Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Jag tror inte det går... Kvintcirkeln bygger liksom på att det är en ren kvints avstånd mellan varje ackord. Moll- och dur-kvintcirkel är ju egentligen en och samma... möjligtvis skulle man kunna använda samma grundtoner och helt enkelt spela det som dimackord istället, men det känns krystat.

Postat

Precis detsamma.

Man går inte efter kvinten i akordet utan man utgår ifrån grundtonen.

Så C+ F+ Bb+ eller Cdim Fdim Bbdim . . .

Kuligare blir det om man tar ett dim akord som ett dominant akord typ:

Cdim är Ab7(b9) 🙂

Postat (redigerat)

Kvintcirkeln är inte diatonisk, den beskriver bara hur många förtecken en viss tonart har. Den besktiver oxå relationen mellan paralelltonarterna, alltså C-Am inga förtecken, G-Em, ett korstecken osv...

Man skulle kanske kunna göra en kvintcirkel av 7-ackord och min7(b5)-ackord.

tex. G7-Dm7(b5) inga förtecken, D7-Am7(b5) ett korstecken osv... Men det skulle inte vara nån större mening med det.

Dim och aug har inte alls den harmoniska relationen som dur och moll har.

BTW kvint menas femte intervallen i en durskala eller det italienska namnet so.... (do re mi fa SO la ti)

Redigerat av bohm
Postat (redigerat)

Med min något begränsade teori; dimackord ligger ju lite för sig eller? Det finns ju liksom bara 4 stycken, dur- och mollackord finns det 12 st.

Edit: Jag ser att bohm uttrycker det jag menar, men med bättre ord.

Redigerat av Vallhagen
Postat

Okej, tack så mycket för hjälpen.

Det finns ingen av er som har någon smart lösning på hur man kan skirva ackordföljder

(chord progression) i dim eller aug ?

Postat (redigerat)

Ackordsföljder som är diatoniska alltså som följer en tonart går inte med dim aug ... de används oftast istället som utsmycknad. aug används inte speciellt ofta, därimot används aug7 oftare (skrivs ibland 7(#5).) dim7 är också vanligare än dim. (iaf i jazz)

Här har du en ackordsföljd som har dim och aug7

| Dmaj9 | Bmin7 | Edim7 | A7aug A7 |

här e en annan

|Dmaj7 | Ebdim7 | Emin7 | Edim7 |

Aug har ungefär samma funktion som ett dominant 7-ackord... testa att spela ackorden | E | Eaug | A |

Eaug har dragning till A:et och man känner inte sig "hemma" för ens man har landat på A.

Redigerat av bohm
Postat
dimackord ligger ju lite för sig eller? Det finns ju liksom bara 4 stycken,

Tillochmed bara tre. 🙂 Fyra +5 däremot.

Postat (redigerat)
Ackordsföljder som är diatoniska alltså som följer en tonart går inte med dim aug ... de används oftast istället som utsmycknad. aug används inte speciellt ofta, därimot används aug7 oftare (skrivs ibland 7(#5).) dim7 är också vanligare än dim. (iaf i jazz)

Här har du en ackordsföljd som har dim och aug7

| Dmaj9 | Bmin7 | Edim7 | A7aug    A7 |

här e en annan

|Dmaj7 | Ebdim7 | Emin7 | Edim7  |

Aug har ungefär samma funktion som ett dominant 7-ackord... testa att spela ackorden | E | Eaug | A |

Eaug har dragning till A:et och man känner inte sig "hemma" för ens man har landat på A.

Hur tänker du nu?

Dim7 innebär dubbelsänkt 7 bara så folk inte ska börja tro annat. Alltså ett Edim7 innehåller tonerna E, G, Bb och Db.

Om du spelar en A7 aug så antar jag att du menar dim halv-hel (från A), vilket ger en ren 13 och ingen #5 alls och spelas över t ex 13(b9). Tänker du A hel-halv så kan du inte skriva A7 eftersom durtersen inte finns där. Enda tillfället man spelar hel-halv (som jag kan komma på nu) från grundtonen är på ett stillastående dim, vilket är ganska ovanligt förekommande i jazzmusik efter 1950.

Edit: en liten analys

Ditt första exempel om man ska enl. jazztradition improvisera:

D jonisk, B vanlig moll, A mixo b2 (ett Edim där är ett substitut för A7, som ett dominantiskt A fast med kvinten i basen). Tänker du att man byter från dim halv-hel till vanlig mixolydisk i sista takten? Kommer låta helkonstigt.

Ditt andra exempel

D jonisk, B mixo b2b6, E dorisk, (om du ska tillbaka till d: A mixo b2)

Redigerat av VacUm
Postat (redigerat)

Jag fattar inte riktigt vad du frågar, men jag försöker ändå svara. Kanske har jag tur o svarar rätt.. 🤪

När jag skriver Dim7 menar jag att 7:an är dubbelsänkt.

Det stycket där du skriver om A7 aug fattar jag inte riktigt. Men jag ska förklara hur jag tänker. Till att börja med så brukar jag aldrig skriva aug utan använder alltid (#5) eller +. Men ett A7(#5) eller A7+ har tonerna A C# E# G.

Skulle jag improviera över ackorden skulle jag Teoretisk använda dessa skalor.

| D jonisk |B aeolisk |E Locrian natural 6| A Phrygian dominant|

| Dmaj9 | Bmi7 | Edim7 |A7(#5) A7 |

I praktiken skulle jag tänka så här;

| D jonisk | D jonisk | A mixolydisk där jag kan använda tonerna b2, b5, #5|

|Dmaj9 |Bmin7 | Edim7 | A7(#5) A7 |

I nästa ex. spelar jag; (under ackorden är så som jag tänker)

D jonisk Eb super locrian E dorian A phrygian dominant

| Dmaj7 | Ebdim7 | Emin7 | Edim7 |

D jonisk E melodisk moll D jonisk A mixolydisk där tonerna b2 b5 #5 kan användas

Redigerat av bohm
Postat

Jag reagerade mest på begreppen. Håller dock inte med om att man kan spela superlokrisk över dim, och aug-skalor är symmetriska skalor (som jag minns det nu i alla fall) och har egentligen inte så mycket med 7#5 att göra mer än om man vill kalla en heltonsskala för aug, fast det har jag aldrig varit med om...

Dessutom är ackordgångarna lite mystiska när du klämmer in IIdim flera gånger. Det är nog vanligare med IIm7b5, och vill man ha en stor sext med får man väl kalla ackordet m13b5. Fast det är vääldigt ovanligt med en sån IIa i dur.

Förlåt om jag uppfattas kaxig nu, det är inte alls meningen, men sånt här blir jag lätt lite onödigt mycket engagerad i (och nån jävla nytta ska man väl ha av all teori man tvingats läsa!) 😏

Postat

Nä, jag skrev fel... jag menar inte att man ska spela super locrian på ebdim7 utan jag menade det 7:e modet i en harmonisk moll-skala med början på Eb, (eller E harmonisk moll). Jag vet inte vad det heter.

Att klämma in ett dim7 som ii är ett sätt att "förbereda" att det kommer ett V7(alt) (tex V7(b9).

Är du gitarrist och spelar Edim7 i två takter och så har du en bassist som spelar en takt E och en takt A över detta kommer ackordsföljden bli | Edim7 | A7(b9) |

håller med dej om att min7(b5) är vanligare som ii, men försökte bara demonstrera hur dim7 ackord kan användas.

Postat
Nä, jag skrev fel... jag menar inte att man ska spela super locrian på ebdim7 utan jag menade det 7:e modet i en harmonisk moll-skala med början på Eb, (eller E harmonisk moll). Jag vet inte vad det heter.

Att klämma in ett dim7 som ii är ett sätt att "förbereda" att det kommer ett V7(alt) (tex V7(b9).

Är du gitarrist och spelar Edim7 i två takter och så har du en bassist som spelar en takt E och en takt A över detta kommer ackordsföljden bli | Edim7 | A7(b9) |

håller med dej om att min7(b5) är vanligare som ii, men försökte bara demonstrera hur dim7 ackord kan användas.

hehe 😉

IIdim förbereder inget. Det ses funktionsmässigt som ett substitut till V7. Däremot är IIm7b5 eller IIm7 ett förberedanade ackord inför V7. Även om basen flyttas en kvart upp så håller du i V:ans durters i och med IIdim7 PLUS att du har V:ans 7a med vilket gör att du redan har det tritonusintervall som karaktäriserar V7 i det tidigare ackordet. Alltså drar det inte alls mot V7 mer än i basen (och spelar man walking över detdär så hamnar garanterat inte basisten på nån grundton innan bytet) utan mer åt Imaj7.

Dim7 kan enl. jazzharmonilära vara uppåtgående, nedåtgående eller stillastående. Ex i C-dur:

Uppåtgående. Praktisk funktion: #Idim7 ersättare för V7/II

Cmaj7, C#dim7, Dm7 G7

Jonisk, Amixo b2b6 , D dorisk, G mixo

Nedåtgående. Funktion: bIII dim. Dras till IIm

Em7, Ebdim7, Dm7, G7

E frygisk, Eb aug halv-hel, D dorisk, G mixo

Stillastående - funktion Idim7, En variation/fördröjning. Ovanligt i modern musik

Cmaj7, Cdim7, Cmaj7

C Jonisk, C aug (hel halv), C Jonisk

Postat

Hmmm....... hmmm........

Jag undrar om inte jag kanske har en lösning men den behöver mer teoretisk kunskap:

Det ni måste känna till är akordinversioner.

Kort beskrivning:

Akord inversioner innebär att du vänder akorden om.

Från C E G till E G C

Från E G C till G C E

Från G C E till C E G

Tricket är att du använder inversioner för att nå dim / aug akorden.

Fan måste jag in till sthlm och köpa modus vetus bara för att kunna förklara enkelt? Uppenbart. to be continued...

Postat

Jag har inte hittat boken, men jag har tänkt så det knakar 🙁

Att bara använda dim akord får musiken låta som en solkig skräckfilm och att bara använda aug akord låter som om man väntar på utomjordingar 😠 Men hur som helst tricket är att använda sig av en bärande not i det inverterade akorden. Ok ok högnivå instruktioner:

Akord1 är det akord du vill från, Akord2 är det akord som du vill till.

Nuffran inom parentesen är basen kromatiskt från C. Så Akord1(0) är ett akord med C i basen.

Den lättaste övergången sker:

akord1(3) > akord2(7)

Dock låter det inte som jag sagt bra att använda enbart det ena eller det andra. Så föredra hellre att skapa en mer varierad sträng av akord:

D=DIM

A=AUG

S=STD (standard)

SDSASDSAS... osv.

Nåt sånt för att få ökad verkan.

Om basen ligger på tersen (L eller S) så strävar basen altid emot dominanten. Och det är före där du ska sätta in stöten.

Där har du nämligen en av musikens vilda strävningar, Att alltid följa kvintcirkeln.

Innuti den cirkeln så finns de mer fria DIM och AUG akorden. Genom att greppa tag i en not ur ett av dessa DIM eller AUG akord och mata in den i ditt akord så kan du följa dem och musikaliskt hamna helt åt helsicke, men med övning och erfarenhet kan du även tämja den här strömmen.

Kom ihåg att DIM och AUG strävar ifrån varandra, men både de har toner som kan användas individuellt för att spränga vidare.

Jag kan inte ge så värst mycket närmre information eller tips här eftersom det var mer än 15 år sen jag sysslade med så komplexa musikaliska rörelser. Men lycka till och hoppas ni fick ut nåt av dessa galenskaper 😄

Postat

Som jag sade så är jag ingen jazz musiker och det var över 15 år sen jag höll på med sån experimentell musik. Och jag förklarar som jag fick det förklarat för mig. Dessutom så är jazz nåt som jag är förskräckligt dålig på.

Vad jag försökte säga var att man måste vända på akorden och även lyssna till bastonen. Du kan även bli tvungen att hitta helt andra akord där basen stämmer med tonen du spelar i men där akordet innehåller dim / aug element t.ex. G11 för att få det hela låta bra. Risken är att det bara kommer låta konstlat och krystat.

Ska försöka ge en visuell illustration i mån av tid.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.