Zyan Postat 23 april 2006 Dela Postat 23 april 2006 Jag sitter och tränar på att spela in. Tar midi filer konverterar dom till audio med hjälp av min synth. Men sen efter sång så blir jag hyffsat nöjd med ljudet. Men varje gång jag spelar upp ljudet så blir det alltid svagare än alla andra mp3or. Och då ligger det på gränsen att distlampan lyser i cubase. Jag har kompressor på många spår. Och drar upp det så mycket det går innan dist. Men sen drar jag igång orginal låten och det ljudet är mycket starkare. Tips på hur kag ska gå till väga. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 23 april 2006 Dela Postat 23 april 2006 Testat att limitera? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 23 april 2006 Trådstartare Dela Postat 23 april 2006 Är inte limiter en helkompressor utan threshold och make up gain? Gör ju bara ljudet svagare. Sen kan man dra upp lite på regeln. Förklara hur jag ska använda den? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Snow Brigade Postat 23 april 2006 Dela Postat 23 april 2006 Är inte limiter en helkompressor utan threshold och make up gain?Gör ju bara ljudet svagare. Sen kan man dra upp lite på regeln. Förklara hur jag ska använda den? Om det var utan threshold så skulle det inte vara kompression egentligen väl? En limiter har högt ratio bara, så att signalen inte överstiger en viss threshold. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 23 april 2006 Trådstartare Dela Postat 23 april 2006 (redigerat) Så hur jag ska använda limitern? På alla spår samtidigt för att få upp styrkan? Edit: Utgår från att det är en insert effekt. Redigerat 23 april 2006 av Zyan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 23 april 2006 Dela Postat 23 april 2006 (redigerat) Kjarheus Classic Limiter på mastern (den är gratis och ganska bra). Sen lägger du mastern på -0.1, sätter limitern på och drar i spaken tills du a ) skiter ner dig eller b ) är nöjd med volmen på nåt annat sätt. Edit: visst, använd den som insert alltså! Redigerat 23 april 2006 av tsmalmbe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 23 april 2006 Dela Postat 23 april 2006 En limiter har ofta bara två reglage ett tröskelvärde och ett tak. Det försa reglaget styr vid vilken styrka limitern ska börja jobba och den andra hur mycket ljudet skall normaliseras ( autogain ). Så sätt den andra på typ -0.1db och den första får du lyssna så du inte mosar ljudet för mycket. Desto lägre tröskelvärde desto starkare kommer din musik att låta på bekostnad av dynamik såklart och kan låta ila om du tar i för mycket. I ditt fall skall du lägga den efter nermixningen till en stereofil eller på masterregeln. Man kan använda limiter på kanalerna också men det är inte det vi talar om idag. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 23 april 2006 Trådstartare Dela Postat 23 april 2006 Tack ts och Johnny Jag vet inte om jag fatta rätt...men använda dynamics i cubase som limiter. Satte limitern på ett svagt, nermixat stereospår...som insert Regeln på detta spår som tidigare stod på 0db drog jag upp till max utan att bli distat. Sen drog jag upp levelcontrolen på output tills det blev distat sen drog jag tillbaka den lite. Och den nya nermixningen blev mycket starkare. Tog inte så mycket skada i dynamik. Men jag har inte skaffat monitorer så mixar fortfarande i b-hörlurar. Nu har jag lärt mig något idag. KOmmentera gärna om jag gjorde något galet. Annars ska alla ha tack för hjälpen. So Long -Zyan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 23 april 2006 Dela Postat 23 april 2006 Det är inte den regeln du ska dra i. Låt den stå på nollan. Sen gör du som vi sa. Här har du en bra gratis limiter, W1Limiter Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 23 april 2006 Trådstartare Dela Postat 23 april 2006 När jag slår på limitern förändras ingenting. Förutom förlorar lite dynamik när jag sänker thresholden till minimalt värde -12db. Annars är det knappt hörbar skillnad. Ljudstyrkan är oförändrad. Har kollat om den är på rätt spår, att det inte är bypassad och att den är på. Vilket säger att den funkar. Förstår inte hur jag ska få det låta starkare. -Zyan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 23 april 2006 Trådstartare Dela Postat 23 april 2006 Med w1 blev det starkare. Vad mysko att steinbergs inte funka. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 23 april 2006 Dela Postat 23 april 2006 (redigerat) Å så en gååång till.. 😄 1. Sök: Kjaerhus Classic Limiter 2. Lägg limitern på mastern som insert 3. Lägg masterns volymreglage på -0,1 4. Öppna limitern,och dra ner threshold-knappen på limitern tills du uppnår effekterna som jag nämnde tidigara. Kjaerhus är definitivt den lättaste limitern att börja med. Dessutom anses den vara riktigt hygglig kvalitet dessutom. Testa gärna sen också med andra limiterplugins för att hitta din egen favorit. Edit: Jag tror du blandat ihop´begreppen med Steinbergs dynamics/VSTDynamics. Det är en kompressor, som har ett limitersteg på ändan för att undiva distortion. Det är inte meningen att användas som master-limiter. Steinberg dynamics fungerar bra för det som den är planerad till - komprimering. Redigerat 23 april 2006 av tsmalmbe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 23 april 2006 Trådstartare Dela Postat 23 april 2006 (redigerat) Ska prova din med. Jag börjar alltid med det jag har. För att ha något att jämföra med, fick ingen skillnad på ljudet med steinbergs dynamics vilket stör mig som tusan. Edit: Denna tråd skulle egentligen legat i pluggar tydligen. Men ljudet är bättre nu. Thanks dudes. Edit 2: TSMALMBE. Du hade helt rätt. Guldstjärna till dig! Men vad är vst dynamics för något? Du skriver bara vad den inte är till för. Sayonara -Zyan Redigerat 23 april 2006 av Zyan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Disobedient Postat 23 april 2006 Dela Postat 23 april 2006 aven om du har komp pa varje kanal sticker transienter igenom och du kan inte fa hogre maxvolym. limiter hjalper men aven de basta sabbar ljudet lite. sjalv gillar jag att klippa av transienter med lite hjalp av digital dist. kor kanalen lite lagom het bara sa har du genast lite mer volym. sen for att fa lite hogre rms volym sa kan du skicka ljud till en buss och mosa skiten ur det med en komp och mixa in det med orginal. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.