Zyan Postat 20 april 2006 Dela Postat 20 april 2006 Sådär. Nu börjar jag få bukt på min nya studiodator. Partionerna ser ut så här Hd 1: Partion1: 20gig Huvudwindows med bränningsprogram, winamp, bildprogram, bra att ha program osv... 10 gig ledigt Partion2: 20gig Cubase Windows, endast installationer till video, ljudkort och cubase sx 3 14 gig ledigt Hd 2: Partion1: 70gig Projekt Alla mina cubaseprojekt under arbete Partion2: 160gig Media arkiv Hd3: Gammal ide...nerladdning och slask..incomming med andra ord..allt som bara ligger och tar plats och är inte viktigt.... Arbetar inte så mycket med vst...bara steinbergs orginal och några små gratispluggar... Har två seriösa vst, en gigantiskt piano och en bas...funderar att skaffa en seriös synth och en bra trummvst... Var ska jag installera de nya vstna....småttingarna ligger i sx3/vst plugins Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 20 april 2006 Dela Postat 20 april 2006 dll´er har ju bara en plats Sen vad gäller ljudbibliotek till VSTi så ha dem på en annan plats Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 20 april 2006 Dela Postat 20 april 2006 Sådär. Nu börjar jag få bukt på min nya studiodator. Partionerna ser ut så här Hd 1: Partion1: 20gig Huvudwindows med bränningsprogram, winamp, bildprogram, bra att ha program osv... 10 gig ledigt Partion2: 20gig Cubase Windows, endast installationer till video, ljudkort och cubase sx 3 14 gig ledigt Hd 2: Partion1: 70gig Projekt Alla mina cubaseprojekt under arbete Partion2: 160gig Media arkiv Hd3: Gammal ide...nerladdning och slask..incomming med andra ord..allt som bara ligger och tar plats och är inte viktigt.... Arbetar inte så mycket med vst...bara steinbergs orginal och några små gratispluggar... Har två seriösa vst, en gigantiskt piano och en bas...funderar att skaffa en seriös synth och en bra trummvst... Var ska jag installera de nya vstna....småttingarna ligger i sx3/vst plugins lägg dom där det känns bra!! hehe, ne men seriöst, jag stoppade in mitt elektrik piano som är ganska asstort i första part. på andra disken.. lägg dina vst:or där dom får plats, och stökar dom, så flyttar du bara om dom ju!!! 😕 Jonas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 20 april 2006 Trådstartare Dela Postat 20 april 2006 De stora är ju installerade filer och är så jobbigt att flytta dem. Kan man lägga dll filen i vst plugins i sx3 mappen och sen ha den installerad på en annan hd? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Majken Postat 20 april 2006 Dela Postat 20 april 2006 Jag har Cubase och Reason installerat på en disk medan alla pluggar och refills är installerat på en annan disk. På så vis kan Windows jobba med sitt virtuella minne och programmen på en egen disk medan alla samplingar och dylikt körs från en annan disk. /Majken Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 20 april 2006 Trådstartare Dela Postat 20 april 2006 Det är det jag har planerat. Men blir så jobbigt i cubase att ha flera vst mappar. Vill att alla alternativ ska finnas i sends och vst instrument. Vill att allt ska funka så smidigt som möjligt. Kan man typ lägga dll filen (om det nu finns en sådan) till steinbergs stora pluggar i vst mappen på c: medans pluggen ligger på en annan hd? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 20 april 2006 Dela Postat 20 april 2006 Jag har Cubase och Reason installerat på en disk medan alla pluggar och refills är installerat på en annan disk. På så vis kan Windows jobba med sitt virtuella minne och programmen på en egen disk medan alla samplingar och dylikt körs från en annan disk. /Majken Mmm, Reason laddar väl upp samplingar i primärminne. Pluggarna laddas också upp i primärminnet... Dvs, jag tror inte ditt tips har någon betydelse för prestandan, men övertyga mig ;-) Om inte du byter ljud på någon samplingssynth mitt i en låt förstås., då har det betydelse. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
el davo Postat 20 april 2006 Dela Postat 20 april 2006 (redigerat) Det är det jag har planerat. Men blir så jobbigt i cubase att ha flera vst mappar. Vill att alla alternativ ska finnas i sends och vst instrument. Vill att allt ska funka så smidigt som möjligt. Kan man typ lägga dll filen (om det nu finns en sådan) till steinbergs stora pluggar i vst mappen på c: medans pluggen ligger på en annan hd? ja du kan lägga .dll filen i vstplugins-foldern och datafilen på en annan disk för de flesta utrymmeskrävande VSTi plugins. med din uppdelning är det antingen någon av partitionerna på disk 1 (cubasepartitionen, icke-audio windowspartitionen) eller audiopartitionen som gäller. lägg dom inte på en annan partition av audiodisken eftersom det då blir mkt hoppande fram och tillbaka fysiskt för läshuvudena när den ska accessa olika delar av disk samtidigt. själv har jag det uppdelat såhär: disk1 (ide) : windows + program disk2 (sata): samplingslib och datafiler till streamande VSTi disk3 (sata): låtfoldrar disk4 (ide): backup (ghost av windows, aktuella låtprojekt). edit: lade till att man kan ha filerna på icke-audio win-partitionen, om man vill.. Redigerat 20 april 2006 av el davo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spaceman Postat 20 april 2006 Dela Postat 20 april 2006 Mmm, Reason laddar väl upp samplingar i primärminne. Pluggarna laddas också upp i primärminnet... Dvs, jag tror inte ditt tips har någon betydelse för prestandan, men övertyga mig ;-) Om inte du byter ljud på någon samplingssynth mitt i en låt förstås., då har det betydelse. Håller helt med. Varför lägga dll:er på andra partioner. En annan sak man ska ha klart för sig att ju fler partioner man har desto segare I/O för OS:et om den ska läsa in data i cachen från en partion, programet på en annan, pluggar från en tredje osv. Lägg Cubase/Reason eller vad du har på c:. Misstänker att du har the Grand 2 från Steinberg med feta hsb filer, gör en c: drive som är fet typ 50 gb. Det är lugnt. Det är snarare projekt filer mm som man bör lägga på en annan partion/disk. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 20 april 2006 Trådstartare Dela Postat 20 april 2006 Det är det jag har planerat. Men blir så jobbigt i cubase att ha flera vst mappar. Vill att alla alternativ ska finnas i sends och vst instrument. Vill att allt ska funka så smidigt som möjligt. Kan man typ lägga dll filen (om det nu finns en sådan) till steinbergs stora pluggar i vst mappen på c: medans pluggen ligger på en annan hd? ja du kan lägga .dll filen i vstplugins-foldern och datafilen på en annan disk för de flesta utrymmeskrävande VSTi plugins. med din uppdelning är det antingen någon av partitionerna på disk 1 (cubasepartitionen, icke-audio windowspartitionen) eller audiopartitionen som gäller. lägg dom inte på en annan partition av audiodisken eftersom det då blir mkt hoppande fram och tillbaka fysiskt för läshuvudena när den ska accessa olika delar av disk samtidigt. själv har jag det uppdelat såhär: disk1 (ide) : windows + program disk2 (sata): samplingslib och datafiler till streamande VSTi disk3 (sata): låtfoldrar disk4 (ide): backup (ghost av windows, aktuella låtprojekt). edit: lade till att man kan ha filerna på icke-audio win-partitionen, om man vill.. Ide´n går inte att bota ifrån. Endast sata tyvärr. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 20 april 2006 Trådstartare Dela Postat 20 april 2006 Det är det jag har planerat. Men blir så jobbigt i cubase att ha flera vst mappar. Vill att alla alternativ ska finnas i sends och vst instrument. Vill att allt ska funka så smidigt som möjligt. Kan man typ lägga dll filen (om det nu finns en sådan) till steinbergs stora pluggar i vst mappen på c: medans pluggen ligger på en annan hd? ja du kan lägga .dll filen i vstplugins-foldern och datafilen på en annan disk för de flesta utrymmeskrävande VSTi plugins. med din uppdelning är det antingen någon av partitionerna på disk 1 (cubasepartitionen, icke-audio windowspartitionen) eller audiopartitionen som gäller. lägg dom inte på en annan partition av audiodisken eftersom det då blir mkt hoppande fram och tillbaka fysiskt för läshuvudena när den ska accessa olika delar av disk samtidigt. själv har jag det uppdelat såhär: disk1 (ide) : windows + program disk2 (sata): samplingslib och datafiler till streamande VSTi disk3 (sata): låtfoldrar disk4 (ide): backup (ghost av windows, aktuella låtprojekt). edit: lade till att man kan ha filerna på icke-audio win-partitionen, om man vill.. Ide´n går inte att bota ifrån. Endast sata tyvärr. Kan inte göra en fet c: Måste nog ha dem på andra...eller ha max 10 gig ledigt. Ja, det är grand två. Kärlek vid första öronkastet. Vissa saker måste man bara ha. Bättre än min korg 01W från 91. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 20 april 2006 Dela Postat 20 april 2006 Kärlek vid första öronkastet. Word! Hårddisk 1, partition 1: Windows Hårddisk 1, partition 2: Virtuellt minne/Swap, Documents & Settings och temporära filer Hårddisk 1, partition 3: Alla program, oavsett om det är grafikprogram eller musikprogram osv. Även pluggar (dll-filen) hamnar i standardmappen Steinberg\vstplugins. Hårddisk 2: Låtprojekt Instrumentsamplingar Stora datafiler som innehåller ljuden till gigantiska pluggar Hårddisk 3 & 4: Smakfråga... Gör som du vill 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 20 april 2006 Trådstartare Dela Postat 20 april 2006 Det funkar ju inte... Har redan två windows på första hd... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 20 april 2006 Dela Postat 20 april 2006 Strunta i partitioner. Men jag kan jädran i mig inte förstå vad partitioner skall var bra för nu för tiden. Förr när windows och dos inte fixade att ha stora diskar då kanske det var bra. Men nu? Det enda som inträffar är att det blir skvättar över som man inte kan göra nåt vettigt av. Varför två windows? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 20 april 2006 Trådstartare Dela Postat 20 april 2006 Ett med bara cubase och dess tillhörigheter... Ett med allt annat skräp... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 20 april 2006 Dela Postat 20 april 2006 (redigerat) Mmm, på min persoliga konto så har jag tagit bort allt onödigt. Resten av familjens konto är fyllda med skräp och swischande effekter när du stänger ned ett fönster. Eller kör du Win98 och XP i de olika partitionerna? Mitt förslag bort med ett OS, och bort med partitioner. Redigerat 20 april 2006 av drloop Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 20 april 2006 Trådstartare Dela Postat 20 april 2006 Jag märker skillnad. Finns en anledning. Cubase os et är inte ens uppkopplat på nätet. Inget slöar ner. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
el davo Postat 20 april 2006 Dela Postat 20 april 2006 Kärlek vid första öronkastet. 😮Word! Hårddisk 1, partition 1: Windows Hårddisk 1, partition 2: Virtuellt minne/Swap, Documents & Settings och temporära filer Hårddisk 1, partition 3: Alla program, oavsett om det är grafikprogram eller musikprogram osv. Även pluggar (dll-filen) hamnar i standardmappen Steinberg\vstplugins. Hårddisk 2: Låtprojekt Instrumentsamplingar Stora datafiler som innehåller ljuden till gigantiska pluggar Hårddisk 3 & 4: Smakfråga... Gör som du vill 🙁 vad är vitsen med att dela upp disk1 i så extremt många partitioner? okej om man lägger virtuellt minne på en egen partition så det absolut inte fragmenteras, men här delar det plats med temporära filer ändå... det finns ju folders... och måste du av någon anledning ominstallera windows så tjänar du ändå inget på att har programmen på en annan disk, det är ändå en massa registry settings, system .dll och liknande som måste in så programmen får man installera om ändå.. den enda nackdelen är visserligen att man kan få platsbrist på en partition trots att det finns plats över på disken, men det räcker för att jag ska låta bli. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Majken Postat 20 april 2006 Dela Postat 20 april 2006 och måste du av någon anledning ominstallera windows så tjänar du ändå inget på att har programmen på en annan disk, det är ändå en massa registry settings, system .dll och liknande som måste in så programmen får man installera om ändå.. Men de flesta program håller inställningarna i samma mapp som programmet. Skulle olyckan vara framme är det med andra ord bara att formatera c: och sedan installera om med vetskapen om att alla gratispluggar, alla inställningsfiler och annat finns kvar. Håller helt med. Varför lägga dll:er på andra partioner. En annan sak man ska ha klart för sig att ju fler partioner man har desto segare I/O för OS:et om den ska läsa in data i cachen från en partion, programet på en annan, pluggar från en tredje osv. Här handlar det ju inte om partitioner utan om fysiska hårddiskar. Och som jag skrev tidigare så är tanken att systemet ska kunna jobba fritt med det virtuella minnet och programmen medan all inläsning av samplingar och stora pluggar sköts av en annan hårddisk för att minska lästid eftersom det sköts av olika hårddiskar. /Majken Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.