Charley Postat 19 april 2006 Dela Postat 19 april 2006 Tjena Vilka bra stomp pedaler finns det. Va intresserad av en multi-effekt pedal först men börjar bli skeptisk till den iden. Undrar därför vilka stomp pedaler som är bra och vad dom ligger på för pris. Är intresserad av delay, phaser, reverb typ.. Tack på förhand Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Torwald Postat 19 april 2006 Dela Postat 19 april 2006 (redigerat) Måste säga att Line6 DL-4 är kanonbra, och har ju alla de effekter du nämnde. Min (enda) favorit med Line6. Ganska dyr, men så får man många pedaler i samma burk också. DL-4 är inte att jämföra med deras tvivelaktiga försök att göra dist-moduleringar. EDIT: La till bild. Redigerat 19 april 2006 av Torwald Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 20 april 2006 Dela Postat 20 april 2006 (redigerat) Hej! Ibanez Bass Comp-pedal ger gott klickartat basljud när man överkomprimerar. Idag runt 800 SEK? Ibanez Auto-Filter ger lätta wah-wah-sound, men även bakvända spejsade reverbklanger. Tillverkas nog inte längre. Jag funderar på en Boss CS-3, deras CompressorSustainer, för riktigt långa toner. 600 SEK hos 4Sound. Likaså verkar en Dunlop Cry Baby Wah-pedal inte fel. 1000 SEK. Boss Wah/Humanizer-pedal kan vara intressant. 1450 SEK. Vet inte om en Behringer CompSustainer kan mäta sig med Boss variant... Kostar bara 220 SEK. Boss Chorus-pedal för elgitarr har något för smala variationsmöjligheter. :musik Redigerat 21 april 2006 av musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Charley Postat 21 april 2006 Trådstartare Dela Postat 21 april 2006 OK får ta mig en titt på dom olika, glömde förresten säga att det ska vara till gitarr 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 21 april 2006 Dela Postat 21 april 2006 Hej! Ja, det förstod jag nästan indirekt, det är ju vanligast med pedaler för gitarrbruk. Av de jag nämnde är bara Ibanez Bass Comp för elbas. Det står också Soundtank på den förresten. Det kanske är ett annat företagsnamn? Ett samarbete Ibanez-Soundtank? Eller också är det namnet på deras modellserie? Hursomhelst, jag ska prova den till gitarr för att se om det funkar också. Sustainratt finns ju, så det blir det lite som en Boss CS-3 CompressorSustainer eller Behringers motsvarande. Men för bas mest då... Behringer har ju väldigt många - ett 25-tal. De kostar alla (?) 220 SEK. Hur de är vet jag dock inte. De verkar vara plagiat av Boss modeller. 😉 :musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Micke H Postat 21 april 2006 Dela Postat 21 april 2006 Någon här som vet vad skillnaden är mellan Boss och Behringers pedaler? 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kartan Postat 21 april 2006 Dela Postat 21 april 2006 Electro-Harmonix Deluxe memory man är en riktigt trevlig delaypedal m. modulering. Om jag inte minns fel så finns den även med i ovan nämna Line6 DL4 och ska låta bra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Print Postat 21 april 2006 Dela Postat 21 april 2006 Någon här som vet vad skillnaden är mellan Boss och Behringers pedaler? 😏 Behringers pedaler är ganska kassa. Boss har däremot bra pedaler för det mesta. Behringers pedaler är gjorda i plast. De går sönder. Boss pedaler är gjorda i metall. De går inte sönder. Jag vet inte hur många Behringerpedaler jag sett som lagats med gaffa… Det är ett helvete att byta batteri på Behringerpedalerna. Du måste liksom ha tre händer; två som håller i varsin penna som ska tryckas in i sidan och en som försöker få av locket. På en Bosspedal skruvar du lite på en knopp och VIPS!, så åker locket upp. Behringers pedaler brusar i allmänhet mer än Bosspedalerna. Det enda Behringer är bra på är priset, men tyvärr får man vad man betalar för. 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 21 april 2006 Dela Postat 21 april 2006 Tack Print! Då vet man! Och du ser ju gammal och erfaren ut... 😏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Micke H Postat 21 april 2006 Dela Postat 21 april 2006 Tack Print! Då vet man! Och du ser ju gammal och erfaren ut... 😆 Definitivt! 😏 Så det är alltså mycket smartare att spara till en Boss-pedal? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Snow Brigade Postat 21 april 2006 Dela Postat 21 april 2006 Det är ett helvete att byta batteri på Behringerpedalerna. Du måste liksom ha tre händer; två som håller i varsin penna som ska tryckas in i sidan och en som försöker få av locket.På en Bosspedal skruvar du lite på en knopp och VIPS!, så åker locket upp. Behringer har sina nackdelar, men batteri? Finns det folk som på allvar använder det? Det är ju bara att köpa en adapter och en förgreningskabel (eller vad det heter) så har man ström till alla sina pedaler. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 21 april 2006 Dela Postat 21 april 2006 Hej! Ett sådant uttalande kan gälla Lynxo, men min gitarrkollega köpte en Boss Chorus-pedal och när han kopplar sin Strata och Marshallamp till den så...låter det inte så mycket skillnad direkt... Men visst, Boss är fina. De har ju rätt prisvärda Overdrive- och Dist-pedaler också. 😏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 21 april 2006 Dela Postat 21 april 2006 (redigerat) Hej! SnowBrigade...om varje pedal är kräver ett 9V batteri och man har 3 stycken pedaler säger vi....vad ska adaptern ha eller klara för Volt-tal, jämfört med om man bara har en pedal? Jag har batterier till min samling av pedaler, bestående av 2 stycken haha... 🙂 :musik Redigerat 21 april 2006 av musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 21 april 2006 Dela Postat 21 april 2006 Ibanez Auto-Filter AF-201 Sök på ebay? 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Snow Brigade Postat 21 april 2006 Dela Postat 21 april 2006 Hej! SnowBrigade...om varje pedal är kräver ett 9V batteri och man har 3 stycken pedaler säger vi....vad ska adaptern ha eller klara för Volt-tal, jämfört med om man bara har en pedal? Jag har batterier till min samling av pedaler, bestående av 2 stycken haha... 🙂 :musik Det är ingen skillnad om du har en eller 5 pedaler. Du köper t ex en BOSS-adapter (kostar väl ca 250-300 eller nåt) som passar alla BOSS-pedaler och även Behringerpedaler, och sen kan du förse alla dina pedaler med ström om du har en särskild kabel som kostar typ 100-150 spänn. Dom vet i musikaffärerna hur det ska vara och vad som passar till dina pedaler. Är ganska standardiserat det där. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Itzhak Postat 21 april 2006 Dela Postat 21 april 2006 det är länge sedan jag övergav effektpedaler och kör med flextone III nu. jag kommer ihåg att jag gillade boss ljusblå gamla monochorus. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 21 april 2006 Dela Postat 21 april 2006 Hej! SnowBrigade...om varje pedal är kräver ett 9V batteri och man har 3 stycken pedaler säger vi....vad ska adaptern ha eller klara för Volt-tal, jämfört med om man bara har en pedal? Jag har batterier till min samling av pedaler, bestående av 2 stycken haha... 🙂 :musik Det brukar stå på pedalerna vad de behöver - kanske 9V/250mA eller liknande. Om du har flera pedaler som ska drivas av samma nätdel, så måste det fortfarande vara samma spänning (V), men strömmen (A) lägger du ihop för alla. Har du 3st pedaler som kräver 9V/250mA, så ska du alltså ha en nätdel som kan lämna 9V/750mA. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 21 april 2006 Dela Postat 21 april 2006 Jag har fortfarande inte riktigt förstått hur säljaren kunde säga "det är en wah-wah" om AutoFiltret, för jämför man med Dunlop Cry Baby är det en väldig skillnad. Vad gör egentligen min AF-201-pedal? Kan bara konstatera att den låter spooky när man sätter den i lägsta läget... och mer som "riktig" wah-wah i högsta lägena. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Snow Brigade Postat 21 april 2006 Dela Postat 21 april 2006 Hej! SnowBrigade...om varje pedal är kräver ett 9V batteri och man har 3 stycken pedaler säger vi....vad ska adaptern ha eller klara för Volt-tal, jämfört med om man bara har en pedal? Jag har batterier till min samling av pedaler, bestående av 2 stycken haha... 😎 :musik Det brukar stå på pedalerna vad de behöver - kanske 9V/250mA eller liknande. Om du har flera pedaler som ska drivas av samma nätdel, så måste det fortfarande vara samma spänning (V), men strömmen (A) lägger du ihop för alla. Har du 3st pedaler som kräver 9V/250mA, så ska du alltså ha en nätdel som kan lämna 9V/750mA. Då hade jag kanske lite fel.... 🙂 Men det är ju vanligt å andra sidan. 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kartan Postat 21 april 2006 Dela Postat 21 april 2006 (redigerat) Som det sades ovan så är det ju 9V oavsett hur många pedaler du har, däremot får man se till att inte strömmen överstiger det batterieliminatorn klarar av (mA). Detta är nog mer ett problem om man har många pedaler eller pedaler som drar ruskiga mängder ström. Alternativt är trasiga 🙂 Claes hann visst skriva det där innan mig, dessutom bättre 😎 Redigerat 21 april 2006 av kartan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 21 april 2006 Dela Postat 21 april 2006 Claes. Om jag använder en nätdel som kan lämna 9v/750 mA (milliampere står det för väl?), så är väl detta ett MAX-värde antar jag? Om jag plötsligt kopplar ur en eller två av pedalerna så fungerar det väl ändå... Finns det varianter som heter 9V/1250 mA? Ett köp för framtiden med 5 pedaler simultant, även om man idag bara har 2 eller 3 stycken... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 21 april 2006 Dela Postat 21 april 2006 Jösses!! Såg att en vrålsliten Ibanez AutoFilter AF-201 går som startbud för 1450 SEK på ebay... Jag som köpte min för 200 SEK. Den är i sprillans ny-skick! Den kallas visst "Collector's item". Där ser man... 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rix Postat 21 april 2006 Dela Postat 21 april 2006 Jag har fortfarande inte riktigt förstått hur säljaren kunde säga "det är en wah-wah" om AutoFiltret, för jämför man med Dunlop Cry Baby är det en väldig skillnad. Vad gör egentligen min AF-201-pedal? Kan bara konstatera att den låter spooky när man sätter den i lägsta läget... och mer som "riktig" wah-wah i högsta lägena. 🙂 Du vill inte sälja den? 😎 Kärt barn har många namn, Envelope Filter, Auto Wah-Wah.. De fungerar (om man så vill) som en wah-wah, fast istället för att svepa ett filter med en fotpedal görs detta istället vid varje anslag. Den känner av kurvformen som triggar ett filtersvep. Ju hårdare du drar till desto mer markant blir svepet. Originalet bland envelopefilter anses vara Musitronics gamla fina pedal från 70-talet Mu-Tron III. De säljs på ebay för allt mellan $100-$500. Rariteter som en gång användes av Stevie Wonder och Bootsy Collins för att nämna några. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bassebas Postat 21 april 2006 Dela Postat 21 april 2006 (redigerat) Jag har två behringer pedaler. Behringer ultra chorus och behringer ultra distorision. Jag tycker de funkar bra.. jo de är gjorda av plast med man hopppar ju inte direkt på dem? har haft dem i 2 månader och de ser helt ok ut 🙂 Du hittar ljud exempel på: http://www.behringer.com/UC100/index.cfm?lang=ENG och trycker på ">>>more" under bilden på pedalen. då kommer du till en ny sida där du kan höra på olika pedaler o.s.v. Jag tycker att ljudexemplena låter realistiskt ( av egen enfarenget). 😎😎 Redigerat 21 april 2006 av Bassebas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 21 april 2006 Dela Postat 21 april 2006 Claes. Om jag använder en nätdel som kan lämna 9v/750 mA (milliampere står det för väl?), så är väl detta ett MAX-värde antar jag? Om jag plötsligt kopplar ur en eller två av pedalerna så fungerar det väl ändå... Finns det varianter som heter 9V/1250 mA? Ett köp för framtiden med 5 pedaler simultant, även om man idag bara har 2 eller 3 stycken... mA står för milliampere, ja - och det är maximala strömmen man kan få ut från nätdelen - så det är aldrig farligt att ha en som kan lämna betydligt mer än vad som behövs. Spänningen (Volt) får däremot aldrig vara för hög - för i så fall blir det friskt kopplat och hälften brunnet... 🙂 En nätdel som lämnar 1250mA, brukar det oftast stå 1.25A på... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 21 april 2006 Dela Postat 21 april 2006 Tack Rix! Då förstår jag varför det heter "AUTO". Att det sker vid anslaget. Det stämmer precis. Den är EJ till salu! Tänkte väl att 1450 SEK för en jättesliten sådan var ett skämt... Såg en annan nyss som låg på typ 50 SEK, med 9 da'r kvar av auktionen på ebay.com. Men den lär väl öka iofs. Bassebas: Tack. Där kan alla kolla in. 🙂 soligt idag//:musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 21 april 2006 Dela Postat 21 april 2006 Claes...ja just det ja! Milli står ju för tusen! 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Snow Brigade Postat 21 april 2006 Dela Postat 21 april 2006 Claes...ja just det ja! Milli står ju för tusen! 🙂 tusendel 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Torwald Postat 21 april 2006 Dela Postat 21 april 2006 Tänk på att sämre adaptrar är en vanlig orsak till brus. Det är väldigt svaga signaler vi snackar om från gitarrer, så lite brus orsakad av fel adapter kan ha ganska tråkiga följder för ditt gitarrljud. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 21 april 2006 Dela Postat 21 april 2006 Av de Behringerpedaler man kunde lyssna på efter att ha följt Bassebas länk ovan till Behringer, så tyckte jag bäst om "TO 100 Tube Overdrive". Vilken föredrog ni? 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.