Jump to content
Annons

Välja mickar för inspelning av kören

hgpuke

Recommended Posts

Efter att ha läst litet material lutar den nu åt att det blir Studio Project B1:or i alla fall. Pre-ampen är fortfarande en svår fråga. Är Studio Project vtb1 tillräckligt bra för mitt ändamål? (Jo, jag vet att det är en mono-amp, men den säljs i "paket" med B1 för 2095 kronor vilket jag kanske kan sträcka mig till).

Dela på andra sajter

Annons

Det kanske går att få ett eget paketpris om du berättar vad du vill ha och frågar vad det kommer att kosta... 🙂 Man kan ju inte göra färdiga paket av alla tänkbara kombinationer, så därför finns det oftast bara några få färdiga paket...

Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tjena här kommer ett exempel på det som jag har spelat in. Två ADK 51 en Samson, två Behringer mic 100 och en Behringer mini mixer, Mickar runt 1000 lappen preampar runt 700 mixer oxå ca. 700 spänn. Inspelat under rep före konsert i Gammalkils Kyrka.

Göran

Gammalkil church choir

lo-fi URL: http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=3901208&q=lo

hi-fi URL: http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=3901208&q=hi

Dela på andra sajter

Vill tacka alla för alla hjälpsamma råd.

Jag har nu köpt utrustning och gjort min första inspelning.

Vilken utrustning jag valde?

Studio Projects B1 mikrofoner

Studio Projects VTB1 pre-ampar

Min gamla Sony DAT-bandspelare

Edirol UA-1EX (optiskt ut från DAT-optiskt in i Edirol-USB in i datorn)

Rockstand stativ

Diverse kablar

Totalpris ca 6 500 (exkl DAT bandaren)

Hur det låter?

Kanon!

Klart, välseparerade stämmor, stort frekvensomfång, inget brus.

Än en gång: Stort tack för alla tips. Jag kommer nog att "hänga här" fler gånger... 😱

Dela på andra sajter

Du kan inte lägga upp några små snuttar så vi får höra det färdiga resultatet? Gärna berätta hur du mickade upp och kanske lägga upp någon liten paintbild som visar det? Skulle vara kul att höra och se.

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Visst, det skall jag gärna göra, så fort jag får litet tid att få in ski.. ursäkta inspelningen i datorn... 😳

OK, nu har jag fått in konserten i datorn, men ännu inte hunnit splitta på filen. Dock har jag tagit mig tid att exportera ett av styckena till mp3-format och lagt upp det på webben.

Ni hittar det

Stycket som heter "Media Vitae" har jag komprimerat till mp3 i 192kb/s för att det inte skall ta för mycket plats på vår webserver

Kommentarer är mycket välkomna.

Inspelningen, med Linköpings Kammarkör - en liten kör som igår var ca 15 man stark - är gjord i Ansgarskyrkan i Linköping, en liten modern kyrka, rund till formen (diameter kanske 12 meter) och väldigt högt i tak, vilket tillsammans med stengolv och väggar ger en ganska trevlig akustik. Mikrofonerna stod 5 meter framför kören (som stod ganska nära väggen på ett långt led.). Mikarna stod placerade ca 2 meter isär, mest för att det såg minst konstigt ut med tanke på altaret. De var placerade ca 2 meter upp i luften.

Redigerat av hgpuke
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.