Jump to content
Annons

Inget ljud i datorn - "allt" testat :-(

Recommended Posts

jisses (oregistrerad)
Postat

Hejsan 😆

ett litet delikat problem, kanske inte så litet heller som det känns.

min son skulle omformatera sin dator (fråga mig inte varför -klåfingrig?)

han installerade windows på nytt och allt verkade fungera-men inte ljudet. till att börja med hittades ingen styrenhet för ljud/multimedia

hur som haver så aktiverades det integrerade ljudet (enable i bios) och Realtek AC97. nu finns styrenhet och multimediaplayer blinkar så vackert igen när spelaren spelar upp låtarna -MEN inget ljud. provade då att ta disable, installera ett herculer muse dvd 5.1 men när kortet blivit isatt så startar inte windows - blinkar bara till med dess "logga" sne blir skärmen gråsvart och inget händer???? Och högtalarsladden sitter såklart i det gröna uttaget, volymen är på och mm mm. (provat att sätta ljudkortet på alla lediga pci-platser)

snäll, i jissenamn - vad mer kan jag kolla? finns någon inställning i bios som kan ha tagit skada vid omformateringen - nåt uppenart jag missar - har audio - uttaget i bak på datorn "pajat"

Moderkortet är ett Asus K8N4 E Deluxe, pci-express

längre än så här sträcker sig inte mina kunskaper och sonen är både smått

ledsen och förbannad. finns det nåt jag kan göra?

Tacksam för svar på detta tradiga inlägg ,

vänligen Lotta 😱

Annons
Postat

Det följde inte med en sk "Recovery"-CD eller så, när du köpte datorn?

Man tycker ju att det borde räcka med att installera om rätt drivrutiner (ljudkort,högtalare om de har egna drivisar, etc)

Ofta får man ju med en cd med alla drivrutiner och mjukvaror - just för att kunna återställa datorn till hurd en var när den köptes.

jisses (oregistrerad)
Postat

Nej, av den anledningen att vi satt ihop datorn själva :-)

köpte moderkort, grafikkort, hårddisk, tv-kort, minnen, mm mm

har inst. skiva för alla delar men kanske missat nåt ? annars tror jag

allt är installerat. Ljudet fanns och fungerade som det skulle innan

han var där och pillade så jag utgår från att allt var sammansatt rätt.

Helknas, om jag får uttrycka mig så :-)

jisses (oregistrerad)
Postat

har redan formaterat om den igen, igårkväll. då kom styrenheterna "tillbaka"

-utan ljud

men vad jag absolut inte fattar är varför skärmen blir helt blank när jag stopapr i ljudkortet - släpper inte alls in mig i windows -bara gråsvart skärm???

(då är det disablat i bios)

vänligen Lotta

Postat

Och du är säker på att du har rätt drivrutin till ljudkortet?

Du kanske kan ladda ner den senaste från tillverkarens hemsida?

Drivrutinen kanske har ballat ur?

Eller ljukortet i sig kanske är trasigt?

Postat

Ta ut Hercules kortet och starta upp datorn med det inbyggda ljudkortet. Gå sedan till www.asus.com och sök i menyn efter motherboard och den modell som sitter i datorn. Kolla efter drivrutiner och leta reda på de som tillhör det inbyggda ljudkortet, ladda hem och installera.

Kolla om du får något ljud, om inte: Kolla inställningar, kontrollpanelen på start-menyn och leta reda på ljudinställningar. Försäkra dig om att det inbyggda ljudkortet är valt för uppspelning av ljud i Windows.

/Majken

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.