Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjo.

Jag gillar analoga bord. Så är det. 😉

Har suttit en del med Mackie 24-8 bord och det är något som funkar för mig.

Audientbordet funkar oxå rätt bra men 300.000 kr är lite väl mkt pengar 😛

Har sett en del begangnat för runt 5000-6000 kr i likvärdig funktion och kvalitet, å de flesta anser att deras mixer låter bättre än t.ex mackies.

Nu är jag alltså inte ute efter Neve-kvalitet utan nått som funkar i amatörstudion här hemma 😛

alltså minst 24 kanaler och 8 bussar.

Behringer MX8000? 😏

Soundtracs Topaz project 8?

Soundmaster?

Tascam?

Allen & Heath CMC24?

Dynacord MC24?

😲

Annons
Postat

Jag köpte ett Soundtracs Topaz Project 8 förra året och är mkt nöjd! Speciellt eq'n är klassiskt brittisk, mycket mjuk och välljudande. 😉

Litet och smidigt bord. Visst, vill du imponera på kunder så är det inte bordet för dig rent visuellt men ljudmässigt är det ett mkt bra bord.

Postat

Nice!

Tack för tipsen. 😏

Soundcraft å Soundtracs verkar vara gedigna mixrar i begagnatmarknaden.

Hoppas bara min bil är hel nu på besiktningen så jag slipper bekosta den istället...

tjo

Postat

jag hade ett Behringer MX8000 och det gick sönder hela tiden och det var inte roligt att släpa runt det på lagning hela tiden. och då köpte jag bordet nytt oxå!!! och det var inte inärheten av mackies kvalite

Postat

Underligt. Jag har också ett MX8000 stående och har aldrig haft minsta problem, ens med för hög brusnivå. Det står tyvärr bara och tar plats i en case hemma, så om någon vill ha ett helt OK bord (nej det mäter sig inte med finare, mycket dyrare märkena) så är det bara att höra av sig. Hustrun börjar tröttna på att det är i vägen.

Vad är case till för? Använder det bara när jag skall mixa och spela in ett liveband samtidigt. (Vilket har hänt en gång om året de senaste tre, då jag har ägt det. Innan var det i en hemstudio.) Då är det kanon. Men fy f-n för att släpa på det under vanliga, mindre coverspelningar... Tur att man har fler utrustningsalternativ! 🙂

Postat

Jag körde tidigare med ett MX8000 - och det ersatte ett gammalt Soundcraft 400B med den äran. Det blev lägre brus med Behringer-bordet och lät helt enkelt bättre på alla sätt med eq etc. Soundcraft-bordet var förstås gammalt och slitet, så jämförelsen är kanske inte helt rättvis (men eftersom just detta bord nämndes tidigare, så var jag tvungen att ta upp det... 🙂 ) - men inte ens efter renovering lät det gamla bordet lika bra som det nya MX8000.

Jag hade alltså inget att klaga på. Jag var förste ägaren av det (köpte det för över 10 år sedan och sålde det för kanske 4-5 år sedan när jag bytte till digitalmixer) - och fick reda på att det såldes vidare för något år sedan - fortfarande fullt fungerande, utan några problem.

Jag skulle tro att det är skillnad mellan äldre och nyare MX8000, eftersom jag har sett så vitt skilda kommentarer från användare. Jag hade bland de första - förmodligen innan Behringer letade upp en billigare fabrik för tillverkningen... 😳

Om man ska köpa ett gammalt begagnat bord från 70-talet eller något ditåt, så ska man nog vara beredd att lägga ganska mycket pengar på en helrenovering - annars blir det inte bättre än ett nytt som är billigare.

Postat

Har också positiva erfarenheter av mx8000. Mycket bord för liten peng. Inget fantastiskt ljud, men helt OK och inga direkt höga brusnivåer. Har aldrig strulat för mig.

Postat

tack för tipsen.

nu blir det lite framflyttad. Mixerbordsköpet.

Blir först å främst nytt ljudkort och ett par rediga monitorer jag ska fixa till sommaren.

Tack å hej leverpastej

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.