och då röjer man mycket mer, och då verkar det som om man är bättre. Själva tekniken i sig tror jag dock tar lite stryk av alkohol.

Hmm, man kanske skulle göra ett experiment? För varje glas öl jag dricker, så provar jag att spela en omgång. Det här kan hålla på hela natten. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

intressa tankar!

Fast jag tänkte nog mer på om spelandet tar stryk på längre sikt, alltså jag menade inte att spela under tiden som man dricker på en fest eller något sådant utan mer på permanent skada på gitarrlirandet efter många års tungt festande(vid nyktert lirande) :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet iaf en gitarrist som inte blir sämre av att dricka en massa.

Anders Bojfeldt som bla spelat med Glen Hughes och andra storheter har spelat några gånger på mitt jobb och den karln häller i sig en hel del men spelar fortfarande brallan av de flesta och gör det oftast bättr emed alkohol i kroppen. Tex drack han 13 stycker 8:er White Russian plus ett par shots och några öl mellan 21-00 en kväll och spelade fortfarande helt sjukt utan ett enda fel 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe okej,

Ja där finns ju ett par legender som man nog kan ta till försvar. Jag påstår inte att Dave Mustaine är någon häpnadsväckande gitarrist men han har ju fortfarande rätt schyst synkning mellan nävarna och den killen har ju varit död och återuppstått igen.

Allas våran Yngwie var väl inte heller sådär snäll på efterfesterna förr i tiden.

Men återigen, min fråga gällde inte huruvida man spelar PÅ fyllan utan om man gradvis blir en sämre gitarrist efter att ha festat mkt i sina dagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men återigen, min fråga gällde inte huruvida man spelar PÅ fyllan utan om man gradvis blir en sämre gitarrist efter att ha festat mkt i sina dagar.

först och främst så bygger ju allt på en reservation om att vad som är "bra" är subjektivt.

utöver det så finns det en social aspekt på det hela, där stor alkoholkonsumtion kan underminera din disiplin att öva, men även i övrigt förstöra dina möjligheter att spela.

tyvärr är det också så att långvarit missbruk leder till personnlighetsförändringar vilken naturligtvis kan påverka spelet (i vilken mån nu fingrarna kan tänkas lyda).

men utöver detta finns det inget som hindrar att någon tycker att den mest söndersupna gitarrist är en "jättebra gitarrist". subjektiviteten blir så att säga alltid överordnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

först och främst så bygger ju allt på en reservation om att vad som är "bra" är subjektivt.

Nja, frågan gäller ju ganska objektiva saker. Se första inlägget ovan (motorik etc).

Jag håller på en del med implicit inlärning, d v s omedveten inlärning, eller när man lär sig saker utan att kunna verbalisera det man har lärt sig. Många menar att musikinlärning till stor del sker omedvetet, att man snappar upp regelbundenheter och motoriska färdigheter utan att man exakt vet vad det är man lär sig. Det blir automatiserat kan man säga, och den typen av inlärning är ofta mer robust och påverkas inte lika mycket av belastning, kognitiv funktionsnedsättning, åldrande etc. Men samtidigt finns det vad jag vet inte så vansinnigt mycket forskning på det.

Man kan dra en parallell till språkinlärning. Språk lär man sig oftast enklare genom att "vara i ett språk" snarare än att bli explicit undervisad i ett språk. I den bemärkelsen snappar man ofta upp saker som man inte vet om att man kan. Barn t ex snappar upp grammatiska regler (enligt vissa) men försöker inte göra det direkt, de lär sig genom att bli "utsatta" för språk. Nu menar jag inte att ens modersmål skulle vara opåverkat av stor alkoholförtäring.....men saker som har automatiserats och som har snappats upp omedvetet är oftast mindre känsliga för generella funktionsnedsättningar än vad explicit inlärda saker är, såvida det inte har skett en massa överinlärning etc.

Redigerat av Snow Brigade
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara via empiriska studier (självupplevda) och jag ser en nästan linjär funktion mellan alkoholhalt och sämre spel...

Däremot finns det en u-formad kurva som beskriver korrelationen mellan alkoholhalt och hur bra man TYCKER att man är. I början blir det bättre, men efter ytterligare intag så inser man att man är kass...

//nemo

Exakt så är det. Har upplevt det flera gånger. Testa att spela in några feta räkor när du är packad och lyssna sedan dagen efter,.... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

man har ju hört att t ex clapton inte är den gitarrist han var, alltså att fingrarna inte hänger med längre.

Men han har väl drogat än del i sina dagar, alkohol kanske inte har samma inverkan på hjärnan?

Link to comment
Dela på andra sajter

alkohol kanske inte har samma inverkan på hjärnan?

I allra högsta grad har det det.

HJÄRNSKADOR - är relativt vanliga hos människor som druckit stora mängder alkohol under många år i följd. Först brukar närminnet - det vill säga förmågan att komma ihåg saker som ligger nära i tiden - drabbas. Minnesluckor i samband med alkoholförtäring kan vara ett tidigt symptom på hjärnskada.

LILLHJÄRNAN - balanssvårigheter och nedsatt förmåga att samordna muskelrörelser kan uppträda.

MAGSÄCKEN - alkohol ger ofta magkatarrer med smärtor och kräkningar. Också magsår är relativt vanligt.

LEVERN - är det organ i kroppen som ser till att alkoholen förbränns och försvinner ur kroppen. Redan efter några dagars alkoholdrickande kan levern bli svullen och öm. Cellerna skadas och fungerar sämre. Denna typ av skada är mycket vanlig.

BENSTOMMEN - risken för benbrott ökar. Dels råkar man oftare ut för olycksfall, dels blir benstommen skörare.

NERVSYSTEMET - kan drabbas vilket ger smärtor, känselbortfall och förlamningar.

MATSTRUPEN - i samband med leverskador kan man få åderbråck i nedre delen av matstrupen med livshotande blödningar som följd.

HJÄRTAT - regelbundet alkoholdrickande skadar hjärtmuskeln med hjärtsvikt som följd.

BUKSPOTTKÖRTELN - drabbas av inflammationer, med svåra buksmärtor och försämrad förmåga att tillgodogöra sig födan, likaså risk för en form av diabetes.

HUDEN - risken för olycksfall och sår ökar.

SEXUALDRIFTEN - hormonpåverkan och störd sexuell funktion.

MUSKLER - alkohol orsakar en särskild sjukdom (myopati) som medför att hela muskler kan förstöras.

Saxat från: http://www.can.se/sida.asp?navId=1&subId=57

Eller fråga någon gammal a-lagare. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Man skall inte låta sig avskräckas för mycket. Man kan säkert hitta forskning om hur farligt det är med lökchips också, det kloggar igen artärer o s v ... men det är inte mycket som slår en påse chips och en kall bira till fotbollen på söndag 😄

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Man skall inte låta sig avskräckas för mycket. Man kan säkert hitta froskning om hur farligt det är medlökchips också, det kloggar igen artärer o s v ... men det är inte mycket som slår en påse chips och en kall bira till fotbollen på söndag 😄

Hähä! 😄

Touché

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...