Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

tjena

jag vet inte om jag behöver en separat micpreamp eller ej....har ett emu1820m kort och den ska ju ha rätt bra micpreamps men jag har lite strul med dom just nu och då dyker den lilla djävulen upp som knackar på axeln och säger att jag kanske kan köpa mig förbi problemet istället för att göra e grundlig felsökning och eventuellt lämna ifrån mig kortet i flera veckor på reparation.

men då måste det ju vara billigt. 1350:- tar Claes för Studio Projects VTB-1 ( http://www.studioprojectsusa.com/vtb1.html ) . har ni ngt att säga om den? (helst inga gissningar ; )

Redigerat av suprapappa
Annons
Postat

Jag tycker i alla fall att VTB-1 är en trevlig preamp som är mycket prisvärd (slitet uttryck, men motiverat i detta fallet...). Den är flexibel och bra, eftersom man kan ha valbar rörinblandning och även stänga av röret helt om man vill - och så har den dessutom en instrumentingång. 🙂

Det enda negativa är nog att den saknar on/off-switch, så man får lösa det genom att dra ut nätdelen ur väggkontakten eller ha en fördelardosa med strömbrytare...

Postat

helt klart! trevlig pryl, flexibel och billig.

alla verkar inte peppade på att använda den som Di till git och bas, men jag tycker att den funkar ganska bra till det också. En ok DI på köpet då lixom. =)

rackskenan kostar typ 300 spänn... om du skall ha en sådan också

/mattias

Postat

Mycke "bang 4 the buck" eller vad dom säger.. Jag har testa den och den låter helt ok i överkant.. Och för dom pengarna så överglänser den det mesta ju..

Själv är jag en sån där som vill ha väldigt ofärgat ljud på min micpreamp och då gillar jag Mackei Onyx 800r Men den ligger ju tyvärr i en helt annan prisklass...

Svenska http://www.lineaudio.se/linepre.htm har några hyffsat prisvärda prylar också iof.. meeen.

Eftersom jag vet vad du lirar så skulle jag nog tveklöst rekomedera dig en VTB-1 ändå... För tusan.. den kostar inte mer en en lyckad kväll på krogen ju.. Och den kvällen spar du ju in då du väl fått din VTB-1.. För du kommer inte att vilja gå ut på krogen den kvällen.. Bara spela in och mica upp allt du hittar 🙂

Postat

Jag äger en VTB1, och det låter bättre än att skicka miken (i mitt fall en MXL V67) igenom mixerns (Phonic) mikingång. Och jag uppskattar oxå att rörfärgen går att blanda i "lite lagom", jag använder aldrig "hela röret".

...om det var till nån hjälp 🙂

/Bengan

Postat
Eftersom jag vet vad du lirar så skulle jag nog tveklöst rekomedera dig en VTB-1 ändå... För tusan.. den kostar inte mer en en lyckad kväll på krogen ju..

....och eftersom jag vet hur lite alkohol jag tål skulle en så "dyr" kväll sluta i total katastrof 😄

tack för svaren

Postat

nu har jag testat lite mer (men fortfarande rätt lite)

jag spelade in lite sång och det är en helt annan värme och närvaro i ljudet.....låter riktigt bra

sen testade jag att köra en elgitarr via lineingången....jämfört med att lina via ljudkortets vanliga ingångar var det en ENORM skillnad. även detta tyckte jag lät bra men det var ganska mkt mer diskantigt....och även klarar och tydligare...

tror ni den "färgar" mkt eller är det så här "bra" min gitarr egentligen låter?

Postat (redigerat)

Är det fantommatningen du har problem med?

eller är det just preampen?

Mvh

Fredrik

EDIT: Jag gick i typ 6 månader utan en väl fungerande fantommatning.

Innan jag kom på att jag hade gett ljudkortet ström ifrån en

ledig strömkabel från hårddisken istället för att koppla direkt från

nätagget 😱

Det står i manualen att man kan göra så, men helst inte.....

Redigerat av Sonefors
Postat
sen testade jag att köra en elgitarr via lineingången....jämfört med att lina via ljudkortets vanliga ingångar var det en ENORM skillnad. även detta tyckte jag lät bra men det var ganska mkt mer diskantigt....och även klarar och tydligare...

tror ni den "färgar" mkt eller är det så här "bra" min gitarr egentligen låter?

Det är sådär bra som din gitarr låter!

Line-Ingångar på ljudkort har inte rätt impedans(högre) för att kunna ta emot signal från en elgitarr, resultatet blir diskantförlust.

Line ingången på VTB-1 däremot; funkar! (så länge line-in knappen inte är intryckt, tror jag...)

😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.