Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

När jag bouncar ett projekt här så märker jag att alla toner från basen, som är gjord med en ES1, ligger rejält snett på ljudvågen, som en DC offset (fast inte på det tysta såklart). Inte så konstigt att det blir så med vissa vågformer och filterinställningar mm, men ganska dumt eftersom det inte går att få ut en lika stor volym ur ljudet. Vad göra? Finns det nåt enklare sätt än att bounca hela det spåret och utföra remove DC offset (som ju bara skulle vara dumt eftersom det istället skulle sabba tystnaden...)?

Annons
Postat

Eftersom ingen svarat så tar jag och bifogar en bild på hur det kan se ut:

post-66-1145701908.jpg

Hur rättar jag till tonerna utan att göra de tysta partierna sneda istället?

Postat

Ser panorerad ut....

Postat

Det borde inte vara nåt fel med det där inte... Låter det illa tycker du?

Ganska vanligt att det kan uppstå assymetriska vågformer ur en synt.

Postat

Näää alltså problemet är ju att det är svårt, eller omöjligt, att få ut full volym! Om vi tar ett extremexempel, med ett syntljud som bara ligger helt på ena sidan om noll, så kommer man ju bara kunna få ut hälften så mycket volym ur det som om det hade legat jämnt fördelat på båda sidor. Eller hur?

Just eftersom det borde vara ett hyfsat vanligt problem (om man nu ser det som ett problem) så tycker jag det borde finnas nåt verktyg för att rätta till det...

Postat

Näää alltså problemet är ju att det är svårt, eller omöjligt, att få ut full volym! Om vi tar ett extremexempel, med ett syntljud som bara ligger helt på ena sidan om noll, så kommer man ju bara kunna få ut hälften så mycket volym ur det som om det hade legat jämnt fördelat på båda sidor. Eller hur?

Just eftersom det borde vara ett hyfsat vanligt problem (om man nu ser det som ett problem) så tycker jag det borde finnas nåt verktyg för att rätta till det...

1) Ligger basen lågt i mixen är det väl för bövelen bara att höja den regeln!

2) Gör du om vågformen så kommer den också att låta helt annorlunda. Gillar du det här ljudet så är det kanske just för att det ser ut som det gör.

Postat

2) Gör du om vågformen så kommer den också att låta helt annorlunda. Gillar du det här ljudet så är det kanske just för att det ser ut som det gör.

1) Nej då börjar det ju klippa på ena sidan!? Medans andra fortfarande har massa "luft" kvar.

2) Att skjuta hela ljudvågen åt något håll, bara medans ljudet spelar, kan ju knappast påverka hur det låter. Dessutom kan olika ljudvågor låta "exakt" likadant, iaf ha exakt samma övertonsstruktur, väl?

Postat

1) Nej då börjar det ju klippa på ena sidan!? Medans andra fortfarande har massa "luft" kvar.

2) Att skjuta hela ljudvågen åt något håll, bara medans ljudet spelar, kan ju knappast påverka hur det låter. Dessutom kan olika ljudvågor låta "exakt" likadant, iaf ha exakt samma övertonsstruktur, väl?

1) Du får väl sänka de andra kanalerna då.

2a) Att "skjuta hela ljudvågen" innebär att du lägger på en DC-offset, och det vill du garanterat inte ha...

2b) Har du en signal med ett visst övertonsinnehåll så kommer den signalen att se ut på ett visst sätt. Frekvensinnehåll resp. vågform är bara två olika sätt att se på saken.

Postat

2a) Att "skjuta hela ljudvågen" innebär att du lägger på en DC-offset, och det vill du garanterat inte ha...

2b) Har du en signal med ett visst övertonsinnehåll så kommer den signalen att se ut på ett visst sätt. Frekvensinnehåll resp. vågform är bara två olika sätt att se på saken.

1+2a) Att sänka dom andra kanalerna känns som en (dålig) work-around. Och nej, jag vill inte ha nån DC-offset, alltså vill jag skjuta bara ljudet (tonerna) och inte tystnaden mellan. Det är ju just det här jag menar, jag vill veta om det finns nåt sätt att lösa det på men det verkar ju inte så eftersom att det knappt verkar som att nån förstår vad jag menar...

2b) Är du säker på det? Det borde ju räcka att man bara fasförskjuter nån av övertonerna i förhållande till grundtonen så ser ju genast ljudvågen helt annorlunda ut, utan att klangen ändras? Väl?

Postat

1+2a) Att sänka dom andra kanalerna känns som en (dålig) work-around. Och nej, jag vill inte ha nån DC-offset, alltså vill jag skjuta bara ljudet (tonerna) och inte tystnaden mellan. Det är ju just det här jag menar, jag vill veta om det finns nåt sätt att lösa det på men det verkar ju inte så eftersom att det knappt verkar som att nån förstår vad jag menar...

2b) Är du säker på det? Det borde ju räcka att man bara fasförskjuter nån av övertonerna i förhållande till grundtonen så ser ju genast ljudvågen helt annorlunda ut, utan att klangen ändras? Väl?

..."skjuta bara ljudet (tonerna)" innebär att du lägger på en DC-offset inne i tonen...

Hittade en rysk bild:

6.gif

Postat (redigerat)

Men ratta om PW (Pulse Width) i ES1 då.. Anväder du variabel pulsbredd så får du ju detta symptom.. Hela idén med en synt är ju att det ska låta bra.. Allternativt.. Kopiera vågformen och invertera den och lägg på den som en dubb .. Då har du lika mycke på varje sida om 0-genomgången sen.

EDIT: Jag tror du fokuserar på fel problem.. Nu handlar det om ett sound och inte om att få ut maximal volym. 😄 Hoppas du vet hur vågformer i en synth funkar och låter samt samverkar.. 😲

Redigerat av hegobald
Postat (redigerat)

..."skjuta bara ljudet (tonerna)" innebär att du lägger på en DC-offset inne i tonen...

Hittade en rysk bild:

6.gif

Fast jag fattar inte hur du menar nu. En DC offset måste ju ändå vara när mittemellan medelhögsta top och medellägsta dal inte ligger på zero crossingen? Och det gör den ju inte som det ser ut nu.

Sinusvågen på bilden är ju väldigt symmetrisk och därför så är ju medelvärdet mellan topparna och dalarna precis imitten, och därför så blir det en DC offset när man flyttar den. Men problemet är ju det omvända för mej! Ljudvågens mitt ligger inte i mitten så jag vill flytta den så den gör det!

Hegobald: ingen PWM på detta ljud, utan det är väl bara ljudvågen som råkar få den formen när den filtreras... Ja det handlar om att få ett snyggt ljud (och det har jag ju) men när man ska mixa så känns det inte bra att ljudvågen börjar klippa på ena "sidan" trots att ljudet fortfarande inte är på "max"... Känns som att kompressorer mm borde reagera helknäppt på det också? Antingen behandla ljudet som högre eller lägre än vad det är... Jag vet inte riktigt vad du menar med "hur vågformer i en synth funkar och låter samt samverkar", men jag vet ju hur man programmerar en synth, hur de vanliga vågformerna låter osv, men vad har det med detta att göra?

EDIT: Att fasvända och dubba med är iofs en intressant idé, ska testa! Gäller bara att inte ljudet förvrängs.

Redigerat av tbruce
Postat

Eftersom du inte har en DC offset i din signal så innebär det att de höga peakarna är smala och de låga topparna är breda. Detta ger en DC-komponent lika med noll fastän toppvärdena är assymetriska. Sålunda ett PWM ljud där pulskvoten inte är 50%.

(Att fasvända och dubba kommer ju bara att ge utsläckning...)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.