android Postat 21 april 2006 Postat 21 april 2006 Om man får småkapa den här tråden lite, så har jag lite pedalfunderingar... Vad är det egentligen för skillnad på dist, overdrive, fuzz och allt vad de olika "distpedalerna" kallas?? Kan ju tillägga att jag är ute efter dist till synthar (har en gammal Boss Heavy Metal2-pedal som vill ha lekkamrater).
musik (oregistrerad) Postat 21 april 2006 Postat 21 april 2006 Hur kommer denna bass-kompressorpedal, med sustainfunktion att reagera om jag kopplar den till min gitarr. Rättare sagt hur påverkas ljudet på gitarren? I diskanten inte så mycket kanske?! 🙂 :musik
musik (oregistrerad) Postat 21 april 2006 Postat 21 april 2006 Hej! Android. Det bästa är att lyssna själv. Så som jag uppfattar det så är Overdrive är mäktigare och tyngre variant med mer tyngd är "vanlig" dist. Dist å sin sida kan ju rattas fram till att vara mer eller mindre spretig också. Fuzz har ett ljud som skulle jag tro ligger snävare nånstans i mellanregister/(diskant). I konvolut ser man ibland: Mr. XXXXX - Fuzz Guitar. Det står dock sällan: Mr.XXXXX - Dist Guitar. 😳 :musik
Snow Brigade Postat 21 april 2006 Postat 21 april 2006 (redigerat) Om man får småkapa den här tråden lite, så har jag lite pedalfunderingar... Vad är det egentligen för skillnad på dist, overdrive, fuzz och allt vad de olika "distpedalerna" kallas?? Kan ju tillägga att jag är ute efter dist till synthar (har en gammal Boss Heavy Metal2-pedal som vill ha lekkamrater). Se t ex här. EDIT: var kanske inte den bästa länken, den här är nog bättre. Redigerat 21 april 2006 av Snow Brigade
android Postat 21 april 2006 Postat 21 april 2006 Se t ex här. EDIT: var kanske inte den bästa länken, den här är nog bättre. Ok, tack! Så om man försöker sammanfatta, så är det egentligen samma "princip" bakom alla pedaltyperna... -Signalen förstärks så att den klipper. Sedan beror det på HUR det sker... Största skillnaden är alltså vilka komponenter som används (overdrive = rörförstärkning), och hur signalen EQas före förstärkningen. Korrekt uppfattat? Så då borde alltså det bästa va att försöka hitta en distpedal med så flexibel EQ-del som möjligt... 😳
Charley Postat 21 april 2006 Trådstartare Postat 21 april 2006 Shit va denna tråden utvecklades.. 😄 Det var ju bara 3 stycken inlägg innan lunch idag hehe.. Men det är fortfarande ingen som vet nån bra phaser pedal?.. har börjat digga det ljudet som fan! Jag har en Marshall jackhammer pedal. Den har aldrig svikit mig.. väldigt robust och ger ett nice distljud kostar typ 950 spänn..
android Postat 21 april 2006 Postat 21 april 2006 Moogerfooger-phasern ska låta rätt så bra har jag hört... 😄
Emil Postat 21 april 2006 Postat 21 april 2006 Vill man ha schyssta analoga pedaler så är det (nästan) bara Electro Harmonix som gäller i mina öron.
musik (oregistrerad) Postat 21 april 2006 Postat 21 april 2006 (redigerat) Schysst... Your browser does not support the HTML5 audio tag ...tror jag... 😄 :musik Redigerat 21 april 2006 av musik
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.